[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. John Hughes                                              Ref. No. 37/08 

	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ  One
	Nine O’ Clock News 
	23 January 2008


Complaint Summary:

Mr. Hughes’s complaint, submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs) of the Broadcasting Act 2001, relates to an item broadcast on the Nine O’ Clock news.  Mr. Hughes states that on the previous day, 22 January, one of the biggest drops in the Stock markets (ISEQ down 4.17%) had taken place.  On the 23 January the ISEQ performed very well (-0.11%) as did the UK and American stock markets (DOW up 290 points or 2.5%).  When the Nine O’Clock news was broadcast this information was known to the newsroom, yet the reporting tone was sensationalist, negative, totally at variance with the actual position and designed to create uncertainty and unnecessary worry for consumers.  The complainant states that the tone of the news programme was totally negative and opposite to what had taken place that day.  Mr. Hughes believes that the news item and the interview with George Lee was designed to create fear and uncertainty in the market.  The item was unbalanced, inaccurate and presented in a sensational manner.  The complainant is of the view that the Irish people deserve to receive unbiased and fair reporting of the actual position in a timely manner.

Station’s Response: 

RTÉ in their response states that the report Mr. Hughes referred to was by David Murphy and George Lee.  Both these journalists are held in the highest regard and are viewed to be experts in their field.   

RTÉ states that the specific news which led to Mr. Murphy’s and Mr. Lee’s report was an unprecedented decision by the Federal Reserve (the “Fed”) in the United States to cut US interest rates.  The Federal Reserve had made an unscheduled and unexpected cut in interest rates.  The Fed was due to review rates the following week but broke outside its own timetable to reduce rates.  The action by the Fed was the biggest cut in rates in 18 years at three quarters of one percent.  It was bigger than any action by the Fed in the wake of the 9/11 attacks and an attempt to bring confidence back into the American market.  Despite this intervention investors continued to exhibit fears about economic prospects and stock market indices did not indicate a return of investor confidence.  RTÉ state that all this information was carried factually and accurately by David Murphy and George Lee.    Mr. Hughes stated that the ISEQ only suffered a 0.11% fall on the day of the reports.  David Murphy’s package reflects that and said Dublin’s stock market “avoided most of today’s carnage” while shares elsewhere fell by up to 4.5%.  In the report AIB’s chief economist, John Begg, says the markets are being driven by “fear and negative sentiment”.  Veteran investor George Soros said the current situation “is very serious”.  Mr. Murphy’s report and Mr. Lee’s interview reflected what other commentators were saying about the activity in the financial markets.  

It is RTÉ’s view that the reporting of financial news on 23 January was at all times accurate and impartial and did not display any lack of objectivity.  Developments in world stock markets since 23 January have confirmed that the analysis provided by David Murphy and George Lee was timely and accurate.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a report on stock market turmoil.  The Commission noted the introduction to the report by the newsreader; ‘Stock market turmoil continued for a third day with deepening concerns about the health of the world economy.  Shares in New York have been volatile while most major European markets suffered significant losses.  The headache for markets worsened following indications from the European Central Bank that it does not want to cut interest rates.  David Murphy has the details’.  The introduction was factual and the subsequent report dealt with the issues referred to in more detail.  The reporter informed the listener of what happened in the market that day.  Again, the information was factual with no opinion expressed by the reporter.  The report was followed by a studio discussion with RTÉ’s Economist, George Lee.  The Commission noted that this was also factually based bar the final question posed by the newsreader; ‘so three days of turmoil George, are we looking at many more?’   

The complainant submits that the report was ‘totally at variance with the actual position’.  The Commission could not agree with the assertion.  In the course of the broadcast, the listener was informed that the French and German markets saw shares fall ‘by about 4½% each and people are worried that Europe is facing slower economic growth’; ‘In London stocks fell by 2%’; in Dublin shares ‘avoided most of today’s carnage’; ‘shares seesawed in the US’ and the ‘US stock market closed up, which was a rally.  They were down most of the day, but by the end of the day they rallied up 2½%’; and ‘it is seen as a global liquidity crisis’.  The report included references to the major markets in Europe and to the American market.  The main focus of the report was the volatility in the markets and the policy decisions on interest rates of the US Federal Reserve and the European Central Bank.

The US Federal Reserve had cut interests rate that day.  There was speculation about how the European Central Bank would respond.  The report covered volatility in stock markets, the divergent policies of the Fed and the ECB and the affect this had on the stock markets.  The report included interviews with the investor George Soros and AIB’s Chief Economist, John Begg.  Both interviewees expressed concern with the differing approaches of the Central Banks.      

On viewing this broadcast, the Commission was of the opinion that the report was factual and accurately reflected the financial situation at that time.  Also, the tone and manner of presentation were at all times responsible and moderate.  There was no evidence of sensationalism or intent to instil fear.  The report informed the viewer in an objective and impartial manner on the state of the financial markets.  There was no evidence of editorial bias in this broadcast.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs).
BCC Complaint Decisions, April 2008

1/2

[image: image1.jpg]