[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Donal Doyle                                                Ref. No. 75/08 

	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ  One
	Nine O’ Clock News 
	4 February 2008


Complaint Summary:

Mr. Doyle’s complaint, submitted under Sections 24(2)(d)(taste & decency: Code of Programme Standards, section 3.5.2 undue distress) and 24(2)(c)(unreasonable encroachment of privacy of an individual) of the Broadcasting Act 2001, relates to an item broadcast on the Nine O’ Clock News.  Mr. Doyle states that on 4 February his son was murdered in Spain.  RTÉ correspondent, Paul Reynolds named his son on the Nine O’ Clock News that night.  He believes this was done on the assumption that the Doyle family had been officially notified.  However, they were not notified until 4pm on 5 February, 27 hours after the death of his son. The complainant states that RTÉ should have carried out more research before broadcasting this item.  Various opinions were broadcast about Mr. Doyle’s son and he believes the family’s privacy was invaded.  

Station’s Response: 

RTÉ states that Mr. Doyle’s son Patrick was identified on the Nine O’ Clock News as having been the victim of a shooting earlier that day in Spain.  Patrick Doyle’s identity had been broadcast on several other broadcast media operations by 6 p.m..  Therefore it was widely known in the area where Mr. Donal Doyle lives that Patrick has been shot dead.  There had been a steady stream of callers to the Doyle house during the afternoon and visitors leaving were seen to be distraught.  There was also considerable Garda activity around the house.  Many members of the media were present at 8.15 p.m. when RTÉ‘s crime correspondent, Paul Reynolds, recorded a piece to camera in which Patrick Doyle’s identity was given.  This was broadcast on the Nine O’ Clock News.  Out of respect for their suffering, the RTÉ crime correspondent did not call to the Doyle household to seek confirmation that the Doyle family had been officially informed of their son’s death.  He did call to the Doyle household the following day, but the door was closed as soon as the occupant recognised Mr. Reynolds.  In general, it is RTÉ’s policy not to identify victims of murder or indeed any fatal accident until the victim’s family has been informed.  In this instance, given that the victim’s name had been broadcast earlier in the day, the fact that Gardaí were present outside the Doyle household and that all journalists were fully aware at that time that Patrick Doyle had been murdered, this was regarded as sufficient justification to identify him in the Nine O’ Clock News report.  

Mr. Donal Doyle claims that the family were not officially informed by the Garda authorities until 4 p.m. on 5 February.  However, it is RTÉ’s view that the family would have been aware of their son’s death long before they were officially informed.  Patrick Doyle’s death took place outside the jurisdiction and it is perfectly possible that the Gardaí were only informed by their Spanish counterparts a day later.  However, by this time the Spanish media had been broadcasting for 24 hours news of the murder and had provided sufficient information about the victim to enable him to be identified.  RTÉ is not obliged to wait to identify a victim until “official” notification has taken place.  If Mr. Doyle’s claim is accurate, the family were not “officially” informed until long after every newspaper and every radio and television news had identified Patrick Doyle as the person shot dead in Spain, it is highly likely that the report on the Nine O’ Clock news would not have added to the stress of the Doyle family as by that time they must have been aware of the tragic death of their son. 

RTÉ repeat its condolences to the Doyle family on the death of their son but believe the reporting of his murder was legitimate and not in breach of any statutory obligation in regard to privacy.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns the reporting of the murder of an Irish man in Spain.  The Commission noted that during the report the name of the victim was given and a picture of him shown.  The newsreader reported that ‘a convicted Dublin gangland leader has been shot dead in a gangland style killing in Spain.  The 27 year old Patrick Doyle, from Portland Row in Dublin’s North Inner City, was shot....’.  A report from Paul Reynolds was then shown.  In this report he gave details of the shooting and the names of the three Irish men in the car.  This included the name of the complainant’s son.  The report showed a picture of each of the three men in question.  Mr. Reynolds also reported on the fact that the victim, Patrick Doyle, was a suspected international drugs trafficker and a target of the Garda National Drugs Unit.  He gave other background information and then informed the viewer that the police were not sure of the context of the murders.  They could have been due to a feud between two gangs or the result of an internal feud within a criminal gang.  

The Commission would acknowledge the highly sensitive nature of the subject matter for the complainant and the Commission can understand his reaction to the report.  His son was mentioned by name and his picture shown.  The Commission noted that the report was during the Nine O’Clock News.  The victim was murdered in the late morning, around 11 a.m. Irish time.  In assessing this complaint, the Commission had to have regard to the editorial justification for reporting on the shooting and also, public interest.  

The report explained that the victim was well known to Gardaí, that he was a suspected drugs trafficker.  He had been killed in a gangland type shooting, when he and two other Irish men were shot at in a four-wheel drive by a number of gunmen from another car.  Such criminal activities are widely reported in the news and are of public interest.  In relation to mentioning the victim and showing a photograph of him, the Commission had regard to the time of broadcast.   The Commission also noted in the submission from the broadcaster that when the report for the evening news was being recorded by RTÉ at approximately 8.15 p.m., there was a lot of media activity and Garda activity around the Doyle household.  The Commission would accept that it was reasonable for the broadcaster to believe that the family knew of the shooting.  The submission of the Broadcaster that the victim had also been identified on other stations and through other media and therefore, was in the public domain before the RTÉ Nine O’Clock News was broadcast, is also noted.  While the family may not have been officially notified, the Commission accepts that it was reasonable for RTÉ to believe the family knew pending the official notification.  Further, the identity of the victim was already in the public domain.

The report was factual in nature and dealt with the shooting in a matter-of-fact and professional manner.  There was no content that the Commission would consider gratuitous or explicit.  The report dealt with a gangland type shooting and gave background information on the three Irish men involved.  It also included detailed background information on the Irish man killed.  The Commission would acknowledge that such detail could upset and be distressful for the complainant, given that the victim was his son.  However, it is highly likely that he was aware that the shooting had taken place by the time the report aired on the Nine O’Clock News.  The shooting was allegedly related to Irish gangland crime.  The shooting was of public interest and given the nature of the report, the inclusion of the name of the victim and a picture of him was editorially justified.  

There were no references to the family in the broadcast.  All the detail related specifically to Patrick Doyle, the victim.  On this basis, the issue of the unreasonable encroachment on the privacy of the family is not valid as submitted by the complainant.  

The Commission was of the view that the content was editorially justified, in the public interest and that the report was presented in a responsible and moderate manner.  The complaint was rejected with regard to Sections 24(2)(d)(taste & decency: Code of Programme Standards, section 3.5.2 undue distress) and (c)(unreasonable encroachment of privacy of an individual).
BCC Complaint Decisions, April 2008

3/3

[image: image1.jpg]