[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission





ANNUAL REPORT

OF

THE BROADCASTING COMPLAINTS COMMISSION










31st March 2002

1.
TWENTY THIRD  ANNUAL REPORT

1.1
This is the twenty third annual report of the Broadcasting Complaints Commission to the Minister for Arts, Heritage, Gaeltacht and the Islands for the year ending 31st March 2002; in accordance with Section 18C of the Broadcasting Authority Act, 1960 as inserted by Section 4 of the Broadcasting Authority (Amendment) Act 1976.      

2.
MEMBERS OF THE COMMISSION

2.1
The members of the Commission on the 31st March were:-


Ms Oonah McCrann (Chairperson)


Mr Joseph Brady


Ms Kay Cogan-Daly


Mr Gerry Collison


Mr Christy Cooney


Ms. Elizabeth Linnane


Mr. David Main


Ms. Brenda O’Hanlon


Mr. Pierce O’Malley

2.2
The Commission's term of appointment is until September 2005.

2.3
The Commission met twice in the period under review, during which time eighteen complaints were fully processed and the decisions forwarded to the complainants and to the relevant authority.

2.4
The Commission's decisions are published in the RTÉ Guide and are also forwarded to the Government Information Services for circulation to the national newspapers.

2.5
RTE broadcast information regarding the functions of and general information in relation to the Broadcasting Complaints Commission on a regular basis on both Television and Radio. RTÉ also publish the address of the Broadcasting Complaints Commission in the RTÉ Guide. The address and telephone number are also available in the telephone directory.

3.
FUNCTIONS OF THE COMMISSION

3.1
The Commission's function and authority derive from the Broadcasting Authority Act 1960 as amended by the Broadcasting Authority (Amendment) 
Act 1976 and the Broadcasting Act 2001. Its task is to consider and adjudicate upon complaints about material broadcast in relation to: News, Current Affairs, Ministerial Prohibitions, Invasion of Privacy, Advertising and Published Matters. In November 1992, these regulations extended the ambit of the Broadcasting Complaints Commission to the Independent Broadcasting Sector.

4.
COMPLAINTS

4.1
By the 31st March, 2002, eighteen complaints were heard by the Commission. These complaints referred to programmes broadcast by RTÉ and TV3. All decisions made by the Commission were accepted by the relevant Authority. 

4.2
Seventeen decisions were not pursued by the complainants after the initial submissions were made to the Commission.

4.3
There were twenty five enquiries requesting information about the Commission’s 
procedures and powers.

4.4
At the 31st March 2002, there were sixteen cases being processed.
5.
Summary of Complaints


The following is a list of the complaints decided upon by the Broadcasting 


Complaint's Commission during the last year
5.1
Complaint made by
Mr. Donal O'Driscoll
Station :
RTE
Programme : Oireachtas Report - TV and Radio

Date : 20th and 22nd February, 2001


Summary of Complaint:
Mr. O'Driscoll complained about the above programme in which he states RTÉ should have included the Seanad discussions on the Broadcasting Bill, 1999.

He further stated:-

· “According to the Minister, the Bill deals with a number of pressing issues in relation to broadcasting, including digital terrestrial television, ongoing regulation of broadcasting services and the establishment of codes for taste and decency and advertising.  

· Other issues discussed were advertising directed at children, a quota of broadcast time in the  Irish language, subtitling for the hard of hearing.  There was also an amendment calling for sanctions where the law relating to objectivity was breached by RTÉ and RTÉ’s licence fee increase was discussed".

Having regard to RTÉ's public service remit, Mr. O'Driscoll queried that some of these issues (including the Broadcasting Bill) deserved a mention on Oireachtas Report.   He was informed by RTÉ that it was an 'editorial decision' on the day.

Mr. O'Driscoll is of the view that a breach of Section 18 had occurred.

Mr. O'Driscoll also complained about print size and the long delays in publishing BCC decisions, relating to complaints made, in the RTÉ Guide.

Station’s Response :
RTÉ replied that it had not avoided broadcasting issues or items that might be embarrassing to the organisation.  The decision on what is covered is essentially an editorial one.  On the day in question, it was decided to cover a number of items arising in the Order of Business.  The Broadcasting Bill was a committee stage and was difficult to cover as it tended to be lengthy and technical.  The Bill was covered during its second stage on February 15th.  On that occasion, items such as the licence fee and the need for public service broadcasting were discussed.

In the three Oireachtas Reports complained of there were many topics debated which the Oireachtas Unit considered important.  These were:-


Foot and Mouth Crisis


Resignation of the Junior Minister at the Department of Agriculture


Developments in Northern Ireland


Homeless Children


Bombing of Iraq, and


Level of traffic on the Dublin-Cork Road

RTÉ accepts that all decisions of the BCC must be published, as soon as possible, in the RTÉ Guide and apologises for any delays in the past.  They state that since the beginning of 2000, there have been no delays.  Mr. O'Driscoll's complaint about the size of the typeface used in the RTÉ Guide as an attempt to 'hide' the decisions of the BCC are without merit.  As the BCC did not uphold the vast majority of his complaints, it would hardly make sense for RTÉ to 'hide' the decisions.

Decision of the Commission :

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. O'Driscoll.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 18 of the Broadcasting Authority Act, 1960, as amended.

5.2
Complaint made by
Mr. Michael B. Yeats
Station : RTÉ
Programme :
Desmond O’Malley – A Public Life


Summary of Complaint:
Mr. Yeats complained about a four hour-long programme broadcast on RTÉ on the career of Desmond O’Malley.  Mr. Yeats stated that “these programmes were completely one-sided and biased and that no effort was made by RTÉ in dealing with matters of public controversy objectively and impartially”.

He further stated:-

· “The greater part of the four hours were taken up with a tendentious and self-serving commentary by Desmond O’Malley.  He gave his own views of what took place during a period of some twenty years, justifying everything that he himself had done and condemning the activities of many others, both inside and outside the direct political field.

· At no time during the four-hour programme was he challenged about any of his statements and allegations; he was left completely free to say whatever he wanted, without restriction.  At the end (in the 4th programme), Mr. O’Malley was talking about his retirement from politics, he was allowed to spend several minutes introducing his daughter, Fiona, to the Irish Public, telling us what a fine candidate she will make in the next General Election.

· The programmes served two purposes.  Firstly, they pictured Mr. O’Malley as the only truly honest man in Irish politics.  Secondly, there was a constant effort to ‘demonise’ Charles J. Haughey.  No one was set up to speak for Haughey, Reynolds, Blaney nor for any of the other politicians attacked in the programmes.  Some prominent persons outside politics were also accused of various offences, again without defence.

· The Progressive Democrats (with only 4 seats in the Dail) were given four hours of entirely favourable publicity.  Fianna Fail was given four hours of entirely hostile publicity.  None of the other Parties were discussed at all.  Is this RTÉ’s concept of ‘objectivity’ and ‘impartiality’?”

Station’s Response :
RTÉ in its response stated that the series Desmond O’Malley – A Public Life represents a programming departure for RTÉ in that it is the first of what is hoped will become an extensive archive of public figures committing to videotape their television memoirs.  RTÉ believes that this is an important development which will be appreciated in the long term.  It can readily understand how at the beginning of this departure some members of the public may feel uneasy about the ‘authored’ nature of this of programming.  However, RTÉ hopes that, as the public become more used too seeing authored programmes in which public figures express their often strong views about recent events, they will understand the genre and see that this kind of programming contributes too a better understanding and appreciation of public life.

RTÉ made two additional points.  This series represents something of a departure for them.  There is a learning curve for RTÉ in this and certainly RTÉ intends taking on board some of the criticism that the series has generated.  When other public figures are being considered for future programming, a somewhat different production approach may be taken which will assist viewers in identifying the authored nature of the programming.

Secondly, RTÉ believes that any assessment of the series has to take into account the related broadcasts which RTÉ transmitted around the series.  Clearly the Primetime programme featuring Capt. James Kelly offered a very different assessment of Mr. O’Malley and would have helped viewers to a broader understanding of Mr. O’Malley’s place in public life.  Equally, coverage of the response to the series in such programmes as ‘Later with O’Leary’, ‘The Sunday Show’ and ‘A Week in Politics’ provided the audience with an opportunity to hear alternative assessments of Mr. O’Malley.

Manifestly, the O’Malley memoirs were not broadcast in a vacuum.  Indeed, they prompted numerous radio and television reports in which authoritative figures and commentators offered their assessments of Mr. O’Malley and asked questions about the series which any reasonable person would assuredly have in mind when considering the overall effect of the series.

Decision of the Commission :

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Yeats.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 18 of the Broadcasting Authority Act, 1960, as amended.

5.3
Complaint made by
Mr. Donal O'Driscoll
Station : RTÉ
Programme : Six One News
Date : 25th May/15th June, 2001


Summary of Complaint:
Mr. O'Driscoll complained about two news reports carried on the 6.01 News in which technical difficulties were experienced.

He further stated:-

· “On Friday, May 25th during a press conference launching the "No to International Criminal Court Campaign" the screen went blank.  No apology was given.     

· On Friday, June 15th in the course of a report on the Waterford Pregnancy case, again the screen went blank.  An apology was given with a promise that a full report would be run on the 9.00 o'clock news".

Mr. O'Driscoll was at a loss to understand how these errors can occur, especially during the sensitive issues of abortion and have not, to his knowledge, occurred when the pro-abortion position is being advanced.  

Mr. O'Driscoll stated that RTÉ had failed too be fair to the interests of the unborn child and to mothers who may be affected by abortion.

Station’s Response :
RTÉ replied that a mistake occurred on the 6.01 News on 25th May, that led to a tape running to black. The report was broadcast in full on the 9 O'Clock News that same evening.  This was a simple error, one that they regret.  On 15th June, the videotape machine playing in a report faded fifteen seconds before the end of the tape on the 6.01 News.  There was nothing the studio production team could do.

RTÉ further stated that the suggestion that the error could in any way have been deliberate and motivated by any editorial considerations is preposterous.  To accept Mr O'Driscoll's proposition one would have to find plausible a conspiracy, involving journalists, studio directors, programme editors and newsreaders. Then to compound the elaborate nature of this conspiracy one would have to believe that the same group of people would turn around three hours later and broadcast a report they had deliberately 'censored' in the earlier bulletin.  They said, technical problems do occur and are, by definition, unplanned and regrettably unavoidable.
Decision of the Commission :

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. O'Driscoll.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 18 of the Broadcasting Authority Act, 1960, as amended.

5.4
Complaint made by
Ms. Aine Ni Chonaill
Station : RTÉ
Programme :
‘Prime Time’
    Date :  20th March 2001

Summary of Complaint:
Ms. Ni Chonaill complained about the programme ‘Prime Time’.  The programme took the concept 'Fortress Ireland' which it used on screen to begin the programme and mounted a relentless attack on that concept with no dissenting viewpoint.  It particularly attacked the idea of the planned Carriers' Liability legislation though this mirrors European law in this area.

Ms. Ni Chonaill further stated:-

· “Ten speakers took the asylum-lobbyist/immigration-lobbyist view including the call for asylum-seekers to work which the Government considers as a pull-factor.

· The Minister for Justice, Equality and Law Reform is on record justifying attempts to control the asylum-influx.  The only archival footage used from him was to attack his Carriers' Liability Plans.

· The programme had been flagged over several days and Ms. Ni Chonaill had faxed RTÉ a letter offering to participate in her role as PRO of the Immigration Control Platform.  To her knowledge, her organisation is the only one to speak in opposition to the ten speakers lined up by RTÉ ".

In summary, Ms. Ni Chonaill stated that there is not an NGO of the asylum-lobbyist, immigration-lobbyist position which would not have been thrilled to record this programme and use it as a resource for propaganda purposes.

Station’s Response

RTÉ have over the years recognised the ICP as a group whose opinions on immigration should, on occasion, be heard.  Ms Ni Chonaill and her organisation have appeared on such programmes as The Late Late Show (16 January 1998), Cead Cainte (16 December 1998), Davis (7 June 1997), Primetime (9 December 1997), Clare McKeon (21 September 1999), the News (as recently as 2 and 4 May 2001) as well as other programmes. 

The ICP have no absolute right to appear in any programme or report on refugees or immigration.  It is up to the discretion and editorial judgement of the production teams to decide if contributions from the ICP should be included or not. This report was primarily about the Government’s handling of the growing number of people seeking asylum or refugee status in Ireland.  The production team decided not to seek the views of the Immigration Control Platform.  They decided that the views of the ICP were not necessary to achieve a balanced and objective report. The complaints raised by Ms Ni Chonaill have nothing to do with the balance of the report.  They reflect merely the views of the ICP who seem to believe that their policies and views have some absolute right to be included in the report.  It is RTÉ’s firm contention that the report fully fulfils all of RTÉ’s obligations under Section 18 of the Broadcasting Act. 

Ms Ni Chonaill gives the impression in her letter that RTÉ has a ‘policy’ in regard to the First Safe Country principle and that this is not allowed.  Ms Ni Chonaill misinterprets RTÉ’s reply.  The production team took a view on what the parameters of the report should be.  RTÉ stated categorically that the Primetime production team took no editorial view on refugee status at all.  The ‘policy’ Ms Ni Chonaill refers to related exclusively to the decision to limit the scope of the report to the Government’s handling of applications for asylum-seeker and refugee status. 

Ms Ni Chonaill talks about the ‘imbalance’ in the programme.  RTÉ does not accept that there was any imbalance in the programme.  Based on her reasoning the ICP would have to be included as a matter of right in all discussions about immigration.  There is no obligation on production teams to reflect ‘both ends of the spectrum’ (her words). 

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Ms. Ni Chonaill.  The Commission was of the view that RTÉ. did not infringe Section 18 of the Broadcasting Authority Act, 1960, as amended.

5.5
Complaint made by
Mr. Joseph J. Peters
Station : RTE
Programme : ‘Liveline’
Date :
25th / 26th September 2000

Summary of Complaint:
Mr. Heney complained about the programme ‘Liveline’.  The topic discussed related to concern expressed by a caller regarding college age youth moving to cities and being targeted by religious cults.

He further stated:-

· “What followed was a blatant attack on minority religions in Ireland orchestrated by a series of phone calls many of which contained alarming misrepresentations that were not corrected by Joe Duffy or Mike Garde.

· One caller to the show told how he was invited by a friend out to Tallaght.  His friend and others were dressed in black and proceeded to lacerate themselves with knives and drink blood.  After this call Joe asks his 'expert' (Mike Garde) - are there any other movements that we should be worried about?  The expert then mentions the Mormons on the top of his list, followed by the Jehovahs Witnesses.  The caller merely reported a rare incident, but Joe Duffy by careless questioning elevated them to a 'movement'.  This positioning of minority religions is unfair, inaccurate and is a far cry from reasoned debate which should be the hallmark of a national broadcaster.

· Mike Garde knows that the name of the Mormon Church is "The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints".  On 26th September, he dropped the 'Jesus Christ' from the title.  He failed on every occasion to correct inaccuracies made by callers often inadvertently.

· The impression over the two days was that the Mormon Church is secretive and wants to lure young people away from their families."

Mr. Peters has been a member of the Mormon Church for seventeen years.  The Church is established in 167 countries.  The church goes in the front door in every country and meets the officials and seeks approval.  In Ireland, they have registered buildings in Dublin, Cork and Limerick and are open to the public.

Mr. Peters feels the programme has done a disservice to him and his family.

Station’s Response

RTÉ stated that all its programming upholds the rights of people to hold whatever religious beliefs they wish and to be able to express freely those beliefs. 

RTÉ regrets that the programmes caused such distress to Mr Peters.  Mr Peters' religious views and the Church he belongs to are entitled to respect and fair and balanced coverage of issues that relate to them.  The 'Liveline' programmes transmitted on the 25th and 26th September attempted to deal with the very real concerns of listeners who had contacted the programme with their experiences of members of their families whom they felt were being indoctrinated and brain-washed by religious cults.  In order to provide some expertise to answer and respond to listeners' accounts, Mr Mike Garde was invited onto the programme.  His credentials were clearly given to listeners in an abbreviated form in the programme on the 25th and in a fuller form in the programme on the 26th.  This included information about how Mr Garde's organisation 'Dialogue Ireland' was funded and which groups supported it.

RTÉ went on to describe various 'phone calls from members of the public giving accounts of family members' experiences with religious groups.  One caller to the programme 'Eamon' described himself as a Mormon for twenty years.  This caller was given ample opportunity to give his views of the Mormon Church and corrected some inaccuracies in Mr. Garde's account of the Mormon Church.  It is RTÉ's view that this caller afforded the Mormon church the opportunity to set the record straight from their viewpoint.

RTÉ believes the programme was balanced and fair about a most difficult topic.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Peters.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 18 of the Broadcasting Authority Act, 1960, as amended.

5.6
Complaint made by
Mr. John Heney
Station : RTÉ
Programme :‘Five Seven Live’
Date :
30th June 2001

Summary of Complaint:
Mr. Heney complained about the programme ‘Five Seven Live’ in which he voiced concern at remarks made by Mr. Sean McConnell about farmers.

He further stated:-

· “In the course of a general debate and discussion on the Foot and Mouth crisis, Mr. McConnell launched a sustained attach on farmers and Irish farmers specifically.  Mr. McConnell used two incidents to support his claim of widespread illegal practices by Irish farmers.

· He found it distasteful the use of the works “inbred” and “culture” (in the context of using the system to their own advantage).

· Mr. Heney believes that attacks such as this by the national broadcaster on a minority sector of Irish society to be mischievous and not without serious consequences, particularly as the sector being attacked could be perceived as an ‘easy target’".

Station’s Response
RTÉ in its response stated that it sees one of its primary functions as the provider of opportunities for debate and discussion about current topics. On the 30th July, the subject of farmers and improper behaviour was current.  Allegations had been made in Britain that farmers had been offered infected animals in order to spread foot and mouth disease and thereby allow compensation claims to be made.  

To allow debate on this topic a number of people were invited to participate in a range of programmes throughout the couple of days when the subject was current.  One of those invited on to ‘Five Seven Live’ was the respected and experienced agricultural correspondent of the Irish Times.  His views contributed to the debate. His references to previous examples of improper behaviour, movements of BSE infected cows and injecting slurry into cattle, were accurate.  The presenter, Ryan Tubridy, allowed Mr. McConnell to express his views.  Mr. Tubridy neither agreed nor disagreed with the opinions of Mr. McConnell.  

Another commentator on the programme Richard Wright, Agricultural Correspondent with BBC NI, expressed differing views. Throughout the week on ‘Five Seven Live’ and on other programmes alternative views on the issue were forthcoming. 

It is RTÉ’s view that a balanced and objective debate on the issue took place during the period in which the subject was current.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Heney.  The Commission was of the view that R.T.E. did not infringe Section 18 of the Broadcasting Authority Act, 1960, as amended.

5.7
Complaint made by 
Mr. O’Driscoll
Station : RTE 1
Programme : Prime Time Unplanned Journey


Date : 28th March 2001

Summary of Complaint:

Mr. O’Driscoll complained about the programme ‘Unplanned Journey’ in which RTÉ discussed why women chose abortion and the legal position surrounding information and counselling.

He stated that in his view the programme had different objectives in mind.  The subject matters were not presented in an objective and impartial manner.  It was unfair in certain respects, not least to the unborn child, or the mothers or to the counselling agency which was the subject of the RTÉ investigation.  Mr. O’Driscoll further stated that the programme appeared to have been designed with two main objectives in mind:-

1. To provide a platform for agencies who promote abortion or have links with abortion providers, and who are funded by the State, to amount an attack on a competitor agency with a different philosophy, and which, as far as I know, is not so funded.

2. To promote the idea that abortion should be legalised in this country.

He also stated that the amount of time given to the pro-abortion “side” was four times the amount of time given to the pro-life “side”, while the number of contributors was eight to three, respectively.

Station Response:

RTÉ stated that Mr. O’Driscoll did not like the starting position of the report, i.e. that the starting point of the programme was to ask the question 'why women have abortions and the legal position surrounding the provision of information and counselling on abortion in Ireland?'  RTÉ stated that this was a perfectly acceptable starting point. The production team was perfectly entitled to determine the parameters of the report.  They made the parameters perfectly clear at the beginning of the programme.

RTÉ further stated that Mr. O’Driscoll ascribed motives to the production team.  Their real purpose was to promote certain agencies. RTÉ utterly rejects this claim.  They set out to look at the reasons why women have abortions and what happens to them when they visit clinics purporting to offer full information, but in practice do everything in their power to discourage pregnant women from carrying out their intentions of having abortions.  This was a perfectly responsible and ethical piece of journalism.  

Mr. O’Driscoll did not like the line up of interviewees who appeared on the report.  He had no qualms categorising people as pro-life or pro-abortion.  On what did he base his categorisation?  RTÉ believed that previous decisions of the BCC in relation to the referenda coverage support the view that RTÉ had been impartial and fair (with very minor exceptions).  This indeed was also the conclusion of several judicial reviews that have taken place over the last decade in relation to broadcasting coverage of referenda campaigns.

Mr. O’Driscoll contends that one of the objectives of the programme-makers was to promote the idea that abortion should be legalised in this country.  This is totally untrue. 

Over the last decade RTÉ have received many complaints from Mr. O’Driscoll concerning radio and television programmes dealing with the subject of abortion.  In almost all cases Mr. O’Driscoll divided the reports and contributors into two categories, pro-life and pro-choice.  Programme-makers find themselves making reports where contributors and subject matter cannot be neatly categorised.  A person may have a personal view on abortion which has nothing to do with their contribution to a report that is made in his or her professional capacity.

RTÉ contends that the 'Primetime' report was an excellent example of honest journalism, where there were no editorial positions or hidden agendas, where the motivation of the programme-makers was simply to report accurately and fairly on a complex and divisive issue which clearly divides public opinion. 

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. O'Driscoll.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 18 of the Broadcasting Authority Act, 1960, as amended.

5.8
Complaint made by: 
Mr. Desmond Curley

Station : RTE
Programme :
Pat Kenny Show
Date :
21st March, 2001

Summary of Complaint:
Mr. Curley’s complaint, under Section 18B(1) of the 1960 Act, relates to the Pat Kenny Show in respect of an interview with Bernadine O’Sullivan of the ASTI.

He further states:-

· “He was not happy with the way in which Pat Kenny handled the interview.  He rang the programme shortly at 10.30 am hoping to speak to him.  He told the person who took the call that he felt Pat Kenny was not interviewing in a proper professional manner.

· Mr. Curley considered that an interviewer should be objective and facilitate the interviewee in expressing his/her opinion and that Pat Kenny had not done this.

· He stated that Pat Kenny’s method of interviewing Ms. O’Sullivan had involved him asking her a question and then expounding his own answers at length, before eventually giving her an opportunity to respond.  Mr. Curley regarded Pat Kenny as having shown bias in the ‘interview’, reflecting a bias he has shown against the ASTI right through the dispute.

· Coming up to 11 o’clock news, Pat Kenny called out some of the comments the programme had received, referring to Mr. Curley’s in the process.   The comment Mr. Kenny attributed to Mr. Curley did not refer to his negative reaction to his conduct of the interview.  Instead, Mr. Kenny said something to the effect that ‘if I (Mr. Curley) was not able to understand or take in what Ms. O’Sullivan was saying, this was not his fault’.  Mr. Curley feels this was a total distortion of his views, giving a picture that reflected badly on him, as well as Ms. O’Sullivan.

· Mr. Curley further states that Mr. Kenny’s shows has, in its handling of this ASTI dispute, been consistently unfair to one of the interests concerned, namely the ASTI and that it has not presented the dispute in an objective and impartial manner.

Station’s Response

RTÉ in its response apologized for any unintentional distortion which may have occurred in the manner in which the ‘phone calls to the programme had been summarized.  They state that a robust interview took place between Pat Kenny and Ms. O’Sullivan, a very experienced trade union representative.  They state Ms. O’Sullivan is a seasoned contributor to the programme.  She is well used to thorough interviewing.  After the interview, there was no suggestion from Mr. O’Sullivan that she was in any way unhappy with the treatment she had received.  The course of action being taken by her union, the ASTI, was highly controversial and a subject of heated debate that gave rise to the expression of very strong feelings.  In these circumstances, RTÉ stands over Mr. Kenny’s approach. 

RTÉ state that when a guest is interviewed on his/her own, it is standard practice for the interviewer to put opposing points of view to the interviewee.  They feel Mr. Kenny did this in a vigorous, but fair manner.  The points put to Ms. O’Sullivan did not represent the views of Mr. Kenny.  They were points which had been raised in a debate that had been taking place in newspapers and broadcasting for a number of weeks.  Mr. O’Sullivan was given ample time to defend her union’s stances and policies and to rebut the charges put to the ASTI by those disagreeing with their actions.

It is RTÉ’s view that the interview was at all times fair, objective and impartial.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Curley.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 18 of the Broadcasting Authority Act, 1960, as amended.

5.9
Complaint made by: 
Ms. Helen Connaire

Station : RTÉ
Programme :
Pat Kenny Show
Date :23rd March, 2001

Summary of Complaint:
Ms. Connaire’s complaint, under Section 18(1)(d), relates to a discussion with panellists on the Pat Kenny Show in respect of Mr. Haughey’s state of health.  The panellists were Ms. Terry Prone and Mr. Moore McDowell.

Ms. Connaire states she was listening to the Pat Kenny show when Mr. Kenny announced that he would have panellists on his programme and they would discuss, among other matters, Mr. Haughey’s present health.  Later, in connection with his illness, Pat Kenny put the question to the panellists that ‘maybe he’s faking it’ (referring to Mr. Haughey’s hospitalisation in Beaumont Hospital) to which Mr. McDowell replied ‘you don’t fake an illness at one am’.   She further states that Mr. Kenny brought Mr. Haughey’s medical team into question by the use of some phrases that hinted at collusion between the medical team and the patient ‘faking it’.  Ms. Connaire also states that two people from Galway also heard Mr. Kenny use the phrase to which she objected and also the reference to Mr. Haughey’s medical team.

Ms. Connaire accuses Pat Kenny of bias and cruel indifference to the hurt his choice of subject and subject matter caused Mr. Haughey and his family. 

Station’s Response

RTÉ in its response state that Ms. Connaire has misunderstood both the content and the tone of the section of the programme that dealt with the issue of Mr. Haughey’s health.  They maintain Mr. Haughey’s privacy was not invaded at any point in the programme.  They are confident that the issue of Mr. Haughey’s health was dealt with sympathetically and sensitively.  On the contrary to Ms. Connaire’s statement, they state that Mr. Kenny completely believed Mr. Haughey’s illness to be genuine and made no reference to the medical team. 

RTÉ believe that there was no invasion of Mr. Haughey’s privacy, either intentionally or accidentally, in the programme.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Ms. Connaire.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 18 of the Broadcasting Authority Act, 1960, as amended.

5.10
Complaint made by: 
Mr. Brendan Scallon

Station : RTÉ
Programme :‘Prime Time’
Date :28th March, 2001

Summary of Complaint:
Mr. Scallon’s complaint, under Section 18(1)(b), relates to the Prime Time programme on RTÉ television ‘Unplanned Journey’, which he feels contravened the requirement of the Act to be fair and balanced in representing various viewpoints.

He further states:-

· “There were eight people representing the pro-choice point of view and two people representing the anti-abortion point of view and four neutral viewpoints.

· The time allotted to the pro-choice was 11 minutes and against 1.72 minutes. 

· Prime Time indicated that the programme was about the reality of thousands of Irish women travelling to Britain for abortions each year and would not discuss the morality of the issue.  This left a free run for the pro-choice side.  The reality is that for each woman travelling for abortion, there is also her unborn child who is going to be killed which is a violation of the basic right of the child to life.  The pro-choice side showed scant regard about the right of the child to life and were not challenged about this in the programme.

· FMA contacted a number of pro-life advisory services, including WCN.  FMA wonder why a practically unknown organisation was featured in the programme?  FMA also wonder why Cura was not represented.  Life (Ireland) had been approached in the early stages of research and was not contacted by the programme makers.  Mr. Scallon wonders if WCN (featured in the programme) were a ‘softer touch’ and, if so, this represents selective bias”.

Station’s Response

RTÉ in its response state that underlying Mr. Scallon’s complaint is a desire that the ‘Prime Time’ programme should have been about the issue of abortion itself.

RTÉ further states that fundamental to their defence of this programme is that the starting point of the production team was to examine the experience of Irish women seeking abortion, their experience in seeking information and guidance and their experience in the clinics in England that carry out abortions.  Given that this was the starting point of the report, it was inevitable that the majority of people interviewed would have been categorized by Mr. Scallon as pro-abortion.

RTÉ maintain that the Irish people are well informed about the issues around abortion, as it had been a central subject in political life over the last decade.  The Primetime programme was just one contribution to a debate that has continued over the years.  RTÉ state is has no views on abortion and that it is obliged by law to present the information and arguments in an objective and impartial manner.  It is their belief that ‘Unplanned Journey’ was a small part of fulfilling its statutory responsibilities.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Scallon.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 18 of the Broadcasting Authority Act, 1960, as amended.

5.11
Complaint made by: 
Mr. Donal O’Driscoll

Station : RTE
Programme :
General Coverage  

Date : June, 2001

Summary of Complaint:
Mr. O’Driscoll’s complaint, under Section 18, relates to RTÉ’s overall coverage of the Nice Treaty on RTÉ television.

Mr. O’Driscoll states that, in the course of RTÉ’s coverage of the Referendum on the Nice Treaty, it appears that on no occasion was a representative of the group ‘No to Nice Campaign’ admitted as a panellist on any current affairs programme on television.  Even following the results, there was still no appearance.  In his opinion, the only interview which took place with the group was on Friday 15th June, 2001 on the 6.01 News and 9 o’clock news.  This came a full week after the referendum and a week before the visit of the Commission President, Mr. Romano Prodi, who, it was said, was coming to meet the “No” people.   TV reports, following Mr. Prodi’s visit, again excluded any footage of the ‘No to Nice Campaign’.  Mr. O’Driscoll found it strange that the group that played the greatest role in the campaign should be excluded from current affairs programmes prior to, and after, the referendum.

Mr. O’Driscoll considers this treatment unfair to those seeking to put their views on important issues before the public and unfair to the public because they are unjustly denied the benefit of those views.  He feels the coverage of the referendum on the Nice Treaty lacked objectively, impartiality and fairness.

Station’s Response

RTÉ in its response state that Mr. O’Driscoll’s complaint is that RTÉ, in its coverage of the debates for and against the Nice Treaty, were selective in its choice of which group should represent the “No side” and were, therefore, unfair to one group.  It is RTÉ’s view that their coverage of the two arguments, for and against, was provided to listeners and viewers.  

RTÉ further state that Mr. O’Driscoll’s grievance is against the editorial decisions taken by the production team which excluded his group from programmes on TV.  RTÉ states the purview of the Commission only extends to matters broadcast and not to matters which have not been broadcast.  However, they stand over their coverage of the Nice Treaty referendum, which they feel was fair and balanced to all groupings that participated in the debates on the Nice Treaty.  It is the view of the production teams who were responsible for the editorial selection of broadcasts on the referendum issues that the ‘No to Nice Campaign’ concentrated their canvassing on local rather than national impact and had very little communication with RTÉ news and programmes.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. O'Driscoll.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 18 of the Broadcasting Authority Act, 1960, as amended.

5.12
Complaint made by: 
Ms. Donna McCann

Station : TV3
Programme : ‘Daria’

Date :
21st October, 2001

Summary of Complaint:
Ms. McCann’s complaint, under Section 9(1)(d) of the Radio and Television Act, 1988, relates to the programme ‘Daria’ in which she voiced concern at bad language used at this early hour and was watched by her three year old son.

She further states:-

· “A TV3 spokeswomen told the Star that as TV3 was aimed at a 15-44 year old audience, parents should not allow their children to watch its channel.

· Ms. McCann assumed, as the programme was a cartoon and broadcast at 9.10am, that such appalling language would not be used.

· She says she is a concerned parent who does not want her child to be learning bad language from a cartoon programme not fit for daytime television”.

Station’s Response

TV3 in its response stated that the series in question is suitable for transmission at that time.  TV3 say they edited certain episodes of the programme in recognition of the fact that children may be viewing.  They agree that some parts of the programme may have offended certain elements of the viewing public and apologize for any offence caused.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission upheld the complaint made by Ms. Donna McCann, under Section 9(1)(d) of the Radio and Television Act, 1988, in respect of the programme ‘Daria’ broadcast on 21st October, 2001.  The Commission was of the opinion that the use of strong/foul was excessive for viewing at the time the programme was broadcast.

5.13
Complaint made by: 
Cllr. Dessie Ellis

Station : RTÉ
Programme :
Six One/Nine O’Clock News
  Date :18th October, 2001

Summary of Complaint:
Cllr. Ellis’ complaint, under Section 18(1)(a), relates to RTÉ’s coverage of a report on the opening of the National Forum on Europe on the 9 o’clock news and earlier on the Six One News.

He further states:-

· “Contributions from Fianna Fail, Labour, Green Party and also the Socialist Party were broadcast.  Fine Gael was absent by choice.  Only Sinn Féin was omitted from the news item.

· The exclusion of Sinn Féin comes after similar discrimination by RTÉ in the aftermath of the Nice Treaty referendum result.  Despite Sinn Féin’s role in the Nice Treaty campaign, not one Sinn Féin representative was interviewed about the result. 

· Mr. Ellis believes this blatant bias is in contravention of RTÉ’s obligation “to ensure that all news broadcast by it is reported and presented in an objective and impartial manner”.”

Station’s Response

RTÉ in its response state that on October 18th, the 6.01 News carried an extensive report on the peace process and the decommissioning impasse in Northern Ireland.  This report included an extract from a statement by Mr. Alex Maskey of Sinn Féin and a two and a half-minute interview with Mr. Mitchel McLaughlin of Sinn Féin.  Towards the end of the 6.01 News, there was a one and a half-minute report on the opening of the European Forum.  This report included brief extracts from speeches by the Taoiseach and the leaders of the Labour Party, Green Party and the Socialist Party.  

The Nine O’clock News carried a truncated version of the Northern Report, without the interview with Mr. Mitchel McLaughlin and the same report on the European Forum as had been transmitted on the 6.01 News.

RTÉ make the following points:

· The amount of attention given to Sinn Féin in the news reports was commensurate with their standing as a political party and their contribution to the stories of the day.  

· In relation to the Director-General’s reply, a report of 90 seconds duration cannot be comprehensive.  There must be an editing process.

· The reporter decided to include extracts from the four speeches of party leaders.  His exclusion of Sinn Féin, who were not represented by their party leader, was justified, as was his exclusion of four other speeches.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Cllr. Dessie Ellis.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 18 of the Broadcasting Authority Act, 1960, as amended.

5.14
Complaint made by: 
Mr. David Barnwell

Station : RTÉ
Programme :
Morning Ireland 
Date :
9th June, 2001

Summary of Complaint:
Mr. Barnwell’s complaint, under Section 18(1), relates to RTÉ Radio’s post-referendum analysis of the Nice Referendum.

He states:-

· “RTÉ’s dealt at length with the outcome of the Nice Referendum.   For the great part of the 50-minute programme, no effort was made to preserve impartiality.

· Listeners were presented with an extended series of interviews with a crew of “Yes” supporters.  He felt the topic, as established by the RTÉ interviewer, appeared to be how best to ignore the people’s decision as registered the day before.

· Some six or seven voices for the losing side dominated the programme (almost all in studio) and not a single “No” spokesperson until a ‘phone interview with Mr. Gormley, TD, about five minutes from the end.

· He asks, since when it is RTÉ policy to hold a post-election analysis without inviting representatives of the winning side?

· Given indications that some version of Nice ‘Mark 2’ may yet be presented to the people next year, it is critical that RTÉ carry out its work with impartiality and fairness.

Station’s Response:

RTÉ in its response stated that having listened to the tape it bore no relationship to the description of the programme in Mr. Barnwell’s complaint.  There was about 30 minutes of analysis on the theme of “What next in the light of the no vote in the Nice Treaty”.  This was the editorial decision as to the focus of the programme, RTÉ felt it unnecessary to repeat the arguments for and against the Treaty.  They feel the contributors both in studio and by ‘phone’ were appropriate for such a topic.  The obligation to give 50% of airtime to one side or another ceased with the actual vote.  The line up of contributors was chosen to bring to the debate differing viewpoints on the response to the vote.  

It is RTÉ’s view that the programme fulfilled their statutory obligations to be impartial and fair.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Barnwell.  The Commission was of the view that R.T.E. did not infringe Section 18 of the Broadcasting Authority Act, 1960, as amended.

5.15
Complaint made by: 
Mr. Donal O’Driscoll

Station : RTÉ
Programme :
General Coverage 
Date : 25th May, 2001

Summary of Complaint:
Mr. O’Driscoll’s complaint, under Section 18(1), relates to RTE’s inadequate coverage of the Referendum on International Criminal Court (ICC).

The main points of his complaint can be summarised as follows:-

· “RTÉ’s lack of coverage of the serious issues involved.  These are listed, as follows –

loss of sovereignty (including acceptance of extradition),

the absence of legal safeguards,

the “hidden agenda” for sex-related “crimes”,

lack of accountability,

private funding for the prosecutor,

world governance, and

the silence of the Government and the silence of the media

· In his opinion in the eight weeks prior to the referendum, RTÉ provided no more than 6 minutes TV time and 20 minutes radio time.  

· In a report on the ICC, broadcast on 25th May, RTÉ TV conveyed the impression that the establishment of a new permanent court was necessary in order to bring war criminals to justice.  He feels this was misleading as war crime tribunals have been established over the last 60 years.

· RTÉ claim that they are under no specific obligation to inform the public of anything.  However, RTÉ’s claim to a “public service” role is an acknowledgement of a responsibility.

· RTÉ’s failure to make no more than a nominal gesture towards meeting the information deficit on the ICC puts them in breach of its obligation to provide a broadcasting service.  By reason of its failure to make a reasonable amount of information available, RTÉ has not been fair to all interests concerned”.

Station’s Response:

RTÉ in its response stated that its coverage of the referendum was largely determined by the level of campaigning which took place.  There was no significant campaign on either the “yes” or the “no” side.  There have been other referenda in the past where there was no campaigning.  It is RTÉ’s view that it is not their function to “generate” campaigning.  If no campaigning groups emerge, RTÉ has discharged its responsibility by simply informing the audience of the date of the referendum, what is being voted on and an explanation of the issues.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. O'Driscoll.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 18 of the Broadcasting Authority Act, 1960, as amended.

5.16
Complaint made by :
 Dr. P. Conlan

Station : RTÉ
Programme : 6.01 News
 Date : 4th January, 2001 

Summary of Complaint :

Dr. Conlan made a complaint to RTÉ in respect of a news item covered by Mr. Jim Fahy, Western Correspondent, regarding 'new Government guidelines on child care facilities'.  Dr. Conlan felt the report was inaccurate, selective and personally offensive.  The news item covered a planning refusal to convert a garage into a Montessori school in Boleybeg, Cappagh Road, Barna, Co. Galway close to Dr. Conlan's home.  

Dr. Conlan further states the item was flawed for the following reasons:-

· "It failed to mention that the property next door had concurrently a similar application to convert part of the house to accommodate a Montessori school and that this second property had been refused planning permission by An Bord Pleanala.

· There was no mention of the dangerous bend (blind hill/junction) adjacent to both properties.

· The report was presented as though the decision had just been made (New Year).  The Planning Authority had decided in March 2000 to refuse planning permission.

· The reference to 'people with nothing better to do with their time' was particularly offensive to Dr. Conlan.

· Another neighbour made reference to having to travel 12 miles for crèche facilities.  Dr. Conlan states there is a crèche less than a mile away from the area.

· Jim Fahy doing a voice-over outside of the Planning Authority saying they (PA) refused to comment was inaccurate as the documents are there for anyone to see on public record".

In summary, Dr. Conlan felt the broadcast was distorted, selective and thus untruthful.  It was an unwarranted attack on the planning process.  It treated her and her observations in a distorted, discourteous and personally offensive and professional damaging way.

Stations Response :

RTÉ stated that the short report dealt with the decision by Galway County Council to refuse a planning application by Ms. Geraldine Finan to convert her garage to a Montessori school.  RTÉ view the report as accurate and objective in what they included and excluded and did not breach any statutory obligation relating to impartiality.  The report highlighted the conflict between a Government desire to increase the number of places available and the refusal to grant a planning application providing 10 such places.

RTÉ further state that Ms. Finan's neighbour also applied for planning permission and was refused.  Dr. Conlan lives across the road from the two applicants and objected to the planning applications of her two neighbours.  The issue of a neighbour also applying for planning permission was not included in the report at the behest of the neighbour.  RTÉ believe Mr. Fahy's description to the road being 'at the end of a narrow country road' to be accurate and the timing of the report was in conjunction with a series of reports dealing with the provision of child care facilities.

The report did not identify Dr. Conlan.  There had only been one objector.  This is a matter of fact and was reported.  The County Council rejected the application.  Again, factual and was reported.  The County Council would not give an interview to RTÉ.  The crèche facilities used by the neighbour are three miles away.  As she has to make two journeys per day there and back this warrants the 12 miles travelled by her.  Again, this fact was reported.

RTÉ stated that Dr. Conlan approached Mr. Fahy and objected to the report.  Mr. Fahy offered Dr. Conlan an opportunity to put her views forward in an interview.  Dr. Conlan refused this offer.

Decision of the Commission :

The Broadcasting Complaints Commission upheld the complaint made by Dr. P. Conlon, under Section 18(b) of the Broadcasting Authority Act as amended, in respect a new item broadcast on 4th January, 2001.    The Commission was of the view that in some respects the facts were presented in an inaccurate and misleading manner

5.17
Complaint made by:
 Mr. Anthony Coughlan
Station : RTÉ
Programme : Prime Time/Morning Ireland
Date: 31st May 2001

Summary of Complaint :

Prime Time - 31/05/2001

Mr. Coughlan’s complaint, under Section 18, relates to two programmes on RTÉ Television 'Prime Time' (31/05/2001) and RTÉ Radio 'Morning Ireland' special programme in relation to the Nice Treaty Referendum (09/06/2001).   He felt that both these programmes were significantly biased in favour of the Yes side and against the No-side.

He further states:-

· With regard to the 'Prime Time' programme which was broadcast one week prior to polling day, the following points are his main issues of concern:-

· The programme was to be RTÉ 's last major contribution to coverage of the referendum issues before the actual poll.  It has been weeks in preparation and entailed sending an RTÉ camera team to Estonia and Bulgaria.

· The factual treatment of the situation in Eastern Europe, in the context of EU enlargement, was accurate, useful and objective". 

· He stated, the unfairness, bias and imbalance showed itself in the latter part of the programme in relation to the issues raised by the material from Eastern Europe and the Nice Referendum, together with remarks from RTÉ 's EU Correspondent, Tommie Gorman.  A succession of prominent Yes-side advocates were shown - An Taoiseach, Bertie Ahern, Dr. Garret Fitzgerald, EU Commissioners Chris Patten, Guenther Verheugen and Mr. Max Kohnstamm.

· Dr. Fitzgerald painted the prospect of a No-side victory in lurid terms.  "It would make us "the pariahs of Europe".  Nothing could be more damaging.  It would be "inconceivable" that the Irish of all people should say No, etc. etc".

· Mr. Coughlan went on to say that against the strong barrage of Yes-side views, the only person representing the No-side was himself and to reduce and devalue any impact his words might have, the programme makers dug into RTÉ's archives and showed footage of Mr. Coughlan urging voters to vote 'No' in the 1972 EEC Accession referendum.   His remarks were then put in their proper place when Tommie Gorman remarked, "Mr. Coughlan had urged people to vote No on that occasion "in vain" - with significant emphasis on the phrase"!

Mr. Coughlan believes the programme was biased, unbalanced and unfair in its treatment of the issues of the Nice referendum and, in particular, the issue of EU enlargement.

Morning Ireland - 09/06/2001

Mr. Coughlan stated that RTÉ put on a special Morning Ireland programme the day after the referendum result.  He said, it constituted RTÉ first major attempt at analysing the result of the Nice Treaty referendum for its listeners and could be regarded as crucial in setting the tone for later discussion of that result and, indeed, for influencing the reaction to it of governmental, media and public opinion generally.

He further stated that Richard Crowley made it clear from the outset that there would inevitably be a second referendum to overthrow the irrational and bizarre result of the first.  This was before any public announcement had been made to this effect by Government or senior government politician.  Mr. Coughlan stated the line-up of persons interviewed was completely one-sided - all being supporters of the Yes-side and all sharing the same assumptions: the No-side victory was wrong, bizarre, selfish, irrational and should be overthrown at the first opportunity by the Government.

Mr. Coughlan believes the Morning Ireland programme was blatantly biased and made no attempt to do justice to the No-side majority that had won and it was unfair and one-sided in its interpretation of the result of the referendum.

Stations Response :

RTÉ in its response stated that Mr. Gorman presented a report which dealt with and presented all the major arguments for and against enlargement.  He did so in an impartial and objective manner which was fair to all sides in the argument.   The majority of the contributors were in favour of enlargement.  This was inevitable given that the report concentrated on two countries seeking access to the EU, namely Estonia and Bulgaria.   The framers of the Treaty of Nice made absolutely clear that institutional and structural changes were absolutely necessary if the planned enlargement was to proceed.  It is not for RTÉ or any of its programmes to get involved in taking sides on this issue.  The premise of the Prime Time report had to be that the central issue was the implementation of the reforms necessary to enable enlargement to take place. 

RTÉ stated that Mr Coughlan's argument that the international understanding of the outcome of the referendum is irrelevant.  It is RTÉ's contention that the international reaction is a vindication of the starting point of the Prime Time report, namely that the issue at the heart of all the debates was how Europe was going to proceed towards enlargement.

In regard to Mr Coughlan's complaint against Morning Ireland on 7th June, there was about 30 minutes of analysis on the theme of  'What Next' in light of the No vote in the Nice Treaty.  Given that this was the editorial decision as to the focus of the programme, it was unnecessary to repeat the arguments for and against the Treaty. The interviewees assembled both in studio and by phone to discuss the subject were appropriate contributors for such a topic.   The line up of contributors was chosen to bring to the debate differing viewpoints on the response to the vote.  Other contributors were there to give their professional interpretation of events.

Decision of the Commission :

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Scallon.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 18 of the Broadcasting Authority Act, 1960, as amended.

5.18
Complaint made by:
 Mr. Jim Callaghan

Station : RTÉ
Programme :
 'Five Seven Live'
 Date : 17th November 2000 

Summary of Complaint :

Mr. O'Callaghan’s complaint, under Section 18, relates to a programme on RTÉ 's 'Five Seven Live' in which an interview took place with Rachel English and Michael Landers, IMPACT Aviation Official, regarding Ryanair Pilots.

He stated that:-

· "The report on the Ryanair pilots was the last item on the programme and no attempt was made to contact Ryanair to provide it with an opportunity to comment or respond to the programme.

· The broadcast alluded to "Ryanair's attempt to impose increased working hours" despite the fact that they had already publicly confirmed that no changes in working hours had taken place.

· The broadcast addressed the possibility of Ryanair pilots going on strike, which would have a negative effect on bookings.

· Ryanair had in the past confirmed that IMPACT is not involved in discussions between Ryanair and its pilots.

· During the broadcast Pauline McAlester, Media Consultant, Ryanair, contacted Freda McGeogh and expressed her dissatisfaction that Ryanair had not been contacted.  Ms. McAlester was told no one was available to discuss the matter as the programme had just ended and someone would call her the following Monday".

Mr. O'Callaghan argued that Ryanair had a right to balanced reporting in the media in matters affecting its Company.  

Stations Response :

RTÉ responded by saying that when dealing with a Company (Ryanair) which courts publicity, it is inevitable that some of the reports are going to be perceived as less than satisfactory. 

RTÉ further stated that the broadcast related to an ongoing dispute within Ryanair.  Ten days previously Mr. Michael O'Leary was interviewed on 'Five Seven Live', and was given ample time to rebut earlier comments made by an IMPACT trade union official on this dispute.  On 16th November, on the 'Five Seven Live' programme, a resume of a statement by Michael O'Leary in which the Ryanair management's attitude to the dispute involving its pilots was clearly stated.  The interview the next day focussed on the Ryanair statement.

RTÉ state that as the dispute was revolved one week later, it is difficult to see how the broadcast could have either damaged Ryanair's commercial interests or been unfair to them.  RTÉ believe that the overall coverage of the dispute within the 'Five Seven Live' programme and within their overall coverage was not in breach of Section 18 of the Broadcasting Authority Act.  

Decision of the Commission :

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Callaghan.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 18 of the Broadcasting Authority Act, 1960, as amended.

6.
Appreciation

The Commission again records its appreciation for the co-operation it has received from the officials in RTÉ, the Independent Broadcasting Sector, the Department of Arts, Heritage, Gaeltacht & the Islands, the BCI, the outgoing Secretary to the Commission, Ms Mary Daly and the incoming Secretary, Ms. Teresa Lynch.
BCC Annual Report, year ending 31st March 2002


30/30

[image: image1.png]