[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Micheál Ó Súilleabháin  Ref: 266/04
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	'Morning Ireland' 
	1 December 2004


Complaint Summary:

Mr. Ó Súilleabháin's complaint, under Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001, refers to the presenter Cathal MacCiolle’s introduction to an item concerning the conviction of a Sinn Féin member of the IRA.  Mr. MacCiolle said that he asked Aengus Ó Snodaígh, TD to appear on the programme to answer questions on the matter and that he refused.  The same point was also made concerning Mary Lou McDonald, MEP and Caoimhghín Ó Caoláin, TD.  He has never previously heard the word ‘refusal’ used in the context of a person to appear on RTÉ.  On the following day, the failure of Minister O’Dea to appear was referred to as ‘unavailable’.  The presenter showed his bias in the manner in which he dealt with this matter.  Mr. Ó Súilleabháin feels the presenter is obliged to treat Sinn Féin in an impartial manner as he would treat any other person or party.

Station’s Response:

It is RTÉ’s view that the introduction was an accurate and impartial account of what had happened.  The 'Morning Ireland' production team could have had the reasonable expectation that an elected representative of Sinn Féin in Dublin would have been available for interview on a matter of such importance.  Despite considerable efforts, no representative of Sinn Féin agreed to participate in the programme.  Cathal MacCiolle in his introduction informed listeners of this fact.  Mr. MacCiolle’s introduction was delivered in an impartial manner.  His use of the term “refusal” reflects accurately the fact that no Sinn Féin elected representative was prepared to come on air and comment on the jailing of two of their members and the finding of surveillance material in the home of one of their members.

Commission’s Decision:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Ó Súilleabháin.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a)(impartiality).  The broadcast piece was factual.  The use of the word ‘refuse’ by the presenter to describe Sinn Féin’s decision not to provide a spokesperson for the programme was reasonable.  The presenter informed listeners that invitations to various members of the party to appear on the programme were refused.  There was no evidence of editorial bias.  The complaint was not upheld.

BCC Complaint Decisions, April 2005

1/1

[image: image1.jpg]