[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Fred Ryan   Ref: 12/05
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	News Bulletin 
	12 January 2005


Complaint Summary:

Mr. Ryan’s complaint, under Section 24(2)(a)(Impartiality) of the Broadcasting Act 2001, refers to a news bulletin on RTÉ Radio 1.  He states, in describing the withdrawal of US Weapons Inspectors, RTÉ described WMD as a “pretext” for the invasion of Iraq.  Collins Dictionary describes a pretext as a “false reason given to hide the real one”.  In the run up to the invasion of Iraq, there was widespread concern about WMD among virtually all nations – many of whom chose not to participate in Operation Iraq Freedom.  He states while the public are entitled to question the motives of its leaders, it is wrong for journalists to state as fact that such stated reasons are false and represent a mere “pretext” for something else when this has not been proven.  This represents yet another example of RTÉ being unable to conceal its left wing bias.

Station’s Response:

It is RTÉ’s view that the report on Iraq fulfilled all obligations in regard to impartiality.  The report is an accurate factual account and does not contain any editorialising by the journalists responsible for the bulletin.  Mr. Ryan in his complaint goes on to state that the report in the bulletin “represents yet another example of RTÉ being unable to conceal its leftwing bias”.  RTÉ wishes to refute this unwarranted attack on its News Division.  There is no leftwing bias in RTÉ News reporting.  The report is completely factual and provides no “evidence” whatsoever of any bias.

Commission’s Decision:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Ryan.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a)(impartiality).  It was the opinion of the Commission that this was a factual report on the Iraqi conflict.  There was no evidence of editorial bias either on behalf of the journalist involved or the broadcaster.  The complaint was not upheld.

BCC Complaint Decisions, April 2005

1/1

[image: image1.jpg]