[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Rory Comber                                         Ref. No. 58/08 

	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	RTÉ News: Nine O’Clock
	23 February 2008


Complaint Summary:

Mr. Comber’s complaint, submitted under Section 24(2)(d)(taste & decency: Code of Programme Standards, sections 2.2. due care, 2.3 protection of children and 3.5 factual programming) relates to a report on how an English soccer player’s leg had been broken in a tackle from an opposition player during a premiership game that day.  The complainant submits that the report first showed the tackle in real-time from an angle whereby one could make out it was a bad tackle and the clip showed some distressed reaction from the other players at the resultant injury.  The segment then went on to interview the relevant team managers.  He further submits that it was obvious from the interviews that the tackle had been a bad one as it was discussed as being career-threatening for a man in his early twenties.

The report then went on to show, in slow motion and clear-view, the point of contact of the tackle and the breaking of the man’s leg.  The complainant asserts that this was patently not necessary to the reporting of the incident, and went beyond the limits of common decency.  It was editorially unjustified, in that it added nothing to the reporting of the incident.

Station’s Response: 

RTÉ states that included in the sports news were details of English soccer matches played that day.  In one of the games an Arsenal player suffered a broken leg as a result of a tackle by a Birmingham player.  This tackle was shown in wide shot during the report on the game.  At the end of the report on the game, the Arsenal manager was interviewed about the tackle.  As a lead into the manager’s comments the tackle was shown again.  This time the shot was closer than before and in slow motion, though the whole shot of the tackle only lasted in total 4 seconds and was still a wide shot.  There were no close ups of the injured player’s leg or any of his suffering.

In RTÉ’s view it was perfectly acceptable to include in the report the second showing of the tackle as it gave context to the angry response from the Arsenal manager.  It was not gratuitous and did not go, as the complainant claims, ‘beyond limits of common decency’.  The Arsenal manager called for the Birmingham player to be banned for life from playing football.  To understand this extreme demand it was deemed necessary to view the tackle for a second time.

Any child watching the News would only have seen a dangerous tackle taking place.  That child would not have seen any close up of the broken leg.  What was shown in the News took account of the time of broadcast and was appropriate and not in any sense excessive.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The broadcast item was during the round up of the English Premiership soccer games that day.  During Arsenal versus Birmingham, an Arsenal player's leg was broken.  The report showed a few clips from the game, including the tackle in which the leg was broken.  At the end of the report, the tackle was shown again with the voice-over; 'Arsene Wenger was not in a good mood after the game.  His anger at the injury to Eduardo was still obvious'.  An interview with the Arsenal Manager was then shown in which he stated; 'The tackle was horrendous and this guy should never play football again.  It's just not acceptable.  If that is football, we are better to stop it'.  
On viewing the short clip, the Commission noted a viewer would have seen that the player's leg was broken.  However, the clip must be taken in context.  It was shown during the Nine O'Clock news, which is a programme watched mainly by adults.  Also, during the news a viewer can expect to see reports on violence, accidents and such like.  What is important to the Commission is how the report is presented.  On this occasion, there were no close up shots of the player's leg.  The clip was extremely short; the tackle was shown and then the report immediately switched to the interview with the Arsenal Manager.  Therefore, the viewer never saw the player suffering or any of the players around him in distress.  The voice-over of the clip also informed the viewer that the Arsenal Manager was still angry over the tackle. This was a lead into the interview with the Manager, which followed.

On viewing the item, the Commission was of the opinion that the report was presented in a responsible manner.  It was broadcast during a news programme, after 9 p.m. and included only a very short clip, in long-shot, of the tackle.  Given the voice-over and the proceeding interview with Arsene Wenger, the clip appeared to be shown in the context of Mr. Wenger's reaction to the tackle.  The clip was non-gratuitous and non-explicit.  Taking in context, the clip was editorially justified.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(d)(taste & decency: Code of Programme Standards, sections 2.2. due care, 2.3 protection of children and 3.5 factual programming).
BCC Complaint Decisions, April 2008

1/2

[image: image1.jpg]