
 

BCC Complaint Decisions 

April 2008 
 

 
 
 
 
The Board of the Broadcasting Complaints Commission (BCC) met on 7 
April to consider and/or adjudicate upon 23 complaints.  Two complaints 
were upheld, five were deferred for further consideration and the other 
sixteen complaints were rejected.   
 
Of the sixteen complaints rejected, one complaint decision is not being 
published; the nature and substance of the complaint was considered to be 
highly sensitive and there was no over-riding public interest concern.   
 
The summaries of the 17 complaints on which full adjudications were made 
are detailed in this text.   

Complaint Decisions, April 2008           



 
 

Upheld/Upheld in part Complaints: 
 

No. Yr Name. Category Programme / Advertisement / 
Sponsorship 

Station 

24 08 Mr. T. O’Reilly assertion of inaccurate facts that constituted an attack on a 
person’s honour or reputation 

Midlands Today (10 Jan 08) Midlands 
Radio 3 

48 08 Ms. M. Whelan taste & decency: Code of Programme Standards – due care, 
discriminatory, racist and highly offensive jokes 

Open Mic (10 Feb 08) FM 104 

 
Rejected Complaints: 

 
No. Yr Name. Category Programme / Advertisement / 

Sponsorship 
Station 

15 08 Mr. N.C. Jermyn fairness, objectivity & impartiality in current affairs - unfair 
treatment of subject matter relating to a national report on 
hospital hygiene 

Prime Time (13 Nov 07)  RTÉ One 

29 08 Mr. I. Lynch taste & decency: Code of Programme Standards -  
inappropriate discussion on sexual matters, explicit and 
vulgar & tasteless presentation and tone 

The Inbox with Alison & Paul (28 
Jan 08) 

98FM 

30 08 Mr. P. Carroll law & order - context of remarks likely to incite to crime The Right Hook (15 Jan 08) Newstalk 

34 08 Mr. F. Cosgrove fairness, objectivity & impartiality in current affairs – 
unbalanced & one-sided report  

RTÉ TV News: Six One (29 Jan 
08) 

RTÉ One 

35 08 Mr. F. Cosgrove fairness, objectivity & impartiality in current affairs – 
unbalanced & one-sided discussion 

Questions & Answers (30 Jan 
08) 

RTÉ One 

37 08 Mr. J. Hughes fairness, objectivity & impartiality in current affairs – 
unbalanced, inaccurate and sensationalist reporting 

RTÉ TV News: Nine O’Clock (23 
Jan 08) 

RTÉ One 

40 08 Mr. F. Cosgrove fairness, objectivity & impartiality in current affairs – 
unbalanced & one-sided discussion and unfair presentation 

Questions & Answers (4 Feb 08) RTÉ One 

46 08 Mr. W. Mongey fairness, objectivity & impartiality in current affairs – 
unbalanced and partial reporting 

RTÉ Radio News: News at One 
(11 Feb 08) 

RTÉ Radio 1 

49 08 Mr. D. McManus taste & decency: Code of Programme Standards -  coarse & 
offensive language used by presenters during the programme

The Ray D’Arcy Show (8 Feb 08) Today FM 

56 07 Mr. D. Dolye taste & decency: Code of Programme Standards - undue 
distress and unreasonably encroached on the privacy of an 
individual 

RTÉ TV News: Six One (4 Feb 
08) 

RTÉ One 

57 07 Mr. D. Dolye taste & decency: Code of Programme Standards - undue 
distress and unreasonably encroached on the privacy of an 
individual 

RTÉ TV News: Six One (4 Feb 
08) 

RTÉ One 

58 08 Mr. R. Comber taste & decency: Code of Programme Standards – factual 
programming, inappropriate visuals used of tackle during 
soccer match 

RTÉ TV News: Nine O’Clock (23 
Feb 08) 

RTÉ One 

64 08 Mr. C. de Barra taste & decency: Code of Programme Standards – undue 
offence in treatment of religious sacrament 

RTÉ TV News: Nine O’Clock (26 
Feb 08) 

RTÉ One 

67 08 Mr. M. Henderson taste & decency: Code of Programme Standards – 
inappropriate violent content for time of broadcast 

TV3 Promo: trailer, film ‘The 
Saint’ (23 Feb 08) 

TV3 

75 08 Mr. D. Doyle taste & decency: Code of Programme Standards - undue 
distress and unreasonably encroached on the privacy of an 
individual 

RTÉ TV News: Nine O’Clock (4 
Feb 08) 

RTÉ One 

Complaint Decisions, April 2008           



 
Functions of the Broadcasting Complaints Commission 
The Broadcasting Complaints Commission (BCC) is an independent statutory body.  Its task is 
to consider and adjudicate upon complaints about material broadcast, both programmes and 
advertisements, in relation to: impartiality in news & current affairs; taste & decency; law & 
order; privacy of an individual; advertising codes; slander; published matter in relation to RTÉ; 
and Ministerial prohibitions. 

Any viewer or listener can refer a complaint to the Commission if they are not satisfied about 
broadcasting content on an Irish broadcasting service under any of the above listed categories. 

The Commission’s remit is derived from various legislative acts, the most recent of which is the 
Broadcasting Act, 2001. 

The Members of the Board of the Commission are: 

Mr. Michael G. MacGrath (Chairperson), Mr. John Donohoe, Dr. Eucharia Meehan, Ms. Susan 
Nolan, Ms. Miriam O'Callaghan, Mr. Seán O'Sullivan, Mr. David Tighe 

Complaint Decisions, April 2008           



 
Upheld complaints: 
 
Complaint made by: Mr. Thomas O’Reilly                                        Ref. No. 24/08  
 
Station:  Programme:    Date: 

Midlands 103 Midlands Today 10 January 2008 

Complaint Summary: 
Mr. O’Reilly’s complaint, submitted under Section 24(2)(f)(an assertion of inaccurate 
facts or information which could constitute an attack on a person’s reputation or 
honour) of the Broadcasting Act 2001, relates to the broadcast of a text message 
read out regarding dog fouling on a footpath. 
 
The complainant states that between 11:15am and 11:59am a text message was 
read out stating that while a Town Councillor was talking to the Litter Warden, the 
Councillor’s dog fouled the footpath and both parties then walked away.  The 
presenter of the programme identified the town as Birr, Co. Offaly.  Mr. O’Reilly 
states he is the litter warden for Birr town and he found this statement had the effect 
of amounting to an attack on his reputation and honour.   
 
Station’s Response:  
Midlands 103 states that the information as broadcast is true and accurate and the 
witness who relayed the events to the station is prepared to verify this.  Midlands 
103 further state the Mr. O’Reilly, who never contacted the station about the issue, 
accused the station of broadcasting inaccurate facts or information that could 
amount to an attack on his reputation and honour.  Midlands 103 considers this an 
extremely serious allegation and their response and subsequent publication of 
same, may be the subject of future dispute.  Midlands 103 therefore believe it is 
inappropriate to comment further. 
 
Decision of Commission: 
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the 
complainant and the broadcaster.  The Commission noted that the complaint 
relates to a text message read out on air by the presenter during the Midlands 
Today programme.  The text message was as follows, ‘Ken, on a different topic 
altogether, says he’s just sitting in his car and he notices that a local Councillor was 
chatting to a Litter Warden and the Councillor’s dog does his business on the path.  
So what happens?  Both men go [whistles] and walk away.  No wonder there’s dog 
litter all over the town.  What town are we talking about?  Birr, that’s where Ken 
says he is this morning’.   
 
The Commission noted that the details as broadcast made the complainant readily 
identifiable in the locality.  The Commission also noted that the comments made 
were a direct criticism and comment on the work of the complainant.  The 
Commission would acknowledge that no names were mentioned.  However, the 
work of a Litter Warden was commented on and the locality of where he worked was 
clearly stated.  The complainant was therefore easily identifiable in his locality.  In 
assessing this complaint, the Commission had to have regard to the occurrence of 
an ‘assertion of inaccurate facts or information in relation to that person which 
constituted an attack on that person’s honour or reputation’. 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
The onus is on the broadcaster to take measures to ensure it does not broadcast 
inaccurate material which could constitute an attack on a person’s honour or 
reputation.  Therefore, the Commission is of the opinion that the broadcaster should 
be able to substantiate the facts stated on air.  On this occasion, the facts stated 
were that the Litter Warden had not dealt with the Councillor whose dog had fouled 
the street and as a result, ‘no wonder there’s dog litter all over the town’.  The 
Commission is of the opinion that the broadcaster has not satisfactorily proven that 
they exercised due diligence in broadcasting the text message.  The broadcaster did 
not sufficiently validate the evidence of the claim broadcast for the Commission.      
Given the local nature of the service, the clear identification of the complainant and 
the assertions made about his work, coupled with the insufficient substantiation of 
the facts by the broadcaster, this broadcast infringed the broadcasting regulations in 
relation to a person’s reputation.  The broadcaster should have exercised greater 
care during the programme.  The complaint was upheld with regard to Section 
24(2)(f)(a complaint by a person that in a broadcast by a broadcaster which is 
specified in the complaint an assertion was made of inaccurate facts or information 
in relation to that person which constituted an attack on that person’s honour or 
reputation). 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
Complaint made by: Ms. Mary Whelan                                             Ref. No. 48/08  
 
Station:  Programme:    Date: 

FM 104 Open Mic 10 February 2008 

Complaint Summary: 
Ms. Whelan’s complaint, submitted under Section 24(2)(d)(taste & decency: Code of 
Programme Standards, sections 2.2 due care and 3.4.1 & 3.4.2 persons and groups 
in society) of the Broadcasting Act 2001, relates to the broadcast contents on the 
Open Mic show.  Ms. Whelan states that jokes which were aired were deeply 
offensive;in particular, one about black children and another about the abduction 
and by implication, rape and murder of a child by a paedophile.  Ms. Whelan states 
that although the jokes were told by members of the public, the show’s host did 
nothing to prevent or discourage the callers.  Not only were the jokes offensive but 
they trivialised child abuse and could be an incitement to racial hatred.   
 
Station’s Response:  
FM104 thank Ms. Whelan for bringing the matter to their attention and apologises 
on behalf of everyone at the station, including the presenter of this programme, for 
this material which should not have been broadcast under any circumstance.  
FM104 has taken the matter very seriously and disciplinary proceedings have 
commenced with the broadcaster concerned.  In addition, Tim Fenn, Managing 
Director of FM104 states that if the complainant makes contact with him, he would 
be happy to reiterate his thanks and apologise to her directly.   
 
Decision of Commission: 
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the 
complainant and the broadcaster.  The complaint relates to two particular jokes that 
were broadcast live on air on FM104.  One of the jokes was about paedophilia and 
the other, about a black baby.  In the course of the programme, the presenter 
encouraged listeners to call in with jokes.  The Commission noted what the caller 
Michelle had said before she told the joke about the black baby; 
 
Michelle: don’t know if I can say the other one? 
Presenter: you don’t know if you can say it? 
Michelle: yeah, it’s a little bit you know, controversial. 
Presenter: How, in what way? 
Michelle: Ok, I’ll just say it anyway. 
 
Michelle proceeded to tell a highly racist and derogatory joke.  The Commission 
noted that it was evident when she said the opening line of the joke, which was a 
‘question’, that the punch-line was likely to be racist and unacceptable.  However, 
the presenter did not intervene.  He then reacted to the punch-line in a light-hearted 
manner, ‘ooh, very controversial, we’re going to get in big trouble here [giggling as 
speaks].  Good luck Michelle’.  The Commission noted that the presenter’s reaction 
to the joke about paedophilia was similar.     
 
In assessing this complaint the Commission had to have regard to whether the 
broadcaster exercised due care with what was broadcast and also, that the 
material did not condone or support discrimination against any person or section of 
the community.  The content of both jokes was likely to cause widespread offence.  

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
The joke about the black baby was totally derogatory and highly offensive.  In the 
opinion of the Commission, that content was inappropriate and totally unsuitable for 
broadcast at any time in the schedule.  The Commission noted that the broadcaster 
has apologised for the content and also, has commenced disciplinary proceedings.  
The Commission welcomes these actions.   
 
By permitting such jokes on air, the broadcaster did not exercise due care to ensure 
that listeners were protected from undue offence.  Further, the content was totally 
discriminatory and derogatory and could be considered to condone discrimination 
against a section of the community based on race.  The complaint was upheld with 
regard to Section 24(2)(d)(taste & decency: Code of Programme Standards, 
sections 2.2 due care and 3.4.1 & 3.4.2 persons and groups in society). 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
Rejected complaints: 
 
Complaint made by: Mr. Nicholas C. Jermyn                                  Ref. No. 15/08  
 
Station:  Programme:    Date: 

RTÉ One Prime Time  13 November 2007 

Complaint Summary: 
Mr. Jermyn’s complaint, submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and 
impartiality in current affairs) of the Broadcasting Act 2001, relates to an item 
broadcast on Prime Time about hygiene standards in hospitals.  The complainant 
believes that the programme was unfair to St. Michael’s Hospital in Dun Laoghaire 
and St. Vincent’s Hospital in Dublin.  Mr. Jermyn states that from the time St. 
Vincent’s Healthcare Group (SVHG) was alerted by Adrian Lydon of Prime Time, 
that it was going to highlight an individual complaining about hygiene at St. Vincent’s 
University Hospital (SVUH) in the context of the Health Information and Quality 
Authority (HIQA) national review, it was pointed out that they felt this was unfair 
treatment, particularly as SVUH is in the top group of hospitals in the HIQA ratings.  
The report, as shown on Prime Time, confirmed their concerns.  Its use, at a time 
when there was national attention on hygiene audits, created an unbalanced focus 
on SVUH.  The use of an individual random complainant is a distortion of the 
presentation of the achievements of the hospital. 
 
Mr. Jermyn states that a photo of cabling being installed was used as ‘evidence’ of  
poor hygiene practices even though SVHG had explained to the reporter that the 
installation of these cables through the specifically chosen window frames, was a 
decision made under the direction of the hospital’s infection control. The featured 
complainant was made aware of what they were doing at the time (i.e. installing TVs 
for patients’ enjoyment) and yet she still chose to put this forward as some form of 
‘evidence’ of a standard breach by the hospital and it was accepted by Prime Time 
despite their explanation.  To compound matters the report started by singling out 
St. Michael’s Hospital, Dun Laoghaire as ‘among those at the bottom of the table’.  
Mr. Jermyn points out that they do not believe that this was a deliberate choice.  
However, the net effect for the viewers, including various stakeholders in SVHG, 
from patients and staff to various others, is the same.   In essence, on a day when a 
national survey was issued covering 51 hospitals, a Prime Time report chose to 
negatively highlight only two, both constituent hospitals of SVHG.  
 
Station’s Response:  
RTÉ state in their response that the programme included an account of recently 
published research into hospital cleanliness.  Fifty one hospitals were surveyed.  
The results were divided into four categories, very good, good, fair and poor.  Nine 
hospitals were found to be in the category ‘poor’.  One of these was St. Michael’s 
Hospital, Dun Laoghaire.  This information was carried in a piece-to-camera by a 
reporter standing outside the front of St. Michael’s hospital.  The other eight 
hospitals in this category were included in a graphic.  This was the only reference 
to St. Michael’s hospital in the report.  It is RTÉ’s contention that there was nothing 
inaccurate broadcast about St. Michael’s hospital.  St. Michael’s hospital may have 
wished that equal attention be given to the other eight hospitals in the ‘poor’ 
category.  However, in a short report it simply is not possible to give equal 
prominence to all hospitals.  

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
 
RTÉ further state that there were more extensive references in the report to St. 
Vincent’s Hospital.  The report included an interview with Mrs. Bridie Connolly, a 
former nurse, whose husband had died in St. Vincent’s.  During the course of her 
interview she stated that the hygiene standards she found in the room in St. 
Vincent’s where her husband was placed, were very poor.  She spoke of finding a 
bowl with vomit in the room from a previous patient, that the locker in the room 
contained used tissues and that the room had not been cleaned.  
 
St. Vincent’s Hospital representatives asked that the broadcast report should 
include the findings that the hospital had been rated in the findings on hygiene as in 
the ‘good’ category (there were no hospitals judged to be in the ‘very good’ 
category).  This information was included in the report.   
 
RTÉ reiterate that a report of less than seven minutes duration cannot be 
comprehensive.  The report included a range of contributors who provided viewers 
with an overview of the problem.  There was no emphasis on either of the two 
hospitals named in the complaint.  The report prefaced a studio discussion about 
the problem in general.  
 
Decision of Commission: 
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the 
complainant and the broadcaster.  This particular broadcast of Prime Time dealt 
with a report on hygiene in Irish hospitals published by the Health Information and 
Quality Authority that day.  The introduction to the discussion by the presenter 
included: ‘...Today, it was pretty bad news for all of us in terms of how clean or 
rather how not clean our hospitals are.  This is of particular concern of course in the 
context of fear about hospital acquired super-bugs like MRSA that can, and often 
do, prove fatal.  A report published this afternoon by the Health Information and 
Quality Authority on hygiene in our 51 hospitals makes for fairly grim reading.  This 
report from Adrian Lydon.'  The programme makers decided to look at the results of 
a critical report.  This is a legitimate editorial decision to make.  What is of 
importance to the Commission is that the item was presented in a fair and balanced 
manner.   
 
In the report from Adrian Lydon, he presented a summary of the details of the 
hygiene audit results.  In his introduction he informed the viewer that 'In all, 51 
hospitals were assessed, right across the country.  Of those, not a single one was 
deemed to be very good.  Just 7 achieved a rating of good, while the majority, 35 
were classed as fair.  9 of them were characterised as poor'.  The report included 
contributions from the Director of the Health Information and Quality Authority and a 
Consultant Microbiologist of the Health Protection Surveillance Centre.  Both 
explained what they believed was the background to the results of the hygiene 
audit: 'the majority fell down in the extent to which they were planning, managing 
and monitoring performance in this area to ensure that they sustain that 
improvement and that’s what took people's scores down..' and 'the infection control 
and hospital hygiene have traditionally not been seen as the responsibility or a key 
point of a hospital's strategy at most senior management level…'.   
 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
The report did include a clip of the presenter standing outside St. Michael's Hospital 
as submitted by the complainant.  In the clip the reporter stated; 'Among the 
hospitals at the bottom of the hygiene league table is St. Michael's here in Dun 
Laoghaire.  But the overriding message from today's report is that all hospitals can 
and should be doing a lot better…'.  
 
The contribution from Mrs. Connolly included a reference by her to work being 
carried out in the hospital room occupied by her husband.  In the introduction to the 
item the reporter stated; '….where he [Mrs. Connolly's husband] was transferred to 
isolation after contracting a hospital infection'.  Mrs. Connolly stated; 'My daughter 
and I were astounded the night he was transferred into this room because in the 
sink there was a bowl with vomit in it and the locker had hankies and paper towels, 
so the room had not be cleaned.  One day there was drilling done into my husband's 
room and 13 pieces of flex put through the hole'.   
 
The reporter then informed the viewer that; 'In response, St. Vincent's hospital said 
it dealt with Mrs. Connolly's complaints at the time and reminded us that today it had 
been rated among the top hospital in the hygiene audit'.   
 
Following the report, a studio discussion took place with a panel, which included a 
spokesperson for the MRSA & Family Network, the Assistant National Director of 
Population Health – Health Protection, HSE and a Consultant Microbiologist.   
 
The clip of St. Michael's hospital and the contribution from Mrs. Connolly must be 
seen in the context of the entire broadcast.  In covering those hospitals categorised 
as poor, the programme-makers filmed a clip outside St. Michael's hospital.  The 
programme-makers were entitled to make such an editorial decision.  What is 
important to the Commission is that the subject matter was treated fairly and 
objectively.  St. Michael’s had been categorised as poor in the report.  Therefore, it’s 
inclusion in the broadcast was factual and accurate.  In the piece to camera outside 
the hospital, the reporter informed the viewer that all hospitals ‘can and should be 
doing a lot better’.  The focus was not solely on St. Michael’s.  The Commission also 
noted that all nine hospitals categorised as poor were identified in the course of the 
broadcast.  A graphic of a map of Ireland, showing the name and location, clearly 
identified the nine hospitals for the viewer.   
 
The contribution from Mrs. Connolly was from the perspective of the public, the 
human-interest aspect of the subject matter.  She spoke about her experiences.  
The Commission noted that she spoke specifically about the lack of cleanliness of 
the isolation room into which her husband was moved.  She also referred to the fact 
that drilling was undertaken in the room as submitted by the complainant.  However, 
on watching the broadcast the Commission was of the view that she mentioned the 
drilling in the context of how her husband was treated even though he was seriously 
ill.  The isolation room he was moved into had not been cleaned and over the 
course of his stay, drilling work was carried out.  Irrespective of the reasons for the 
work, the Commission would acknowledge the sensitivity of Mrs. Connolly in relation 
to such works given the circumstances.  The Commission also noted that Mrs. 
Connolly’s statement about the room and the drilling was preceded by the reporter 
reading a statement from St. Vincent’s Hospital.   
 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
In a programme on hospital hygiene, one could expect that the public’s side of the 
story would feature.  The Commission is of the opinion that Mrs. Connolly’s inclusion 
in the report was as such; i.e. a member of the public who had experienced the 
effects of hospital hygiene.  Her experience was used as an example of the wider 
issue.  The focus was on her experience. St. Vincent’s was informed of Mrs. 
Connolly’s participation and was given a fair right of reply.         
 
On viewing the broadcast, the Commission was of the opinion that the subject 
matter was treated fairly.  The broadcast was factual and presented a fair and 
objective report and discussion on the issue of hospital hygiene.  The references to 
St. Michael’s and St. Vincent’s hospitals were in this context.  The references were 
factual and accurate.  The Commission noted that the focus at all times was the 
hygiene audit.  The viewer was informed of the audit on a country-wide basis.  The 
Commission was of the view, that it was evident that St. Michael’s and St. Vincent’s 
were incidental to the main focus of the programme.  The broadcast clearly 
articulated that the issue of hospital hygiene was a national one.  It identified the 
numbers in each of the categories and also, identified all nine hospitals that were 
categorised as poor.     
 
The broadcast dealt with the issue of hospital hygiene in a fair and impartial manner.  
The subject matter was discussed in a national context and explored in a fair and 
balanced manner.  There was no evidence of unfair treatment of the subject matter.  
There was also no evidence of editorial bias.  The complaint was rejected with 
regard to Section 24(2)(a)( fairness, objectivity and impartiality in current affairs). 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
Complaint made by: Mr. Ivan Lynch                                                 Ref. No. 29/08  
 
Station:  Programme:    Date: 

98FM The Inbox with Alison and Paul 28 January 2008 

Complaint Summary: 
Mr. Lynch’s complaint, submitted under Section 24(2)(d)(taste & decency: Code of 
Programme Standards, section 3.2.1 sexual conduct) relates to an item broadcast at 
approximately 9.40 p.m. featuring a “sex therapist”, who works for Hot Press 
magazine, giving her “tips” in the form of an on-air conversation with the two 
presenters.  
 
The complainant states the sex therapist started her piece by relating how she was 
in bed with her then boyfriend, who she had tied up and blindfolded.  She then went 
on to say that she proceeded to give him a “hand job”, but noticed that each time 
she touched him he flinched, because her hand was so cold.  The conversation 
went on to include the use of leather gloves, words like “balls” and “sex toys” and 
having orgasms with the help of goat weed. 
 
Mr. Lynch states the liberal use of offensive language was bad enough, but to be 
using the airwaves to discuss what is a private and intimate act between two adults, 
in a deliberately vulgar and tasteless manner, was beyond his comprehension. 
 
Station’s Response:  
98FM states that the show is aimed at their core audience of 25-39 year olds and 
deals with some topics that are clearly aimed at an adult audience.  While the show 
may discuss these items, it is not explicit or intended to shock.  The guest appears 
on the show once per month.  She is a sex columnist with Hot Press magazine, is 
clearly introduced as a sex columnist and the themes and topics discussed with her 
are usually of an adult nature.  This is part of the reason her segment does not run 
until well after 9 p.m.. 
 
While 98FM regrets any offence caused, they would also like to point out that there 
have been no other complaints about the item.  Sex and relationships form an 
important part of adult life, 98FM is a station that is aimed at adult listeners in 
Dublin.  It is, therefore, appropriate that these topics be discussed.  While the tone 
of the discussion in question may have been light-hearted, the earlier part of the 
hour had tackled quite a serious subject without any attempt at sensationalism.  
 
Decision of Commission: 
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the 
complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a discussion with a sex 
therapist.  One of the presenters informed the listeners that the main theme of the 
discussion during this particular broadcast would be ‘how to warm things up in the 
bedroom over the winter season’.  The subsequent discussion included sexual 
references and ideas for foreplay as submitted by the complainant.  A broadcaster 
is entitled to address such sexual issues in its programming.  What is important to 
the Commission, is that the broadcaster does so with due regard to the Code of 
Programme Standards.           
 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
The Commission’s assessment of the complaint must include the time of broadcast 
and the target audience.   The Commission noted that the discussion was 
broadcast in the night-time schedule.  The Commission also noted that the sex 
therapist is a regular feature on the programme.  Regular listeners would therefore 
expect topics of a sexual nature to be addressed.  While the Commission 
acknowledges that some listeners may find such material distasteful, it is 
permissible content if presented with due care.  On hearing the broadcast, the 
Commission was of the view that the subject matter was treated responsibly, with 
no evidence of gratuitous or sensationalist content.  The humour, which was 
evident throughout the discussion, was a reflection of the ease and informality with 
which the presenters and the regular contributor to the show discussed sexual 
issues.  The broadcast was a matter of fact discussion about sexual issues; the 
whole tenor of the piece was to provide the listener with advice on sexual matters.   
 
Given the time of broadcast, the audience expectations and the non-gratuitous 
manner in which the subject matter was treated, the content of the discussion was 
editorially justified and within acceptable standards.  The complaint was rejected 
with regard to Section 24(2)(d)(taste & decency: Code of Programme Standards, 
section 3.2.1 sexual conduct). 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
Complaint made by: Mr. Paul Carroll                                            Ref. No. 30/08  
 
Station:    Programme:    Date: 

Newstalk 106-108 fm The Right Hook 15 January 2008 

Complaint Summary: 
Mr. Carroll’s complaint, submitted under Section 24(2)(b)(law and order) of the 
Broadcasting Act 2001, relates to the broadcast of inappropriate comments by the 
presenter during a discussion on the release of Wayne O’Donoghue from prison. 
George Hook made two very inappropriate comments which the complainant 
believes are in and of themselves, worthy of censure.  He also believes that the 
context in which they were made makes them even more serious.  Mr. Carroll states 
that there was widespread coverage of the release of Wayne O’Donoghue in the 
print and broadcast media that day and much speculation as to whether Mr. 
O’Donoghue could safely return to his home or whether he might be the victim of 
violent retaliation.   
 
Mr. Hook referred to the “murder” of Robert Holohan and allowed some contributors 
to refer to “murder”.  This was not a case of murder as is clear from the judgement 
and any reference to the possibility of murder by Mr. Hook or by contributors, was 
clearly likely to inflame passions.  Any responsible broadcaster should have 
appreciated this.  One caller was allowed to state that “there is a thin line between 
murder and manslaughter”.  Mr. Carroll acknowledges there can be, however, in 
some cases manslaughter can be at the other end of the spectrum from murder and 
it has been established by a court of law that this was so in this case.  The 
complainant believes there should have been a legal expert on to make this point 
and correct the caller’s misunderstanding.  Mr. Carroll further states that Mr. Hook 
said if he was the father of a child who was killed he would gladly take matters into 
his own hands and “do his time”.  This is an outrageously inflammatory remark in 
circumstance where there are genuine fears for the safety of Mr. O’Donoghue.  Mr. 
Hook allowed another contributor to make similar comments.  The seriousness of 
these comments in these circumstances cannot be overstated and can surely be 
regarded as an incitement to violence. 
 
Station’s Response:  
Newstalk 106-108 state that the first part of Mr. Carroll’s complaint refers to a 
relatively new segment in The Right Hook programme where the presenter talks to 
listeners on matters of public interest.  While it is the norm to have highly qualified 
and informed contributors as guests, it is also worthwhile from time to time get the 
opinion of regular listeners from around the country.   
 
Mr. Carroll complains that George Hook referred to the “murder” of Robert Holohan 
and allowed some contributors to refer to “murder”.  He also states “far more 
seriously”, Mr. Hook stated that if he was the father of a child who was killed he 
would gladly take matters into his own hands and “do his time”.  Newstalk 106-108 
at this point wishes to draw attention to an opinion piece that George Hook read out 
just before six o’clock and to which Mr. Carroll made no reference.  The piece is 
critical of the Evening Herald newspaper and it’s Editor who had appeared on a 
television programme the night before and claimed that his reporters would pursue 
Wayne O’Donoghue until he had decided the story had run its course.  In the piece, 
George Hook makes clear that he is standing by the constitution and the civil rights 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
it enshrines.  He also makes clear that even though the administration of justice 
and the rights it confers can lead to uncomfortable situations; this is a price worth 
paying.  George Hook goes on to say that once a person has been convicted under 
the justice system and served the sentence handed down, that that should be the 
end of the matter.   
 
Newstalk 106-108 further submits the Opinion Piece by George Hook, 15 January 
2008 as follows: 
 

“Ireland is a democracy and a country that guarantees the civil rights of its 
citizens.  It can be uncomfortable like champagne and high heels there is 
often a price to be paid.  Thus today, a Mr. C. walked free, although accused 
of heinous crimes because his rights under the constitution are inalienable.  
Tomorrow, Wayne O’Donoghue will leave prison having served three years for 
the manslaughter of Robert Holohan.  He will be a free man in theory, but as 
his solicitor pointed out, it is unlikely that he can ever again live in Ireland.  
However, even if his fellow citizens and democrats could find it in their hearts 
to forgive him there will be no generosity from the Evening Herald, whose 
Editor declared that O’Donoghue had lost his right to privacy because he was 
a convicted criminal. 

 
Nowhere does the constitution delineate who is entitled to its protection.  It is a 
right of all citizens irrespective of race, creed or gender.  The constitution also 
protects tax defaulters, fraudulent solicitors and young men guilty of 
manslaughter.  For the newspaper, the sentence for manslaughter is life 
rather than a fixed term.  O’Donoghue will be followed by cameras and 
reporters until the Editor decides that the story has run its prurient course and 
no longer has circulation value.  O’Donoghue, like the other young men who 
paid with a jail term for a moment of madness will never be able to celebrate a 
birthday, have a girlfriend or apply for a job without the worthy newshounds 
from Talbot Street bleating about this criminal attempting to have a normal life.  
Wayne O’Donoghue has a right to hope that when the heavy gates of 
Portlaoise close behind him a terrible chapter in his life has also ended and he 
has paid his debt to society.  Sadly, the Evening Herald seems to turn that 
principal on its head and deny an Irishman the right that Martin Luther Kind, 
Nelson Mandela and Mahatma Gandhi fought so hard to achieve for their 
fellow citizens. 

 
Newstalk 106-108 claims that this piece is very important and cannot be omitted 
when discussing the subject in its totality.  Following the news, several texts were 
read out covering a range of views.  George Hook commented that a lot of people 
were texting in saying “fair play to the Herald – 3 years for murder is wrong”.  
However, the presenter then reminded people that Wayne O’Donoghue was 
convicted of manslaughter and not murder.  Caller Darren then spoke and claimed 
“there’s a fine line between manslaughter and murder”.  Mr. Carroll concedes this 
can be the case.  Newstalk 106-108 believes the caller in this case was entitled to 
his opinion and from the context of the conversation he simply disagreed with the 
sentence.   
 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
Newstalk 106-108 acknowledges that George Hook did say if he was the father of a 
child who was killed he would “do his time”.  However, the context is important as 
George Hook was attempting to get across the raw emotion and initial reaction of 
all parents to an incident like this.  This was followed by the presenter reading out 
several more texts for and against Wayne O’Donoghue and one reprimanding 
George saying “cop on George, espousing anarchy and lawlessness, luckily the 
vast majority of intelligent people no matter how hurt by crimes affecting their own 
family, realise there is a rule of law in civilised countries”.   
 
Finally, after hearing and reading out texts diametrically opposed to this view, 
George Hook concluded by saying he understood where they were coming from 
but wanted to reflect the views of all parents, including the Holohans and 
O’Donoghues.    
 
Decision of Commission: 
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the 
complainant and the broadcaster.  The complaint relates to a discussion on the 
release from prison of Wayne O’Donoghue.  The discussion was part of a listener 
phone-in section of the Right Hook show.  The presenter informed his listeners that 
the phone-in that day was entitled 'The Hook opinion on Wayne O’Donoghue as he 
leaves prison.'  He then said, ’your chance for your opinion'. 
 
Prior to callers to the show, George Hook read out 'his opinion' as submitted by 
Newstalk.  In this introduction, the presenter spoke about an article in the Evening 
Herald that asserted that given the crime he had committed, Mr. O'Donoghue had 
no right to privacy.  The presenter then asked the listener to consider a person's 
constitutional rights.  This was followed by a number of callers who participated live 
on air and the presenter also read out numerous texts.  On hearing the item, the 
Commission was of the view that both sides of the argument were given a fair 
hearing.  There were callers who believed that he had a right to privacy.  He had 
served his sentence.  Then there were others who believed his sentence was 
insufficient and that he was not entitled to privacy. 
 
On the issue of the use of the word murder, the Commission noted that when this 
was used the presenter actually addressed the situation.  When the caller made the 
statement, Mr. Hook interrupted immediately and stated, 'remember he wasn't 
convicted of murder, he was convicted of manslaughter'.  One participant did 
proffer the opinion that he believed there was a 'fine line between murder and 
manslaughter'.  This statement was one of opinion and could not in itself determine 
that the content of the broadcast was inappropriate.  The Commission noted that 
the word 'killed' was used by another caller.  On hearing the broadcast, the 
Commission was of the view that the use of the word murder was not permitted by 
the presenter as submitted by the complainant. 
 
The subject matter was a highly emotive one and the discussion included 
consideration of the human-aspect of the issue.  Sympathy was expressed for both 
families involved and several references were made to how the parents must be 
feeling.  In response to one of the callers asking, 'what about the victim's parents.  
Imagine how they must feel?’, the presenter stated, 'I have three children and if 
anybody laid a hand on them, I'd swing for them and serve my time'.  A subsequent 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
caller took the presenter to task on this and said that if everyone was to swing for 
their own kids, there would be no rule of law.  The presenter also read out a text 
message telling the presenter not to be pushing anarchy. 
 
On hearing the statement, the Commission noted that it was made in the context of 
the human-side of the story.  We all want to protect our own and make sure nothing 
bad happens to them; it was the expression of the emotive re-action a parent may 
have rather than an incitement to commit crime.  The Commission also noted that 
the tone was moderate.  While the Commission would acknowledge that the 
statement was inappropriate and preferably should not have been made, it was 
highly unlikely to incite a person to crime.   
 
On hearing the entire discussion, the Commission was of the view that the presenter 
dealt with a highly emotive issue in a responsible and balanced manner.  The 
presentation and tone throughout was moderate.  There was no evidence of content 
that would incite a person to commit a crime.  The Commission rejected the 
complaint with regard to Section (2)(b)(law and order). 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
Complaint made by: Mr. Frank Cosgrove                                         Ref. No. 34/08  
 
Station:  Programme:    Date: 

RTÉ One Six One News  29 January 2008 

Complaint Summary: 
Mr. Cosgrove’s complaint, submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and 
impartiality in current affairs) of the Broadcasting Act 2001, relates to an item 
broadcast on the Six One News.  Mr. Cosgrove states that the Minister for Justice, 
Equality & Law Reform was interviewed on the Government Bill on Immigration.  
Later in the programme Ms. Denise Charleton, Chief Executive of the Immigrant 
Council of Ireland, was interviewed at length. The complainant claims that none of 
Ms. Charleton’s opinions were challenged because RTÉ did not have someone with 
opposing views to represent that part of the public that do not agree with her.  Mr. 
Cosgrove believes that this is a total failure on behalf of RTÉ to provide impartial 
broadcasting. 
 
Station’s Response:  
RTÉ in their response states that the item was introduced by the presenter saying 
that the proposed Bill contained new rights for immigrants, but also tougher 
controls for those arriving and that the Minister for Justice, Equality & Law Reform 
had described the Bill as landmark legislation. The Minister for Justice, Equality & 
Law Reform, Brian Lenihan, was interviewed briefly and a response from Denise 
Charleton, Chief Executive of the Immigrant Council of Ireland and from Pat 
Rabbitte of the Labour Party followed.  A studio interview with Ms. Charleton took 
place in which she was asked about her organisation’s response to the Bill. 
 
RTÉ does not believe it was necessary to “balance” the interview with Ms. 
Charleton by including someone with opposing views.  Neither the report nor the 
studio interview carried any editorialising by RTÉ journalists.  The report was a 
factual account of what had happened.  The studio interview simply asked Ms. 
Charleton for her organisation’s reaction to the Bill.   As the Bill had just been 
published it would have to go through a lengthy parliamentary process.  During this 
period political parties, lobby groups and individuals who have views about the 
merits of the Bill will have opportunities, both within the Oireachtas and in the 
media, to make their views known.  It is simply a misunderstanding of News 
reporting process that there is some natural right to hear one’s particular opposing 
views articulated on the day in which the Bill is published.  RTÉ will, over the 
coming months, carry extensive reportage, analysis and debate on the merits or 
otherwise of this Bill.  There has been legislative recognition for more than 30 
years, that balance can be achieved over one or more related programmes.  In the 
case of proposed legislation, that balance is achieved over a number of months, 
not on the evening of publication of a Bill. 
 
Whilst recognising that there will be more reporting and analysis to come which will 
include, if it is articulated, opposition to the Bill on grounds other than those 
identified by Ms. Charleton, RTÉ believes that the early reporting of the Immigrant 
Bill was fully compliant with all statutory obligations in regard to impartiality.   
 
 
Decision of Commission: 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the 
complainant and the broadcaster.  The news item covered the publishing of an 
Immigration Bill by the Department of Justice.  There was a report on the item in the 
first section of the programme, and later, a short interview with the Chief Executive 
of the Immigration Council of Ireland, Ms. Denise Charlton.  The news reader's 
introduction to the item included: 'New rights for immigrants, also tougher powers to 
control immigration are included in new legislation published today.  The Minister for 
Justice, Brian Lenihan, described the Bill as landmark legislation.  But he was 
criticised for falling short of the coalition party's programme for Government'.  During 
the report, the reporter gave background information on the Bill and informed 
viewers that the Bill had been criticised for not including a commitment given in the 
programme for Government.  The report included contributions from the Minister of 
Justice, Equality & Law Reform and the Labour Party's spokesperson on Justice. 
 
Later in the news, Brian Dobson interviewed the Chief Executive of the Immigration 
Council of Ireland.  He asked her to inform the viewer of the aim of the Bill and 
about the current system in place.  He then queried the extent to which the Bill dealt 
with the current system.  Her responses included;  
 

• aim of Bill - 'the Bill is an attempt by Government to set out 
comprehensive immigration reform' and 'make the system accountable 
and fair';  

• current system - 'system is not clear'; and  
• views on proposed Bill; 'there are some things that are very 

welcome…..but the programme for government listed a commitment to 
an opportunity for independent review.  It's not in the Bill as published'.  

 
Brian Dobson then stated: 'But Brian Lenihan has said, or a spokesperson for him 
has said this evening, that is something he intends to do as Minister'.  The interview 
concluded with the viewer being informed that the Bill had to go through the 
Oireachtas, which would provide an opportunity for debate.  Ms. Charlton concurred 
and asked that all government parties and all vested interests actively participate.  
She said it was important that all opinions were heard. 
 
The broadcaster chose to cover the publication of the Bill and also the fact that it 
had received a negative reaction in some quarters.  Such an editorial decision lies 
with the broadcaster.  What is of importance to the Commission is that the report 
was objective and impartial.  The subject matter was about the publication of a Bill 
and not about the issue of immigration per se.  On viewing this news report, the 
Commission was of the opinion that it was factual and objective.  The viewer was 
informed about the publication of the Bill and its purpose.  A large part of the report 
and the interview dealt with the aims of the Bill and the current system in place.  It is 
common practice that such reports include experts in the field in which a Bill is 
published.  On this occasion, the Minister for Justice, Equality & Law Reform, the 
Labour Party Spokesperson on Justice and the Chief Executive of the Immigration 
Council of Ireland contributed.  A viewer could expect such contributions on the 
publication of an Immigration Bill.   
 
The Commission also noted that the report included a response on camera from the 
Minister of Justice, Equality & Law Reform regarding Ms. Charlton's claim that the 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
Bill did not include a commitment in the programme for Government.  Also, later in 
the interview with Ms. Charlton, Brian Dobson informed the viewer that the Minister 
for Justice, Equality & Law Reform intended to address the specific issue she 
raised.  In the opinion of the Commission, the broadcast was impartial and objective.  
There was no evidence of editorial bias in this broadcast.  The complaint was 
rejected with regard to Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in 
current affairs). 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
Complaint made by: Mr. Frank Cosgrove                                         Ref. No. 35/08  
 
Station:  Programme:    Date: 

RTÉ  Radio 1 Morning Ireland  30 January 2008 

Complaint Summary: 
Mr. Cosgrove’s complaint, submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and 
impartiality in current affairs) of the Broadcasting Act 2001, relates to an item 
broadcast on Morning Ireland.  The complainant states that the subject of the 
Immigration Bill was discussed and an interview with a Mr. Brophy, Solicitor, was 
broadcast.  Mr. Brophy acts for immigrants and one would expect his views to be 
pro-immigration.  Mr. Cosgrove believes RTÉ failed to put the other side of the 
argument.  The bias in favour of any argument should be balanced by an opposing 
view.  
 
Station’s Response:   
RTÉ in their response states that the item in question was an interview with Mr. 
Kevin Brophy, a Solicitor who has represented immigrants.  It is RTÉ’s argument 
that this was simply a first early reaction to the Bill.  Morning Ireland will carry more 
interviews and reports on this Bill, as it goes through its parliamentary process.  
The interviewer, Cathal MacCoille, did not express any of his own views.  He 
simply put the appropriate questions to Mr. Brophy.   
 
RTÉ further states that whist recognising that there will be more reporting and 
analysis to come, which will include opposition to the Bill on grounds other than 
those identified by Mr. Brophy; the early reporting of the Immigrant Bill was fully 
compliant with all statutory obligations in regard to impartiality. 
 
Decision of Commission: 
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the 
complainant and the broadcaster.  The news item covered the publishing of an 
Immigration Bill by the Department of Justice.  The presenter’s introduction to the 
item included, ‘According to Brian Lenihan, the Minister for Justice, Equality & Law 
Reform, the new Immigration, Residence and Protection Bill, which was published 
yesterday, is a landmark piece of legislation, which will make clear a lot of things 
that are unclear at present.  The Bill brings together in one process the business of 
deciding whether a person claiming refugee status can stay in the State and also, 
establishes a new status of longterm residency which will acknowledge the 
contribution, according to Brian Lenihan, that many migrants make to their adopted 
society.  But the Bill has not pleased everyone, and one of those people not happy 
with its contents is Kevin Brophy...’.  The presenter then introduced his guest, Mr. 
Kevin Brophy.   He clearly informed the viewer that Mr. Brophy is a Solicitor who 
works in this area and that he had raised issues with the new Bill.   
 
The presenter then asked Mr. Brophy ‘the Bill as published, what concerns you?’  
Mr. Brophy responded detailing his concerns, but he also clearly stated the he 
welcomed the Bill.  In the course of explaining his concerns, the Commission noted 
that the presenter challenged the opinions put forward.   
 
The broadcaster chose to cover the publication of the Immigration Bill and the fact 
that it had received a negative reaction in some quarters.  Such an editorial decision 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
lies with the broadcaster.  The subject matter was about the publication of a Bill and 
not about the issue of immigration per se.  What is of importance to the Commission 
is that the discussion was objective and impartial.  On hearing the discussion, the 
Commission was of the opinion that it was factual and objective.  The presenter 
asked questions to elicit information on Mr. Brophy’s views on the Immigration Bill.  
He did so in a fair and impartial manner.  He also challenged the views put forward 
by Mr. Brophy.  It is common practice that on the publication of such Bills, 
broadcasters discuss the content with experts in the relevant field.  A listener could 
expect a contribution from a Solicitor working in the Immigration field on the 
publication of an Immigration Bill.   
 
In the opinion of the Commission, the subject matter was treated in an impartial and 
objective manner.  There was no evidence of editorial bias in this broadcast.  The 
complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and 
impartiality in current affairs). 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
Complaint made by: Mr. John Hughes                                              Ref. No. 37/08  
 
Station:  Programme:    Date: 

RTÉ  One Nine O’ Clock News  23 January 2008 

Complaint Summary: 
Mr. Hughes’s complaint, submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and 
impartiality in current affairs) of the Broadcasting Act 2001, relates to an item 
broadcast on the Nine O’ Clock news.  Mr. Hughes states that on the previous day, 
22 January, one of the biggest drops in the Stock markets (ISEQ down 4.17%) had 
taken place.  On the 23 January the ISEQ performed very well (-0.11%) as did the 
UK and American stock markets (DOW up 290 points or 2.5%).  When the Nine 
O’Clock news was broadcast this information was known to the newsroom, yet the 
reporting tone was sensationalist, negative, totally at variance with the actual 
position and designed to create uncertainty and unnecessary worry for consumers.  
The complainant states that the tone of the news programme was totally negative 
and opposite to what had taken place that day.  Mr. Hughes believes that the news 
item and the interview with George Lee was designed to create fear and uncertainty 
in the market.  The item was unbalanced, inaccurate and presented in a sensational 
manner.  The complainant is of the view that the Irish people deserve to receive 
unbiased and fair reporting of the actual position in a timely manner. 
 
Station’s Response:  
RTÉ in their response states that the report Mr. Hughes referred to was by David 
Murphy and George Lee.  Both these journalists are held in the highest regard and 
are viewed to be experts in their field.    
 
RTÉ states that the specific news which led to Mr. Murphy’s and Mr. Lee’s report 
was an unprecedented decision by the Federal Reserve (the “Fed”) in the United 
States to cut US interest rates.  The Federal Reserve had made an unscheduled 
and unexpected cut in interest rates.  The Fed was due to review rates the 
following week but broke outside its own timetable to reduce rates.  The action by 
the Fed was the biggest cut in rates in 18 years at three quarters of one percent.  It 
was bigger than any action by the Fed in the wake of the 9/11 attacks and an 
attempt to bring confidence back into the American market.  Despite this 
intervention investors continued to exhibit fears about economic prospects and 
stock market indices did not indicate a return of investor confidence.  RTÉ state 
that all this information was carried factually and accurately by David Murphy and 
George Lee.    Mr. Hughes stated that the ISEQ only suffered a 0.11% fall on the 
day of the reports.  David Murphy’s package reflects that and said Dublin’s stock 
market “avoided most of today’s carnage” while shares elsewhere fell by up to 
4.5%.  In the report AIB’s chief economist, John Begg, says the markets are being 
driven by “fear and negative sentiment”.  Veteran investor George Soros said the 
current situation “is very serious”.  Mr. Murphy’s report and Mr. Lee’s interview 
reflected what other commentators were saying about the activity in the financial 
markets.   
 
It is RTÉ’s view that the reporting of financial news on 23 January was at all times 
accurate and impartial and did not display any lack of objectivity.  Developments in 
world stock markets since 23 January have confirmed that the analysis provided by 
David Murphy and George Lee was timely and accurate. 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
 
Decision of Commission: 
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the 
complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a report on stock 
market turmoil.  The Commission noted the introduction to the report by the 
newsreader; ‘Stock market turmoil continued for a third day with deepening 
concerns about the health of the world economy.  Shares in New York have been 
volatile while most major European markets suffered significant losses.  The 
headache for markets worsened following indications from the European Central 
Bank that it does not want to cut interest rates.  David Murphy has the details’.  The 
introduction was factual and the subsequent report dealt with the issues referred to 
in more detail.  The reporter informed the listener of what happened in the market 
that day.  Again, the information was factual with no opinion expressed by the 
reporter.  The report was followed by a studio discussion with RTÉ’s Economist, 
George Lee.  The Commission noted that this was also factually based bar the final 
question posed by the newsreader; ‘so three days of turmoil George, are we 
looking at many more?’    
 
The complainant submits that the report was ‘totally at variance with the actual 
position’.  The Commission could not agree with the assertion.  In the course of the 
broadcast, the listener was informed that the French and German markets saw 
shares fall ‘by about 4½% each and people are worried that Europe is facing 
slower economic growth’; ‘In London stocks fell by 2%’; in Dublin shares ‘avoided 
most of today’s carnage’; ‘shares seesawed in the US’ and the ‘US stock market 
closed up, which was a rally.  They were down most of the day, but by the end of 
the day they rallied up 2½%’; and ‘it is seen as a global liquidity crisis’.  The report 
included references to the major markets in Europe and to the American market.  
The main focus of the report was the volatility in the markets and the policy 
decisions on interest rates of the US Federal Reserve and the European Central 
Bank. 
 
The US Federal Reserve had cut interests rate that day.  There was speculation 
about how the European Central Bank would respond.  The report covered volatility 
in stock markets, the divergent policies of the Fed and the ECB and the affect this 
had on the stock markets.  The report included interviews with the investor George 
Soros and AIB’s Chief Economist, John Begg.  Both interviewees expressed 
concern with the differing approaches of the Central Banks.       
 
On viewing this broadcast, the Commission was of the opinion that the report was 
factual and accurately reflected the financial situation at that time.  Also, the tone 
and manner of presentation were at all times responsible and moderate.  There was 
no evidence of sensationalism or intent to instil fear.  The report informed the viewer 
in an objective and impartial manner on the state of the financial markets.  There 
was no evidence of editorial bias in this broadcast.  The complaint was rejected with 
regard to Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs). 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
Complaint made by: Mr. Frank Cosgrove                                         Ref. No. 40/08  
 
Station:  Programme:    Date: 

RTÉ  One Questions and Answers  4 February 2008 

Complaint Summary: 
Mr. Cosgrove’s complaint, submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and 
impartiality in current affairs) of the Broadcasting Act 2001, relates to an item 
broadcast on Questions and Answers about the draft Government Bill on 
Immigration. 
 
He states the discussion on this topic was dominated by two Africans, one on the 
panel and the other in the audience, who were given a free run and all the time 
they wanted by the Chairman.  On the other hand, when a member of the audience 
suggested that non-nationals, with criminal records, should be deported, they were 
summarily dismissed by Mr. Bowman. 
 
RTÉ will argue that the Minister – who back-peddled continuously – provided the 
opposition.  This was not the case.  He states a significant section of the Irish 
population believe that it is long past time to tackle the immigration question and 
the first stage of that process must be open discussion.  Back-peddling politicians 
or blathering journalists are not articulating the arguments for this section of Irish 
society.   
 
Station’s Response:  
RTÉ states that the programme on 4 February consisted of two politicians, Micheál 
Martin T.D., Minister for Enterprise, Trade and Employment and Pat Rabbitte T.D., 
Labour Party Spokesperson on Justice.  There were also two journalists on the 
panel, Michael Kelly, Deputy Editor of the Irish Catholic Newspaper and Eamon 
Delaney, Editor of Magill Magazine.  The fifth panellist was Benedicta Attoh who is 
a member of the National Consultative Committee on Racism and Interculturalism.  
This panel were selected to field a number of topics put to them by a studio 
audience. 
 
It is RTÉ’s view that the panel was well balanced to cover this topic - the 
Government and Opposition were represented, the two journalists offered different 
perspectives.  Ms. Attoh was primarily chosen to be on the panel because of her 
position on the racism committee.   When the topic of the Bill was discussed, a 
range of views about the Bill were voiced.  The question was asked by an African 
man who had been granted asylum in Ireland.  A number of other audience 
members contributed their views.   
 
It is RTÉ’s view that the discussion on the Immigration Bill fulfilled all requirements 
in regard to impartiality.  A range of viewpoints were heard, the chairman 
expressed no views of his own.  Not every view can be articulated in a discussion 
that lasts about 15 minutes, but this doesn’t mean that the discussion was not 
balanced and fair. 
 
Decision of Commission: 
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the 
complainant and the broadcaster.  The discussion in question was in response to a 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
question from a member of the audience.  The Commission noted that this is the 
format of Questions & Answers.  The question asked was, ‘Is it fair to imprison or 
detain people who are coming to Ireland seeking protection’.  The Chairperson, Mr. 
Bowman, informed the viewers of the context of the question, ‘this is in connection 
with the Government’s proposed new law on Immigration’.   In the subsequent 
discussion, the Chairperson controlled the contributions in a fair and professional 
manner.  Each panel member was permitted sufficient time to air their views and 
opinions.  The Chairperson also asked questions to elicit information and generate 
debate.  Both sides of the argument received a fair hearing.   
 
On viewing the broadcast, the Commission was of the opinion that the Chairperson 
dealt with each contributor in an even-handed and fair manner.  There was no 
evidence of unfair treatment as submitted by the complainant.  The Chairperson 
ensured that the discussion dealt with both sides of the argument fairly.  The 
broadcast content was objective and impartial.  There was no evidence of editorial 
bias.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a)(fairness, 
objectivity and impartiality in current affairs). 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
Complaint made by: Mr. William Mongey                                Ref No. 46/08  
 
Station:  Programme:    Date: 

RTÉ Radio 1   News at One 11 February 2008 

Complaint Summary: 
Mr. Mongey’s complaint, submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and 
impartiality in current affairs) of the Broadcasting Act 2001, relates to an item 
broadcast on the News at One. The broadcast in question refers to a report on new 
investigation techniques in rape cases aimed at making suspects incriminate 
themselves through phone calls or text messages.  Mr. Mongey believes that the 
report initially appeared informative and balanced, featuring inputs both for and 
against the proposal.  However, as the report progressed, the complainant states 
that the item seemed to take the guilt of the alleged rapist for granted.  There was, 
for example, no suggestion that pretext phone calls should also be used against the 
alleged victim to prove the innocence of the accused, despite the fact that we have 
some recent high-profile cases of false rape accusations. 
 
Mr. Mongey queries the use of the phrase “victims like Annette” in the report, 
despite the fact that after two court cases, the law had declared that “Annette” was 
not a victim and that her alleged assailant was in fact innocent.  There was no 
corresponding attempt to refer to any convicted rapist as a victim of a false rape 
accusation.  The complainant states that RTÉ has an obligation to provide an 
impartial service to its male and female listeners, whatever the personal views of the 
broadcasters.   
 
Station’s Response:  
RTÉ in their response states that the report included interviews with a woman 
“Annette” who alleged rape.  The jury could not reach a verdict in the first trial.  In 
the retrial, the accused was found not guilty because the jury felt there was 
insufficient evidence i.e. the word of the accused versus the word of the accuser.  
The report went on to interview the following: a retired policy woman in the United 
States who described how pretext evidence worked, a spokesperson for the Rape 
Crisis Network who said that the technique was worth looking into and a legal 
expert who said that the tactic could be seen as an attack on civil liberties and a 
suspect’s right to fairness.  The report ended with the reporter returning to 
“Annette” who was described as a “victim”. 
 
Referring to Mr. Mongey’s concern about the use of the word “victim” RTÉ make 
the following points: 
   
1. Irrespective of whether “Annette’s” accusation was proved or not she is a 

“victim” in that she has been through two rape trails and the use of the term 
“victim” does not necessarily imply that the accused was “guilty”.   

2. “Annette” is a pseudonym and therefore the listener would not know her 
identity or that of the alleged rapist.  RTÉ state that the complainant believes 
the report was unfair to the man accused by “Annette” of her rape whom he 
describes as a “victim of a false rape accusation”.  The reporter stated that the 
rape accusation had not been proven therefore the listener must assume the 
alleged perpetrator of the rape is innocent.  However, that is not the same as 
believing that he is necessarily the victim of a “false accusation”.   

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
3. The inclusion of “Annette” in the report was for illustrative purposes only.  It 

was made clear at the end of the report, by the studio presenter, that “Annette” 
was not the woman’s real name.   

 
It is RTÉ’s view that the report was balanced and fair. 
 
Decision of Commission: 
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the 
complainant and the broadcaster.  The report concerned new investigative 
techniques that were in use in certain states in America and also, in Canada.  The 
introduction to the report included, ‘the Rape Crisis Centre and the Gardaí have 
called on the Minister of Justice to consider the use of new controversial 
investigative techniques in rape cases.  The new tactics would aim to make 
suspects incriminate themselves through phone calls or text messages.  The 
Department of Justice has said it will consider whether any change is desirable, but 
legal experts say it could damage civil liberties’.  The programme-makers therefore 
made it clear to the listener that a new tactic to try and make suspects incriminate 
themselves was going to be discussed.  The programme-maker is entitled to make 
such editorial decisions.  What is important to the Commission is that the 
broadcaster does so in a fair, impartial and objective manner. 
 
On hearing this broadcast, the Commission was of the view that both sides of the 
issue were given a fair hearing.  The presenter informed the listener from the outset 
that the new technique was ‘controversial’.  In the course of the report, the listener 
heard from contributors both for and against the technique of pretext phone calls.  It 
was clearly stated that it was believed by some that such techniques could damage 
civil liberties.  One particular contributor, Prof. MacAauley, explained why the 
technique could be considered to damage civil liberty and in particular, infringe ‘on 
a suspects right to fairness’.  The contributor referred to as ‘Annette’, spoke from 
the perspective of someone who believed the new technique could have made a 
difference in her case.  A person is entitled to voice opinion.  ‘Annette’s’ 
contribution was one of many and could not in itself determine the bias, or 
otherwise, of the programme. 
 
In the opinion of the Commission, the report was objective and reflected the 
opposing views in a fair manner.  It was informative, with both sides being given 
ample time to clearly indicate their views and opinions.  The report, and the 
presentation, were impartial.  There was no evidence of editorial bias in this 
broadcast.  The complaint was rejected with regard to Section (2)(a)(fairness, 
objectivity and impartiality in current affairs). 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
Complaint made by: Mr. Declan McManus                                      Ref. No. 49/08  
 
Station:  Programme:    Date: 

Today FM The Ray D’Arcy Show 8  February 2008 

Complaint Summary: 
Mr. McManus’ complaint, submitted under Section 24(2)(d)(taste & decency: Code 
of Programme Standards, section 3.3.2 Coarse and offensive language in live 
broadcasts) relates to the use of the words ‘shagged’, ‘jaysus’ and ‘bisexual 
lesbians’ when discussing the pros and cons of bedding two women simultaneously 
on the 8 February.   
 
Mr. McManus considers Ray D’Arcy’s behaviour to be utterly reprehensible and he 
is highly embarrassed at the prospect of visitors to this Country believing that we, as 
a society, are happy to accept this quality of broadcasting.  He states it is not 
acceptable and he has spoken to a number of friends and acquaintances who all 
agree that the use of expletives, at this hour of the day on the public airwaves, 
reflects extremely poor judgement and bad taste.  
 
Station’s Response:  
Today FM states that all the phrases used above are in general common use 
among their listeners.  While they accept that they may not meet with everyone’s 
approval, they are part of everyday conversation and using them in the show 
reflects the fact that Ray D’Arcy and his team have real contact with their listeners. 
 
The Ray D’Arcy Show, from time to time, discusses, in an open fashion, matters of 
a sexual nature.  This was clearly the case on February 8th, in relation to the 
discussion about having more than one partner.  While there was some humour in 
the discussion, it is not Today FM’s opinion that the matter was in any way 
offensive.  
 
Decision of Commission: 
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the 
complainant and the broadcaster.  The Commission noted that the discussion in 
question concerned the broadcasting of a programme on polygamy the night before 
on television.  This included references to sex and lesbians relationships.  A 
broadcaster is entitled to address sexual matters during programming. What is 
important to the Commission is that it does so with due care. 
 
On hearing this broadcast, the Commission noted that there were no explicit sexual 
references.  The issue of polygamy was addressed in the context of a programme 
the presenter had seen on television.  His references were based on the content of 
the programme.  He also read out a number of texts from listeners on the issue.  In 
the course of reading such texts, various colloquial terms were used.  The 
Commission would acknowledge that some listeners may not like the use of such 
colloquial terms and also, the use of sexual references.  However, in this broadcast 
the language and sexual references were moderate.  There were no explicit sexual 
references and/or language that would be considered highly offensive by regular 
listeners to the programme. 
 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
The Commission would acknowledge that while some listeners would dislike the 
content of this broadcast programme, it was sufficiently moderate for broadcasting.  
The complaint was rejected with reference to Section 24(2)(d)(taste & decency: 
Code of Programme Standards, section 3.3.2 Coarse and offensive language in live 
broadcasts). 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
Complaint made by: Mr. Donal Doyle                                  Ref. No. 56/08 & 57/08  
 
Station:  Programme:    Date: 

RTÉ  One Six One News  4 February 2008 

Complaint Summary: 
Mr. Doyle’s complaint, submitted under Sections 24(2)(d)(taste & decency: Code of 
Programme Standards, section 3.5.2 undue distress) and (c)(unreasonably 
encroach on the privacy of an individual) of the Broadcasting Act 2001, relates to an 
item broadcast on the Six One News in respect of the death of Mr. Doyle’s son.  Mr. 
Doyle states at approximately 11 a.m. (Spanish time), his son was murdered in 
Spain.  Neither he nor his family were informed by any of the relevant authorities.  
When viewing the Six One News, the reporter, Paul Reynolds, named his son, 
showing photos of him and described crimes he was suspected of committing.  Mr. 
Doyle states his family were not approached during the day and the item caused 
both himself and his family extreme distress.  He feels that by not being contacted 
by RTÉ, his basic right to privacy has been infringed. 
 
Station’s Response:  
RTÉ in its response states that the news item did not broadcast Patrick Doyle’s 
name.  In the report by RTÉ’s Crime Correspondent, Paul Reynolds, Mr. Doyle was 
not named.  Neither was his photograph shown.  He was described as a prominent 
Irish drugs trafficker, aged 25-30, originally from Dublin’s north inner city.  This 
information may have led the Doyle family to identify their son. But he was not 
named.  RTÉ understands that other broadcasters did name Patrick Doyle during 
the course of the afternoon, but they are adamant that they did not name him until 
the main evening news at 9 p.m.. 
 
Mr. Reynolds, in preparing his report for the Nine O’Clock News, reported from 
outside the Doyle family home in a recorded piece-to-camera at approximately 8.15 
p.m..  There was a Garda presence outside the Doyle house and RTÉ is confident 
that the Doyle family must have known, formally, about the death of their son, by 
that time. 
 
RTÉ reported a matter of public interest in an objective, calm and timely manner.  
The images in the report from Spain were of bullet holes in a car’s body and 
windscreen, police and emergency services activities.  There were no images that 
could possibly be regarded as breaches of taste and decency. 
 
Decision of Commission: 
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the 
complainant and the broadcaster.  The complaint concerns the reporting of the 
murder of an Irish man in Spain.  The Commission noted that during the report the 
name of the victim was not mentioned.  There were also no photographs of the 
victim shown.  The newsreader reported that ‘a prominent Irish drugs trafficker is 
believed to have been shot dead in Spain.  The man who is in twenties was 
originally from Dublin’s North Inner City.  It is believed he was shot near Esteponia 
on the Costa del Sol this afternoon.  A second Irish criminal is reported to have 
been injured in the attack’.  A report from Paul Reynolds was then shown.  In this 
report he gave details of the shooting and informed the viewer of the backgrounds 
of the Irish men shot, the details of which he received from Garda sources.  Mr. 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
Reynolds never mentioned the victim’s name, nor did he show a photograph of 
him. 
 
The Commission would acknowledge the highly sensitive nature of the subject 
matter for the complainant and the Commission can understand his reaction to the 
report.    However, at no stage during the Six One News was the victim’s name 
mentioned, or his picture shown.  The report explained that the victim was well 
known to Gardaí, that he was a suspected drugs trafficker.  He had been killed in a 
gangland type shooting, when he and two other Irish men were shot at in a four-
wheel drive by a number of gunmen from another car.  Such criminal activities are 
widely reported in the news and are of public interest.   
 
There were no references to the family in the broadcast.  All the detail related 
specifically to the victim of the shooting, who was not identified by name.  On this 
basis, the issue of the unreasonable encroachment on the privacy of the family is 
not valid as submitted by the complainant.   
 
The Commission was of the view that the content was editorially justified and that 
the report was presented in a responsible and moderate manner.  The complaint 
was rejected with regard to Sections 24(2)(d)(taste & decency: Code of Programme 
Standards, section 3.5.2 undue distress) and (c)(unreasonably encroach on the 
privacy of an individual). 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
Complaint made by: Mr. Rory Comber                                         Ref. No. 58/08  
 
Station:  Programme:    Date: 

RTÉ One RTÉ News: Nine O’Clock 23 February 2008 

Complaint Summary: 
Mr. Comber’s complaint, submitted under Section 24(2)(d)(taste & decency: Code of 
Programme Standards, sections 2.2. due care, 2.3 protection of children and 3.5 
factual programming) relates to a report on how an English soccer player’s leg had 
been broken in a tackle from an opposition player during a premiership game that 
day.  The complainant submits that the report first showed the tackle in real-time 
from an angle whereby one could make out it was a bad tackle and the clip showed 
some distressed reaction from the other players at the resultant injury.  The 
segment then went on to interview the relevant team managers.  He further submits 
that it was obvious from the interviews that the tackle had been a bad one as it was 
discussed as being career-threatening for a man in his early twenties. 
 
The report then went on to show, in slow motion and clear-view, the point of contact 
of the tackle and the breaking of the man’s leg.  The complainant asserts that this 
was patently not necessary to the reporting of the incident, and went beyond the 
limits of common decency.  It was editorially unjustified, in that it added nothing to 
the reporting of the incident. 
 
Station’s Response:  
RTÉ states that included in the sports news were details of English soccer matches 
played that day.  In one of the games an Arsenal player suffered a broken leg as a 
result of a tackle by a Birmingham player.  This tackle was shown in wide shot 
during the report on the game.  At the end of the report on the game, the Arsenal 
manager was interviewed about the tackle.  As a lead into the manager’s 
comments the tackle was shown again.  This time the shot was closer than before 
and in slow motion, though the whole shot of the tackle only lasted in total 4 
seconds and was still a wide shot.  There were no close ups of the injured player’s 
leg or any of his suffering. 
 
In RTÉ’s view it was perfectly acceptable to include in the report the second 
showing of the tackle as it gave context to the angry response from the Arsenal 
manager.  It was not gratuitous and did not go, as the complainant claims, ‘beyond 
limits of common decency’.  The Arsenal manager called for the Birmingham player 
to be banned for life from playing football.  To understand this extreme demand it 
was deemed necessary to view the tackle for a second time. 
 
Any child watching the News would only have seen a dangerous tackle taking 
place.  That child would not have seen any close up of the broken leg.  What was 
shown in the News took account of the time of broadcast and was appropriate and 
not in any sense excessive. 
 
Decision of Commission: 
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the 
complainant and the broadcaster.  The broadcast item was during the round up of 
the English Premiership soccer games that day.  During Arsenal versus 
Birmingham, an Arsenal player's leg was broken.  The report showed a few clips 
from the game, including the tackle in which the leg was broken.  At the end of the 

BCC Complaint Decisions, April 2008  



 
report, the tackle was shown again with the voice-over; 'Arsene Wenger was not in 
a good mood after the game.  His anger at the injury to Eduardo was still obvious'.  
An interview with the Arsenal Manager was then shown in which he stated; 'The 
tackle was horrendous and this guy should never play football again.  It's just not 
acceptable.  If that is football, we are better to stop it'.   
 
On viewing the short clip, the Commission noted a viewer would have seen that the 
player's leg was broken.  However, the clip must be taken in context.  It was shown 
during the Nine O'Clock news, which is a programme watched mainly by adults.  
Also, during the news a viewer can expect to see reports on violence, accidents 
and such like.  What is important to the Commission is how the report is presented.  
On this occasion, there were no close up shots of the player's leg.  The clip was 
extremely short; the tackle was shown and then the report immediately switched to 
the interview with the Arsenal Manager.  Therefore, the viewer never saw the 
player suffering or any of the players around him in distress.  The voice-over of the 
clip also informed the viewer that the Arsenal Manager was still angry over the 
tackle. This was a lead into the interview with the Manager, which followed. 
 
On viewing the item, the Commission was of the opinion that the report was 
presented in a responsible manner.  It was broadcast during a news programme, 
after 9 p.m. and included only a very short clip, in long-shot, of the tackle.  Given the 
voice-over and the proceeding interview with Arsene Wenger, the clip appeared to 
be shown in the context of Mr. Wenger's reaction to the tackle.  The clip was non-
gratuitous and non-explicit.  Taking in context, the clip was editorially justified.  The 
complaint was rejected with regard to Section 24(2)(d)(taste & decency: Code of 
Programme Standards, sections 2.2. due care, 2.3 protection of children and 3.5 
factual programming). 

BCC Complaint Decisions, April 2008  



 
Complaint made by: Mr. Colm de Barra                                           Ref. No. 64/08  
 
Station:  Programme:    Date: 

RTÉ One Nine O’Clock News  26 February 2008 

Complaint Summary: 
Mr. de Barra’s complaint, submitted under Section 24(2)(d)(taste & decency: Code 
of Programme Standards – sections 3.4.5 - undue offence in treatment of religious 
views), 
relates to an item about the Father Ted festival.  The complainant states the item 
shown was part of the festival held in Kilfenora.  A float showing two people dressed 
in clerical garb were making a mocking charade of the act of consecration of the 
Catholic Mass.  The complainant believes that the visual editing of this item 
indicated approval of the action as a valid public display.  Such a display being 
given prominence in the news is deeply offensive to the community of Catholic 
believers and to all those who respect religious beliefs. 
 
Station’s Response:  
RTÉ states that the report opened with a parade through Kilfenora by people 
dressed as Father Ted characters.  RTÉ does not accept that the image was 
offensive.  The report was of a light-hearted comedy festival commemorating a 
television series which mocks, in the most gentle of way, three very eccentric 
priests in a make belief island off the west coast of Ireland.  The inclusion in the 
report of the images of the parade of characters from the series, through Kilfenora, 
would have been recognised by the overwhelming majority of viewers as simply an 
inoffensive record of what had happened in the village earlier that day.  The 
interviews and images were gentle recollections of the series and reflected the 
enjoyment the series had brought to many people.  RTÉ claims this was a 
harmless report and Mr. de Barra’s reaction is an entirely isolated reaction.   
 
Decision of Commission: 
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the 
complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a report on the Nine 
O'Clock News about a festival held in Kilfenora to celebrate the series Father Ted.  
The report was approximately two minutes in length and contained clips of fans 
participating in the festival in Kilfenora, short interviews with fans and the writers of 
the show.  The newsreader's introduction to the report included; 'his Father Ted 
character continues to enjoy a cult following at Ted Fests around the country.  
Today the writers of the tv series joined fans in Kilfenora, in Co. Clare, the home of 
Craggy Ireland'.   
 
In the opening of the report, clips of the parade through Kilfenora that day were 
shown.  It was evident that all the participants were dressed up as Father Ted 
characters.  Many of the participants were also heard reciting well-known sayings 
from the series.  The voice over stated: 'Clerics, tea ladies and lovely girls piled into 
Kilfenora for the milk-float and banger parade.  They follow the Ted trail religiously 
keeping the legacy of Dermot Morgan alive'.  
 
It was evident that the report was about a festival that celebrates the series Father 
Ted.  The participants were all in character.  Viewers would have been aware that 
they were behaving in the manner of the Father Ted characters.  The tone was light-

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
hearted and festive.  Given the context, the Commission was of the view that there 
was no content that could be considered to cause undue offence on the grounds of 
religious views or beliefs.  The complaint was rejected under Section 24(2)(d)(taste 
& decency: Code of Programme Standards – sections 3.4.5 - undue offence in 
treatment of religious views). 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
Complaint made by: Ms. Máiri Henderson                                       Ref. No. 67/08  
 
Station:  Programme:    Date: 

TV3 TV3 Promo: Film trailer, ‘The Saint’ 23 February 2008 

Complaint Summary: 
Ms. Henderson’s complaint, submitted under Section 24(2)(d)(taste & decency: 
Code of Programme Standards, sections 2.2. due care, 2.3 protection of children 
and 3.1 violent programme material) relates to a trailer for a film on TV3 during the 
programme Ant & Dec’s Saturday Night Takeaway.  The complainant submits that 
she was watching Ant & Dec with her children, a television show that she believes is 
suitable for all the family.  However, during one of the advertisement breaks there 
was a trailer for the film ‘The Saint’, due to be shown later on TV3.  She found the 
trailer to be menacing; it included footage of a woman being attacked with a knife.  
She further submits that both her children were upset by this footage and she feels it 
was inappropriate to show the trailer during a family show. 
 
Station’s Response:  
TV3 states that the trailer for the film ‘The Saint’ went out at approximately 7.50 
p.m. on Saturday 23rd February last during the Ant & Dec’s Saturday Night 
Takeaway show.  Over three-quarters of the audience for this programme are over 
the age of eighteen.  The film ‘The Saint’ is rated twelve’s in the Irish and UK 
markets.  The film was therefore not classified as being adult in nature and would 
not have graphic content.  It also followed a programme that does not have a high 
percentage of child viewers.  Both programmes would fall within the light 
entertainment genre.   
 
The trailer contained one scene where a male with a black glove puts his hands 
around a female’s neck.  There is no knife used at any stage.  There is no violence 
as such and the image is fleeting, as the ‘hero’ of the movie arrives on the scene.  
The entire shot is very much non-graphic and almost cartoon like.  TV3 further 
submits that it is not the station’s intention to offend its viewers or any part of its 
audience.  TV3 regrets that this has occurred. 
 
Decision of Commission: 
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the 
complainant and the broadcaster.  The promo for the film ‘The Saint’ was 
approximately 28 seconds in length and opened with a woman running through a 
crowd in what looked like an underground train station.  As she runs around a 
corner she is grabbed by a man.  ‘The Saint’ then enters the scene and ‘rescues’ 
her. 
 
The Commission would acknowledge the concerns of the complainant about 
violence being shown on TV while children might be in the audience.  The 
Commission would also acknowledge that the programme Ant & Dec’s Saturday 
Night Takeaway would attract ‘family’ viewing.  In assessing the complaint, the 
Commission must also consider whether the violence was editorially justified and 
whether the broadcaster had exercised due care in scheduling. 
 
The Commission was of the opinion that the content of the trailer was not menacing 
or threatening.  The woman was grabbed by a man, but was almost immediately 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
rescued by ‘The Saint’.  The Commission noted that the scene appeared real and 
was not cartoon like in nature as submitted by the broadcaster.   However, the 
scene was fleeting and the woman was not shown to be in distress.  There was also 
no knife used in the course of the promo.  While the Commission would 
acknowledge that some children may have disliked the promo, there was no content 
which the Commission considered harmful to children.  There was also no explicit 
violence or distressful content.  ‘The Saint’ is also a well-known detective character 
and many viewers would have been familiar with the style and content of the promo.  
Given the time of broadcast and the programme being promoted, the fleeting 
images used and the non-explicit content, the Commission was of the opinion that 
the trailer was suitable for broadcast in the late evening schedule.  The complaint 
was rejected with regard to Section 24(2)(d)(taste & decency: Code of Programme 
Standards, sections 2.2. due care, 2.3 protection of children and 3.1 violent 
programme material). 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
Complaint made by: Mr. Donal Doyle                                                Ref. No. 75/08  
 
Station:  Programme:    Date: 

RTÉ  One Nine O’ Clock News  4 February 2008 

Complaint Summary: 
Mr. Doyle’s complaint, submitted under Sections 24(2)(d)(taste & decency: Code of 
Programme Standards, section 3.5.2 undue distress) and 24(2)(c)(unreasonable 
encroachment of privacy of an individual) of the Broadcasting Act 2001, relates to 
an item broadcast on the Nine O’ Clock News.  Mr. Doyle states that on 4 February 
his son was murdered in Spain.  RTÉ correspondent, Paul Reynolds named his son 
on the Nine O’ Clock News that night.  He believes this was done on the assumption 
that the Doyle family had been officially notified.  However, they were not notified 
until 4pm on 5 February, 27 hours after the death of his son. The complainant states 
that RTÉ should have carried out more research before broadcasting this item.  
Various opinions were broadcast about Mr. Doyle’s son and he believes the family’s 
privacy was invaded.   
 
Station’s Response:  
RTÉ states that Mr. Doyle’s son Patrick was identified on the Nine O’ Clock News 
as having been the victim of a shooting earlier that day in Spain.  Patrick Doyle’s 
identity had been broadcast on several other broadcast media operations by 6 
p.m..  Therefore it was widely known in the area where Mr. Donal Doyle lives that 
Patrick has been shot dead.  There had been a steady stream of callers to the 
Doyle house during the afternoon and visitors leaving were seen to be distraught.  
There was also considerable Garda activity around the house.  Many members of 
the media were present at 8.15 p.m. when RTÉ‘s crime correspondent, Paul 
Reynolds, recorded a piece to camera in which Patrick Doyle’s identity was given.  
This was broadcast on the Nine O’ Clock News.  Out of respect for their suffering, 
the RTÉ crime correspondent did not call to the Doyle household to seek 
confirmation that the Doyle family had been officially informed of their son’s death.  
He did call to the Doyle household the following day, but the door was closed as 
soon as the occupant recognised Mr. Reynolds.  In general, it is RTÉ’s policy not to 
identify victims of murder or indeed any fatal accident until the victim’s family has 
been informed.  In this instance, given that the victim’s name had been broadcast 
earlier in the day, the fact that Gardaí were present outside the Doyle household 
and that all journalists were fully aware at that time that Patrick Doyle had been 
murdered, this was regarded as sufficient justification to identify him in the Nine O’ 
Clock News report.   
 
Mr. Donal Doyle claims that the family were not officially informed by the Garda 
authorities until 4 p.m. on 5 February.  However, it is RTÉ’s view that the family 
would have been aware of their son’s death long before they were officially 
informed.  Patrick Doyle’s death took place outside the jurisdiction and it is perfectly 
possible that the Gardaí were only informed by their Spanish counterparts a day 
later.  However, by this time the Spanish media had been broadcasting for 24 
hours news of the murder and had provided sufficient information about the victim 
to enable him to be identified.  RTÉ is not obliged to wait to identify a victim until 
“official” notification has taken place.  If Mr. Doyle’s claim is accurate, the family 
were not “officially” informed until long after every newspaper and every radio and 
television news had identified Patrick Doyle as the person shot dead in Spain, it is 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
highly likely that the report on the Nine O’ Clock news would not have added to the 
stress of the Doyle family as by that time they must have been aware of the tragic 
death of their son.  
 
RTÉ repeat its condolences to the Doyle family on the death of their son but 
believe the reporting of his murder was legitimate and not in breach of any statutory 
obligation in regard to privacy. 
 
Decision of Commission: 
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the 
complainant and the broadcaster.  The complaint concerns the reporting of the 
murder of an Irish man in Spain.  The Commission noted that during the report the 
name of the victim was given and a picture of him shown.  The newsreader 
reported that ‘a convicted Dublin gangland leader has been shot dead in a 
gangland style killing in Spain.  The 27 year old Patrick Doyle, from Portland Row 
in Dublin’s North Inner City, was shot....’.  A report from Paul Reynolds was then 
shown.  In this report he gave details of the shooting and the names of the three 
Irish men in the car.  This included the name of the complainant’s son.  The report 
showed a picture of each of the three men in question.  Mr. Reynolds also reported 
on the fact that the victim, Patrick Doyle, was a suspected international drugs 
trafficker and a target of the Garda National Drugs Unit.  He gave other background 
information and then informed the viewer that the police were not sure of the 
context of the murders.  They could have been due to a feud between two gangs or 
the result of an internal feud within a criminal gang.   
 
The Commission would acknowledge the highly sensitive nature of the subject 
matter for the complainant and the Commission can understand his reaction to the 
report.  His son was mentioned by name and his picture shown.  The Commission 
noted that the report was during the Nine O’Clock News.  The victim was murdered 
in the late morning, around 11 a.m. Irish time.  In assessing this complaint, the 
Commission had to have regard to the editorial justification for reporting on the 
shooting and also, public interest.   
 
The report explained that the victim was well known to Gardaí, that he was a 
suspected drugs trafficker.  He had been killed in a gangland type shooting, when 
he and two other Irish men were shot at in a four-wheel drive by a number of 
gunmen from another car.  Such criminal activities are widely reported in the news 
and are of public interest.  In relation to mentioning the victim and showing a 
photograph of him, the Commission had regard to the time of broadcast.   The 
Commission also noted in the submission from the broadcaster that when the 
report for the evening news was being recorded by RTÉ at approximately 8.15 
p.m., there was a lot of media activity and Garda activity around the Doyle 
household.  The Commission would accept that it was reasonable for the 
broadcaster to believe that the family knew of the shooting.  The submission of the 
Broadcaster that the victim had also been identified on other stations and through 
other media and therefore, was in the public domain before the RTÉ Nine O’Clock 
News was broadcast, is also noted.  While the family may not have been officially 
notified, the Commission accepts that it was reasonable for RTÉ to believe the 
family knew pending the official notification.  Further, the identity of the victim was 
already in the public domain. 

BCC Complaint Decisions, April 2008   



 
 
The report was factual in nature and dealt with the shooting in a matter-of-fact and 
professional manner.  There was no content that the Commission would consider 
gratuitous or explicit.  The report dealt with a gangland type shooting and gave 
background information on the three Irish men involved.  It also included detailed 
background information on the Irish man killed.  The Commission would 
acknowledge that such detail could upset and be distressful for the complainant, 
given that the victim was his son.  However, it is highly likely that he was aware that 
the shooting had taken place by the time the report aired on the Nine O’Clock 
News.  The shooting was allegedly related to Irish gangland crime.  The shooting 
was of public interest and given the nature of the report, the inclusion of the name 
of the victim and a picture of him was editorially justified.   
 
There were no references to the family in the broadcast.  All the detail related 
specifically to Patrick Doyle, the victim.  On this basis, the issue of the 
unreasonable encroachment on the privacy of the family is not valid as submitted 
by the complainant.   
 
The Commission was of the view that the content was editorially justified, in the 
public interest and that the report was presented in a responsible and moderate 
manner.  The complaint was rejected with regard to Sections 24(2)(d)(taste & 
decency: Code of Programme Standards, section 3.5.2 undue distress) and 
(c)(unreasonable encroachment of privacy of an individual). 

BCC Complaint Decisions, April 2008   


	Mr. Thomas O’Reilly Ref. No. 24/08
	Ms. Mary Whelan Ref. No. 48/08
	Mr. Nicholas C. Jermyn Ref. No. 15/08
	Mr. Ivan Lynch Ref. No. 29/08
	Mr. Paul Carroll Ref. No. 30/08
	Mr. Frank Cosgrove Ref. No. 34/08
	Mr. Frank Cosgrove Ref. No. 35/08
	Mr. John Hughes Ref. No. 37/08
	Mr. Frank Cosgrove Ref. No. 40/08
	Mr. William Mongey Ref No. 46/08
	Mr. Declan McManus Ref. No. 49/08
	Mr. Donal Doyle Ref. No. 56/08 & 57/08
	Mr. Rory Comber Ref. No. 58/08
	Mr. Colm de Barra Ref. No. 64/08
	Ms. Máiri Henderson Ref. No. 67/08
	Mr. Donal Doyle Ref. No. 75/08

