[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission









ANNUAL REPORT






OF



THE BROADCASTING COMPLAINTS COMMISSION

1.
Twenty First  ANNUAL REPORT

1.1
This is the twentieth annual report of the Broadcasting Complaints 
Commission to the Minister for Arts, Heritage, Gaeltacht and the Islands for 
the year ending 31st March 2000 in accordance with Section 18C of the 
Broadcasting Authority Act, 1960 as inserted by Section 4 of the 
Broadcasting Authority (Amendment) Act 1976.      

2.
MEMBERS OF THE COMMISSION

2.1
The members of the Commission on the 31st March were:-


Mr Ray Murphy (Chairperson)


Mr Andrew Boyle


Mrs Annette Hynes


Mr James Nugent S.C.


Ms Orlaith Traynor

2.2
The Commission's term of appointment is until June 2000.

2.3
The Commission met seven times in the period under review, during which 
time fourteen complaints were fully processed and the decisions forwarded to 
the complainants and to RTÉ.

2.4
The Commission's decisions are published in the RTÉ Guide and are also 
forwarded to the Government Information Services for circulation to the 
national newspapers.

2.5
RTÉ broadcast information regarding the functions of and general 
information in relation to the Broadcasting Complaints Commission on a 
regular basis on both Television and Radio. RTÉ also publish the address of 
the Broadcasting Complaints Commission in the RTÉ Guide. The address 
and telephone number are also available in the telephone directory.

3.
THE COMMISSION'S FUNCTION

3.1
The Commission's function and authority derive from the Broadcasting 
Authority Act 1960 as amended by the Broadcasting Authority (Amendment) 
Act 1976. Their task is to consider and adjudicate upon complaints about 
material broadcast in relation to: News, Current Affairs, Ministerial
Prohibitions, Invasion of Privacy, Advertising and Published 
Matters. In 
November 1992 these regulations extended the ambit of the Broadcasting 
Complaints Commission to the Independent Broadcasting Services.

4.
COMPLAINTS

4.1
By the 31st March, 2000, fourteen complaints were heard by the Commission. These complaints referred to programmes broadcast by RTÉ, and Today FM. Ten decisions made by the Commission had been accepted by the RTÉ Authority. Two decisions have not been accepted by the RTÉ Authority.

4.2
Two decisions were not pursued by the complainants after the initial 
submission was made to the Commission.

4.3
There were forty enquiries requesting information about the Commission’s 
procedures and powers.

4.4
At the 31st March 2000, there were eight cases being processed.
5.0
Supreme Court Decision in respect of Party Political Broadcasts during 

Referenda Campaigns

In February the Supreme Court delivered a reserved judgement in the case brought by Mr Anthony Coughlan against RTÉ and the Broadcasting Complaint's Commission. The case essentially challenged the right of RTÉ to transmit uncontested party political broadcasts during a referendum to amend the Constitution. The Supreme Court upheld the decision of the High Court, which had found in favour of Mr Coughlan. The case was widely publicised in the print and other media at the time.

6.0
Summary of Complaints
The following is a list of the complaints decided upon by the Broadcasting Complaint's Commission during the last year
6.1
Complaint made by The Workers' Party


Station : RTÉ
      Programme : Coverage of The Referendum on the 






    Amsterdam Treaty        



Summary of Complaint :


The Workers' Party complained that RTÉ refused to grant coverage to their 
party in its campaign for a "No" vote on the Amsterdam Treaty. They stated 
that they were totally excluded from all current affairs programmes on the 
Amsterdam Treaty. RTÉ in a response to the Worker's Party stated that 
coverage given to the Peace and Neutrality Alliance, (PANA),  to which the 
Worker's party is affiliated, amounted to representation of the Worker's Party 
point of view. While the Workers' Party share many views with PANA in 
relation to the Amsterdam Treaty, it also has its own unique and independent 
position which it believes has a right to be aired on debates on the national 
broadcasting service. Fianna Fáil, Fine Gael, Labour, the Progressive 
Democrats and the Democratic Left are also affiliated to the European 
Movement, but they all enjoyed ample airtime in their own right. RTÉ further 
stated that the Worker's Party received coverage on a News programme. The 
Workers' Party stated that they were totally excluded from the normal "cut  
and thrust" of a political campaign which takes place on debates on 
programmes such as Prime Time, the Week in Politics and other 
programmes.


On the final day of campaigning the Worker's Party was asked if it could 
supply a speaker for that night's programme. The Workers' Party informed 
RTÉ that a speaker was available. On the night RTÉ decided to drop the 
speaker in favour of a speaker from the Green Party. The Workers' Party 
stated that they were excluded from the most important television debates of 
the entire campaign.


Stations Response :


RTÉ in its response stated that two factors should be borne in mind in 
approaching any assessment of RTÉ's coverage of the May referenda. 

Firstly, the Amsterdam Treaty and the Northern Ireland referendum were the 
first referenda to be conducted in the context of the Referendum Commission 
which was set up by legislation in April 1998. Secondly, RTÉ took very 
careful account of the significant implication of Mr Justice Carney's High 
Court 
judgement which dealt with referendum coverage. It must be added 
that the Carney Judgement referred only to the matter of uncontested 
broadcasts and implied no criticism of the balance achieved by RTÉ in its 
normal general programming coverage of the Divorce Referendum. 

However, by implication, the Judgement underscored RTÉ's policy of achieving balance in a referendum campaign by taking serious account of opinions expressed by and emanating from people and organisations outside of the political system.


The procedures employed by RTÉ's senior editorial staffs in Radio and 
television current affairs areas in planning and structuring a set of 
programmes to achieve the required balance over the course of a referendum 
campaign. Given that RTÉ had to handle two quite different referenda 
simultaneously, the overall quantum of time which could be given to any one
of the campaigns was effectively halved to what is normally available for a 
single Referendum.  The Amsterdam Treaty had wider European implications 
and RTÉ took account of that dimension by presenting the views of a Flemish 
MEP who was pro-Treaty and also a Danish individual who was part of an 
anti-Treaty grouping in Denmark. The Treaty also raised legal issues and 
RTÉ facilitated a discussion on some of those aspects with a non-political 
person who had contributed to drafting the treaty. Given the above unique 
factors, RTÉ had to try to ensure that the issues debated during the 
referendum were covered as comprehensively as possible, involving a mix 
and balance of party political and non -political interest groups.


RTÉ further asserts that the contracts by Television Current Affairs with the 
Workers' Party in the final week of it coverage were made in good faith in the 
interests of assessing the options available to the programme-makers to 
achieve the required balance in the context of the planned programme. RTÉ 
regretted that people were disappointed when their kind offer to participate 
could not be availed of by the programme's editorial staff.


Taking account of all the circumstances surrounding the Amsterdam Treaty 
Referendum, RTÉ rejects any assertions that its coverage of that referendum 
fell short of its legal obligations. RTÉ asserts that its editorial judgements 
resulted in the legally required balance of the arguments presented for and 
against the Amsterdam Treaty. Similarly, RTÉ rejected any suggestion that it 
was unfair to the Workers' Party in the coverage of the Referendum.


Decision of the Commission :


The Broadcasting Complaints Commission upholds the complaint submitted by 
the Workers' Party. The Workers' party was a distinct organisation with a 
particular perspective on the Referendum. RTÉ was not entitled to assume 
the views of the Workers' party were identical to those of other groups or 
parties opposed to the Referendum. In the circumstances RTÉ's coverage of 
the Workers' Party views was insufficient.
6.2
Complaint made by Mr Francis McGeough

Station : RTÉ

Programme : "News"
 Date : 30/05/98


Summary of Complaint :


Mr McGeough, on behalf of the Adoptive Parents of Russian Children, 
complained about a radio news item carried on 30th May 1998. In it RTÉ 
quoted a press release from the Adoptive People's Association which alleged 
there was "trafficking" of children from Russia. No evidence was produced to
back this allegation, up nor was there an attempt to balance it. Mr McGeough 
also stated this was a slur on the good name of the adoptive parents. These 
unsubstantiated allegations have caused great distress to them. The 
complaint was made under Section 18 1(a) of the Broadcasting Acts that the 
news broadcast was not objective and impartial in that it allowed a term used 
by the Adoptive Persons Association to be carried without any attempt to 
balance this claim. This is contrary to the need for objectivity and impartiality.


Mr McGeough further stated that the news broadcast was extremely unfair to 
the parents of Russian children as it cast doubt over the legality of the 
adoptions effected. No evidence exists 
to back this up. Section 18 1 (b) calls 
for all broadcasts to be fair to all interests. This was not done in this case.


Stations Response :


RTÉ stated in its response that the story at the centre of the complaint began 
as a report during the 8 am Radio 1 news bulletin on 30th May 1998 and was 
repeated again at 9 am. Later in the day, the television news took up the 
story and developed it.


The story arose from a claim by the Adoptive Peoples Association that an 
American agency was advertising the adoption of Russian babies by Irish 
couples for 10,500. The Association accused the American agency of 
advertising the supply of children with an accompanying price list. The 
Adoptive Peoples Association called on the Minister to introduce emergency 
legislation to stamp out what it described as "the trafficking of Russian 
children in Ireland". The radio news report named the agency, Adoptions 
Unlimited Incorporated, and noted that it was currently under investigation in 
the United States. The report quoted the agency as saying that jealous rivals 
were trying to push it out of the adoption field.


RTÉ further stated that from the very start it gave the other side of the 
argument issue, namely that of Adoptions Unlimited. This was developed in 
the television story , when they interviewed a man who, with his wife, had 
used Adoptions Unlimited. He said that he had paid for a service and did not 
feel he had bought a baby.


The word trafficking was used by the Adopted Peoples association in the 
context of its call on the Minister to introduce emergency legislation. It is a 
strong word, but it would appear to have been used deliberately by this 
association to highlight objections to a situation where large sums of money 
were involved in connection with the adoption of children across the borders.
It would have been unwarranted censorship for us to remove it, especially 
when the other side to the issue was given immediate right to reply.


RTÉ also stated that the basis of political and public debate would be 
undermined if it could not carry statements from interest groups trying to raise 
issues in their specialised fields, and also to give the opposing view an equal 
airing. It believed that it did so on this occasion. RTÉ stated that Mr McGeough stated in his complaint that it was clear that there were complaints 
about one specific agency. The reports’ first sentence said that it was an 
American agency that was involved.


RTÉ broadcast a couple of programmes on Russian adoptions. It raised 
serious questions about Adoptions Unlimited and that actual practise in 
Russia as opposed to the written regulations.  RTÉ stated that its coverage 
on the 30th May probably erred on the side of leniency towards Adoptions 
Unlimited.


In summary, RTÉ believed that the complaint was not justified. The report in 
question was objective and impartial and contained the requisite degree of 
balance. Neither can RTÉ accept that the broadcast was unfair to the parents 
of Russian children. These people were not the subject of the report, and no 
question mark was placed over the legality of the adoption of children by 
these people.


Decision of the Commission :


The report in question was not in breach of any of the relevant statutory 
provisions. The Broadcasting Complaints Commission considered the report 
to be objective and impartial. Accordingly, the complaint was rejected.

6.3
Complaint made by Mr O'Driscoll


Station : RTÉ 1
Programme: News and Morning Ireland


 Date : 26/08/98 


Summary of Complaint :


Mr O’Driscoll in his complaint stated that the 9pm news broadcast on the 26th 
of August carried a report on the claimed number of Irish abortions in the UK 
in the first three months of the year. This was accompanied by reported 
comments of a Mr Tony O’Brien, CEO of the Irish Family Planning 
Association, an organisation committed to campaigning for the removal of 
obstacles to safe, legal abortion in this country with an interest in the matter. 
Mr O'Driscoll also stated that it appears to be a policy of RTÉ to bring in Mr 
O’Brien whenever comment on contraceptives and abortion matters is 
required, and to treat him as an unbiased expert. There were no comments 
from anyone with an opposing viewpoint. Mr O’Driscoll also complained about 
Morning Ireland broadcast on the 25th or the 26th of August. This 
programme featured the news item, with the spoken comments of the same 
party. Mr O’Driscoll further stated that his information on this occasion is 
based on a report appearing in The Irish Catholic newspaper.


Mr O’Driscoll further stated that in the course of the broadcasts complained 
of, RTÉ failed to be fair to all interests concerned, and did not present the 
broadcast matter in an impartial manner. In evidence of this, Mr O'Driscoll 
submitted that RTÉ failed to ensure that the comments, which accompanied a 
news item and a current affairs programme on a matter of major public 
importance, were balanced. Mr O’Driscoll stated that RTÉ was in breach of 
S18.1(a) and (b) of the Broadcasting Act, 1960, as amended.


Stations Response :


RTÉ stated that Mr O’Brien was quoted during the bulletin at nine o'clock on 
26th August in relation to the number of Irish women going to the United 
Kingdom for abortions in the first quarter of 1998, stating that the figures 
didn't show the Irish abortion rate and didn't necessarily reflect the true level 
of Irish abortion. The radio coverage was on the following morning, 27 
August, on Morning Ireland where Mr O'Brien was interviewed. The staff of 
both news programmes attempted to contact a pro-life spokesperson but 
was unable to do so. This was explained to Mr O’Driscoll. RTÉ would have 
carried a statement if there was one, from the pro-life groups and would give 
due consideration to a statement at any time. RTÉ is satisfied that the 
broadcasts were fair and impartial and that it ensured that any comments 
broadcast were balanced.


RTÉ stated that the broadcasts referred to last May were not similar to those 
in August as, unlike August, all sides of the argument were prepared to 
comment. In May the broadcasts were throughout the day starting with the 
1:00 p.m. news. All sides were included as the day progressed, finishing with 
the News 2 report at 11:00 on Network 2. RTÉ also stated that for the two 
main news broadcast at 6pm and 9pm on RTÉ, Joe Little, Religious & Social 
Affairs Correspondence did a comprehensive report which included an 
interview with Dr Berry Kiely. News 2 included an interview with Niamh NicMhathuna, chairperson of Youth Defence, and on the News at One on Radio 
1 Joe Little included comment from CURA.

RTÉ also stated that it deals with matters relating to abortion in a fair and 
even handed manner and it did not accept that it was part of a media 
campaign advocating for the legalisation of abortion.


Decision of the Commission :


The Commission considered that this issue did concern a matter of public 
importance; however there was no breach of RTÉ's statutory duty to be 
objective and impartial in broadcasts of this nature. The Broadcasting 
Complaints Commission therefore rejected the complaint.

6.4
Complaint made by Mr O'Connor


Station : RTÉ

Programme : News
 Date : 30/09/98 


Summary of Complaint :


Mr O’Connor complained about the item on Romanian Gypsy Refugees 
broadcast on the 6pm and 9pm news on 30/9/98. Mr O’Connor stated that the 
report was unbalanced, subjective, and blatant editorialising with a political 
intent. The intent was to influence the outcome of the review of the refugees’ 
status in Ireland for the refugees in question. He complained that the reporter 
in question stated that he hoped that the contents of this item would be taken 
into account at this review and that official judgements will not be made just 
on the narrow grounds of judgements to date to put such an article on the 
main news bulletins was disgraceful.


The article was full of subjective judgements all of which concluded that the 
refugees are blatantly discriminated against on an official and unofficial level 
and prejudice was rife on these levels as well. The article concluded that 
there was prejudice and discrimination practised in the areas at an official 
level. On the contrary Mr O’Connor saw well fed dressed people and children 
given schooling etc.


Mr O’Connor’s complaint was made under Section 18 sub heading 1(a) and 
1(b) of the principal act.


Stations Response :


RTÉ in its response stated that the RTÉ news ran a series of three reports by 
Tony Connelly on the problems of the gypsies in Central Europe and Ireland. 
The programme complained of is the first of these reports. The European 
reports were from Romania and the Czech Republic and there were 
significant statistics to show that these countries have a problem with gypsies 
and that the gypsies themselves have a less than happy existence.


The reports detailed problems with:


Schooling-
 Teachers said that gypsies were treated equally, but there was 


  no back-up at home - homes that turned out to be made of 




  mud.


Crime -
 in one area they were said to be responsible for 80 per cent of 


 crime


Murder - 
14 gypsies murdered in the Czech Republic since the end of 


 Communism.


Skinhead -
The New Right threatening the gypsies.


Lack of jobs


and land - 
90 per cent unemployment in one town.


Ghettoisation. 


The report also dealt with the centuries-old history of the gypsies and tried to 
put the problems into perspective. Their appalling fate in the holocaust was 
mentioned. The reporter spoke to a headmistress, a police chief, a mayor, 
several ordinary citizens, a human rights worker and the gypsies themselves.


The list of people interviewed showed that both sides were represented, thus 
giving balance. On the question of subjectivity, RTÉ believed this to be only 
in so far as it broadcast the views for one reporter, who actually visited 
central Europe. There was no editorialising or political intent, apart from 
wishing to portray the facts behind a political debate, which is continuing.


RTÉ believed the gypsy immigrant question to be an important one. There 
had been considerable media coverage of plans to draw up new regulations 
and of one notable incident where a family was told to leave but later allowed 
to stay after intervention by leading churchmen.


The issue is clearly one that involves great human suffering and it is function 
of a news-gathering organisation to highlight this suffering, so that any 
political decisions are taken against an informed background.


RTÉ believed that it had not breached any obligation to be fair, impartial or 
objective and has presented this news and current affairs topic without 
expression of the Authority’s own views.


Decision of the Commission :


The Commission considered the report on the Rumanian gypsy refugees. It 
found the report to be objective and impartial and that RTÉ was not in breach 
of its statutory duty. The Commission rejected the complaint.

6.5
Complaint made by Mr Richard Greene


Station : RTÉ

Programme : "This Week"
 Date : 23/05/99 


Summary of Complaint :


Mr Greene complained about a news item on "Political Dynasties" in which a daughter of Des O’Malley and a niece of Liam Cosgrave were interviewed. 
Both of these people were candidates in the local elections, in which Mr 
Greene was also a candidate. These interviews gave publicity to the 
particular candidates, giving them advantage over other candidates such as 
Donal Lowry and himself. Mr Green also stated that RTÉ were in breach of 
the law by not interviewing all candidates in the relevant wards.


RTÉ did not rectify the matter. Their declaration that the report was "a 
legitimate news colour feature, which had no substantive campaigning 
material" does not change the reality. Every piece of media coverage, 
particularly favourable broadcast media coverage, coming up to elections, 
means votes.


Mr Green further complained about the delay in RTÉ in responding to his 
complaint. He also stated that RTÉ behaved in a manner which was not fair 
to all interests concerned, and that the matter was not presented in an 
objective and impartial manner and without expression of the Authority's own 
views. Mr Green made his complaint under section 18(1)(a) and section 18 
(1)(b) of the Broadcasting Act, 1960, as amended.


Stations Response :


RTÉ in its response stated that the report was a legitimate item of interest in 
the context of a campaign, which was not attracting public attention. They 
have a public service duty to facilitate political discussion and particularly 

where there is a danger of low voter participation.


The RTÉ Election Steering Group was of the view that positive efforts should 
be made to increase awareness of the polls and the issues involved. The 
item on political families fell within this guideline. RTÉ maintain that while 
acknowledging and respecting the need to be impartial, RTÉ is a news 
organisation, governed by the practises and reality of that discipline and must 
put human faces on events to help public debate.


There were nearly two thousand candidates running for seats in county and 
city councils. If all the councils were included, there would be around 3,000 
candidates. It would be impossible for a national broadcaster to give the 
same airtime to these as it would to the far smaller number contesting the 
European election. The local media have their role there. RTÉ's coverage is 
confined to a discussion of the main issues being raised across the country.


RTÉ was of the opinion that it acted in a manner fair to all interests 
concerned, that it was objective and impartial and did not express its own 
views on the matter.


Decision of the Commission :


The Broadcasting Complaints Commission was of the view that the broadcast 
did give an unfair advantage to the candidates concerned in the course of the 
election campaign. In this way the broadcast was not fair to all interests 
concerned. The Broadcasting Complaints Commission rejected the 
contention that the broadcast was not presented in an objective and impartial 
manner, and without expression of the Authority's own views.

6.6
Complaint made by Mr Cass


Station : RTÉ Radio 1
Programme: Five Seven Live
 Date : 10/06/99 


Summary of Complaint :


Mr Cass complained about the manner in which RTÉ gave coverage to the 
European Election candidate Patricia McKenna, M.E.P., on the news/current 
affairs programme "Five Seven Live" on "moratorium day", Thursday June 
10th. Mr Cass stated that RTÉ not only breached the moratorium, but by 
giving air time to this candidate (and no other candidate), the Authority failed 
to demonstrate the required impartiality and fairness to all relevant interests.


In support of his complaint, Mr Cass made the following points:

RTÉ gave air time to Ms McKenna who was associated with a protest at the Smurfit AGM on 10th June - this protest clearly had a political content consistent with the Green Party’s political agenda, and the broadcast referred at the outset to a "confrontation between Chairman Michael Smurfit and MEP Patricia McKenna".

Similar air time was not provided to any other candidate in this broadcast, 
raising issues of lack of balance and impartiality, on a designated 
"moratorium day"


RTÉ’s apparent defence for its action is that:

It was considered that a very brief response on behalf of the protesters to points made by Dr Michael Smurfit in the interview was necessary a 35 second response from Patricia McKenna was considered appropriate
the moratorium which is observed by RTÉ has never applied to the coverage of News stories


Mr Cass stated that this defence by RTÉ was unsatisfactory and 
unacceptable for the following reasons:

-
If RTÉ considered it necessary to give air time to someone other that Dr  Smurfit in covering the protest at the Smurfit  AGM, it was open to the Authority to interview a member of the protest group who was neither an election candidate nor a prominent member of a political party.


-
In the circumstances, a response of any duration from Ms McKenna 

was totally inappropriate.
-
To imply that a response of 35 seconds from Ms McKenna was not 
significant is disingenuous - a half minute insert on a prime time 
programme was highly significant particularly on "moratorium day".

-
RTÉ’s claim that the moratorium "has never applied to the coverage of 

News stories" is unsupported and cannot be sustained.


Stations Response :


RTÉ in pursuit of  its statutory obligation to observe fairness in its dealings 
with election candidates  has voluntarily adopted the practice of not giving 
election coverage to any candidate or party in an election during 24 hours 
prior to polling day.


Not to cover the Smurfit Group AGM in a financial news report would be a 
dereliction of duty by RTÉ. The Smurfit Group AGM was held on 10th June, 
which happened to be the day before the holding of a three-part poll; one in 
relation to Local Government representation; another being a referendum on 
the amendment to Article 28 of the Constitution; and the third in relation to 
the selection of MEPs.


A significant altercation took place at the AGM. Ms McKenna was the 
spokesperson for the group of shareholders at the centre of this controversy. 
The controversy in question is one which has featured on more than one 
occasion on other RTÉ programmes, and the issue is widely recognised as 
not being of concern exclusively to the Green Party. RTÉ would have been 
accused of being unfair if it had not featured both sides of the dispute which 
surfaced between a group of shareholders at the meeting with Dr Mr Smurfit.


During the small slot of exposure, Ms McKenna made no reference to any 
election issue. She was not referred to as a candidate in the following day's 
European Parliament election. To ignore the central role that Ms Mc Kenna
had played at the afternoon's AGM of the Smurfit Group would have been for 
RTÉ to fail to inform the public fully of this item of news.


In summary:


1.
The moratorium voluntarily exercised by RTÉ applies to election 

coverage


2.
This short element of a wider interview with Michael Smurfit about the


Smurfit Groups 1999 AGM did not amount to "election coverage".

3.
There was no reference in the piece to the Green Party, to their agenda, nor to the fact that Patricia McKenna was a candidate in the Euro Election ’99

4.
The issue on which Ms McKenna was asked to comment is not an 
exclusively Green Party issue and has been spoken about on RTÉ 


radio before by parties unconnected with the Green Party.

5.
The Smurfit Group AGM and the issue which arose at its AGM relating 
to its Colombian operation, are both matters of public interest which 
RTÉ is obliged to feature as part of its news coverage


6.
Ms McKenna was at the centre of the dispute in question and was 
therefore the appropriate interviewee. The fact that she was a candidate in 
the following day's European Election did not preclude RTÉ from speaking to 
her, by reference to the considerations outlined above

For the reasons set out above, RTÉ maintained that it has observed all of its statutory obligations in relation to the broadcast complained of.


Decision of the Commission :

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Cass. It was the view of the Commission that the broadcast did not infringe any of the provisions of the Broadcasting Acts. The broadcast was in respect of a news item of the day and it was not election coverage.

6.7
Complaint made by Mr Richard Greene


Station : RTÉ
 Programme : "Kenny Live"
 Date : 01/05/99


Summary of Complaint :


Mr Greene stated that Mrs Rosemary Scallon (Dana) was to have appeared 
on Kenny Live on Saturday 1st May. This arrangement was cancelled by the 
Director of TV, Mr Joe Mulholland, allegedly on the basis that it would have 
been unfair on the other candidates (Irish Times 7th May). Elections to the 
European Parliament were to take place on 11th June.


Mr Greene stated that over the months leading up to the European elections, 
there had been numerous appearances of politicians on Radio and television, 
such as Mary Banotti, Patricia McKenna, Bernie Malone Niall Andrews etc. 
These were sitting MEPs. Dana had arranged to appear as an entertainer, 
not a politician, or as a prospective MEP. It was decided at this point in time 
coming up to the election, and in the interest of fairness, that  such people 
should not appear.

If such a decision was made, it was revoked or amended the following day, 
when Mr De Rossa, a well-heralded candidate, participated for over half an 
hour on the Sunday Show.


Mr Greene further stated that RTÉ failed to be fair to all interests concerned, 
and did not present the broadcast matter in an impartial manner. The 
decision to exclude Dana was, therefore, not without any expression of the 
Authority's own views. This conduct was in breach of Section 18(1)(b) of the 
Broadcasting Act, 1960, as amended.


Stations Response :


RTÉ stated that the decision not to include an interview with Mrs Rosemary 
Scallon (Dana) in the Kenny Live Show was made in consideration of the 
nature and purpose of the programme and was not intended to reflect in any 
way on Mrs Scallon. The same judgement would have been made no matter 
which candidate or prospective candidate might have been in question 
because a major Saturday night programme with a central emphasis on 
entertainment was not the appropriate place to feature anyone whose 
candidacy in the June elections was about to be declared.


Once she became a candidate, Dana Rosemary Scallon appeared on the Pat 
Kenny's radio programme, which is a current affairs programme, and on a 
range of other news and information programmes


These editorial arrangements enabled RTÉ to ensure, that all candidates 
were dealt with fairy by RTÉ in their respective campaigns for election to the 
Parliament. Mr Greene makes reference to the appearance of Mr Proinsias 
de Rossa on this Week programme on 2nd May, as indicated in RTÉ's letter 
to Mr Greene, Mr de Rossa's participation was in his capacity as President of 
the Labour Party and in the context of that Party's Annual Conference and 
was entirely appropriate.


In fairness to all candidates in the European elections, RTÉ had to determine 
a date after which monitoring of broadcasts was necessary to ensure that 
candidates were not being treated unfairly. RTÉ did not accept that Mr 
Green's points about monitoring airings of declared or possible candidates 
prior to May are valid.

RTÉ rejected the notion that it has been unfair in this instance and does not believe that there is any question of it not having been impartial. There was no policy of exclusion of Dana Rosemary Scallon and RTÉ rejects Mr Greene's contention that the Authority expressed its own views in relation to Ms Scallon's candidacy in this election.


Decision of the Commission :


The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint by Mr 
Greene in relation to the decision by RTÉ not to have Rosemary Scallon 
(Dana) appear on the "Kenny Live" show. To exclude a potential serious 
candidate for the European elections from appearing on an entertainment 
focused show at that time was not in breach of Section 18(1)(b) of the 
Broadcasting Act, 1960, as amended.

6.8
Complaint made by BIC Ireland


Station : Network 2

Programme : "Streetwise"
 16/03/99 


Summary of Complaint :


BIC (Ireland) Limited complained about the contents of the programme 
"Streetwise" broadcast on Network 2 on March 15th 1999. The basis for the 
complaint is that the programme contained a seriously prejudiced and 
unbalanced demonstration of its companies' Razors. The basis for this 
complaint is as follows:

1.
In the programme the demonstrator conducted a comparative test 
using the Gillette, 'Mach 3' three blade razor - that manufacturer's 'top 
of the range' product - Vs BIC's Standard Single Blade Razor. For a 
valid comparison the BIC 'Twin Select' range should have been used.

2.
Following the presentation of the Gillette product, the programme 
presenter announced the BIC Razor test by referring to the 
demonstrator's bias against this product, based on an experienced 
dating from the distant past. The demonstrator then proceeded to 
shave with this Razor in a wild, slashing and dangerous manner totally 
different to the smooth, flowing strokes used to demonstrate the 
Gillette product. Throughout this sequence visual distortion and 
threatening music were used to build tension for a climatic 'end of 
sequence' in which the demonstrator cut himself on the left upper lip - 
which he had already shaved earlier and which was obviously 
resoaped for the final close-up of the cutting sequence. The manner in 
which this was presented suggests that this cut was in fact staged.


Overall, this sequence was unbalanced, biased and obviously structured to 
damage the credibility of the BIC brand.


Stations Response :


RTÉ in its response stated that to deal with the first point raised by BIC, they 
had carried out a number of product tests in the course of the "Streetwise" 
series. This comparison of "like with like" was not objective in all its product 
tests, and was not the objective in this test. The object of the survey was to 
assess the performance level of different shaving products from different 
areas of the spectrum of shaving products available to the consumer. RTÉ 
strongly contends that this is a valid approach to a product-range survey, so 
long as no attempt is made by the programme in question to imply or state 
that it is comparing "like with like". No such attempt was made here.


RTÉ further stated that its approach in this regard is vindicated by the tester's 
conclusion that the Gillette "Mach 3" product was the most satisfactory from a 
general user's point of view, regardless of the fact that a far more
sophisticated electronic Philips shaver was made available to him as a 
representative of the "top of the range" style product. Even BIC accepts that 
it's disposable razor is a product from the lower end of its range. This is the 
basis on which the product was selected for inclusion on this survey.


RTÉ totally rejected the complainants' contention that this was an invalid test. 
RTÉ tested three products - two mechanical and one electrical. There was no 
attempt to make a brand to brand comparison on either equal or unequal 
products.


RTÉ denied that the style of presentation demonstrated a clear bias and 
suggested that the ensuing test was not objective. There was no question of 
this being objective in the sense of being conducted on screen. This piece 
contained information on products following tests carried out by the tester for 
the programme prior to screening and presented in an informal style.


RTÉ contended that this manner of presentation of the results of the 
survey/tests carried out by the tester was absolutely valid, and that the visual 
presentation of the report was valid in that it accurately and fairly reflected 
the tester's conclusions on the various products.


The tester's view mirrored his own previous experience of the use of this BIC 
product and this was referred to in the voice-over. As a bona fide tester and 
consumer, he was entitled to convey this assessment and experience to the 
viewers in the presentation style used by the programme.


RTÉ contended that this style of presentation was appropriate and did not 
detract from the fairness and probity of the piece.


The mock "look of terror" on the tester's face reflected the tester's attitude to 
the BIC product, based not only on his previous experience, but also his 
experience during the prior testing carried out for the programme. RTÉ does 
not agree that the credibility of this product was ridiculed to generate the 
desired level of entertainment. The broadcast drew valid distinctions between 
the characteristics of each of the shaving products.


The question of the occurrence of a cut must also be addressed. The 
minutiae of the sequence of events during the shoot in question must be set 
out in detail in order to address this point fairly and comprehensively. 

Re-lathering of the tester's face did take place during the course of the 
filming, for filming purposes. The cut, however, genuinely occurred. For the 
purpose of portraying the occurrence of this cut, from a visual point of view, a 
re-take of the shaving stroke which had caused the cut was filmed. For 
reasons of safety, it would not have been judicious for the tester to draw the 
blade over his already cut lip. Accordingly, a "Dummy run" of the blade over 
the cut was filmed. RTÉ believes that taking all the considerations into 
account, this was a valid technique for the portrayal of the outcome of the use 
of the BIC razor.


RTÉ denied that the tester shaved himself with wild slashing strokes while 
filming. This is, it is submitted, a subjective and partisan opinion of what was 
portrayed in the broadcast.


The contention that the music played in the background to the piece, was 
"threatening" is, RTÉ submits, incorrect. Viewing and listening to the piece 
will reveal that the music was in fact up-tempo and was played continuously 
at an even pace and volume, throughout all three product tests.


RTÉ is satisfied that the test conclusions were valid and justifiable. RTÉ 
regrets the fact that BIC felt aggrieved at the programme but cannot accept 
that the complaint herein is valid.


Decision of the Commission :


The Broadcasting Complaints Commission upheld the complaint by BIC 
(Ireland) Limited. The programme's presentation of the BIC product was not 
objective and impartial contrary to Section 18(1) of the Broadcasting Act 
1960, as amended.

6.9
Complaint made by Mr O'Driscoll


Station : RTÉ 1

Programme : News 6.01
 Date : 20/12/99


Summary of Complaint :


Mr O'Driscoll complained about a news item concerning recently born 
octuplets. He stated that it was commented that the mother refused to 
consider "reducing the number of Foetuses". Mr O'Driscoll stated that the 
word "foetus", in particular to a non medical audience, tends to de-humanise 
the unborn, suggesting an object or body part.


He further stated that the matter is compounded in the use of the phrase 
"reducing the number of foetuses". This is a euphemism for killing one of the 
babies. RTÉ is under obligation to respect the democratic values enshrined in 
the Constitution, and it is inappropriate, in my view, for it to implicitly endorse 
partisan positions which are at odds with the Constitution and laws of this 
country. He also stated that in his opinion, the use of the phrase, " reducing 
the number of the foetuses" , was, in the circumstances, in breach of Section 
18(1) (a), in that the reporting and /or presentation of the broadcast matter 
was not carried out in an objective manner, and was not without any 
expression of the Authority's/ staff's own views.


Stations Response :


RTÉ in its response stated that Mr O'Driscoll appears to believe that saying 
"killing one (or more) of the babies" would have been more appropriate 
terminology to use in order to achieve the type of objectivity and impartiality 
required by section 18 of the Broadcasting authority Act, 1960(as amended).

RTÉ maintains that to use the type of terminology suggested by Mr O'Driscoll would have failed to objectively convey the medical, as well as ethical, dilemma which was faced by the mother of these children. "Foetus" is common parlance, particularly in medical terms to describe the developing child in ventro in the earlier stages of pregnancy. To use language such as that suggested by Mr O'Driscoll would have implied a partisan view by the reporter as to how the woman in question should have resolved her dilemma.  This would have been clearly in breach of RTÉ's obligations under Section 18(1)(a).


This story was important as an illustration of the choices and physical 
conditions confronted by a mother who had taken fertility drugs and who 
faced a multiple pregnancy and multiple birth situation. It was important to tell 
the story by way of informing a debate which is ongoing within Irish society 
concerning the balancing of the equal right to life of mothers and their unborn 
children. 


The most appropriate language to use was, therefore the language which 
was factually accurate, objective and impartial in presenting the new story.


RTÉ denied that there was any breach by it of its obligations under Section 
18 1(a) of the Broadcasting Authority acts, 1960 in its broadcast of this news 
item and maintains, contrary to Mr O'Driscoll's view, that it fully observed its 
said obligation to report news in an objective and impartial manner without 
any expression of its own views.


Decision of the Commission :


The Broadcasting Complaints Commission did not uphold the complaint by 
Mr O'Driscoll. It was of the opinion that the news report in question did not 
infringe any of the provisions of the Broadcasting Act, 1960, as amended.

6.10
Complaint made by Immigration Control Platform

Station : RTÉ1 Radio 1
Programme : "Today with Rodney Rice"
   Date : 15/06/99


Summary of Complaint :

Mr Andrew Kiernan, Secretary of Immigration Control Platform, complained about the programme "Today with Rodney Rice" broadcast on Radio 1 on 15th June 1999. Mr Kiernan stated that on that programme Mr Rice advised the public to listen to another Radio Station, Near FM, during the week 14th-20th June 1999, to a series of programmes making up the bulk of Near FM’s programmes for that week. Near FM, was basically putting the radio station in the hands of refugees/asylum seekers for that week. Inevitably that would mean an unbalanced, partisan representation of the asylum debate currently underway in this country, with an implication that all asylum seekers were legitimate, none economic migrants abusing the system; that soft as opposed to rigorous procedures on asylums, deportation etc. were in order and so on. Such was subsequently the case in regard to the series of programmes on Near FM.


Mr Kiernan complained that by advising the public to listen to current affairs 
programmes on another station, over which it had no editorial control, RTÉ 
(through Rodney Rice) was accessory to imbalance in current affairs 
programmes and, wilfully left open itself open to that possibility.


Mr Kiernan made his complaint under Section 18B(1) Subsection (b) of the 
Broadcasting Authority Act, 1960,as amended. 


Stations Response :


RTÉ in its response stated that Mr Rice at the end of a report included a brief 
remark in which he informed the listening public of frequencies, on which 
NEAR FM was transmitting reports on Refugees. Mr Rice was not endorsing 
any view on NEAR FM’s decision he merely gave the listening public access 
to information, should they be interested, so that they could form their own 
views.


RTÉ also stated that to accept Mr Kiernan’s rationale, would mean that RTÉ 
could not refer its listeners or viewers to any book, magazine, newspaper 
article or television or radio programme without first ensuring that the 
publication or broadcast in question fulfilled RTÉ singular remit for being fair, 
impartial and objective and contained no expression of RTÉ’s own views. 

Apart from being logically unsustainable, following such a rationale, it was 
submitted, tread perilously close to the line of censorship and the official 
hindrance of the right to freedom of expression, which right is set out in the 
Constitution, and is internationally recognised through the U.N. Convention
on Human Rights.


RTÉ believed that no breach of section 18(1)(b) was occasioned by any 
aspect of the broadcast in question.


Decision of the Commission :


The Broadcasting Complaint's Commission rejected the complaint by Mr 
Kiernan. The reference by Mr Rice to Near FM's proposed broadcast could in 
no way be interpreted as infringing the provisions of the relevant 
Broadcasting Acts.

6.11
Complaint made by Fr. Aidan J. Larkin


Station : RTÉ Radio 1 
 Programme : "Today with Rodney Rice"
 

  Date :  16/08/99 


Summary of Complaint :


Fr. Larkin complained about the programme "Today with Rodney Rice" in 
which he was shocked by the tone and content of the discussion that took 
place in the context of an interview with the author of a recently published 
book.


Fr. Larkin stated that the discussion was disrespectful of the religious faith of 
Catholics concerning sexual morality and marriage. Catholic doctrine was 
fundamentally misrepresented. The presenter Rodney Rice appeared to have 
done no research and simply to be talking off the top of his head. He offered 
no critical reaction to what his interviewee was saying. The result was a 
complete lack of balance in the discussion. Not merely was the Catholic 
position not accurately stated but in its place a crude and mocking caricature 
was put forward and the listeners were in effect invited to think that Catholic 
beliefs were stupid and to laugh at them.


Fr. Larkin also stated that RTÉ would not dare to misrepresent and rubbish 
the religious beliefs of, for example. Protestants, Jews Muslims, or the deeply 
held convictions of feminists or gays, in this way. People are entitled to 
respect for their beliefs and conscientious convictions from those who do not 
share the same beliefs or disagree with them. Catholics have a no less 
entitlement. If people's beliefs are to be discussed on the media the 
discussion must be fair, balanced and impartial. The programme complained 
of failed grievously on all three counts.


Fr. Larkin made his complaint under section 18(1)(b) of the Broadcasting Act, 
1960, as amended


Stations Response :


RTÉ in its response to Fr. Larkin stated that the item in question arose from a 
recent press release from the Vatican, which restated the Catholic Church's 
position on masturbation. This press release was the subject of an article of 
the Spectator magazine, which analysed historical attitudes to masturbation 
and sex, not just in the Catholic Church but also in the medical and 
psychiatric professions and in other Christian churches.


Following publication, the article's author, Dr Alan Skedd, an eminent 
historian with the London School of Economics, was invited to discuss in a 
light-hearted and entertaining manner the evolution of attitudes to and taboos 
about masturbation at the level of folk, church, psychiatric and medical 
thinking. 

RTÉ stated that the discussion between Dr Skedd and the presenter, Rodney Rice touched on a wide range of Christian, medical and historical positions on masturbation dating back to the Middle Ages and beyond. No representative of the Catholic Church was asked to participate for the same reasons that no member of the medical profession or the Freudian tradition or other Christian churches was invited.


RTÉ further stated that the item was one which the producer felt was of 
interest to listeners and was validly within the remit of the programme.


Decision of the Commission :


The Broadcasting Complaints Commission did not uphold the complaint by 
Fr. Larkin. The Broadcasting Complaints Commission was of the view that the 
broadcast concerned did not infringe the relevant provisions of the 
Broadcasting Authority Act 1960, as  amended.

6.12
Complaint by Mr Richard Greene


Station : RTÉ
Programme : "Marian Finucane Show"
19/04/99


Summary of Complaint :

Mr Greene stated that in May 1998, the Adelaide Hospital Society proposed the legalisation of abortion, (in certain circumstances) and the establishment of abortion clinics, including at Tallaght, a state funded hospital. The pro-life organisation, Youth Defence, responded by organising a picket at the Adelaide Hospital a few days later on 16th May. The hospital complained of the picket and arrests were made. RTÉ mentioned the arrests on the 6.01 PM TV news. The matter of the May 1998 arrests was put before the court in April 1999 in a trial involving 16 Gardaí. RTÉ covered the trial on two occasions in its TV broadcasts. Defence counsel stated, on receiving the verdict that appeals would be made


Mr Greene also stated that on 19th April 1999, five days after the end of the 
trial, Marian Finuncane interviewed a prosecution witness, a Mr Gillen, whose 
mother died on the day following the demonstration. Mr Gillen had claimed in 
court that he was upset by the demonstration, and had, in fact, intervened in 
an attempt to end it. Mr Gillen had been an employee of RTÉ, and this was 
stated on the programme. Equal time was given to a spokesperson for Youth 
Defence, a Mr Barrett.


Mr Greene complained:

1.
That even if RTÉ was not aware of the intention to appeal, it would 
have been a reasonable conclusion, that given the sentences, an 
appeal would be made. Mr Greene stated that it was an interference in 
the course of justice to have mounted this programme ahead of an 
appeal court hearing.


2.
That it was an abuse of RTÉ’s power to effectively coerce Mr Barrett 

into a defence of YD’s position on the air, to the potential detriment of 

the appeal case.


3.
The interview of Mr Gillen was not necessary in the public interest.


4.
If public interest was RTÉ’s concern, there was plenty to comment on, 

and seek interviews for, in the reason for Youth Defence being at the

Adelaide Hospital in the first instance on 16 May 1998 i.e. in protest 

against the proposed killing of the unborn. This important public issue 

RTÉ chose to ignore entirely.

5.
RTÉ gave only very limited, and reluctant, coverage to the bare 
facts of the arrests in May 1998.


6.
In contrast to the foregoing, what RTÉ states is a matter of significant 

public 
interest is the alleged noise by a small group of people over a 

very short period, some 40 minutes.


7.
The principal interviewee was Mr Gillen, a prosecution witness for a 

particular aspect of the trial, and a former RTÉ employee, and not Mr 

Barrett. Mr Barrett was there to answer the accusations as transmitted 

by Ms Finucane.

8.
If Mr Gillen was in the studio with Ms Finucane, this gave an unfair 
advantage to the prosecution/Gillen side, unless, of course, Mr Barrett 
declined an invitation to attend.


Mr Greene is of the view that the broadcast was not fair to the interests 
concerned, and was not presented in an objective and impartial manner 
contrary to section 18.1.b of the Broadcasting Authority Act, 1960,as 
amended.


Stations Response :


RTÉ in its response stated that the complaint arises from a live discussion 
between Mr Brian Gillen, who had been a witness for the prosecution in the 
District Court trial of certain Youth Defence activists in April 1999, and Mr 
Barrett of Youth Defence, who, despite the court convictions of his 
colleagues, was offered an on-air opportunity to put their side of the story.

RTÉ notes that Mr Greene made his initial complaints to RTÉ by way of a 
six-line letter of complaint dated 20th April 1999. The principal matter complained of in that letter was that the interview appeared to the 
complainant to be, in effect, a contempt of court. This aspect of the complaint was dealt with fully in RTÉ’s extensive reply of 29th April 1999. The only intimation that Mr Greene  perceived any breach by RTÉ of its obligations under Section 18 was his observation that it seemed to him to be an interference in the course of justice, an interference that is moreover weighted on the one side. RTÉ also addressed this point in its reply.


RTÉ further stated that in his complaint to the Commission, Mr Greene raised 
issues and arguments that he never raised, in his brief letter to RTÉ.  
Accordingly RTÉ must question whether the Commission is entitled to 
consider Mr Greene’s complaint given that he had not first raised these 
issues with the Authority, (As he is required to do under Section 18 of 1960 
Act (as amended), nor had the Authority an opportunity to reply to those 
issues as it is entitled to under the same section.

1.
Mr Greene is alleging a contempt of court on the part of RTÉ. This is 
not a matter which should be submitted to the Commission for 
adjudication. 
This is a matter which he ought more properly to raise 
with the D.P.P. or the Attorney General. RTÉ is satisfied that it did not 
act in contempt of court in transmitting this interview. RTÉ is also 
satisfied that Ms Finucane carried out the interview with a scrupulous 
regard for fairness. Mr Gillen told his human interest story, arising out 
of the incident which gave rise to the District Court cases, and Mr 
Barrett was allowed an opportunity to respond to Mr Gillen’s 
statements.

2.
There is no basis on which to conclude that Mr Barrett was coerced into defence of the Youth Defence position. Youth Defence was requested to 
provide a spokesperson to participate and Mr Barrett agreed to act as spokesperson. It was open to him and Youth Defence, to take legal advice 
and decline for stated reasons, to participate. RTÉ would then have broadcast the statement. RTÉ has received no complaint from either Mr Barrett or Youth Defence of coercion. It is RTÉ’s view that such an allegation would need to be based on a known fact before it could be even considered by the Commission.

3.
Mr Greene’s observation that the interview with Mr Gillen was not in 
the public interest is one which he is entitled to make generally, but it 
does not import a breach by RTÉ of any of its obligations under 
section 18.


4.
Mr Greene’s comments on the exercise of RTÉ’s editorial discretion 

contained at this point are noted. They do not, however, disclose any 

alleged breach by RTÉ of its obligations under section 18 and there is 

therefore, no complaint to answer on his point.


5.
RTÉ, with respect, makes the same response to this point as to no 4 


6.
Ditto

7.
On the morning radio talk show featuring human interest items as well as matters of news, current affairs, public controversy and debate, Mr Gillen 
was considered a suitable interviewee to tell his story. Given the nature of that human interest story, RTÉ believed that it was important, in the interests of fairness and balance, that Youth Defence be given an opportunity to respond to some of the criticisms of that organisation inherent in his story. This was done. It was a matter of concern to the programme staff to learn, prior to transmission, that Mr Gillen was a retired member of RTÉ’s engineering staff. Although the topic was utterly unrelated to his former employment with RTÉ and related exclusively to a personal matter, the programme-makers decided, correctly, to declare his previous personal involvement with RTÉ and did so at the start of the interview.



8.
Mr Greene gives no basis for his extraordinary contention that the interviewee on the telephone was in some way unfairly disadvantaged by his off-site location during the interview. Indeed, the facility of a telephone contribution to a live discussion is usually granted to facilitate the contributor, not RTÉ. Had Mr Barrett expressed a preference for coming into
Radio Centre in RTÉ to give the interview he would have been facilitated, including payment of any taxi expenses. Were RTÉ to find any validity in Mr Greene’s reasoning on this point, the same programme balance that is achieved in countless on-air discussions through the use of telephone. This 
contention on the part of the complainant is rejected by RTÉ.


RTÉ stated that it could not accept the conclusion reached by Mr Greene in 
his letter of complaint, and did not believe that any breach of section 18 had 
been occasioned by any aspect of this broadcast. This broadcast was 
absolutely fair and balanced


Decision of the Commission :


The Broadcasting Complaint's Commission accepted and confirmed the 
opinion expressed by RTÉ that a complainant may not raise issues in a 
complaint to the Commission that the broadcasting Station was not given a 
prior opportunity to reply to .Without prejudice to the foregoing, RTÉ 
responded to the complaint made to the Broadcasting Complaint's 
Commission. The matter of contempt of court or prejudicing the outcome of a 
trial is a matter for the relevant court to decide. In regard to this and all other 
matters complained of, the Broadcasting Complaint's Commission was of the 
view that there was no breach of the relevant broadcasting legislation. 
Accordingly, the complaint was rejected.

6.13
Complaint from Mr O’Driscoll


Station : RTÉ 1

Programme : News court case
 Date : 08/04/99 


Summary of Complaint :


Mr O’Driscoll stated that following the arrests of members of Youth Defence 
on 16 May 1998, who had been protesting against the abortion proposals of 
the Adelaide Hospital Society, a trial of 10 members took place. RTÉ 
Television carried a report on the prosecution evidence on the 9.00 p.m. 
News on 8th April, and on the defence evidence on the 6 p.m. News on 13 
April.

Mr O’Driscoll complained that the report on each occasion was unbalanced. 
The evidence that RTÉ reported was  given, but it was also subject to 
cross-examination and clarification by the witnesses. The cross-examination 
and clarification are part of what was heard in court, and should have been 
included in the reports to a far greater extent that they were. Mr O’Driscoll 
also stated that Court reporting is inherently to the disadvantage of the 
accused, because of the dramatic nature of the charges, which are the first to 
be presented, and leave the greatest impression. Experienced presenters of 
court proceedings ought to be sensitive to this factor, so that the report does 
not slip into trial by media.


Mr O’Driscoll referred to the accusation of "head butting". Not only was this 
unsubstantiated an accusation quoted without qualification, but it was part of 
the headline to RTÉ's report. This was grossly unjust.


Mr O’Driscoll stated that there is a further reason why the equal and opposite 
imbalance in the second report did not remedy the injustice in the first. This is 
because the first was presented on the 9pm news only, and the second on 
the 6 p.m. news only. The audiences for each occasion are likely to be 
different sets of people. This meant that:

1.
Those that saw the first report are left with one impression only i.e.;

highly 
unfavourable to the accused. The same can be said of the 
Guard in the second report.

2.
The injustice resulting from the foregoing is magnified by greater 
numbers watching the first report at the later time. It also meant that 
fewer heard of the counter-charges of strong-arm and over the top 
behaviour which the Guards were accused of.


Mr O’Driscoll made his complaint under Section 18(1)(a) of the Broadcasting 
Authority Acts, 1960, as amended.


Stations Response :


RTÉ in its response stated that it cannot accept that the news reports on the 
trial of members of Youth Defence were in any was 'unbalanced, 
unprofessional and unfair'. From an editorial point of view, it is necessary to 
present reports of an entire days proceedings in the space of a few minutes. 
Great care goes into ensuring that any summary of a day's proceedings in 
court is (a) relevant, (b) reported accurately and (c) reported in a way which 
avoids any suggestion that the reporter is sympathetic to one side or the 
other in the case. Such care was taken on this occasion.

RTÉ stated that the report broadcast on 8th April, accurately reflected the nature of the evidence given by the prosecution. The reporter concluded her report with a reference to the evidence which she understood would be made by the defendants when the hearing resumed. The hearing resumed five days later on 14th April. On that day, a report was made by the same reporter- accurately, objectively and impartially informing the public of the day's evidence, which was given by the defence that day.


To imply that RTÉ is under an obligation to broadcast subsequent news 
reports about an ongoing hearing on exactly the same news programmes at 
exactly the same times as previous reports of the same case would interfere 
with RTÉ's editorial function. Re-Prioritising of news stories and reordering of 
news schedules is an integral part of running a comprehensive news service 
Decisions must be made on a daily, and often hourly, basis as to what items 
will be included in an upcoming bulletin or programme.


Both reports complained of stand alone as news items. Both reports were 
accurately, objectively and impartially reported. In neither of the reports did t
the reporter express any view of her own on the case being heard. These 
news reports, compiled fully with the obligations imposed on RTÉ in respect 
of news reports by section 18(1)(a).


Decision of the Commission :


Court proceedings in Ireland, except in special circumstances, are conducted 
in the public domain. The reports covered were impartial and did not involve 
any expression of RTÉ's own views. In the circumstances, the reports did not 
infringe any of the provisions of the Broadcasting Authority  Act, 1960, as 
amended.

6.14
Complaint made by Mr Campbell


Station : Today FM

Programme : AA Roadwatch


Summary of Complaint :


Mr Campbell was concerned about the AA Roadwatch inserts that are 
broadcast on Today FM. The purported purpose of the broadcast is to inform 
travellers of transport difficulties and to allow them to adjust their travel plans 
accordingly. Mr Campbell stated that the broadcast breached the 
Broadcasting Acts in a number of ways.

1.
Mr Campbell stated that AA Roadwatch forms part of Today FM's current affairs output and therefore should come under Today FM's requirement in law to present current affairs in a fair and balanced way. Public policy on transport is an issue that is the subject of public debate, and a significant issue in the debate is the enormous toll of human death and injury that is caused by car transport. The fact the AA Roadwatch is now the only context in which most car accidents are reported raises a serious concern. AA Roadwatch reports car accidents in the context of the disruption caused to traffic only and this undermines the balance of the totality of Today FM's reporting of car accidents. It appears that AA Roadwatch has a policy of making no mention of the casualties in road accidents. They do however give details of the difficulties that accidents cause for others. This encourages the listener to sympathise more with those delayed than with the dead and injured.
2.
Mr Campbell further stated that the AA is a partisan lobbying group and quite properly contributes to the ongoing debate on transport issues.  Today FM's policy of giving uncontested airtime to AA Roadwatch in a context that presents it as a voice of authority that gives true and absolute information is grossly unfair to other lobbying groups. The authority given to the AA is totally inappropriate for a partisan lobbying group. A central plank of the AA's lobbying in the recent past has been for the building of more roads. They have also been vocal in their opposition to Quality Bus Corridors and the Luas light rail scheme, their argument centering on how these projects compete with private transport for road space.

3.
AA Roadwatch reports 'demonstrations' solely in the context of the disruption to traffic. AA Roadwatch appears to have a policy of not even mentioning the issue of the demonstration, let alone giving any details.  When AA Roadwatch forms the only reporting that such a demonstration receives, as is usually the case, this forms a grossly unbalanced report of the event.


Mr Campbell did not accept that the broadcasts were a presentation of facts. 
He further stated that Today FM because of time restrictions never present all 
the facts, therefore they must select the information they wish to present. The 
future direction of transport is the subject of current public debate and as 
such the AA is not entitled to unchallenged airtime to promote its side of the 
argument, in the absence of equal and balancing airtime being given to their 
opponents in the argument.


Stations Response :

Today FM in its response stated that the AA inserts on Today FM are not in fact considered part of its current affairs output, rather merely an information service for listeners in cars. Today FM accepted that there are imperfections in its coverage. The AA is currently the only organisation capable of providing such a service nation-wide. Today FM accepted that the transport issues raised in Mr Campbell's complaint were valid, the device of the traffic report was not the place to raise them. Today FM did not accept that the limited use of the AA was indicative of a blind acceptance of the pro-car lobby. The broader question of 
transport is raised on the programme "The Last Word" and most points of view were taken into account, such as the need for better public transport, better roads, and better safety.


Decision of the Commission :


The Broadcasting Complaint's Commission did not uphold the complaint 
made by Mr Campbell. It was of the opinion that there was no breach of the 
relevant broadcasting legislation in the broadcasting of matters complained 
of.


Two members of the Broadcasting Complaints' Commission are also 
members of the Automobile Association. They did not participate in the 
consideration of the complaint.

7.00
Appreciation

The Commission again records its appreciation for the co-operation it has received from the officials of Raidió Telefís Éireann, the Local Radio Stations, the Department of Arts Culture and the Gaeltacht, the IRTC and from the Secretary to the Commission, Ms Mary Daly.

Signed: ----------------------

 Ray Murphy


  Chairperson


  Broadcasting Complaints Commission

BCC Annual Report, year ending 31st March 2000

2/28



[image: image1.png]