


				ANNUAL REPORT


					OF


		THE BROADCASTING COMPLAINTS COMMISSION











1.	Twentieth ANNUAL REPORT





1.1	This is the twentieth annual report of the Broadcasting Complaints Commission to the Minister for Arts, Heritage, Gaeltacht and the Islands for 	the year ending 31st March 1999 in accordance with Section 18C of the 		Broadcasting Authority Act, 1960 as inserted by Section 4 of the 			Broadcasting Authority (Amendment) Act 1976.     








2.	MEMBERS OF THE COMMISSION





2.1	The members of the Commission on the 31st March were:-





	Mr Ray Murphy (Chairperson)


	Mr Andrew Boyle


	Mrs Annette Hynes


	Mr James Nugent S.C.


	Ms Orlaith Traynor








2.2	The Commission's term of appointment is until June 2000.








2.3	The Commission met seven times in the period under review, during which 	time twenty complaints were fully processed and the decisions forwarded to 	the complainants and to RTÉ








2.4	The Commission's decisions are published in the RTÉ Guide and are also 	forwarded to the Government Information Services for circulation to the 		national newspapers.








2.5	RTÉ broadcast information regarding the functions of and general 			information in relation to the Broadcasting Complaints Commission on a 		regular basis on both Television and Radio. RTÉ also publish the address of 	the Broadcasting Complaints Commission in the RTÉ Guide. The address 	and telephone number are also available in the telephone directory.

















3.	THE COMMISSION'S FUNCTION








3.1	The Commission's function and authority derive from the Broadcasting 		Authority Act 1960 as amended by the Broadcasting Authority (Amendment) 	Act 1976.  Its task is to consider and adjudicate upon complaints about 		material broadcast in relation to: News, Current Affairs, Ministerial 			Prohibitions, Invasion of Privacy, Advertising and Published 	Matters. In 		November 1992 these regulations extended the ambit of the Broadcasting 	Complaints Commission to the Independent Broadcasting Services.





4.	COMPLAINTS





4.1	By the 31st March, 1999, twenty complaints were heard by the Commission. These complaints referred to programmes broadcast by RTÉ, New Limerick 95FM, Kerry Radio, 98FM, Today FM and FM104. All decisions made 	by the Commission and relating to matters broadcast by RTÉ, have had been accepted by the	RTÉ Authority, New Limerick 95 FM, and Radio Kerry. FM104 did not accept the decision of the Commission. The Commission is awaiting a response on this matter from Today FM.





4.2	Two complaints were not pursued by the complainants after the initial


	submission was made to the Commission.





4.3	There were fifty five enquiries requesting information about the 			Commission’s procedures and powers.





4.4	At the 31st March 1999, there were two cases being processed. 





4.5	In June 1997 the RTÉ Authority and the Broadcasting Complaints	Commission were served with notice of application for Judicial Review by Mr 	Anthony Coughlan. Mr Coughlan sought to challenge, inter alia, the decision 	of the Commission rejecting his complaint regarding RTÉ’s policy in respect 	of uncontested party political broadcasts in the course of the 1995 Divorce 	Referendum campaign. The application was heard in January 1998. 		Judgement was delivered by Mr Justice Carney on 24th April 1998. This is 	set out in full at appendix 1 to this report. The Judgement was appealed by 	the Broadcasting Complaints Commission and RTÉ to the Supreme Court. 	This was heard in February 1999. Owing to the resignation of Mr Justice 		O’Flaherty prior to judgement being handed down, the appeal is one of those 	listed for rehearing on 20th July and will be dealt with in next year’s report.








5.	DECISIONS OF THE COMMISSION





5.1	Complaint made by Larry Goodman/Goodman International





	Programme: Prime time





	Summary of Complaint :





	Mr Goodman and Goodman International stated that RTÉ devoted two full 	length programmes to the evidence of Patrick Mc Guinness - programmes 	which recounted his evidence in what they considered to be an 			enthusiastically partial way. It was contended that the broadcast was a highly 	selective review of the evidence given in Autumn 1991. Most of that evidence 	as favourable to Goodman. RTÉ should have reflected the evidence good 	and bad in the programme. Instead Primitive offered a piece of less than 10 	minutes billed as a look back at the evidence of Larry Goodman.





	The focus of the report was the concentration on a small section of evidence 	relating to alleged malpractices in meat plants to the exclusion of other areas. 	The technique apparently favoured by the programme makers was to ignore 	all evidence in any way neutral or favourable to Goodman International. This 	programme made its views of widespread wrongdoing clear.	The report 		contrasted Mr Mc Guinness's allegation of discussion of weight upping, with 	Mr Goodman's denial. The programme failed to state that Mr McGuinness's 	allegation was made for the first time late in the day, that it was vague, and 	that his recollection in relation to the people who attended the meeting was 	admittedly faulty. It was difficult to understand what purpose it was 			considered Mr O'Toole served in the programme. He did not proffer any 		analysis; instead he merely stated or misstated facts. These matters raised 	serious issues as to the content of the Prime Time programme. 





	The complaint was made under Section 18(b)(1) of the Broadcasting 		Authority Act, 1960, as amended.





	Stations Response :





	RTÉ stated that the essence of Goodman's complaint was that the report was 	"Unfair" because it failed to report evidence that was favourable or neutral to 	Goodman International. The complaint criticised the Prime Time programme 	for not devoting more time to its coverage of the Beef Tribunal, however, the 	brief of Prime Time with one transmission per week extended to all major 		political events. In these circumstances it is inevitable that, given competing 	developments, only a limited amount of time could be given over to reporting 	on the Tribunal. The Prime time report concentrated on aspects of Mr 		Goodman's evidence concerning the decentralised management structure 	within his companies and his assertions that managers were responsible for 	achieving target profits and were paid on results. This information was 		something new, and it was highly significant given that a large number of 		former workers had already given evidence of serious and potentially highly 	profitable wrongdoing in factories, and had named several people in 		managerial and supervisory positions as ordering such wrongdoing. The 		programme broadcast that Mr Goodman denied any knowledge of 			wrongdoing and said that he would not have tolerated it.





	RTÉ further stated that the programme was about this aspect of the evidence 	only, and never purported to be about anything else. It made it clear at the 	beginning that for the Goodman Group the allegations of malpractice 		involving fraud, forgery and larceny in the meat factories were probably the 	most serious.





	In the programme-makers' view there is nothing inaccurate in saying "upping 	their weights was just one of the methods used to maximise income from 		intervention". The report broadcast summarised a small portion of the 		evidence previously given without drawing conclusions.





	Decision of the Commission :





	The Commission considered this complaint and found that the matters 		reported were of significant public interest, and that the broadcast did not 		infringe any provision of the Broadcasting Acts. 





5.2	Complaint made by Goodman International/Laurence Goodman





	Station : RTÉ 	Programme : “Primetime”	 Date : 15/10/92 





	Summary of Complaint :





	The complaint related to a "Prime Time" programme broadcast by RTÉ on 	15th October 1992. The essence of the complaint was that the programme 	informed viewers that Mr Laurence Goodman and Goodman International 		obtained export credit insurance for beef exports to Iraq, that some of this 		beef had been obtained by the Iraqi army and that Iraqi solders were guilty of 	atrocities against Kurds. It was complained that the programme showed a 		willingness to go to extraordinary lengths to unearth and distort information 	which could be used to support the programme's thesis and to wilfully ignore 	anything which contradicted it. It was alleged that it seemed the clear purpose 	of the programme was to link the death of Kurdish children to Mr Goodman, 	Goodman International and Mr C Haughey. In so doing, the programme was 	said to be as scandalous as it was unfair.





	Stations Response :





	RTÉ in its response denied that the programme breached Section 18(1))b) of 	the Broadcasting Act, 1960 as amended. It said it was satisfied that it was a 	fair and accurate report on one of the important aspects of the Beef Tribunal 	Inquiry. RTÉ answered and denied each specific complaint made. In 		summary, RTÉ said it was surprised by the response to the programme which 	was primarily concerned with the Government's financial support for beef 		exports to Iraq, a matter of public interest and entirely valid as a subject of a 	current affairs report.





	Decision of the Commission :





	The programme was concerned with Irish trade with Iraq. It emphasised the 	issue of beef trade and export credit insurance. The Broadcasting 			Complaint's Commission was of the view that the broadcast did not infringe 	the provisions of the broadcasting legislation. Accordingly, the BCC did not 	uphold the complaint by Mr Larry Goodman and Goodman International.





5.3	Complaint made by Mr Campbell





	Station : Today FM		Programme : “The Last Word”	 Date : 19/01/98 





	Summary of Complaint :





	Mr Campbell complained about the programme "The Last Word" broadcast 	on Today FM  on 19/1/97. The section of the programme complained of 		concerned asylum-seekers and immigrants. Mr Campbell stated that it was 	clear that the presenter Eamonn Dunphy was intended to be the presenter of 	the programme, however he engaged in the debate in a one-side and 		opinionated manner. This would have been acceptable if he had been a 		devil's advocate, taking a contrary point of view to expand the debate. 		However Eamonn Dunphy did the opposite, closing off areas of debate and 	failing totally to argue the view of those not present..





	Mr Campbell stated that the most serious evidence of lack of balance in this 	piece was the selection of the speakers. In addition to the well-known views 	of Eamonn Dunphy, all three of the invited speakers (Michael Mc Dowell, 		Áine Ni Chonnail and Kevin Myers are well known for their strong right-wing 	sympathies.





	While it is evident that a debate took place, it is not the case that this debate 	was balanced. There was no voice to represent any immigrant support 		organisations. There was no attempt to represent the point of view that 		immigration could be very beneficial to Ireland, except from Michael Mc 		Dowell in the closing moments of the section. He was quickly hurried off the 


	air by Eamonn Dunphy.





	Mr Campbell further stated that there was no attempt to represent the views 	of the people under discussion, immigrants themselves. The cumulative effect 	of the remarks and failures by Eamonn Dunphy was to present a biased and 	one-sided debate on immigration and asylum-seekers.





	This was a political debate and it was clear that there was not a sufficiently 	broad spectrum of political points of view represented.


	


Stations Response :





	Today FM in its response stated that the programme  "The Last Word" is a 	robust, current affairs programme in which the style and character of the 		presenter (Eamonn Dunphy) helps to bring a refreshing and alternative 		insight into matters of the day and the moment; a welcome addition from an 	independent radio operator. The presentation of the programme is firmly 		established, and expected within the minds of the listeners.





	Today FM exercises its right of editorial judgement within the terms of the 		Broadcasting Act. This editorial judgement includes the philosophy of open 	access in which the listeners have the opportunity to express their comments 	and opinions about the subject matter dealt with on air. This is supported by a 	personable and distinctive style of presenting issues to further encourage 		debate.





	Today FM further stated that Mr Campbell has an extensive list of points 		which they have considered but feel that they are all points or issues which 	can be picked up by interviewees and fall within the remit of genuine 		questioning, attempting to elicit information and or comment from those 		involved in the topic. In addition it felt that the apparent exhaustive analysis 	carried out by Mr Campbell, while useful as a record and for those of a 		litigious mind does not take account of the common sense exigencies of live 	conversation and dialogue which makes the programme what it is.





	Today FM stated that it believed there had been no breach of the 			Broadcasting Act, and that the programme "The Last Word" was  an 		outstanding radio example of news and current programming at its best, and 	a shining model for others to follow.





	Decision of the Commission :





	The Commission was of the opinion that the subject matter of the broadcast 	included a matter of public controversy. The Commission considered the 		question of immigrants and refugees to be an important and sensitive current 	affairs topic. There is a responsibility on all broadcasting stations and 		presenters to ensure that discussions and debates on matters of public 		controversy and current public debate are presented objectively and 		impartially.  The panel selected should have been representative of all 		interests. In particular, Today FM should have had a person represent the 		views of the immigrants and/or one  of the organisations supporting these 		people on the panel. The failure to ensure that the panel in this case was 		representative of all parties to the debate infringed Section 18(1) of the 		Broadcasting Authority Act, 1960 as amended.





	The Commission upheld the complaint.











5.4	Complaint made by Ms Joyce Williams





	Station : RTE 1   Programme: Coverage of the death of Diana Princess of 						      Wales		





	Summary of Complaint :





	Programmes : Coverage of the death of Diana Princess of Wales





	Ms Joyce's complaint referred to RTÉ’s coverage of the death of Diana 		Princess of Wales. The amount of coverage ensured that there was mention 	of the issue at every level of RTÉ broadcasting-news, current affairs, 		phone-in’s chat shows etc. continuously for about eight or nine days. 		Extended coverage caused rescheduling and cancellation of programmes. 	There were three Primetime specials on the issue.





	Ms Joyce complained that RTÉ failed in its duty to serve the interests of the 	Irish people to provide balanced, objective coverage of this event. The need 	to compete with its competitors does not excuse RTÉ from its duty to provide 	coverage which is fair to all interests concerned, and presented in an 		objective and impartial manner.





	Ms Joyce stated that RTÉ descended into tabloid journalism, over indulged 	on one story and as a consequence neglected many major national and 		international events. RTÉ also failed to take account of viewers who could be 	offended by such extensive and uncritical attention to people many regarded 	as monarchists or playboys, or publicity seeking jetsetters who died in an 		accident which was allegedly caused by a combination of excessive speed, 	excessive alcohol consumption and drug abuse.


	


	Stations Response :





	RTÉ in its response stated that in its view this complaint does not come within 	the purview of the Commission as provided for in the Broadcasting Authority 	Acts. Her complaint seems to refer to the amount of  RTÉ’s news and current 	affairs programming that followed upon the death of Diana Princess of Wales 	and that it was this quantum of broadcasts that she construed to be in breach 	of the obligations of impartiality imposed on RTÉ under Section 18 of the 		Broadcasting Acts, as amended. RTÉ does not think the reference to 		impartiality in this section was intended to refer to such a matter but to the 	content of RTÉ’s broadcasts. RTÉ further stated that Ms Joyce's complaint 	lacks specificity in that it seems to cover all RTÉ’s news and current affairs 	broadcasts that followed the Princess’s death. RTÉ considered this complaint 	to the Commission to be misconceived and invalid and that the Commission 	should decide not to consider it.











	Decision of the Commission :





	The Commission was of the opinion that it was not its function to examine 		what is in effect a policy decision by RTÉ relating to the coverage of a 		significant current affairs event. Although there may be instances where the 	quantum and content of broadcasts could constitute a breach of the 		obligations of impartiality imposed on RTÉ under the Broadcasting Acts, this 	was not such a case. 





	The Commission rejected the complaint.





5.5	Complaint made by Mr Hegarty





	Station : RTE 1		Programme : "The Late Late Show"								Date : 26/09/97 





	Summary of Complaint :





	Mr Hegarty complained about the Late Late Show broadcast on 26th 		September 1997 which included a feature on school-based sex education in 	Ireland. The content was totally deficient in relation to the issues that 		arise from state imposed school sex education. The panel make-up provided 	no representation of Christian views and represented a bias against the 		norms of Christian morality and constitutional rights of the family in a number 	of respects including the following:





1.      The "panel" consisted only of two variants of the humanist viewpoint,  two representatives of the teenage magazine viewpoint. Ms   Carmel Wynne  was the other panellist and has presented features in the Irish Times  Education and Living Supplement and is described as an RSE teacher. Ms. Wynne's published views in that newspaper are not representative of ordinary Christian parents.  She or any other panellist did not express  Christian views on the Late Late Show on that night. As a consequence  there was no discussion on the many issues which arise from the way in which the RSE programme, an objectionable so-called value free model,  is being foisted on families without any public discussion by political parties of the alternatives or outcomes of such impositions elsewhere. There was no mention of the prospect of religious oppression and denial of civil liberties whereby Christian children of conscientious objecting parents are faced with 	the prospect of withdrawal from an RSE-implementing school; because the imposition is to be taught cross curricularly. None of the many or varied other grounds for objections were raised.





2. 	    Mr Hegarty stated that the last straw was Mr Byrne's response to the lady who sought to express her viewpoint upholding premarital sexual abstinence, still widely held despite years of unrestricted media promotion and propagandisation of secular humanist values. When the lady sought to make her point Mr Byrne suggested to her that she was "Frustrate" as he put it. In any future balanced treatment of this topic it should be possible to put it to Mr Byrne to explain as to whether he suffered such frustration in his courting days, as his intervention served to demean the Christian ideal of	premarital abstinence which if now is not so common is certainly not extinct and certainly was not in Mr Byrne's courting days regarded as abnormal. Mr Hegarty further stated that it is obvious that the majority of those who would	wish to have Christian ideals represented on RTÉ get no hearing as only the humanist view is upheld. The episode proves that neither RTÉ nor its presenters or planners have the capacity to be fair or truly responsible in dealing with issues of complexity which are not favoured by the liberal 	agenda proponents.





Mr Hegarty made his complaint under Section 18(b) of the Principal Act. He further stated that RTÉ were not fair to all interests concerned, specifically not fair to the interests of Christian parents who wish to continue with the traditional mode of inculcating moral values all of which are expressed as rights enshrined in the Constitution.





	Stations Response :





	RTÉ in its response stated that this programme was not, as the complainant 	seemed to propose, a programme purporting to be about, and to promote, the 	Schools RSE curriculum. It was not ,as alleged, a feature on school based 	sex education in Ireland nor was it, RTÉ thinks, biased in favour of one ethos 	over any other. It was a studio-based discussion involving panellists and a 	participating audience on aspects of teenage sexuality and the problems 		involved for parents and young people. The Late Late Show decided to 		broadcast this item in response to the increasing reports of teenage sexual 	activity, the increase in numbers of single mothers and the changing 		relationship between teenagers and sex. The three panellists were selected 	to participate because of their experience in the area of discussion. Total 		freedom was given to the audience to intervene and participate in discussion 	and as the audience included some two hundred people of all backgrounds 	all viewpoints were represented.





	RTÉ was satisfied that the programme matter was presented in a responsible 	and balanced way and that Mr Gay Byrne conducted his presentation in an 	entirely professional and successful manner. RTÉ rejected any 			suggestion that the presenter was unfair in dealing with any studio 			participant. RTE further stated that the studio audience's reaction to the 		programme item indicated a general approval by them of the way it was 		conducted and presented.





	In RTÉ’s view it cannot be reasonably proposed that its broadcast of this 		programme matter represented any breach by it of any of its statutory 		obligations under the Broadcasting Authority Acts. 











	Decision of the Commission :





	The Commission considered that the programme was presented in a fair, 		responsible and impartial manner. The broadcast did not infringe any of the 	provisions of the Broadcasting Acts, accordingly, the BCC did not uphold the 	complaint made by Mr Hegarty.





5.6	Complaint made by Mr Hegarty





 	Station : RTE 1		Programme : "LearNet Programme"								Date : 01/11/97 





	Summary of Complaint :	


	


	Mr Hegarty complained about the content and unbalanced presentation of the 	LearNet programme. Considering that School RSE is the subject of public 		objection based on a wide range of concerns the research done prior to the 	presentation of the programme was evidently seriously lacking and one-sided 	in failing to examine the aspects which are at the heart of the objections. 		These concerns have not been addressed or dealt with by the Dept. 		Education and neither have the points at issue been properly reported upon 	by the news media. The programme consisted of a panel of two people, both 	of whom favoured the RSE programme. All but one phone caller objected to 	the scheme but their concerns and objections only met with meaningless 		reassuring phrases from the "panellists" without any challenge on air. The 		assertion that the RSE programme is different to all other sex education 		programmes went unchallenged, when in point of fact it covers the same 		ground as other Planned Parenthood Sex Education programmes, and with 	the full range of objectionable curriculum guidelines and teaching 			methodologies. The reference to " sensitive handling" of the withdrawal of the 	child of objecting parents from the class had no meaning in view of the cross 	curricular policy of the programme and adequate challenge on that point was 	impossible. A clear unjust bias in favour of the scheme was shown.





	Mr Hegarty also stated that the time allotted to the programme was 			unsatisfactory in view of the complexity of the grounds for objection. There 	was the wastage of time and impropriety in programme planning occasioned 	by permitting young children to speak in favour of the RSE programme.





	Selection of the Dalkey Project School was deceitful to the public as that 		school was, insofar as Mr Hegarty was aware, humanist in ethos and founded 	by people associated with the campaign to separate Church from State. 		Accordingly its moral philosophy/ethos especially on matters such as 		sexuality and marriage would be unrelated and irrelevant to that of the 		majority of schools which are of Christian origin.





	Mr Hegarty further stated that the programme presenter did not raise any 		grounds for objection and this implicit approval lent a further bias to the 		programme.	Mr Hegarty made his complaint under section 18(b) of the 		Principal Act. He also stated that the programme was not fair to all interests 	concerned, specifically to the interests of Christian parents who wish to 		continue with the traditional mode of inculcating moral values all of which are 	expressed as rights enshrined in the Constitution.





	Stations Response :





	RTÉ in its response stated that the purpose of the programme was to present 	viewers with an understanding of the current state of the RSE programme in 	schools and to provide information which they may wish to take into account 	in forming their own views.





	The introduction of the RSE programme has been the subject of considerable 	discussion, debate and consultation between the partners involved in 		education, including parents and the churches. It was not the intention of the 	programme to revisit this debate or to examine the underlying philosophical 	issues referred to.





	RTÉ also stated as the focus of the programme was on the current state of 	RSE in schools then a school where the programme is presently in operation 	was featured, The Dalkey School Project is one of twelve schools involved in 	piloting the RSE programme and was selected as the featured example after 	intensive research and contact with a number of schools involved in the pilot 	scheme. The guests have extensive experience in the development and 		operation of the RSE programme. Their responses to the comments and 		observations of the callers were made in an open and balanced manner.





	RTÉ also stated that it was evident from the programme discussion that the 	introduction of the RSE programme is a matter for parents and teachers in 	each individual school. It was made very clear that the rights and views of 		parents must be respected by the school and that should a parent decide to 	withdraw a child from the RSE programme, then that parent is entitled to the 	support of the school in managing this arrangement constructively.





	RTÉ further stated that the involvement of children in programmes is always a 	sensitive matter. LearNet is particularly aware of the issues and does not 		seek either to exploit or misrepresent the views of children. The debate on 	the RSE programme will continue as it is introduced to more schools and the 	LearNet programme may again contribute to this debate and provide an 		opportunity for many viewpoints to be aired.





	It was RTÉ’s opinion that this broadcast did not breach any of its obligations 	under the Broadcasting Authority Acts.





	Decision of the Commission :





	The programme was a current affairs broadcast concerning the RSE 		Programme in general, and the Dalkey School Project in particular. The 		Broadcasting Complaints Commission considered that the programme was a 	fair and objective attempt to inform parents and children about the RSE 		programme, and it did not infringe any of the provisions of the Broadcasting 	Acts, as amended. The Commission rejected the complaint.





5.7	Complaint made by Mr O’Neill





	Station : Radio Kerry		Programme : "Talkback"	 Date : 21/01/98 





	Summary of Complaint :





	Mr O'Neill complained about the programme "Talkback" presented by Mary 	Conroy .





	The complaint related to two broadcasted statements;





	1. ".they (i.e. Counsellors/Therapists) are not regulated"


	expressed by both Mary Conroy and resounded by Dr.


	Shanahan.





	2. ".sure' anyone can put up a brass plate calling themselves 				counsellor...", expressed by Mary Conroy, following through on 


	statement 1.





	Mr O'Neill regarded the above statements as misinforming and misleading to 	listeners in matters pertaining to Counselling/Therapy. He further stated that 	anyone providing a service to the general public is regulated by the law of the 	land, and that all Counsellors and therapists carry public liability and 		personal indemnity insurance.





	Mr O'Neill also stated that he had experienced some of the damage that has 	been done as a direct result of these combined statements, through a number 	of clients.





	He made his complaint under Section 18(1), (a) and (b) of the Broadcasting 	Authority Act.





	Stations Response :





	Radio Kerry in its response stated that it had studied the comments in 		question and had spoken to the individuals concerned. It stated that it 		was happy that the programme was balanced and that the complaint was 		dealt with patiently and competently, and that at no time was Mr O'Neill 		denied an opportunity to respond in a calm and a rational manner.





	Radio Kerry further stated that the quotes from the programme item were in 	fact paraphrased - not direct quotes, and were taken out of context. Dr 		Shanahan went on to point out that there are many counsellors who are doing 	work in specific areas, who have done the appropriate training and who are 	very good in their specific field. The programme item was not about 		counsellors/therapists, but about 	spiritual/mental health in general. Radio 		Kerry also stated that the programme item in question contained no 		misinformation or misrepresentation.





	Decision of the Commission :





	The programme was a fair and balanced debate on health related issues. It 	did not infringe any of the provisions of the Broadcasting Acts, as amended. 	Accordingly, the Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint 	by Mr O'Neill.














5.8	Complaint made by Mr Ó Cuív





	Station : Radio 1	Programme : “Tonight with Vincent Browne”	


				Date : 14/10/97 





	Summary of Complaint :





	Mr Ó Cuív complained that during the programme Vincent Browne 			persistently tried to give the impression that there were some questions to be 	answered in relation to Éamon de Valera's personal financial affairs. In 		particular he cited Éamon de Valera's house in Cross Avenue and linked this 	to the recent revelations in relation to Mr Haughey.


Mr Ó Cuív also stated that Mr Browne made it obvious that he was trying to in some way infer that Eamon de Valera had inordinate wealth and by implication a lifestyle that could not have been sustained by his Taoiseach's salary. The reality is that there is no factual basis to what Vincent Browne stated and even a cursory examination by Mr Browne into these matters would confirm this. He further stated that Mr Bowne has an obligation as a broadcaster on the national station to check out his facts before making wild and serious allegations of this type. It is easy to slander the dead, as dead people or their families have no way of seeking legal redress. RTÉ would not allow a journalist make such a statement about a living person because they would be aware of the legal consequences of doing so.





	Mr Ó Cuív stated that the nature of the complaint was that the Authority failed 	to be fair to all the interests concerned in the programme broadcast in 		relation to Eamon de Valera. The interests specifically referred to are the 		interest of Eamon de Valera and his relatives whose reputation was damaged 	by the failure of the Authority to present the broadcast matter in an objective 	and impartial manner and without any expression of the Authority's own 		views.





	The complaint was made under subsection 18B(d) of the Broadcasting Acts.








	Stations Response :





	RTÉ in its response stated that this was a live programme presented by		Vincent Browne in his own personal style, probing and persistent and a bit 	provocative. RTÉ stated that the statements about Mr de Valera's wealth in 	reference to the house in Booterstown were less than felicitously phrased but 	they are satisfied that there was no bad faith involved. Comments have been 	made in public in the past and RTÉ stated that it was in this context that Mr 	Browne said what he did to elicit views and comment from his programme 	guests. It was made clear to Garret Fitzgerald, Conor Cruise O'Brien and 		Dermot Keogh that it was inaccurate to say the Mr de Valera was wealthy. 	Their statements on-air would have denied that any credence should be 		given to any such proposal.





	RTÉ further stated that the programme attempted to evaluate Mr de Valera's 	contribution to Irish life. It was in the main very positive in its analysis and 		conclusion. The raising of the question of his financial circumstances was not 	to make an allegation and certainly not to express a view held by RTÉ. The 	reference to this question reflected comments that had been made before 	and provided an opportunity to the programme participants to give their clear 	and unambiguous view.





	RTÉ was satisfied that, taken as a whole, the programme was fair and could 	not be construed as being in breach of any of its statutory obligations under 	the Broadcasting Authority Acts. RTÉ stated that overall the programme was 	a fair one, and that the programme and its guests were in the main 			appreciative of Mr de Valera's life and his contribution to this country.





	Decision of the Commission :





	The programme involved a lively and informative debate about the 			contribution of Mr de Valera to Irish life. The suggestions by Mr Browne 		regarding de Valera's financial affairs were immediately repudiated by the 		panel. The broadcast was fair and objective. Accordingly, Mr O Cuiv's 		complaint is not upheld.





5.9	Complaint made by Mr Tom Humphries





	Station : 2 FM	Programme : “The Gerry Ryan Show"	 Date : 27/01/97 





	Summary of Complaint :





	Mr Humphries complained about the interview with Michelle Smith on the 		Gerry Ryan Show broadcast on 27th January wherein Ms Smith alleged that 	an article written by Mr Humphries in the Irish Times on 25th November, 1996 	contained a number of inaccuracies, and that these had been pointed out to 	Mr Humphries who has since neglected to correct them.





	Mr Humphries stated that he would like to clarify the position with regard to 	Ms Smith's remarks in the broadcast.





The article Ms Smith referred to was a piece written by Mr Humphries in his "Locker-room" opinion column in the Irish Times of the 25th November, 1996. The article concerned the late Dr. Manfred Donike, the Cologne scientist who found traces of proscribed substances in Mr de Bruin's urine sample in August 1993, resulting in Mr de Bruin's disqualification from competition for four years. In the article, Mr 		


		Humphries wished to highlight Dr Donike's struggle to expose the 			sportsmen and women who take performance enhancing drugs. Mr de


Bruin was mentioned at the outset of the piece in the context of remarks he had made to the effect that he had celebrated the news of Dr e's death.





2. Mr de Bruin contacted Mr Humphries after the publication of the article and agreed to the broad trust of the article.





		3. The conversation between Mr de Bruin and Mr Humphries was at all 


		times cordial and polite. Contrary to suggestions in Gerry Ryan's 


		interview, Mr de Bruin contacted Mr Humphries to amplify his own


		position with regard to Dr Donike and not to dispute the accuracy of the


		piece.





Mr Humphries stated that he was concerned by the allegations in the broadcast that he reported inaccuracies, thereby implying that he carries out 	his business as a professional journalist in an unprofessional manner.





	The complaint was made under Section 18 of the Broadcasting Authority Act 	as amended by Section 3, sub-section 1, sub-section (b) of the Broadcasting 	Authority Amendment Act 1976. 





	Stations Response :





	RTÉ in its response stated that the complainant is a very well known 		journalist writing regularly in a major newspaper and he has from time to time, 	touched upon matters concerning Mr and Mrs de Bruin in his column. This 	matter sources from the complainant's newspaper column published in the 	Irish Times issue dated 25th November and the alleged conversation 		between Mr de Bruin and Mr Humphries thereafter, This telephone call was 	referred to by Mrs de Bruin in her contribution to the Gerry Ryan Show 		complained of. RTÉ also stated that the Commission might therefore consider 	that this complaint is not a matter that properly comes within its purview under 	the Broadcasting Authority acts. RTÉ does have a reserve about this.





	RTÉ has been advised by solicitors representing Mr and Mrs de Bruin that 	she stands behind what she said on radio and that her comments made to Mr 	Ryan in his programme are an honest and truthful explanation of the 		discussion that took place between her husband and Mr Humphries on the 	telephone. RTÉ also stated that it holds Mr Humphries in high regard as a 		journalist and has shown this by having him from time to time participate in 	and referring to his Irish Times Column in its programme. RTÉ does not think 	that Mr Humphries reputation has been impaired by the cut and thrust of what 	Mrs de Bruin had to say in the programme.





In all these circumstances RTÉ considers that this complaint should now be concluded without any formal determination by the Commission. Any broadcast reference back to the item in a further Gerry Ryan Show would in RTÉ 's opinion have served no real or useful purpose. Also, whilst not wishing to be in any way dismissive of his views on the item as broadcast, and acknowledging his interest in the matter, RTÉ does think that in the interim Mr Humphries has had the opportunity in his newspaper column to set out his views on the matter.





	Decision of the Commission :





	During the course of the broadcast it was alleged on three occasions that a 	report by Mr Tom Humpries concerning Mr de Bruin was inaccurate. The 		broadcast did not give Mr Humphries an opportunity of responding to this 		allegation and accordingly it was not fair to Mr Humphries and therefore it 		was in breach of Section 18(1) of the Broadcasting Act, 1960 as amended.


	The Broadcasting Complaints Commission upheld the complaint.





6.0	Complaint made by Eastern Health Board





	Station : RTÉ		Programme : “News at 9 PM”	 Date : 11/03/98 





	Summary of Complaint :





	Mr Fitzpatrick, Chief Executive of the Eastern Health Board, complained 		about a news item on mentally handicapped people in Ireland which was 		broadcast by RTÉ on the News at 9p.m. on March 11th 1998 and 			subsequently featured on the RTÉ 2 News at 11p.m. on the same date.





	The basis for the Eastern Health Board's complaint is that the programme 		contained a number of serious inaccuracies. The report was unfair to the 		Board and its staff, and the Board was given no opportunity to refute the very 	serious allegations made. While purporting to deal with mentally handicapped 	persons in the country generally, the item in fact concentrated exclusively on 	St Ita's Hospital and the only footage shown was St Ita's giving the 			impression that all criticism made related to St Ita's.





	In his report, Mr Connolly stated that the EHB had refused RTÉ permission to 	visit St. Ita's. This statement, made without qualification or any reference to 	the reasons for our refusal, certainly gave the impression that the EHB had 	something to hide and was failing in its duty of public accountability. This was 	unfair to the staff and the board of the Eastern Health Board.


	While Mr Connnolly's report purported to deal with mentally handicapped 		persons generally, the fact that only St. Ita's Hospital was mentioned by name 	or purported to be shown gave the very clear impression that all allegations 	made in the report, both by him and by Dr Mark Harold could be taken as 		referring to St' Ita's. At no time was a statement to the contrary made.





	The EHB further stated that on the question of balance, it was seriously and 	inaccurately criticised and a totally inaccurate impression given of its 		services. It was seriously wronged by not being given the opportunity to 		respond directly and contemporaneously to the allegations made both on 		RTÉ 1 and RTÉ 2. The EHB do not accept that RTÉ met its obligations in this 	regard by an interview with the Minister for Health on RTÉ 1 two nights later.





	The manner in which the news item was presented in relation to St.Ita's 		inaccurately and in a pejorative language was,  and remains,  damaging to the 	Board as the authority with statutory responsibility for mental handicap 		services.





	Stations Response :





	RTÉ in its response stated that this report carried on the RTÉ News dealt with 	the general issue of keeping mentally handicapped people in psychiatric 		hospitals with particular reference to St Ita's Hospital, Portrane.





	The report must be viewed within two contexts: one wide, one more specific. 	The wider context in which the RTÉ News team approached the subject was 	the general concern which has been voiced about St Ita's Hospital for many 	years. While researching this programme RTÉ News became aware that a 	complaint had been lodged by St Joseph's Association for the Mentally 		Handicapped with the United Nations in Geneva in respect of the condition in 	St Ita's Hospital, Portrane. It is claimed that residents have been denied their 	economic, social and cultural rights.





	A request was made by reporter Aileen O'Meara in December 1997 for 		permission to film at the hospital. This request was turned down. A second 	request was made in January in  which the researcher was asked how long 	the report would last. He replied that the feature would last two or three 		minutes. 





	RTÉ feels the report of the 11th March, which is the subject of the complaint, 	must be seen in the specific context of the Mental Health series, the general 	theme of which was that the sector has persistently been perceived as the 	"Cinderella" of the health Service. The theme is based on the evidence 		provided by parents, voluntary and trade union organisations RTE's approach 	was to explore a wide range of issues such as care in the community, the lack 	of residential and respite care places for the mentally handicapped, the plight 	of the mentally handicapped in mental hospitals, and social attitudes to 		psychiatric illness. They would run in a four part series with a three minute 	right -to -reply interview with the Minister for Health on the fifth day. The item 	in question was on the third day.


	


	Every news report or feature is restricted to strict time constraints. It is part of 	the new's reporter's function to condense and compress information to 		convey the substantive meaning and significance of the story in question.





	RTÉ further stated that nothing in the report violated the residents of St. Ita's 	Hospital. RTÉ also stated that had the EHB agreed to RTÉ’s request both 		parties could have agreed at the outset how the filming would have been 		done in a discreet and sensitive manner. The rights to justice fairness and 	objectivity to which the EHB and its staff are entitled were fully upheld in this 	instance both in the report and in the three minute defence of the mental 		health services by Minister Cowan.





	Specific Complaints by the EHB





	The complaint returned to the issue of the request for access to St Ita's. RTÉ 	could not understand why access was refused and therefore it was entitled to 	state in the report that it was denied access to film the hospital. The archive 	footage used in the report was taken by RTÉ News in 1993. The pictures 		covering the testimony of Dr Harold were of St Ita's, although he was referring 	to another psychiatric hospital in the Midlands. The approach was to use 		these pictures to illustrate in a very general and generic terms the problems 	facing mentally handicapped people in such hospitals. Nobody could come to 	the conclusion that the subject of discussion was the EHB hospital. Only  the 	1992 picture of St Ita's were used when the report referred specifically to St 	Ita's as these were the only ones available. The report conveyed that the 		policy of moving the mentally handicapped out of wards was happening too 	slowly, accordingly to relatives.





	Issues of balance and fairness





	RTÉ stated that this report was part of a series which explored an arm of the 	health service with a specific theme of neglect.  The EHB did not make 		anyone available for interview prior to the broadcast. RTÉ is of the opinion 	that the series and the report were fair and that the concerns raised in the 		recent past about mental health services warranted a hard-edged and critical 	exploration which is of public interest. The reports were an attempt to give a 	voice to the relatives and friends of the mentally handicapped and disturbed, 	to hear their grievances and hear the testimony of the voluntary sector. The 	report was part of the thematic exploration of mental health services which 	are quite clearly in need of more resources and funding. Any suggestion that 	RTÉ was, "belittling of those with disabilities"  as the complaint states, is 		patently incorrect.





	Decision of the Commission :





	The Commission was of the view that the programme in question was not an 	objective and impartial treatment of the issues concerned. It was unfair to the 	Eastern Health Board staff and Board, and the Eastern Health Board was not 	given adequate opportunity to refute the allegations. While purporting to deal 	with mentally handicapped persons in the country generally, the broadcast 	emphasised St Ita's and created the impression that the criticisms made 		related to this hospital. The use of file pictures of the hospital in the course of 	the broadcast without clearly identifying them as such was especially 		misleading in this instance.





	Accordingly, the Broadcasting Complaints Commission upholds the complaint 	under Section 18(1)(b) of the Broadcasting Authority Act 1960, as amended.





6.1	Complaint made by Mr Lydon





	Station : RTE 1		Programme : "Prime Time"	 Date : 03/03/98 





	Summary of Complaint :





	Mr Lydon complained about the programme "Prime Time" on army deafness. 	The panel included, Mr Lucey from a defence force Representative 		Association and Mr Lenihan T.D. Mr Lydon stated that both the presenter Ms 	O'Callaghan, and Mr Lenihan appeared to be of the view that the judiciary is 	to be blamed for the problem of army deafness. In Mr Lydon's opinion this is 	a failure to present the problem in an objective and impartial manner and this 	contravened Section 18(1) (b), (c) of the Principal Act. Mr Lydon stated that 	the judiciary is supposed to be independent. It enforces the law as passed by 	the Oireachtas





	He further stated that Miss O'Callaghan referred to the difference between 	awards to service personnel here and in the UK. There is an implication that, 	because the UK awards are lower, they must be right, while the allegedly 		higher awards here by that very fact are wrong. This indicates, on her part, a 	bias against service personnel. Much was made in the debate, by Mr Lenihan 	of the cost to the taxpayer, as a programme,  it seemed to be a piece of PR for the Dept of Defence, and it lacked all balance.





	Stations Response :


RTÉ in its response stated that the report presented in Prime Time was fair 	and concerned a matter of real public interest. The programme included a 	further report on the matter of the number and likely costs of Army deafness 	claims currently before the courts. A previous report examined the role of the 	Oireachtas in this matter.





	The programme contained material contributions by a Senior Counsel, and 	ENT Consultant, a senior audiological scientist and an American clinical 		audiologist as well as the contributions made by Mr Conor Lenihan, T.D. and 	Mr Lucey, representing PDFORRA on behalf of Army personnel. RTÉ	rejected the complaint that the programme was "No more than a piece of P.R.  	for the Department of Defence" and lacked balance. 





	RTÉ also stated that in the context of this programme it was also quite proper 	for the presenter to refer to the role of the Judiciary in the Army deafness 		matter as that was indeed a matter of public interest. Reasonable comment 	on the Judiciary is quite in order in a parliamentary democracy. Another main 	complaint by Mr Lydon was that the presenter was biased against Service 		personnel in her reference to the difference between awards made to Service 	personnel in Ireland and the United Kingdom. It is normal part of journalistic 	practise to make such comparisons and RTÉ does not agree with the 


	allegation that the programme presenter was, therefore, claiming that awards 	made here in Ireland were wrong. The difference in the level of awards was 	an entirely valid reference for the information of the audience and for 		comparison purposes. RTÉ was satisfied that the report on the Army 		deafness issue was a fair one.





	Decision of the Commission :





	The Commission considered that the programme was a fair and balanced 		treatment of a matter of significant public interest and controversy. The 		Broadcasting Acts do not prohibit criticism of or comment on any of the 		Branches of Government, or the Judiciary. The matter of the so called "army 	deafness" cases includes a number of complex issues, and the programme 	provided a broad range of opinions and contributions that reflected this. The 	Commission reject the complaint.





6.2	Complaint made by the Mid Western Health Board





	Station : New Limerick 95FM   Programme : “Limerick To-Day” Date : 12/02/98 


	Summary of Complaint :





	The Mid Western Health Board complained about a programme "Limerick 		To-Day" broadcast from New Limerick 95FM. In that programme a Mr Denis McNamara gave an interview with regard to his campaign for alcoholic 		treatment. During the course of the interview unjust criticism was levelled 		against the C.E.O.  Mr De Burca and the Health Board. The Health Board 	was given no opportunity to defend itself and it was not given an opportunity 	to be present at the interview.





	The programme related to a serious concern that Mr McNamara expressed 	regarding the lack of a Residential Alcoholics Treatment Centre in Limerick. 	He criticised Mr De Burca by stating that alcoholism treatment was not a 		priority of his. The interview contained inaccuracies which were damaging to 	the reputation of the Health Board and the CEO. In the course of the 		interview 95FM failed to be fair to all interests concerned, or to present the 	broadcast matter in an objective and impartial manner. 





	The complaint was made under section 18(1)(b) of the Broadcasting Act 1960 	as amended.














	Stations Response :





	95FM in its response denied having defamed Mr De Burca and the Mid 		Western Health Board. It also denied that it failed to be either fair to all 		interests concerned or to present the broadcast in question in an objective 	and impartial manner. It also denies that no opportunity was made available 	to the Mid Western Health Board to be present at the interview or to refute 	any allegations made against them.





	Prior to the broadcast, 95FM spoke with Councillor Tim O'Malley , a member 	of the Health Board, advising him of the forthcoming interview with Mr Denis 	McNamara in relation to the issue of the treatment of alcohol in the Limerick 	area. Mr McNamara was given the opportunity of appearing on the broadcast 	which he declined) or on his own subsequent thereto (which he did). In 		addition, on a number of occasions, on the morning of the broadcast and on 	earlier occasions, 95FM contacted the Mid Western Health Board's Offices to 	advise them of the forthcoming interview with Mr McNamara and to give them 	an opportunity of appearing on the broadcast or on their own subsequent 		thereto. 





	However no calls were made to 95FM in response to any of the various 		messages left with the Mid Western Health Board regarding this broadcast. 	Subsequent to the broadcast, 95FM contacted Mr O'Malley and invited him 	on air to answer the issues raised during the Broadcast of the interview 		complained of. He did not respond. 95FM deny that it was in breach of the 	Broadcasting Acts.





	Decision of the Commission :





	The Commission considered that the broadcast was unbalanced and a partial 	report. Mr McNamara attributed significant blame to Mr De Burca, and Mr De 	Burca was named more than once. It was insufficient to ring the Health Board 	on the morning of the Broadcast and the interviewer should have challenged 	Mr McNamara in a more effective manner when there was no representative 	from the Health Board present to respond to the criticisms.





	The Commission upheld the complaint under Section 18 (1) (b) of the 		Broadcasting Authority Acts, 1960 as amended.














6.3	Complaint made by Mr McKenna





	Station : RTÉ	    Programme : "A Seed is Sown - The Pope in Cuba" 


					     Date : 21/04/98 


	Summary of Complaint :





	Mr McKenna complains about the negative image of modern Cuba portrayed 	in the documentary "A Seed is Sown - The Pope in Cuba". The programme 	failed to put the issues raised in the broadcast in any perspective which 		would allow the viewers to understand the significance of the issues raised.





	Mr McKenna stated that the programme clearly stated that the provision of 	health and social services is now dependent on church charity - "Che 		Guevara'a generation is depending on church charity", this is not so. There 	are 11 million people in Cuba and in 1997 Caritas arranged for $8 million 		worth of aid-less than $1 per person per year. Cuba has, and continues to 	have the most developed and widely available health and social services 		anywhere in Latin America. Despite experiencing severe economic restraints, 	infant mortality rates and life expectancy rates continue to improve and are 	now comparable with the countries of the North rather than the South. No 		mention was made of the fact that Cuba has the best infant mortality rates 	and the highest life expectancy rates in the third world. The continuing 		improvements in these indicators are assisted by aid donations - certainly not 	dependent. This information was made available to the programme producer 	and these figures can be verified through independent sources i.e. WHO  or 	UNICEF.





	Mr McKenna also stated that in relation to the visit to the centre for 			abandoned and disabled people there was another example of an issue 		being introduced in a less than objective manner. It was stated that 			inadequate care was being provided and that there was only one 			physiotherapist for 180 residents. From the information provided there were 	about 200 staff for a resident population of 180. However the employment of 	only one physiotherapist is highlighted. Why was this situation not put in 		some perspective: what would be the situation of similar disabled people in 	any other country in Latin America? Some acknowledgement of the efforts 	being made by the providers of health services in Cuba would have tempered 	the criticism and the negative and isolated perspective which the programme 	presented.





	It was also stated that Cuban's have to live on about $8 per month. How 		many Irish people could convert that figure and understand what it really 		amounts to for a person living in Cuba. There is no question that life for 		people in Cuba is extremely difficult, but the situation which this programme 	presented does not stand up to reasonable examination.





	It was also clear from the broadcast that the images of, and interviews with. 	Cuban nationals broadly presented negative or anti-government sentiments. 	Could no Cuban nationals who supported the government, or any who 		appreciated or praised the health or education system, or who on principal 	supported the notion of the separation of church and state be found. In the 	case of the interview with Maritza Borodowsky, why did she first appear as a 	"Psychologist" and later turn up as representing the "felix Varela centre" - an 	organisation in conflict with the government?.





	As for Cubans fleeing Cuba-" already thousands of Cubans have fled their 	homeland" -once again the programme raised an issue but failed to put it in 	perspective or give the viewer a chance to understand the background. The 	final scene in Havana cemetery -  this may have been an artistic delight for 	an ending to a documentary but, again, it created a negative image of Cuba. 	RTÉ should have reported that getting out of Cuba or any country in Latin 		America is difficult - not because of national restrictions on movement - but 	because developed countries will not accept such emigrants. When RTÉ 		introduced the issue of emigration into the broadcast it should and could have 	offered some explanation for the plight of those who want to emigrate.





	Instead of attempting to exaggerate the role or importance of the Catholic 		Church in Cuba, the programme could at least have adequately explained 	why it is that the Catholic Church is not popular in Cuba. The Cuban 		government has maintained good relations with the various Protestants 		churches, for instance, and the status or importance of Santaria was not 		mentioned at all. Again , viewers were not given the opportunity to make 		relative comparisons.





	Mr McKenna further stated that the broadcast reinforced negative images 		and offered little or no scope to fully understand the images which were 		presented. Third World images and issues presented to a First world 		audience without adequate explanation or background information is not an 	acceptable standard of broadcasting. The programme was not objective or 	fair to all concerned.





	Stations Response :





	RTÉ in its response stated that this programme was aimed at a general 		audience; it sought to explain the significance of the Pope's coming to Latin 	America's only Marxist state. While it was never intended as either a 		comprehensive account of Cuba's recent history or a detailed consideration 	of social and economic conditions in that country, the half hour programme 	repeatedly stressed the cultural, social and political complexities, the 		ambiguities and ironies which were thrown into relief in the days when the 		Pope was in Cuba. Cuba's colonial past, its pre-Revolutionary relationship 	with the USA, the changing nature of church-state relations, and the tensions 	and embargoes since the 1960's were reflected in the script to an extent that 	is remarkable in the relatively short format of a half-hour. 





	In view of the foregoing, it is difficult to sustain a charge that "the programme 	completely failed to put the issues raised in the broadcast in any perspective 	which would allow the viewers to understand the significance of the issues 	raised".





	RTÉ agreed that the hardships of life in Cuba were described and pictured, 	failures were attributed to the Marxist policies of the government and, among other things, the run-down streets of Havana were shown. However the 		opening proposition of the report was that the visit appeared to mark a 		turning point in the country's fortunes. The commentary noted that the record 	of the Cuban government in this respect was much better than that of many 	Latin American states and of other countries under communist rule. The very 	first statement made in the programme was an explicit recognition that the 	relation of church and state in Cuba was not a simple story of good versus 	evil. This programme offered contentualization and background which was as 	subtle and as properly discriminating as one might reasonably expect to find 	in a production of this kind. This is responsible journalism.





	In regard to the provision of health and social services in Cuba, the script did 	say "Che Guevara's generation is depending on church charity" but it also 		provided a context for that one-line summary of a situation where the old-age 	pension is very low and many old people look to the St Vincent de Paul 		society for help. The report was clear about the scale and financial value of 	the work of the church agencies. The programme reported that Caritas Cuba 	is a significant social agency and the only non government relief agency of 	any size in the country. Recognising the value of its contribution the Cuban 	Government has facilitated its work and as reported, attributed the need for 	such charity to the US trade embargo.





	It was objected that no international comparisons were offered on the basis of 	WHO or UNICEF indices. On that point, it is noteworthy that Irish and Cuban 	citizens have the same life expectancy, a statistic that in itself throws little 		light on the actual living conditions and social welfare systems of the two 		countries. The script did not say that Cubans have to live on about $8 per 		month". Rather, it was said that many Cubans have this income.





	On the subject of emigration and Cuban refugees, the programme was 		responsible and measured. It has already been pointed out that this report 	offered a detailed and nuance reading of the interplay of forces that have 		impeded Cuba's economic development, so it is impossible to understand 		why the charge is made that the programme failed to “give the viewer a 		chance to understand the background". As to the criticism that this was a 		sensationalised treatment of emigration, it should be noted that no dramatic 	shots of rafts or inflated tractor tyres employed in desperate efforts by 		refugees were to be seen in this report.





	Such footage is widely available from agencies and has been often seen in 	news reports about the refugee problem. RTE is satisfied that the programme 	in question was not in breach of its statutory obligations.








	Decision of the Commission :





	The Broadcasting Complaints Commission did not uphold the complaint 		submitted by Mr McKenna. The programme in question was not intended to 	be a definitive account of the complexities of political, social, religious and 	economic life in Cuba. The main theme of the programme was the Pope's 	visit and this accounted for the emphasis on the Roman Catholic religion		throughout the broadcast. Other issues such as the persecution of religious in 	El Salvador, or the economic consequences of the blockade imposed by 		USA, helped balance this short account of contemporary life in Cuba.





6.4	Complaint made by Mr Tommy Gorman





	Station : 98FM		Programme : "Talkback"		 Date : 08/01/98 





	Summary of Complaint :





	Mr Gorman, General Secretary of the National Taxi Drivers Union complained 	about Mr Tom Dunne, presenter of the "Talkback" programme on 98FM radio 	and, in particular, in relation to the contents of the show on the 8th January 	1998 between 9pm and 10.30pm.





	During the course of the show Mr Dunne raised the issue of the proposed 		increases in Taxi fares to be introduced by Dublin Corporation for 			consideration and general discussion with his listeners. Pursuant to the new 	Regulations/Statutory Instrument it was proposed that a soiling charge be 		introduced. This provision has been introduced as a result of lobbying by Taxi 	Drivers over the years. Mr Gorman also stated that this Statutory /Regulation 	is a form of compensation paid to Taximen as a result of patently anti-social 	behaviour on the part of many passengers.





	Mr Gorman stated that Mr Dunne, whilst railing against the Taxi industry in 	general, exhorted his listeners to "go out and have 2-3 bottles of wine and a 	curry and then vomit all over Taxis". He opined that by giving the £20.00 		valeting fee it was a cheap way as he put it "of paying back the City for the		incidents of the 30th October last".  This was reference to the protest by 		taximen in Dublin City to the proposed increase in annual renewal fee for a 	Taxi Licence from £100.00 to £400.00.





	Mr Gorman complained about Mr Dunne and the contents of the show on his 	own behalf and on behalf of the membership of the National Taxi drivers 		Union. He made his complaint under Section 18(1) (a) of the Broadcasting 	Authority Acts 1960, as amended. By encouraging his listeners to vomit in 	Taxis Mr Dunne is clearly inciting them to commit malicious damage to Taxi 	Vehicles and is clearly in breach of the Provisions of this section. Mr Gorman 	further stated that it is an affront to all Taximen who provide a service to the 	best of their ability to the public of Dublin that passengers should be exhorted 	by presenters on your station to vomit in Taxis. This type of comment is not 	only an abuse of Mr Dunne's position under the Broadcasting Acts to report in 	an objective and impartial manner, but is grossly offensive to Mr Gorman and 	to the membership of The National Taxi Drivers Union.





	Stations Response :





	98FM in its response stated that it failed to see how a discussion on the new 	soiling charges for taxis could be taken seriously or could in any way be seen 	as likely to promote or incite crime or as intending to undermine the authority 	of the state as suggested in the National Taxi Driver's Union 's initial letter of 	complaint. 98FM also stated that in its view the comments were made in a 	satirical fashion, almost tongue in cheek and were in no way intended to be 	seriously taken by the listeners, nor were the presenters actively inciting 		listeners to vomit in taxis for a fee of £20.





	98FM further stated that it offered the National Taxi Driver's Union an 		opportunity to discuss their grievances on air on the Late Night Talk Back 		Show, but this offer was never taken up.





	Decision of the Commission :





	The Broadcasting Complaints Commission upheld the complaint made by Mr 	Gorman. The broadcast did concern a matter of public controversy, and it 		was not presented in an impartial and objective manner.





6.5	Complaint made by Dr Fenton Howell





	Station : RTÉ 1	Programme : "Grand Prix Formula 1"	 Date : 26/05/98 





	Summary of Complaint :





	Dr Howell complained about the programme "Grand Prix Formula 1" which 	was broadcast on Sunday 26th May 1998. His complaint concerns the 		broadcasting by RTÉ of tobacco advertisements, both in the run up piece to 	the race and during the Grand Prix race itself. 





	Dr Howell stated that Tobacco advertising is prohibited on television by virtue 	of the 1978 Tobacco Products (Control of Advertising, Sponsorship and sales 	Promotion) Act and the Regulations made under that Act (S.I. 326 of 1991). 	Section 1 of the Act defines a tobacco advertisement as every form of 		recommendation of a tobacco product to the public, including, in particular- 	the statement of the name of the product or of any brand, trade description or 	designation by reference to which the product is sold, where such a 		statement may reasonably be regarded as a recommendation of the product 	to the public.





	In the run up to the race, the presenters interviewed several key individuals in 	Formula One. Eddie Jordan was interviewed in such a position that the brand 	name "Benson and Hedges" was clearly visible on the side of the Marquee 	beside him. Both Villeneuve and Frenzten were interviewed with baseball 		caps on them clearly displaying the brand name "Winfield". All these 		interviews could easily have been carried out without any tobacco 			advertisements being shown if RTÉ had so chosen.





	Throughout the race, and indeed in the run up to it, tobacco advertisements 	for the tobacco brands: Marlboro, Benson and Hedges, West, Gauloises and 	Mild Seven were clearly visible and broadcast, even though the broadcast of 	such material is illegal in this country. RTÉ has shown a disregard for both 	the letter and spirit of the laws in this country with respect to tobacco 		advertisements.





	Dr Howell further stated that RTÉ have a responsibility to clearly state the 		basis of their decision. Over 65000 Irish people die every year in this country 	from tobacco related diseases. Tobacco advertising of this type seen in 		Formula 1 racing is perfect for the tobacco industry and has been shown to 	influence young people at a very early age.





	Stations Response :





	RTÉ in its response did not accept that the complained of broadcast was in 	breach of the RTÉ code as nothing was broadcast which constituted an 		advertisement within the meaning of that code.





	In the RTÉ code the word advertisement "denotes any item of publicity 		inserted in the programme broadcast by Radio Teilifis Eireann in 			consideration of a payment made by that body". There has been no payment 	made to RTÉ in respect of this programme by any tobacco company or agent 	of a tobacco company or indeed by any person or company. In addition, the 	accidental depiction or portrayal of tobacco products or brands during the 		course of the broadcast could not be considered as an item of publicity 		inserted by RTÉ.





	Insofar as the definition of advertisement in the RTÉ Code includes reference 	to advertising in sponsored programmes, the complained of matter does not 	fall within that definition of advertising either as it was not a programme 		supplied for advertising purposes by or on behalf of an advertiser, tobacco 	company or otherwise. RTÉ’s programme supply contract is with Formula 		One Administration Limited, a company incorporated under the laws of 		England and Wales. This is the organising body for Formula One racing and 	is independent of and a different economic undertaking from any and all of 	the tobacco companies who may sponsor racing car teams.





	The Ministerial Codes





	The complained of matter does not constitute an advertisement as defined by 	the Ministerial codes. There it is defined as “any form of an announcement, 	which is inserted in a programme service in consideration of a payment or 	payments or other remuneration made to the broadcaster". In this case there 	has been no payment made to RTÉ. Also it is not correct to say that the 		incidental depiction or portrayal of tobacco products or brands is a form of 	announcement inserted in a programme service.





	In addition, the Ministerial Codes construe an advertisement as including 		references to advertising matter in sponsored programmes, i.e. "programmes 	supplied for advertising, commercial or promotional purposes by or on behalf 	of an advertiser or programmes financed in whole or in part, by advertisers 	for advertising, commercial or promotional purposes". In this case the 		programme was not supplied by or on behalf of an advertiser, nor was the 	programme financed in whole or in part by advertisers as all tobacco 		company advertising fees are paid to the individual Grand Prix teams and not 	to RTÉ or Formula One Administration Limited, the event organiser.





	RTÉ s coverage of Grand Prix Formula One racing is part of its public service 	remit and is in no way influenced by the tobacco industry. Paragraph 26 of 	the Ministerial Codes recognises that it is not always possible in the interests 	of authenticity to avoid reference to the names of commercial products or 		services or their incidental portrayal in radio and television programmes but 	the practice known as "Product placement" is strictly forbidden. Product 		Placement is not defined in the Ministerial Codes but RTÉ ' sponsorship 		Guidelines defines it as "the inclusion of or reference to a product or service 	within the programme in return for payment or other consideration to the 		programme maker of to RTÉ ". Payments made by Tobacco companies are 	made, as has been stated above, to the individual race teams and not to RTÉ	or to the organisers of Grand Prix racing, Formula One Administration 		Limited. The Ministerial Codes do not prohibit the incidental depiction or 		portrayal of Tobacco products or brands in broadcast and therefore RTÉ		believes that the complaint is not well founded. 





	The incidental depiction or portrayal of tobacco products or logos during 		Formula One Grand Prix coverage is not intended by RTÉ to serve 			advertising purposes.





	RTÉ further stated that in its coverage of Formula One Grand Prix racing, it is 	not possible for RTÉ to provide coverage which is authentic unless it delivers 	interviews with relevant individuals involved in the sport. This invariably 		involves interviewing these people attired in clothing sponsored by various 	companies and using the interview areas. The visibility of tobacco brand 		names or logos generally during the broadcast in question is entirely 		incidental to the coverage. RTÉ has no desire to visually depict commercial 	products and logos in these broadcasts. In reality, however, it is virtually 		impossible to film at venues of major sports events such as football, tennis, 	motor racing and other high profile sports are used as vehicles for advertising 	and sponsorship by various different companies. In circumstances where 		sporting events are lawfully sponsored events, their broadcast in turn will 		unavoidably provide incidental inclusion of brand names and logos. These for 	example will feature on soccer players clothing and on the perimeters of the 	tennis court or football pitch and on formula one racing cars and drivers' 		clothing. However, RTÉ does not accept that it has contravened any relevant 	code or legislative prohibitions and in particular that it has broadcast 		advertising for tobacco products.





	Decision of the Commission :





	The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Dr 	Howell. The reply by RTÉ is a comprehensive review of the current legislative 	framework governing this issue. The Commission is of the view that there is 	insufficient legal basis for upholding the complaint. If such indirect or 		incidental advertising is to be prohibited, then it is the responsibility of the 		appropriate Government Minister to introduce legislation or regulation with 	this specific purpose in mind.





6.6	Complaint made by The Point





	Station : FM 104		Programme : "Chris Barry Show"	 Date : 30/10/96 





	Summary of Complaint :





	Ms Fox on behalf of the Point complained about the Chris Barry Show 		broadcast on 30th October. During the course of the broadcast Mr Barry 		induced and prompted callers to make statements, which were broadcast that 	were defamatory of:-





	i)	The proprietors of the Point Theatre:


		The Point Exhibition Company Limited;





	ii)	Mr Paul Latham, former General Manager of the theatre;





	iii)	Mr James Connolly, principal of the Event Guard Limited, the


		security company which provides security services to the Point


		Theatre.





	Ms Fox stated that the allegations made against The Point were:-





	-	that the Theatre was negligent and/or in breach of their statutory


		obligations in failing to engage competent security personnel at the


		Theatre;





	-	that the system and procedures used by The Point were deficient


		and that they "needed looking into"





	-	that the security at the Theatre "was a joke";





	-	that Mr James Connolly was "crooked to beat the band";





	-	that Mr James Connolly was guilty of breaches of the criminal law;





	-	that Mr James Connolly engaged underage persons for security


		purposes, thereby exposing them to risk of injury;





	-	that Mr Paul Latham sought to pervert the course of justice and induce


		witnesses to change statements.





	The Point further stated that it did not have the opportunity to defend itself as 	it was not aware of the broadcast until it was over.





	The complaint is made under Section 18(1) (10) of the Principal Act, being a 	matter relating to current affairs, including matters of public controversy.





	Stations Response :





	FM104 in its response stated that it believed the subject and content of the 	broadcast was wholly a matter of fair comment. The issue has been 		extensively ventilated in all media and is a matter of considerable public 		interest and debate.





	FM104 further stated that Chris Barry made it quite clear that the Point was 	entitled to state their side of the story,  and suggested that in these 			circumstances criticism was therefore not reliable. The Point declined to take 	up the invitation.





	FM104 also stated that they noted the Point's concern to reply to this issue 	and FM104 was prepared to broadcast, at approximately 10.07pm after the 	news and at the top of the Chris Barry Programme a retraction in the 		following terms,


	"in the course of the Chris Barry programme on this day last week, reference was 	made by callers to the Point Depot management and the Security Company at the 		Point. FM104 have been asked by the Point Exhibition Co Ltd to state that ...the 		security arrangements in place at the Point have been professionally and 		competently carried out at all times and in no way contributed to recent tragic 	events which were entirely unavoidable in the circumstances.





	


Decision of the Commission :





	The Broadcasting Complaints Commission considered that the complainant 	did comply with the procedural rules and statutory requirements. The 		broadcast referred to a matter of public controversy. It should have been 		evident to the production team that a discussion of this nature would invite 	significant criticism. The Point should have been put on notice and been 		given an opportunity to be able to respond to the complaints/allegations 		being made. The broadcast was not presented objectively and impartially and 	without expression of the station's own views.





	The Broadcasting Complaints Commission upheld the complaint.





6.6	Complaint made by Mr O’Driscoll





	Station : RTE 1		Programme : Presidential Election and Dana	





	Summary of Complaint :





	Mr O'Driscoll complained that in the course of RTÉ’s broadcasts over the 		relevant period, and most particularly on 6th, 9th and 17th October, it failed to 	be fair to Dana Rosemary Scallon, and did not present the broadcast matter 	in an objective and impartial, manner, and without any expression of the 		views of the Authority, to the detriment of that candidate.





	Mr O'Driscoll further stated that interviews carried out by Mr John Bowman 	(6th October) Mr Vincent Browne (9th October) and Mr Gay Byrne (17th 		October) created a negative impression of Dana's candidacy.





	Mr O'Driscoll also stated that RTE was unwilling to publish an open letter 		submitted by him, which explained, for RTÉ’s and for public information, a 	point he believed to be crucial to the qualities required of a candidate for the 	premier post in the land. In Mr O'Driscoll's view the letter was not published 	because it would have brought a key point to the fore to the advantage of 		Dana, and also because it contained an implied criticism of RTÉ





	RTÉ failed to inform the public that Vincent Browne had particular views on 	the suitability of the candidate.





	RTÉ failed to inform the public that Gay Byrne held particular views that were 	opposed to those of the candidate. Mr O'Driscoll is of the view that the public 	is entitled to know of the personal views of a public service broadcaster.





	RTÉ failed to inform the public of a potential conflict of interest in the case of 	John Bowman.





	Mr O'Driscoll stated that there seemed to be a change of policy on the 		exclusion of candidates in non-political programmes in such areas as "Light 	entertainment". This would appear to have excluded any musical item 		associated with Dana, and would be in contrast to RTÉ’s approach to the 		playing of a musical item associated with Divorce, prior to the Divorce 		referendum. His enquiry was whether the restriction in the presidential 		election coverage represented a change in RTÉ’s policy.





	In responding to the points raised regarding the operation of S 18 compliance 	procedures for the Presidential Election, RTÉ has not responded adequately 	or at all in that:


	


	1.  Monitoring procedures were not specified





	2.  Since there appear to be no monitoring procedures, reporting


	     arrangements seem to be limited to representations from the public.


	3. There appear to be no penalties for non-compliance.


	4. There appears to be no public access to information on the operation 


	    of the control system. A description of the system is all that appears


	    to be available





	Mr O'Driscoll stated that as far as he can ascertain, RTÉ failed to establish a 	personnel recruitment policy, which would ensure that the views of 			broadcasters, and those intimately connected with broadcasting, reflect the 	diversity of public opinion on all issues. Mr O'Driscoll further stated that RTÉ 	failed to establish a register of interests 	for broadcasters and those intimately 	connected with broadcasting.





	The reason for the complaint is that in Mr O'Driscoll's view, RTÉ has been in 	breach of Section 18(1)(b) of the Broadcasting Act, 1960, as amended.





	Stations Response :





	RTÉ in its response stated that it strongly rejects any suggestion that the 		interviews of Dana by John Bowman, Vincent Browne and Gay Byrne, with 	regard to the issue of signing into law of measures repugnant to her, created 	any unfavourable or negative impression of Dana and asserts that the issue 	was dealt with by the programmes in question in a manner which was 		objective, impartial and fair to all interests concerned. The programmes must 	be viewed in the context of live interviews and discussions, the nature of that 	Presidential election as it contained candidates for the first time not 		nominated by the political parties, along with the fact that Dana was publicly 	perceived as having strong Christian values and opposed to abortion. 		Therefore it was a valid issue to pursue as a matter of current public debate 	in the Presidential Election specifically referable to her.





	RTÉ has always taken very seriously its obligations to be fair to all interests 	concerned, to be objective and impartial under Section 18(1)(b) of the 		Broadcasting Authority Acts, 1960 and has at all times adhered to that legal 	obligation in all the programmes complained of. The Steering Group and 		editorial staff at all times endeavour to maintain fairness to all interests 		concerned, objectivity and impartially in all current affairs programmes 		particularly in the context of an election, by ensuring impartial and balanced 	treatment of candidates in its current affairs output.





	RTÉ also rejects the allegation that an open letter of Mr O'Driscoll was not 	published for some improper purpose, either because it sought to prevent any 	advantage to Dana which might be gained from the letter, or that it has any 	policy regarding unfavourable correspondence.





	Vincent's Browne's own personal views do not preclude him from presenting a 	current affairs radio programme, nor did it prevent him from complying with 	Section 18(1)(b) requirements in the interview with Dana.





	The interview was not affected by his personal views, since he was fair and 	impartial in his questioning of Dana on a wide range of issues of current 		public debate, as well as the issue of abortion, on which she was known to	have strong views, all being relevant to her role as possible future president.





	RTÉ further stated that an experienced and respected broadcaster as Mr Gay 	Byrne did not allow his personal views to affect the fair conduct of the Late 	Late Show of 17th October, in which he emphasised at the outset his concern 	to be fair to all candidates in the context of a live programme with audience 	questions. The five candidates were all treated in a manner which was fair to 	all interests concerned. Dana was only asked one question on the legislation 	of abortion which was answered, as she was known to have strong views on 	the subject, and so it was an issue specifically relevant to her role as a 		presidential candidate. The other candidates were also asked specifically 		relevant questions to them, such as Adi Roche's attitude to neutrality and the 	nature of Unionist support for Mary Mc Aleese, and so the programme was 	fair to the interests of Dana. To ask them all the same questions would have 	been lazy and boring. No complaints were received from any camp and Dana 	in particular was very happy with her performance.





	RTÉ asserts that Mr John Bowman on Questions & Answers of 29th 		September 1997 performed his task in accordance with Section 18(1)(b) of 	the 1960 Act, and was fair to all interests concerned and impartial in his 		questioning of Dana, in the context of a panel and audience discussion. The 	issue of abortion was raised on the programme by a member of the audience, 	and not by Mr Bowman, who allowed Dana to explain fully the manner of her 	nomination by the County Councils and why she believed she was the best 	candidate, without any negative impression being given of her by the 		programme.





	The policy to prevent candidates appearing on light entertainment 			programmes aims to ensure fairness to all interests concerned and impartial 	coverage in all RTÉ’s broadcast output in accordance with Section 18(1)(b), 	and so did not give any advantage or disadvantage to any particular 		candidate, including Dana.





	RTÉ stated that it must be emphasised that the Presidential Election Steering 	Group monitored RTÉ fulfilment of its obligations under Section 18(1(B) of 	the 1960 Act in the presidential election. The steering group is comprised of 	Senior RTÉ staff with significant editorial experience between them, such as 	the Directors of News, radio and Television productions, along with the 		necessary support staff to implement programme planning in current affairs 	programmes in such elections. The steering Group met regularly before and 	during the Presidential election campaign in order to ensure that fairness to 	all interests concerned and impartiality was observed in all RTÉ current 		Affairs output in the election, which worked along with the normal editorial 		committees in RTÉ. In conclusion, RTÉ contends that in the coverage of the 	Presidential election and the treatment of Dana in the programmes mentioned 	in the complaint, RTÉ at all times complied fully with its obligations under 		Section 18(1)(b) of 	the 1960 Broadcasting Authority Act.





	Decision of the Commission :





	The Broadcasting Complaint's Commission was of the view that any person 	who runs for public office may be subject to robust questioning by 			interviewers on behalf of broadcasting stations. In regard to the specific 		complaint made in respect of the Vincent Browne interview on October 9th, 	the Commission was of the view that it was not presented objectively and 		impartially, and without expression of the stations own views. The apology 	given by Mr Browne, which was endorsed by RTÉ is welcome, however it 		does not change the fact that the broadcast infringed the relevant legislation. 	This aspect of the complaint is upheld.





	RTÉ is not required to inform the public of the personal views of its 			broadcasters. However, all broadcasting stations are required to ensure their 	presenters/broadcasters perform their duties in an objective and impartial 		manner. This duty was not infringed in respect of the Gay Byrne Show 		broadcast on 17th October and Questions & Answers broadcast on 6th 		October. Accordingly the Broadcasting Complaints Commission rejects this 	and the other aspects of Mr O'Driscoll's complaint. 





6.7	Complaint made by Bray Urban District Council 





	Station : RTE 1		Programme : News	 Date : 13/08/98 





	Summary of Complaint :





	Bray Urban District Council, the Eastern Health Board, Bray and District 		Chamber of Commerce and the Garda Liaison Committee complained about 	the inaccurate reporting of the Drugs problem in Bray which was featured on 	the lunchtime and evening news programmes on RTÉ on Thursday 13th 		August 1998.





	The grounds for the complaint are as follows:





1) It is acknowledged that Bray has a number of drug addicts in the town. In          an effort to address the problem the Eastern Health Board in conjunction 	     with Bray UDC, other agencies and the local communities, has recently set      up three satellite drugs clinics throughout the town. These clinics have been providing advice and support to heroin addicts and have been operating successfully. The complainants stated that Ms Eileen Dunne's opening 	statement : 


	"In spite of the fact that three satellite clinics were set up recently to 		help the town's drug addicts, there are more heroin addicts there than 	there are in Cork City"


	is unbalanced and does not give the background to the setting up of the 		clinics, or accurately reflect the progress being made on the heroin problem 	in Bray





	2) Mr Paul Reynolds, in his report, states 


	"Bray in County Wicklow, holiday town, seaside resort and not a place 	that you would  normally associate with heroin addiction. Wrong, say 	the Councillors, Social workers, Gardai"...


	The impression given is that the councillors, social workers and Gardaí had 	been consulted which is not the case and therefore this report is factually 		incorrect.





	3) Mr Reynolds stated that,


	"A study published by the Bray Partnership has identified up to 260 		Heroin addicts in the town".


	This is incorrect. The study to which Mr Reynolds refers is "The Level of 		Illegal Drug Use in 	Bray 1998" which was prepared by Bray partnership, in 	the second paragraph on page 28 of this report which states


	"The research identified 67 identifiable treated heroin users. If the 		Eastern Health Board  multiplier were used, there would be between 201 	and 268 opiate users in Bray.  6 heroin users have come to the attention 	of Bray  Gardai. The actual total number of heroin users lies somewhere 	in between"





	The complainants stated that is was clear from Mr Reynolds' report that he has 		exaggerated the number of heroin users. In quoting the figure of 260 heroin addicts in 	the town, he should have referred to the fact that (1), this was based on the Eastern 	Health Board's multiplier and that (2), the Bray Partnership study to which he is 		referring states that "the actual total number of heroin users lies 				somewhere in between"





	The complainants stated that the report was badly researched and presented 	Bray as a town full of heroin addicts. They also stated that these reports have 	damaged Bray's image throughout the country and undone much of the 		ongoing good work being carried out by the many agencies and individuals in 	the Town.





	Stations Response :





	RTÉ in its response stated that the complained of report sought to state 		factually what is happening in the town with regard to drugs. It was 			transmitted to mark the publication of a report called "The level of Illegal drug 	Use in Bray 1998", prepared for the Bray partnership. In drawing up the 		report the Partnership acknowledges help, co-operation and support from 		groups such as Bray Gardaí, Bray GP's, the ESRI, the EHB staff and workers 	in welfare and drug treatment. The report paints a grim picture and RTÉ was 	obliged to cover in its news output the content of this publication.





	Taking the points of complaint in order:


	1. Bray does have a worse heroin problem than Cork: paragraph 3 of the 		report says that in 1996 Cork had 10 people using opiates with a population 	almost 6.5 times that of Bray. RTÉ does not accept that the complained of 	comments were unbalanced. The statement was a statement of fact. The 		issues of setting up clinics or progress in dealing with the problem are not 		relevant in this context.





	2. The reference was to drug "counsellors", not country or urban district 		councillors. Bray Town hall, like the seafront, is a prominent landmark and a 	standard identifying point for the town and it could not be reasonably 		construed that the reporter was referring to the members of Bray UDC. The 	RTÉ reporter spoke extensively to counsellors, Gardaí and social workers 		while working on the story.





3. The figure of 260 heroin addicts is questioned in the complaint. RTÉ’s view is that the figure used is actually smaller than the figure envisaged in the Report (260 instead of a possible 268). Also the phrase used was "Up to" 260 heroin addicts. The summary on page 6 of the report says "The Eastern Health Board" estimated treated users represent between one quarter and one third of all opiate users. If this were the case in Bray, there would be between 201 and 268 users locally". The extract from page 28, quoted in the complaint, bears out this figure. A news report of four or five hundred words had to adhere to the main points and not get lost in unnecessary detail. In this case RTÉ broadcast the substance of the Partnership Report i.e. Bray has a significant number of heroin users relative to its size.





	The reporter spoke to Davin Roche of the Bray partnership which published 	the report. The Report was compiled with the support and co-operation of 		many agencies in Bray, including the Eastern Health Board and the Gardaí. It 	reflected their findings on the ground and the reporter was told they 		supported its conclusions.





	The RTÉ news item was transmitted a few weeks after the Partnership Report 	was actually published, and it was in the newspapers before that. Bray 		Partnership did not indicate to the RTÉ reporter that there was any 			disagreement with the findings.





	The complainants acknowledge there is a drug problem in Bray, a problem 	which RTÉ highlighted based on Multi-agency research carried out locally. 	RTÉ did not exaggerate the problem. RTÉ spoke to drug addicts about 		Heroin in Bray, because they are the people who buy and use it there. RTÉ	believe the piece was balanced because the addicts told the story from the	human and personal side, while the Partnership report covered the official 	side. RTÉ believe that they have a responsibility to highlight Bray's drug 		problem, and because the drug problem is shared by many towns around the 	capital there was no question of singling	Bray out in a negative manner.


	Decision of the Commission :





	The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint. It 		considered that the broadcasts in question did not infringe the provisions of 	the relevant legislation. The introduction to the report indicated that the drugs 	problem was a problem in many towns in Ireland and that Bray was by no 		means unique. The overall report was impartial and without expression of the 	Station's own views.





6.8	Complaint made by Mr O'Driscoll





	Station : RTÉ	Programme : "Questions & Answers"	 Date : 17/11/97 





	Summary of Complaint :





	Mr O'Driscoll complained that on 16th November 1997, it came to the public 	notice that a 13-year old girl was pregnant as a result of an alleged rape and 	this was named the "C case. The issues arising became a matter of public 	controversy, and featured on certain broadcasts of RTE's Questions and 		Answers programme.





	Mr O'Driscoll stated that in the broadcasts of Questions & Answers over the 	relevant period, RTÉ failed to be fair to all interests concerned, and did not 	present the broadcast matter in an objective and impartial manner, and 		without any expression of the views of the Authority.





	In evidence of this Mr O'Driscoll stated that:





	1. RTE failed to ensure a balanced panel on a matter of major public 		    importance.





	2. The chairman failed to ask the relevant questions, thus protecting 		   those of a particular view from having to properly explain their 			   positions.





	3. In selecting panellists, RTÉ gave undue preference to employees of a 		   particular newspaper. This newspaper appeared to have had a 			   particular interest in this case. The newspaper had published material 		   that was hostile and unbalanced, in relation to a group known as 			   "Youth Defence" which group had been actively involved in trying to 		  help in the case.





	4. RTÉ failed to give adequate opportunity to the said group, Youth 			    Defence, to answer the charges made against them.





	5.  RTÉ failed to put into the public domain, an apparent potential conflict 		     of interest on the part of the chairman, Mr John Bowman.





	6. RTÉ has not explained adequately its system to avoid "packing" of the 		    audience, and to ensure even-handedness in selecting questions.


	7. On Q & A on 17th November, the presenter failed to seek any 			    alternate view to that expressed by the panel and by those in the 		    audience who spoke.





Mr O'Driscoll made his complaint under section 18(1)(b) of the     Broadcasting Act, 1960, as amended.





	Stations Response :





	RTÉ in its response stated that Questions & Answers provide robust debate 	on a weekly basis on five or six topics. On all occasions the Government and 	Opposition were represented, ensuring a fair span of public opinion. In 		addition RTÉ stated that its panels are made up of opinion-makers and 		experts who will add to the debates of the week.





	Abortion is a serious and complex topic, and where we see it as being likely 	to arise we try to ensure that a strong anti-abortion figure  is represented on 	the panel. Professor Wm. Binchy for instance, is a regular panellist on 		Questions and Answers, and on two of the three programmes under 		consideration, Professor Patricia Casey and Ronan Mullin (spokesperson for 	the Dublin Archdiocese) were included.





	On the second and third programmes complained of, the anti-abortion 		argument was strongly and articulately represented by a member of the 		panel. On the first programme complained of there was no specific lobbyist 	on the anti-abortionist side. The panel for the 17th November was already 	organised when the "C" case story broke on the 16th November. Both 		politicians on the panel for that programme in Cork - Michael Martin and 		Rosin Shorthall - were considered to be strongly "pro-Life".





	RTÉ stated that at all times members of the public would have been clear as 	to the subject under discussion and the importance of that subject. Susan Mc 	Kay, a Sunday Tribune staff member - was a principal herself in that she was 	the first reporter to have interviewed the parents at the centre of the "C" case. 	Most newspapers are represented on a regular basis on Questions & 			Answers.





	Youth Defence is a minority group within the pro-life movement. They have 	been represented on Questions & Answers panels in the past. During this 		debate the panel seats were given to the more mainstream members of the 	anti-abortion lobby, who were themselves anxious that this be the case. 		Youth Defence were specifically given audience tickets to participate in the 		debate.


	RTE is satisfied that a fair balance of views on the abortion issue from both 	the panellists and studio contributors was maintained in the programmes and 	that the Chairman conducted the discussion in an impartial way.





	Decision of the Commission :





	The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaints by Mr 		O'Driscoll. The Commission was satisfied that RTÉ took reasonable 		measures to ensure that there was a balanced panel and audience in the 		programmes complained of. The Broadcasting Complaints Commission did 	not consider that Mr Bowman's presentation and chairing of the programme 	on 16/11/97 infringed any of the provisions of the Broadcasting Acts.


	A broadcasting station is required to ensure that all its presenters are fair and 	impartial in the manner in which they carry out their respective tasks. This 		duty does not include informing the listeners or viewers of the personal views 	of the presenter in question, nor those of his family. Although there may be 	cases where conflict of interests arises for presenters or other staff, this was 	not such an instance.





6.9	Mr Complaint made by Mr O'Flannagain





	Station : RTÉ 1		Programme : “Prime Time”	      Date : 24/06/97 





	Summary of Complaint :





	Mr O'Flannagain complained about the programme Prime Time broadcast on 	24/6/97. He made his complaint on the following grounds:





	1.	That he was filmed without his knowledge.





	2.	He was not advised of the nature of the programme being made by 		RTÉ and became aware of the nature of the programme when asked a 			direct question to the interviewer.





	3.	RTÉ on the 24th June 1997 broadcast film of Mr O'Flannagain as part 		of their programme about Sinn Fein in direct contradiction to Mr 			O'Flannagain's express instructions and permission.





	Mr O'Flannagain stated that the broadcast was contrary to Article 1B of 		Section 18.





	Stations Response :





RTÉ in its response stated that the RTÉ reporter attended on Saturday 14th June 1997 a sports day at the Whiterock Leisure Centre, Ballymurphy, and Belfast to get some colour footage and vox pops for a Prime Time programme about the changing demographic landscape in Northern Ireland.





	The previous day he met the organisers and explained what he was doing. 	When he arrived he began shooting footage of dancing, sports events etc.,





	The whole event was being conducted in Irish. According to the reporter he 	began most of the vox pops in Irish and then asked people to reply in English. 	Some agreed to participate and others did not. As soon as someone declined 	to participate they stopped recording.





When he came to Mr O'Flannagain he asked him in Irish where he learned the language and why he spoke it. He began to answer and then the reporter asked him to continue in English. The gist of his replies was that he believed the Irish language was part of our heritage and our culture and was very important. When the reporter asked whether he voted Sinn Finn he said he did not and then broke into Irish and asked the reporter what TV station he was from. The reporter told him and was then asked not to use that part of the interview when he spoke about voting. The reporter switched of the cameras and Mr O'Flannagain made it clear he did not want his voting preference known and didn't want it used. The reporter agreed not to use it as he had done with several others.





	In the programme the reporter included his reply about the importance of the 	Irish Language but did not refer to the voting preferences of Mr O'Flannagain.


	The day after the programme was broadcast the reporter received a message 	from the Glor na nGael office in Dublin saying that Mr O'Flannagain was very 	annoyed. The reporter explained the position as above. He said he regretted 	that Mr O'Flannagain was annoyed but he believed he had complied with Mr 	O'Flannagain's wishes in the programme.





	RTÉ stated that they were satisfied that there was no breach of Section 18(1b) 	and that neither the broadcast itself not the method of making the programme 	gave cause for complaint.





	Decision of the Commission :





	The Broadcasting Complaints Commission upheld Mr O'Flannagain's 		complaint. The conflict of evidence between Mr O'Flannagain and RTE is not 	central to the complaint. The subject matter of the programme was such that 	Mr O'Flannagain was linked inadvertently or otherwise with Sinn Fein. The 	ongoing conflict in Northern Ireland and the political sensitivities at that time 	imposed a special duty on RTE with regard to Mr O'Flannagain. Mr 			O'Flannagain had stated that he did not want his views on Sinn Fein 		broadcast. In the circumstances, RTE should not have included the film 		footage and interview with Mr O'Flannagain.





7.00	 Appreciation





The Commission again records its appreciation for the co-operation it has received from the officials of Radio Telefis Eireann, the Local Radio Stations, the Department of Arts Culture and the Gaeltacht, the IRTC and from the Secretary to the Commission, Ms Mary Daly.








Signed: ----------------------


 Ray Murphy


	  Chairperson


	  Broadcasting Complaints Commission








	�page  \* MERGEFORMAT�1�











