[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Ms. Una Caulfield


Ref. No. 258/06

	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	TV3
	Ireland AM
	26 October 2006


Complaint Summary:

Ms. Caulfield's complaint, submitted under Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting 2001, relates to a programme on Ireland AM.  The programme included an interview with Dr. Alex Richardson.  The doctor was promoting her new book which deals with children and healthy eating.  She stated that she would be appearing at the upcoming 'Your Health' show in Dublin the following weekend.  During the interview she discussed fish oils, the positive impact that can have on children's behaviour and the trials that have been carried out.  The trials concluded that fish oil can help conditions like dyslexia, dyspraxia and ADHD.

During the course of the interview Dr. Richardson stated that the 'biggest study we conducted was the Oxford-Durham Study'.  Shortly after this the programme showed a number of close-up shots of a fish oil product called MorEPA that Dr. Richardson was also promoting.  This blatantly gave the impression that MorEPA was the fish oil used in the highly successful Durham study.  This is incorrect as the fish oil used in the study was in fact Eye Q.  As the promoter of Eye Q in Ireland Ms. Caulfield believes that this has damaged her company's reputation in the Irish marketplace.  At the 'Your Health' show a number of people attending the show accused her company of lying about the fact the Eye Q was used in the Durham trial.  They claimed that as they had seen MorEPA promoted on Ireland AM, they believed MorEPA was the fish oil used in the Durham trial and not Eye Q.  Ms. Caulfield would wish this fact to be corrected and clarified on a future edition of Ireland AM.

Station's Response:

TV3 have investigated the above complaint and pointed out the following;

1) the complainant made a very detailed complaint about the interview with Dr. Alex Richardson.  TV3 are satisfied that Dr. Richardson was appropriately qualified to discuss the matter of fish oils and this is evident as she is an academic professional at the University of Oxford.

2) In regard to the actual item in question, TV3 claim the interview was about healthy eating and children generally and concerned a recent publication, the proceeds of which were going to charity.  The interviewee stressed the need for children to be encouraged to eat healthy food at all times and stated that this was better than health supplements.  Aidan Cooney the interviewer made it clear that any supplements should be part of a balanced diet.  Also, the interviewer made it clear that parental example was at all times key to this matter.

3) The interview made only passing reference to the study that is referred to and the 'MorEPA' tablets were recommended on the basis that this was what the doctor herself took.

As stated above TV3 at all times ensured that the discussion about supplements was in the context of a discussion concerning healthy eating generally.

Decision of the Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The discussion in question centred around good nutrition for children.  The Commission notes that the complainant submits that the item was unfair, 'it blatantly gave the impression that MorEPA was the fish oil used in a highly successful study, which is incorrect as the product was Eye Q'.  She submits that this was factually incorrect and unfair to her company.  

In viewing the programme, the Commission was of the opinion that this was not the impression given.  The results of the Oxford-Durham study were discussed in the first part of the interview.  The interviewee did not state, or insinuate at any stage that MorEPA was used in the Oxford-Durham study.  While the Commission noted that there was a discussion on MorEPA, there was no direct association made, or implication given, that MorEPA was the fish oil used in the study.  The Commission was of opinion that the viewer would have associated MorEPA with the qualities of the fish oils as discussed in the course of the programme i.e. the results achieved with the fish oil used in the Oxford-Durham study could be achieved by taking the fish oil MorEPA.  

However, there was no inference nor claim made in the interview that MorEPA was the fish oil used in the study.  Therefore, the Commission could find no unfairness on the grounds of an inaccurate claim as submitted by the complainant.  The complaint was rejected with reference to Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001.
BCC Complaint Decisions, Apr 2007

1/2

[image: image1.jpg]