[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission









ANNUAL REPORT






OF



THE BROADCASTING COMPLAINTS COMMISSION

1.
Twenty Second  ANNUAL REPORT

1.1
This is the twenty second annual report of the Broadcasting Complaints Commission to the Minister for Arts, Heritage, Gaeltacht and the Islands for the year ending 31st March 2001 in accordance with Section 18C of the Broadcasting Authority Act, 1960 as inserted by Section 4 of the Broadcasting Authority (Amendment) Act 1976.      

2.
MEMBERS OF THE COMMISSION

2.1
The members of the Commission on the 31st March were:-


Ms Oonagh Mc Crann (Chairperson)


Ms Kay Coogan-Daly


Mr Joseph Brady


Mr Gerry Collison


Ms Christy Cooney

2.2
The Commission's term of appointment is until September 2005

2.3
The Commission met five times in the period under review, during which 
time fourteen complaints were fully processed and the decisions forwarded to 
the complainants and to RTÉ.

2.4
The Commission's decisions are published in the RTÉ Guide and are also forwarded to the Government Information Services for circulation to the national newspapers.

2.5
RTÉ broadcast information regarding the functions of and general information in relation to the Broadcasting Complaints Commission on a 
regular basis on both Television and Radio. RTÉ also publish the address of the Broadcasting Complaints Commission in the RTÉ Guide. The address and telephone number are also available in the telephone directory.

3.
THE COMMISSION'S FUNCTION

3.1
The Commission's function and authority derive from the Broadcasting Authority Act 1960 as amended by the Broadcasting Authority (Amendment) Act 1976. Their task is to consider and adjudicate upon complaints about material broadcast in relation to: News, Current Affairs, Ministerial Prohibitions, Invasion of Privacy, Advertising and Published Matters. In November 1992 these regulations extended the ambit of the Broadcasting Complaints Commission to the Independent Broadcasting Services.

4.
COMPLAINTS

4.1
By the 31st March, 2001, fourteen complaints were heard by the Commission. These complaints referred to programmes broadcast by RTÉ, and Today FM. All decisions made by the Commission have been accepted by the RTÉ Authority. 

4.2
Two  decisions were not pursued by the complainants after the initial


submissions were made to the Commission.

4.3
There were seventy enquiries requesting information about the Commission’s 
procedures and powers.

4.4
At the 31st March 2001, there were two cases being processed.
5.0
Summary of Complaints


The following is a list of the complaints decided upon by the Broadcasting 


Complaint's Commission during the last year
6. 1  
Complaint made by Mr Brendan O'Donoghue


Station  RTÉ 1

Program : News
 Date : 21/10/99

Summary of Complaint :

Mr O'Donoghue's complaint related to the radio programme 5-7 live and to the 6 and 9 o’ clock television news broadcast on 21/10/99. In these  newscasts it was stated that the Taoiseach was assured by his cabinet that none of them had approached NIB in relation to the cancellation of the debts owed by Mr John Ellis. Mr O'Donoghue stated that unless RTÉ were at each meeting where such assurances were made, they were not in a position to verify what occurred. What they could verify was that Mr Ahern had made a statement to the effect that he got such assurances. Mr O'Donoghue also stated that he phoned the RTÉ newsdesk at 6.30pm giving his views on the matter and was assured that later bulletins would be changed, this was not done.

Mr O'Donoghue stated that his concern was that there was a possibility that through either deceit or deliberate ambiguity that these reassurances were not received by Mr Ahern. If this was the case then RTÉ would have given credence to deception.

Mr O'Donoghue made his complaint under section 18(1)(a) of the Broadcasting Acts.


Stations Response :

RTÉ in its response stated that the particular item which caused concern to Mr O'Donoghue referred to the giving of assurances by various Cabinet members to 
the Taoiseach that day that none of them had made any representations to National Irish Bank, directly or indirectly, concerning the debts of Deputy John Ellis to the institution.

RTÉ also stated that Mr. O'Donoghue asserted that in reporting that members of the Cabinet had "assured the Taoiseach" that they had not made such representations, RTÉ was failing to be objective and impartial in its broadcast of news, and that it had expressed its own/its reporter's views on the matter, contrary to its obligations under section 18 (1)(a) of the Broadcasting Authority Act 1960 (as amended).


RTÉ stated that Mr O'Donoghue expressed the view that these reports should 
have said that "the Taoiseach issued a statement that he had received such 
assurances". He appeared to conclude that failure to do so in some way 
endorsed, in a qualitative manner, the Government's response on the issue, 
as reported by RTÉ. 


Mr O'Donoghue appeared to conclude that RTÉ thereby breached its section 
18 (1) (a) obligations. RTÉ cannot accept that this is a tenable position and 
denies that any such breach had occurred.


RTÉ further stated that the information objectively obtained and broadcast by 
RTÉ on this issue can be summarised as follows:

1.
Mr John Bruton, Leader of Fine Gael, called on the Taoiseach that 
day, in the Dáil Chamber, to check with his Ministers whether any of 
them had approached National Irish Bank making representations on 
behalf of Deputy Ellis.

2.
Later that day, following enquires from RTÉ News, Mr Seamus 
Brennan, the Government Chief Whip, gave the information that these 
assurances had been given.

3.
No average viewer or listener, in RTÉ's view, would anticipate that  RTÉ reporters were personally present when each of these assurances was given. RTÉ had no basis on which to infer or conclude that these assurances had not, in fact, been given. RTÉ rightly relied on a legitimate source of information, and reported that information.

4.
RTÉ made no qualitative or evaluating comment or statement on the probity of these assurances. RTÉ had no basis on which to report or imply any doubt about, or endorsement of, these assurances and therefore did not do so.


Based on the considerations enumerated above, RTÉ  can see no basis, on 
which Mr O'Donoghue could conclude that RTÉ was anything other than 
objective and impartial in it’s reporting of the day's events concerning this 
issue. Further RTÉ stated that it made no comment, nor did it express any 
partisan view, on the assurances that had, according to RTÉ's reliable 
sources, been given to the Taoiseach.  RTÉ denied any breach of its 
obligations under section (1) (a) of the Broadcasting Authority Act 1960 (as 
amended).


Decision of the Commission :


The Broadcasting Complaint's Commission rejected the complaint made by 
Mr O'Donoghue . The Commission was of the view that RTÉ did not infringe 
Section 18(1) (a) of the Broadcasting Authority Act, 1960, as amended.

6.2
Complaint made by Mr Eamonn Murdock


Station : Radio 1

Program : "Saturday View"
 Date : 13/11/99

Summary of Complaint :

Mr Murdock's complaint concerns comments made by Mr Andrew McIntyre, who was a guest on the programme "Saturday View" broadcast on 13/1/99. Mr Murdock stated that Mr McIntyre made accusations of criminality against the Workers Party including prostitution, murder and forgery. The host Rodney Rice replied with a mild comment "All denied". Mr McIntyre was then allowed to cast aspirations on those who would deny his accusations. In particular the leadership of the Workers Party. His accusations were unchallenged.

Mr Murdock asserted that the Workers Party, and its members and supporters are, by virtue of these allegations an "Interest Concerned". RTÉ's failure to challenge Mr McIntyre in any meaningfully way or to ensure the Workers Party had a right to reply, treated the Workers Party and its supporters unfairly. Mr McIntyre made his complaint under Section 18(b)(1) of the 
Broadcasting Authority Act, 1960, as amended in that the broadcast was not fair to all interests concerned. He asserted that this broadcast was also in breach of Section B and C of the Act in that (2) it was not "objective and impartial".

Stations Response :

RTÉ in its response stated that the complaint made by Mr Murdock referred to a panel discussion on the topic of the state of the peace process in
Northern Ireland. The main focus of the discussion was on the arms decommissioning issue. The panel represented a cross section of commentators and participants in political life in Northern Ireland. RTÉ stated 
that it was satisfied that the balance of the programme participants was fairly 
chosen to represent all main stream stances in Northern political life. The panellists were Sunday Business Post columnist Tom McGuirk, Councillor Meta Crozier of the Ulster Unionist Party, Northern Ireland Legislative member Billy Hutchinson of the Progressive Unionist Party, Sunday Times political columnist and former member of the Workers Party Eoghan Harris, former IRA prisoner Anthony McIntyre and Irish Times Belfast based reporter Suzanne Breen. The panel was chosen to provide listeners with insights across the spectrum of views on decommissioning and the peace process in general. Several of the commentators were well known for their wide-ranging contacts amongst many of the smaller groups that have adopted individual stances on the issues of the Belfast Agreement.


RTÉ also stated hat it was a live programme in which the presenter had to try 
to keep the panellists focused on the principal topic under discussion.   
Inevitably in such a programme individual panellists introduced items which 
were not planned when the composition of the panels were being prepared. 


One of the tasks of the presenter is to identify such situations and to steer the 
discussion back towards the central agenda. If remarks are made about a 
group 
not represented the presenter is expected to be sensitive to the 
possibility that he or she may need to steer the discussion away from the new 
topic back to the main agenda. This is what the presenter did when Anthony 
McIntyre began making accusations against the Workers Party. As soon as 
the presenter identified the introduction of the topic of the behaviour of the 
Workers Party he was aware that the Workers Party was not represented on 
the panel and he steered the discussion away from the issue. He also 
introduced an element of questioning the statement of Mr. McIntyre. He said 
the allegations had been mostly denied. He could have taken the option of 
going to the generalist commentators on the panel and asking them could 
they affirm or challenge the statement of Mr. McIntyre about the Workers 
Party. However he chose to bring the discussion back towards the central 
topic as he could not be sure that any of the panellists had the specific 
knowledge of the current activities of the Workers Party to comment with any 
authority on this issue.


RTÉ further stated that the allegations about the Workers Party were ones 
which 
many commentators and participants in Northern politics have made 
over the last two decades. The presenter Rodney Rice was not in a position 
to instantly substantiate or refute the allegations, though he did introduce a 
process of some distancing and rebuttal. This immediate reaction by the 
presenter was in the view 
of RTÉ a sufficient response and obviated the 
need for any further reference to or exploration of the subject in a subsequent 
edition of the programme. 
It was RTÉ’s view that the programme was not in  
breach of Section 18 of the Broadcasting Act and that it was not unfair to the 
interests of the workers party.


Decision of the Commission :


The Broadcasting Complaints Commission upheld the complaint made by Mr 
Murdock in relation to the programme Saturday View. The Commission 
considered the complaint on the 
grounds that the broadcast in so far as it 
related to the Workers Party was not fair to all interests concerned, 
contravening the provisions of Section 18 (b)(1) a of the Broadcasting 
Authority Act, 1960, as amended.

6.3
Complaint made by Mr John Donnelly


Station : RTÉ1

Program : Six One News
 Date : 01/12/99 


Summary of Complaint :


Mr Donnelly's complaint related to the Six One News on 1st December. He 
asks the question 
- did George Lee present his views in a balanced and fair manner?

Stations Response :


RTÉ in its response stated that RTÉ, as a public service broadcaster, has 
always seen the budget as one of the highlights of the year in the official life 
of the country. For this reason, extensive coverage is given to its preparation, 
its presentation and its aftermath. RTÉ's specialist political, economic and 
agricultural correspondents are joined by many others to ensure that 
adequate attention is given to this event.


RTÉ stated that the Six One News came within an hour of the end of the 
Minister's speech. It carried a full report on its contents, an interview with the 
Minister and a clip of actuality from the Dáil on the Fine Gail spokesperson, 
Michael Noonan. There were practical examples of how the Budget affected 
the lives of different categories of people. In addition , there was live analysis 
by the Economics Editor George Lee, who clearly identified two points of the 
Budget that he believed would generate controversy: the tax decision relating 
to wives who work in the home full-time and to the low-paid. 


George Lee's analysis was the first to be seen in public. The Minister for 
Finance in fact appeared immediately afterwards in the same news 
programme to explain his proposals and George Lee's contribution added 
urgency to the debate at this early stage after publication of the Budget 
proposals in the Dáil. The Minister had, therefore, immediate opportunity to 
take issues with the analysis as presented.


The vast majority of the Budget output was a listing of fact, but analysis is 
also necessary to make these facts understandable to the average listener. 
RTÉ also stated that where they have a specialist correspondent like George 
Lee, it is appropriate that his own personal style should flavour his analysis. 
The whole purpose of using specialists is to allow RTÉ to unravel intricate 
situations in a way that is understandable to non-experts. George Lee's 
contribution was only one strand of RTÉ's hour-long bulletin, which was 
devoted almost entirely to the Budget.


RTÉ is satisfied that there has been no failure on its part in relation to its 
obligation to be objective and impartial in the presentation of the broadcast of 
the Six-One-News on budget day. RTÉ did not express its own views on the 
Budget because it had none.

RTÉ further stated that whether George Lee presented his views in a balanced and fair manner cannot be considered in isolation from RTÉ's overall presentation of the broadcast in question. The question of balance, or more precisely the requirement on RTÉ to present the matter in an objective and impartial manner, was not an issue in this case given Mr Lee's subsidiary role in the broadcast coverage. It was clear to anyone watching that his was but one contribution in a live News programme and not RTÉ coming down on one side of an argument or another or favouring one view of what should be done over another. RTÉ also stated that George Lee was not the presenter of the programme, but one of the many contributors. There was no question of RTÉ adopting its own editorial line in relation to the Minister's Budget speech.


Decision of the Commission :

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Donnelly on the basis that the broadcast did not infringe any provisions of the Broadcasting Authority Acts 1960, as amended.

6.4
Complaint made by Mr Ciarán Hurley


Station : 2 FM

Program : "Ferry Tales"
 Date : 28/06/2000 


Summary of Complaint :


Mr. Hurley complained about the RTÉ Network 2 documentary Ferry Tales 
broadcast on 28th June. The programme contained a statement from the 
narrator Patrick Kielty, " that in the Republic of Ireland, discrimination against 
travellers is commonplace".


Mr. Hurley made his complaint under Section 18 of the Broadcasting 
Authority Act, which requires, inter alia, that the broadcast treatment of 
current affairs, including matters which are either of public controversy or the 
subject of current public debate, is fair to all interests concerned and that the 
broadcast matter is 
presented in an objective and impartial manner and 
without the expression of the Authority's own views.


Stations Response :


RTÉ in its response stated that the essence of Mr. Hurley’s complaint was 
that he disagreed with the statement which was carried in the programme that 
in the 
Republic of Ireland discrimination against travellers is commonplace. 
In Mr. Hurley’s view discrimination against travellers may have existed in the 
past, but it is no longer the case. Mr. Kevin Dawson, RTÉ’s Commissioning 
Editor Factual programming, argues that there is still discrimination against 
travellers. 

RTÉ stated that the Commission have to decide if the statement under dispute, that is, in the Republic of Ireland discrimination against travellers is widespread represents a transgression of the Act. RTÉ also stated that the statement is a modest one; it is one that many common sense people would consider is reasonable. RTÉ stated that if the statement is reasonable that there is widespread discrimination against travellers there has been no reach of the Broadcasting Act. No one is disputing that measures have not been taken by the Government to outlaw discrimination against travellers; the programme did not claim that all travellers are discriminated against.

RTÉ submitted that the statement was not unreasonable and not without 
evidence to substantiate it.


Decision of the Commission :

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Hurley. The Commission were of the view that the broadcast did not infringe any of the provisions of Section 18 of the Broadcasting Authority Acts 1960 
as amended.

6.5
Complaint made by Mr Lydon


Station : RTÉ1

Program : "Primetime"
 Date : 14/03/2000 


Summary of Complaint :

Mr. Lydon complained about the programme "Prime Time" broadcast on 14th March 2000. The panel consisted of Ms O’Sullivan of the ASTI, Mr Walsh of the 
Irish Independent and the Chairman was Mr. Farrell. The discussion appeared to centre on an allegedly leaked ASTI document. Mr. Lydon stated that Mr Walshe was allowed to speak for several minutes without interruption,while Ms  O’Sullivan was interrupted numerous times by the Chairman. The Chairman made use of the word Sabotage and spoke about the ASTI sabotaging the Leaving Certificate Examinations.


Mr. Lydon also stated that the extraordinary behaviour of the Chairman meant 
that the programme contravened;  

1.
Section 18(a) of the Broadcasting Acts, as amended, in that the matter was not presented impartially. The use of a highly emotive word sabotage shows that the Chairman was not being objective. His constant interruptions of Ms O’Sullivan prevented her from being heard.


2.
Section 18(b) in that the matter was not presented in a fair way to all 

concerned and the broadcast was not presented in a fair or impartial 

way.

3.
Mr Lydon asserted that RTÉ has a special position in Irish Society, RTÉ, by allowing badly mannered, boorish presenters, to behave badly  in public, tends to lower the level of civility in society. In this case, in Mr Lydon's view  the behaviour of the Chairman was boorish, ignorant, uncouth and totally unacceptable in Irish Society.

4.
Mr Lydon also asserted that Mr. Walsh of the "The Irish Independent" is a competent reporter, but no one has ever alleged, that he is an educational expert


Stations Response :


RTÉ in its response stated that the "Primetime" programme broadcast on 
14th March referred to a story that had broken during that day. The story that 
the ASTI union had Plans to take industrial action in support of a 30% Pay 
Claim 
had appeared in that morning's Irish Independent newspaper. In that 
report 
Mr. Walshe, 
education correspondent, claimed he had in his 
possession a confidential document prepared for the ASTI Standing 
Committee which suggested that the teachers were planning industrial action 
which could 
include disrupting the Leaving Certificate. The producers of the 
Primetime programme invited the President of the ASTI to come into the 
studio and give her union's position. Mr. Walshe was also invited to 
participate in the programme to expand on his report.

In RTÉ’s view Mr Farrell's approach whilst tough was always fair and impartial. The interviewer was putting himself in the role of a Leaving Certificate student or the parents of a student who would not care about the internal politics of the ASTI, but whose concern would only be the possible threat of the Leaving Certificate examination. The language used by Mr. Farrell, blocking, hitting, sabotage are all appropriate terms which reflect the feelings of those taking the examination or who have children taking the examination. The acknowledgement by Mr. Walshe that the tactics of threatening the Leaving Certificate had caused division and alienation, even within  the ASTI itself, is surely proof of this point.

RTÉ would like to deal with the specific complaints made by Mr. Lydon. Mr 
Lydon’s first substantial point was that Mr. Walshe was not interrupted by Mr. 
Farrell, whilst Ms O’Sullivan was interrupted several times. Mr. Walshe was 
invited on the programme to expand on his story in the Irish Independent. Ms 
O’Sullivan’s function was to defend an industrial relations strategy that could 
include threatening the Leaving Certificate. The interruptions did not prevent 
Ms O’Sullivan from being able to present her case and give her interpretation 
of events.


The term sabotage is a strong term, but in RTÉ’s view an acceptable term as 
it reflects how many viewers would regard a threat by a teaching union to 
disrupt the Leaving Certificate. Regarding whether Mr. Farrell’s behaviour 
was "bad mannered and boorish", RTÉ’s view on this was that Mr. Farrell’s 
manner was 
tough, persistent and fair.


Decision of the Commission :

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Lydon. It was the view of the Commission that the broadcast did not infringe any of the provisions of Section 18(a) and Section 18(b) of the Broadcasting Acts. 

6.6
Complaint made by Mr Henry Mc Glade

Station : Mid West Radio FM
  Program : Tommy Marren Show


Summary of Complaint :


Mr Mc Glade complained about an interview which was broadcast on both 
Mid West and North West Radio on January 7th on the Tommy Marren Show. 
The interview went into some detail about a recent High Court Case in which 
Mr Mc Glade was the plaintiff and the radio stations were the Defendants. 


Mr Mc Glade stated that Mr Claffey who is the Chief Executive of both radio 
stations strongly expressed his own views of the outcome of the case which 
were 
totally unfair and unbalanced. The item was not presented in an 
objective and impartial manner and gave a totally one sided view which was 
misleading to the public and contradictory in parts. Inaccurate information 
was also given by Mr Paul Marren in the course of the interview. There was 
no attempt by the presenter Tommy Marren to challenge Mr Claffey on his 
one sided views. Mr Marren and Mr Claffey were aware of the true outcome 
of the case and no attempt was made by either party to contact himself or his 
solicitor or any of the three other former members of staff who were involved 
in litigation with the 
station to give their side of the story.


Mr Mc Glade made his complaint under Section 18 B of the Broadcasting 
Authority Acts, 1960, as amended.

Stations Response :


Mr Carroll, Station manager of Midwest and Northwest Radio stated in his 
response that the item broadcast was not unfair and unbalanced. He also 
stated that the item was presented in an objective and impartial manner.


Mr Carroll further stated that Midwest radio and Northwest radio were not in 
breach of the Broadcasting Authority Act, 1960 and the Broadcasting 
Amendment Act 1976, under section 18(b).


Decision of the Commission :


The Broadcasting Complaints Commission upheld the complaint made by Mr 
Mc Glade in respect of an interview which was broadcast on Midwest and 
Northwest radio on 7th January 2000, on the Tommy Marren Show. The 
Commission was of the view that the item broadcast was not presented in an 
objective and impartial manner contrary to the provisions of Section 18(b) of 
the Broadcasting Authority Acts, 1960, as amended.

6.7
Complaint made by Ms Áine Ní Chonaill


Station : RTÉ
  Program : "Tonight with Vincent Browne"  Date : 13/03/00 


Summary of Complaint :

Ms Ní Chonaill complained about the programme "Tonight with Vincent Browne" broadcast on March 14th 2000. This programme dealt with the asylum issue. Ms Ní Chonaill stated that the line-up on the programme was partisan. The line-up was Conor Lenihan for the government side, Andy Pollak, well known for his soft asylum views, and John Tambwe an 
asylum-seeker of the African Refugee Network(?). This was announced as 
the 2nd item to be dealt with. Ms Ní Chonaill PRO for Immigration Control Platform rang to say that she was happy to call into the programme. Later when she phoned she was told that "He's taking no calls this evening. He took no calls as the programme was too full ". Ms Ní Chonaill then stated that he did speak to a caller, a Mr Flinter. The reply to this was that "Oh he was on the running order. He was organised to speak". Ms Ní Chonaill stated that the core complaint was that given the pro-asylum line-up it was quite wrong that the only caller should also be from that end of the spectrum. RTÉ would have known from Mr Flinter the general line he would take. Ms Ní Chonaill stated that it was very handy for RTÉ to defend a biased programme by talking of "Balance over a series of programmes". Ms Ní Chonaill denied such balance. Ms Ní Chonaill stated that Mr Browne has made his views on these matters known in his Irish Times column and is unable to remain neutral on air. Ms Ní Chonaill made her complaint under Section 18 (b) (1) 
sub-section (b) of the Broadcasting Authority Acts, 1960 as amended.


Stations Response :


RTÉ in its response stated that the essence of Ms Ní Chonaill’s complaint 
was that the discussion about the asylum issue on the "Tonight with Vincent 
Browne" programme did not comply with RTÉ’s statutory obligations because 
it included views from what she describes as "The soft end of the spectrum".

The item dealt with remarks made by the Taoiseach in Australia about centres for refugees. It was  never intended to be a discussion ranging over the whole issue of immigration. It was designed to be focused quite narrowly on the desirability of placing those seeking refugee statuses in centres rather than having 
them dispersed in hostels and bed and breakfasts around the country. The panel 
was chosen to deal specifically with remarks the Taoiseach was purported to have made that he found favour with the Australian practice of using centres for refugees. The two main protagonists were Andy Pollak, a journalist with the Irish Times who had campaigned on behalf of understanding and compassion for immigrants and Conor Lenihan, a Fianna Fáil TD who had expected to defend the remarks made by the Taoiseach in Australia.


In addition a representative of the refugees in Ireland was there to give his 
own first hand account of immigrants to Ireland. Ms Ní Chonaill seems to feel 
that the decision of the producer not to include her in the programme was in 
some way an editorial decision that resulted in the programme not being 
impartial and fair. Ms Ní Chonaill is well known as an anti-immigrant 
campaigner.


To summarise  RTÉ Radio 1 as part of its ongoing coverage of issues around 
the subject of immigration broadcast a short item narrowly focused on 
refugees centres. The item had no ambitions to be comprehensive. It fulfilled 
RTÉ statutory’ obligations of impartiality and fairness.


Decision of the Commission :


The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by 
Ms Ní Chonaill. It was the view of the Commission that the broadcast did not 
infringe any of the provisions of Section 18 (b) (1) sub-section (b) of the 
Broadcasting Authority Acts, 1960 as amended.

6.8 
Complaint made by Captain James Kelly


Station : RTÉ 1

Program : "Seven Ages"
 Date : 27/03/2000 


Summary of Complaint :


Mr. Kelly complained about the programme "Seven Ages" broadcast on 27th 
March 2000. Mr. Kelly made his complaint under Section 1(b) re- the 
broadcast treatment of current affairs on the grounds that it was not fair to all 
interests. Secondly, the broadcast was not presented in an objective and 
impartial manner, in that it promoted the "cabal thesis" as referred to in 
previous submissions to RTÉ.


Mr. Kelly stated that two former government ministers, Messrs. Hillary and 
O’Malley, went unchallenged when they indicated that renegade government 
ministers were responsible for the arms operation. This runs counter to the 
evidence presented in court during the arms trials which showed that Mr. 
Gibbons, as Minister for Defence, the statutory authority, authorised the 
proposed arms importation. Mr. Kelly also stated that this is a matter of public 
record.


Mr. Kelly found it difficult to understand RTÉ’s contention that the programme 
was fair and balanced. RTÉ also stated that this programme expressed the 
views 
and judgements or participants, historians and eye witnesses. Mr. 
Kelly stated that he is the chief surviving participant of the events surrounding 
the arms saga and he based his defence on authorisation emanating from the 
Minister for Defence.  


Stations Response :


RTÉ in its response stated that the programme fully conformed to all statutory 
obligations to fairness, objectivity and impartiality. The programme "Seven 
Ages" was a major documentary series commissioned from one of Irelands 
foremost independent documentary-makers, Sean O’Mordha. RTÉ stated that 
Mr. O’Mordha has won many awards for his programs. Seven ages was 
commissioned as part of RTÉ’s programming to mark the end of the century. 
Its scope was wide, to tell the story of twentieth century Ireland. The 
complaint from Mr. Kelly related to a very small section of programme 5 when 
the narrative dealt with the impact of the Arms crisis. This event lead to the 
most major disruption of any Irish cabinet since the foundation of the State 
and is still today, thirty years later, the subject of heated debate and 
argument.


RTÉ also stated that no one would dispute for a moment that the subject 
under 
discussion in programme 5  of the programme "Seven Ages" was 
important and central to any understanding of developments in the last 
quarter of twentieth century Irish history. Historical understanding is not 
something which is fixed and immutable. 


Rather it is something that changes as it is always subject to the emergence 
of new facts and the influence of contemporary events on current 
understanding.


RTÉ further stated that in the section dealing with the arms crisis the 
producer Sean O' Mordha relied on the recollections of two authoritative 
witnesses to the events, former President Patrick Hillary and former Minister 
for Justice, Desmond O’Malley. In addition viewers were guided through the 
complexity of events by Professor Dermot Keogh of University College Cork. 
Mr. O’Mordha had a story to tell and an interpretation of events to offer. His 
motivation was simple. He wanted to describe to viewers an important event 
in twentieth century 
Irish History as he saw it. That phrase is important. There 
is no obsolete historical truth. There is interpretation. Mr. O' Mordha had no 
motive to distort the truth. Mr. Mordha was telling the story of Ireland from his 
own perspective. RTÉ submitted that Section 18 could only be applicable to 
historical documentaries to the extent that the motivation and approach of the 
programme-maker cab be 
subject to scrutiny. One the programme has its 
facts correct, its arguments logical, it will pass any Section 18 requirement. 
To use a literary phrase documentaries are "authored" creations i.e. they 
reflect the view and opinions of the production team. To apply the Section 18 
phrase "without any expression of the Authority's own views", in common 
sense, cannot be interpreted to mean that a historical documentary does not 
reflect the views of its makers. It must do so. The interpretation of events, if 
nothing relevant has wilfully been excluded or distorted, must be left to the 
discretion of the programme-maker. The criteria that apply to current affairs 
and news cannot apply in the same way to historical documentaries.


RTÉ contended that the programme was fair and impartial. It does not argue 
that it presented an interpretation that will not be subject to change as future 
generations with all the advantages and disadvantages of hindsight and the 
understanding of subsequent events will alter. RTÉ asserted that the 
motivations and approach of the producer was of the highest standard and 
that he achieved in the series a highly acclaimed televisual historical 
understanding.

Decision of the Commission :


The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by 
Mr Kelly. It was of the view that the broadcast did not infringe any of the 
provisions of 
Section 18 1 (b) of the Broadcasting Authority Acts ,1960 as 
amended.

6.9
Complaint made by Mr Michael Crowe


Station : RTÉ 1
Program : "Questions and Answers"
 Date : 20/03/00

Summary of Complaint :


Mr Crowe complained about the programme "Questions and Answers" 
broadcast on 20th March 2000. This programme had particular reference to 
the question of immigration.


The grounds for Mr Crowe's complaint were:


1.
The audience was not representative of Irish society and that special 

interests groups were over represented.


2.
The chairman did not identify the questioner as being a member of a 

group advocating liberal immigration laws.


3.
The panel did not include anyone who would support reduced or low 

immigration


4.
The chairman was biased and each and every one of his interventions 

was either in support of Mr Gilmore and Ms Holland or to stop the 


other speakers explaining their points of view about the potential 


problems of increased immigration.

5.
The selection of members of the audience to speak by chairman was biased as two of the speakers were foreigners who sought greatly increased immigration to Ireland. He did not appear to make any to ask a range of Irish people if they had any opinion


Stations Response :

RTÉ in its response stated that Questions & Answers is a current affairs programme. RTÉ’s obligations in relation to its treatment of current affairs including matters which are either of public controversy or the subject of current affairs require RTÉ to be fair to all interests concerned and to present such matters in an objective and impartial manner. The audience for Questions &
Answers is composed of people who write in or who telephone the programme for tickets. They do so as ordinary members of the public. The 
particular questions are chosen on the basis of their value as discussion topics. The chairperson of the programme invites the studio audience to participate in the discussion in order to ensure that the questions are also discussed by members of the audience who are given the opportunity to air their views.

The panel for Questions & Answers broadcast on 20th March were Brian Lenihan, T.D. Represented the Government and its particular viewpoint, Eamonn Gilmore T.D., represented the opposition viewpoint. The more liberal and conservative tendencies in journalism were represented by Ms Mary Holland of the Irish Times and Mr. Gerry O’Regan of the Evening Herald. Much of the debate centred on the political issue of the Taoiseach’s remarks on immigration policy, which he made during his visit to Australia. RTÉ does not accept that the discussion was in any way partisan or sought to over-represent a particular view, or that the view of those advocating reduced or low immigration was under represented. Both Deputy Lenihan and Gerry O’Regan of the Evening Herald argued the case for restricting the number of the refugees and immigrants allowed into the country. A non-restrictive approach was promoted by Mary Holland along with Deputy Gilmore, who advocated a liberal policy towards refugees and asylum seekers.


Addressing the specific points raised by the complainant RTÉ stated:


1
The audience was composed of people who wrote in or telephoned to 

the programme as ordinary members of the public. Some were 


members of political parties and one Nigerian man who worked in Dell 

computers in Limerick who was particularly interested in the subject of 

immigration.


2.
The questioner may or may not have been a member of a lobby group 

on the immigration issue. Her question was chosen on the basis that it 

well worded.

3.
Both Deputy Lenihan and Gerard O’Regan argued the  case for restricting immigrant numbers, and for distinguishing between genuine asylum seekers and economic immigrants. In fact ,the panel evenly represented the real debate in Irish society on 50/50 basis.


4.
RTÉ does not accept that there was bias on the part of the presenter. 

Brian Farrell adopted the approach of putting each panellist under fair 

and intelligent pressure throughout the debate. RTÉ does not accept 

that each of Brian Farrell’s interventions was in support of the view 


advocated by Deputy Gilmore, and Mary Holland.

5.
Only three members of the audience sought to speak on the issue. The questioner spoke very briefly, as did the Nigerian man and an Irish member of the audience who opposed a liberal policy in relation to asylum seekers and refugees. The studio audience was not keen to participate in the discussion.


RTÉ was satisfied that this particular debate represented a fair treatment of 
the topic under discussion. RTÉ submitted that the broadcast in question 
complied with RTÉ’s statutory obligations under Section 18 of the 
Broadcasting Authority Act, 1960 as amended.


Decision of the Commission :

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Crowe. It was the view of the Commission that the broadcast did not infringe any of the provisions of Section 18 of the Broadcasting Authority Acts, 1960, 
as amended.

6.10
Complaint made by Áine Ni Chonaill


Station : RTÉ 1

Program : Prime Time
 Date : 18/11/99 

Summary of Complaint :


Ms Ní Chonaill complained about the programme "Prime Time" broadcast on 
18th November 1999 which dealt with immigration and future immigration 
policy 
in Ireland.

Mr Brian Farrell, in his introduction to the programme said that emigration had once been a dirty word in Ireland but now immigration was a dirty word. This constituted an admission, and a correct one, that this question is a very divisive one in Ireland as it has been elsewhere in Europe.


Ms Ní Chonaill  stated that the programme did not have as much as one 
interviewee who made the slightest cautionary comment as regards 
immigration policy. The line-up was Sr. Joan Roddy of the Refugee 
Programme of the Justice and Peace Commission, a Rwandan Refugee, 
Brendan (Butler?), Director Social Policy IBEC and Piaras MacEinrí of the 
Centre for Migration Studies UCC. Sr. Joan Roddy and Piaras MacEinrí 
actually advocated a policy of immigration which would not only address 
labour shortages but would use a criterion for entry a "humanitarian" impulse 
of bringing people in from developing countries on grounds other than the 
national economic interest.

The Immigration Control Platform would have been happy to contribute to the 
programme if asked. Ms Ní Chonaill further stated that this programme was 
unbalanced on a very divisive issue of current affairs. This complaint was 
made 
under Section 18 (b) (1), sub-section (b) of the Broadcasting Act.


Stations Response :


RTÉ in its response stated that the introduction to the report reminded people 
about how emigration was viewed in the past and went on to note that in our 
time the word immigration frightens people. The presenter then went on to 
ask a 
number of questions as follows:


What are the real facts behind the frantic scenes of strangers seeking 
asylum?


What are the positive prospects, the constructive challenges, as well as the 
problems posed by the immigrants?


The report which followed was prepared following the closure of the Refugee 
Applications Centre due to an industrial dispute over staffing levels and the 
subsequent criticism of the way the process was being handled.


This report differentiated between asylum seekers, refugees and economic 
immigrants. It did not set out to debate the pros and cons of developing an 
immigration policy - that was never the intention of the programme. It was 
designed to look at the aspects which would need to be dealt with in the 
development of a comprehensive immigration policy, as called for by Minister 
Liz O'Donnell the previous weekend.


The report was also prepared in the light of an economic assessment that up 
to 160,000 immigrants would be needed to meet the needs of the economy 
over the next few years. Contrary to Ms Ní Chonaill's assertion, there were 
cautionary comments made in relation to immigration policy.


The interviewees were carefully chosen based on their expertise. Brendan 
Butler 
of IBEC articulated the employers' position with regard to the economic 
aspect of an immigration policy, Piaras lectures on migration studies in UCC, 
and was able to put that issue in a global context and Sr. Joan Roddy spoke 
for the Justice and Peace Commission which was in the process of drawing 
up a policy document on the issue.

RTÉ also stated that while Ms Ní Chonaill referred to the cautionary input she 
would have made, the programme was not debating whether or not economic 
immigrants should be allowed into the country. In RTÉ's view, that debate had 
been taking place for some time. Minister O'Donnell's call for the 
development of a policy, moved the debate beyond whether people should be 
allowed in, to what criteria should be used in bringing people in.


While a call was made in the programme for a humanitarian element to be 
included, this call was not considered sufficiently controversial to justify 
including an opposing view. If Ms Ní Chonaill's assertion is that the inclusion 
of comment in the programme that should be a "humanitarian" policy in 
respect of immigration made the programme unbalanced and required 
inclusion of an extreme view point, then this was rejected by RTÉ. RTÉ is of 
the opinion that it broadcast a balanced programme in respect of the issue of 
immigration and rejects the contention that there had been a  breach of the 
Broadcasting Authority Act as amended. In addition, if Ms Ní Chonaill is also 
contending that the Authority breached Section 18 (1) (a) of the Broadcasting 
Authority Act by including in this broadcast anything which may reasonably 
be regarded as being likely to promote, or incite to, crime or as tending to 
undermine the authority of the State, this was rejected out of hand by RTÉ.


Decision of the Commission :


The Broadcasting Complaint's Commission rejected the complaint made by 
Áine Ni Chonaill in respect of an item carried on Prime Time broadcast on 
RTÉ on 18th November 1999. The Commission was of the view that the 
broadcast did not infringe Section 18(b) (1), subsection (b) of the 
Broadcasting Authority Act, 1960, as amended.

6.11
Complaint made by Mr Danny Desmond


Station : Radio 1

Program : "The Pat Kenny Show"
 Date : 02/11/99 


Summary of Complaint :


Mr Desmond, on behalf of the National Party complained that the Pat Kenny 
programme contravened both the law and RTÉ's Broadcasting Guidelines in 
a serious and damaging way by way of its manipulative "ambush" 
broadcasting by what amounted to a "Selective" clique, thus ensuring that the 
discussion of the childcare issue, which is a matter of current public debate, 
was clearly biased and partisan, and therefore unfair to all interests 
concerned.


Mr Desmond stated that National Party leader, Mrs Nora Bennis,  was 
contacted personally by the Pat Kenny programme researcher and asked to 
contribute to what was supposed to be a discussion of the "childcare" issue. 
Being closely informed of the needs and wishes of the many parents, both 
mothers and fathers, whose desire it is  to care for their children fully in the 
home, and having tirelessly represented such parents for a number of years, 
Mrs Bennis agreed to contribute to the Pat Kenny programme from RTÉ 
studios in Limerick.


What greeted Mrs Bennis, however, was anything but a fair and balanced 
discussion on the "childcare" issue. What evolved was, akin to a set-up 
where Mrs Bennis was the sole voice for children of the stay at home parent, 
with five contributors/panellists, one of whom was the Minister Frank Fahy, 
promoting the rights of children of parents in paid employment. The serious 
lack of balanced debate was further exacerbated by Mr Pat Kenny's obvious 
partiality, evidenced by his failure to challenge comments by contributors 
opposed to Mrs Bennis point of view while consistently interrupting Mrs 
Bennis as she endeavoured to make a case for the equal treatment of all the 
nations children, Mr Desmond stated that almost 60% of Irish mothers still 
work full time in the home caring for their children.


Mrs Bennis was given two opportunities during the programme to present the 
view of those she represented, and she did so in a cordial and engaging 
manner. Thereafter, she was excluded from the "debate". She remained in 
the studio until the end of the programme and no further attempt was made to 
include her in the debate, although she herself did try on a number of 
occasions.


Because the voice of home -parenting was silenced for the remainder of the 
debate, the work of these people was presented, as of a lower and of lesser 
value that that of parents who put their children in childcare. To allow this to 


be presented as fact without substantiating evidence being sought or offered, 
was, in the opinion of the National Party, due to the blatant bias and partisan 
nature of the presenter.


Mr Desmond made this complaint under section 18 1 (a,b and c) of the 
Broadcasting Authority Act, 1960 (as amended).


Stations Response :


RTÉ in its response did not accept the National Party's complaint that the 
studio debate on "Today with Pat Kenny Show" "contravened both the law 
and RTÉ's broadcasting guidelines in a serious and damaging way" and that 
it amounted to "manipulative ambush broadcasting" by RTÉ.


RTÉ stated that the basis upon which the National Party made these 
conclusions appeared to be their view that their representative, Mrs Bennis, 
was unfairly treated during the studio debate in question. 


Background


The issue of childcare merited attention and discussion in light of the Budget 
in November 1999. Much interest was focused on the proposals outlined in 
the Fianna Fail manifesto which proposed to address the childcare issue by 
way of budgetary reform. In RTÉ's view, any proposed measures would be 
likely to affect childcare provided outside the home as well as in the home. 
Any discussion of the issue of childcare needed to be representative of the 
varying needs for childcare of a number of a number of different interest 

groups, including parents from Low-income backgrounds. As childcare reform 
is a social policy issue, proposed fiscal or other measures to deal with it in 
the anticipated Budget also merited discussion from a social policy angle.


Debate on the programme


RTÉ stated that in an attempt to cater for all elements of the debate, six 
panellists were chosen to ensure that this issue was comprehensively 
addressed from all angles in a thorough, clear and structured manner. The 
panel included; Mrs Kathleen Meara, who put the position of women in 
low-income areas who need childcare to enable them to take part in work 
training programmes, Ms Emily O'Reilly who represented the position of a 
mother with a full time career outside the home, Mrs Nora Bennis who 
represented mothers working full time in the home, Dr Pauline Conroy, a 
social policy analyst, Ms Anne O'Donnell a co-ordinator of the Childcare 2000 
project, and Mr Frank Fahey the Government representative with 
responsibility for the implementation of childcare regulations. The panel was 
broadly representative of a number of viewpoints on childcare, and RTÉ did 
not agree that aside from Mrs Bennis all panellists promoted the rights of 
children of parents in paid employment. Each of the Panellists represented a 
separate interest in the entire childcare debate.


The first part of the debate comprised a discussion of the measures which 
were needed to improve childcare in Ireland. This was argued from the 
perspective of the requirements of women both in the home and outside the 
home. Mrs Bennis spoke on this point for the longest time.


RTÉ stated that it was occasionally necessary for the presenter to challenge 
the statements made by Mrs Bennis in order to ensure that the topic under 
discussion was fully addressed, i.e. the position of mothers in the home with 
reference to proposed budgetary reform. Pat Kenny performed his role using 
his skills as an experienced presenter and interviewer to ensure that the 
public received the benefit of hearing both the views of mothers working in 
and outside the home in a cogent and relevant way.


The second part of the debate then broadened out and Mrs Bennis was given 
further time to interact with the panellists. Thereafter, full opportunity was 
given to the other participants to air their views. The intention of the 
programme makers was that this part of the programme would include a 
debate between mothers working outside the home and the Government 
Minister concerned, Mr Frank Fahey. This part of the debate also looked at 
the social policy issues surrounding childcare, which of necessity affect 
mothers working outside the home particularly. RTÉ was of the view that it 
was important, in the context of a fair and balanced approach, that the issue 
of childcare outside the home be addressed and considered in full.
RTÉ denied that it was in breach of Section 18 of the Broadcasting Authority Act, 1960 (as amended) and that it failed in its overall obligations to be fair, impartial and objective during the broadcast. It denied that it promoted the merits of working mothers over those who stay at home and denied that it was partisan in the portrayal of any interest represented in this debate. It could not accept the contention by the complainant that the work of parents caring for their children at home  was presented as being "lower class and of lesser 
value" than any other form of parenting. RTÉ further denied that the presenter Pat Kenny was prejudiced against the viewpoint of Mr Bennis and the National party. The objective of this studio discussion was to debate the issue of child care in Ireland, from a number of perspectives, with particular reference to anticipated reform in the Budget. All voices had to be heard across the spectrum of parents from various groups caring for children in our contemporary society.


RTÉ, in its role as a forum for public debate and information, believed that it 
did its best to present the views of various interested parties in a fair, 
objective and impartial manner. RTÉ was satisfied that this particular debate 
represented a fair treatment of the topic and treated each side in an equal 
and fair way so that the listening public was comprehensively informed on the 
issue. 

Decision of the Commission :


The Broadcasting Complaint's Commission was of the view that there was no
 breach of the relevant Broadcasting Acts by RTÉ in this case. Accordingly, 
the Broadcasting Complaints Commission did not uphold the complaint by Mr 
Desmond.

6.12
Complaint made by Mr Colgan


Station : RTÉ 1

Program : News
 Date : 19/06/2000 


Summary of Complaint :


Mr Colgan complained about RTÉ News coverage of an announcement by 
Intel that they were expanding their operations in Leixlip.  Mr Colgan also 
stated that RTÉ sought to pass themselves off as (the) Broadcasting 
Complaints Commission and RTÉ's industrial correspondent deliberately 
avoided reporting the appeal (Mr Colgan) had lodged with Bord Pleanala in 
respect of a 50 to 70% expansion of Intel Ireland.


Stations Response :


RTÉ in its response denied that  any receptionist or any other member of staff 
of RTÉ  attempted or would attempt to suggest that the Commission's work 
was some kind of internal process within RTÉ.  Staff are fully cognisant of the 
functions of the Broadcasting Complaints Commission. 


RTÉ stated that the background to the News story was that Intel Ireland was 
announcing a major expansion of their operation in Leixlip.  RTÉ assigned 
Peter Closkey, their  experienced Industrial Correspondent to cover the story.  
It was an announcement of a project which would bring an additional 1,000 
jobs to the plant.  The first phase of the expansion was for a 50,000 square 
feet building. Intel had planning permission for this phase since 1997.  In 
addition in 1997 they had obtained planning permission for the foundation 
works of an additional 85,000 square feet building.  What was announced on 
the day in question was the beginning of work on the construction of 
phase1 of the project. The journalist was aware that planning permission 
would have to be sought for phase 2. He made the editorial judgement that 
the objections of one individual to phase 2,  were not part of the story on the 
day. 

Decision of the Commission :


The Broadcasting Complaints Commission did not uphold the complaint by 
Mr Colgan. The Broadcasting Complaints Commission was of the view that 
the broadcast concerned did not infringe the relevant provisions of the 
Broadcasting Authority Act 1960, as amended.

6.13
Complaint made by Mr Campbell


Station : RTÉ

Program : AA Road watch
 

Summary of Complaint :


Mr Campbell's complaint related to  AA Road watch inserts that are broadcast 
on RTÉ. The purported purpose of the broadcast is to inform travellers of 
transport difficulties and to allow them to adjust their travel plans accordingly. 
Mr Campbell stated that the broadcast breached the Broadcasting Acts in a 
number of ways and made the following submissions:


1.
Mr Campbell stated that AA Road watch forms part of RTÉ's current 
affairs output and therefore should come under RTÉ's  requirement in law 
 to 
present current affairs in a fair and balanced way. Public policy on 
transport 
is an issue that is the subject of public debate, and a significant issue in the 
debate is the enormous toll of human death and injury that is caused by car 
transport. The fact the AA Road watch is now the only context in which most 
car accidents are reported raises a serious concern. AA Road watch reports 
car accidents in the context of the disruption caused to traffic only and this 
undermines the balance of the totality of Today FM's reporting of car 
accidents. It appears that AA Roadwatch has a policy of making no mention 
of the casualties in road accidents. They do however give details of the 
difficulties that accidents cause for others. This encourages the listener to 
sympathise more with those delayed than with the dead and injured.

2.
Mr Campbell further stated that the AA is a partisan lobbying group 

and quite properly contributes to the ongoing debate on transport issues. 

RTÉ's  policy of giving uncontested airtime to AA Roadwatch in a context that 
presents it as a voice of authority that gives true and 
absolute information is 
grossly unfair to other lobbying groups. The authority given to  the AA is 
totally inappropriate for a partisan lobbying  group. A central plank of the AA's 
lobbying in the recent past has been for the building of more roads. They 
have also been vocal in their opposition to Quality Bus Corridors and the 
Luas light rail scheme, their argument centring on how these projects 
compete with private transport for road space.

3.
Mr Campbell further stated that AA Roadwatch reports 'demonstrations' 
solely in the context of the disruption to traffic. AA Roadwatch appears to 
have a policy of not even mentioning the issue of the demonstration, let 
alone giving any details. When AA Roadwatch forms the only reporting 
that such a demonstration receives, as is usually the case, this forms a 
grossly unbalanced report of the event.


Mr Campbell does not accept that the broadcasts are a presentation of facts. 
He further stated that RTÉ,  because of time restrictions, never present all the 
facts, therefore they must select the information they wish to present. The 
future direction of transport is the subject of current public debate and as 
such the AA is not entitled to unchallenged airtime to promote its side of the 
argument, in the absence of equal and balancing airtime being given to their 
opponents in the argument.


Stations Response :


RTÉ in its response stated that the nub of Mr Campbell's claim is that the 
existence and content of AA Roadwatch is incompatible with RTÉ's 
obligations of impartiality and fairness under Section 18 of the Broadcasting 
Act.  It is RTÉ's contention that the presence of AA Roadwatch on RTÉ radio 
does not impact on RTÉ's obligations of impartiality and fairness.


RTÉ also stated that it is fully aware that there are conflicting lobby groups 
arguing from their own perspectives for various solutions to the problems of 
urban transportation and that RTÉ does not have any editorial view on these 
issues and wishes to reflect in its news and current affairs in as fair a way as 
possible all the arguments that are put forward.  It is RTÉ's view that the 
presence of AA Roadwatch in the RTÉ radio schedule does not interfere in 
this process and the manner of its presentation has always been objective 
and fair to all interests.


Decision of the Commission :

The Broadcasting Complaints Commission did not uphold the complaint made 
by Mr Campbell. It was of the opinion that AA Roadwatch does not infringe any of the provisions of the Broadcasting Authority Acts 1960 as amended.


Two members of the Broadcasting Complaints Commission are also 
members of the Automobile Association. They did not participate in the 
consideration of the complaint.

6.14
Complaint made by Irish Distillers


Station : RTÉ1

Program : "Bacardi Breezer Advertisement”



Summary of Complaint :


Mr Murphy, on behalf of Irish Distillers Limited, complained about a direct and 
ongoing breach of the Advertising Codes of Practice in relation to the 
advertising of alcoholic beverages on electronic media for the product 
"Bacardi Breezer" which has been advertised on RTÉ 1. The complaint 
referred to the voluntary codes operated by the drinks industry as 
acknowledged by the Minister in the 1990 Broadcasting Act and the RTÉ 
codes of standards for broadcast advertisements. The complaint referred to 
the fact that Bacardi is a well known brand of rum  on sale in the Irish and 
international market and that Bacardi Breezer is promoted as a blend of 
Bacardi rum and fruit based flavourings.


The complaint argues that the labelling of the "Barcardi Breezer" product 
quite clearly defines it as being Barcardi based and on its label Bacardi is 
shown in equal strength to the word Breezer. The label also carries a number 
of trade marks associated with the Bacardi brand. It is further argued that 
despite representations made to RTÉ in relation to the matter that RTÉ 
refused to discontinue broadcasting the advertisement although the word 
'Bacardi'  was removed as a superimposed logo which change the has been 
acknowledged by Irish Distillers.


Stations Response :


RTÉ in its response stated that it does not accept that it is in breach of any 
provision of the relevant codes relating to advertising and more particularly 
those provisions relating to the advertisement of alcoholic products. RTÉ 
does not agree that the product it is advertising is Bacardi rum, a high alcohol 
product, which it is prohibited from advertising pursuant to the provisions of 
the Ministerial Code and the RTÉ Code as further set out below. RTÉ does 
not agree that the product which it currently advertises and is entitled 
"Breezer",  is being used as a device to circumvent this prohibition and to 
advertise Bacardi rum.


RTÉ acknowledges that Section 15(b) of the Ministerial Code recognises a 
voluntary code, whereby the advertisement of spirit based alcoholic drinks is 
prohibited. In 1967, following consultation with members of the drinks 
industry, a voluntary code was agreed which would permit the advertisement 
of alcoholic products of less than 25% alcohol by volume. This voluntary code 
has operated since without any objection from the Minister and with the 
continued co-operation with those in the drinks industry. 


RTÉ indicated in its response the various measures which had been taken to 
address any possible concerns in relation to the content of the advertisement. 
RTÉ further indicated that no complaints had been received in relation to the 
advertisement from members of the public during the trial run of the 
advertisement from Sep to Nov 1999.


RTÉ stated that it considers that it must at all times take a clear and 
responsible attitude towards the advertisement of alcohol based drinks. In 
particular RTÉ is careful in its treatment of the advertisement of mixed low 
alcohol drinks which RTÉ is aware can appeal to a younger audience. RTÉ 
does not accept that it acted in contravention of any provision of the 
Ministerial Code or of the RTÉ code. It does not agree that the advertisement 
of the product "Breezer" is in effect an advertisement for Bacardi rum, or that 
it is in breach of Section 23 of the RTÉ code.


Decision of the Commission :


The Commission during the course of its deliberations considered 
representations made by Edward Dillon & Co Limited, which company 
distributes the Bacardi Breezer Brand in Ireland, in relation to the complaint. 
These representations were considered pursuant to the provisions of Section 
18 B (6) of the Broadcasting Authority (Amendment) Act 1976.


The Broadcasting Complaints Commission considered the complaint by Irish 
Distillers Limited. It was of the opinion that the advertisement in question did 
contravene the codes governing standards and practice in the broadcast 
advertising of alcoholic beverages. Accordingly, the Broadcasting Complaints 
Commission upheld the complaint.

7.00
Appreciation

The Commission again records its appreciation for the co-operation it has received from the officials of Radio Telefis Eireann, the Local Radio Stations, the Department of Arts Culture and the Gaeltacht, the IRTC and from the Secretary to the Commission , Ms Mary Daly.

BCC Annual Report 2001, year ending 31st March 2001

1/25






[image: image1.png]