[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Ms. Eilish Hardiman on behalf of St. James’s Hospital Ref. No. 338/08
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	Newstalk 106 -108 
	Lunchtime with Eamonn Keane
	11 September 2008


Complaint Summary:

Ms. Hardiman’s complaint, on behalf of St. James’s Hospital, is submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs).   The complainant states the interview was broadcast without any prior notice given to St. James’s Hospital.  The hospital accepts that the interview was based on what appears to be an unplanned phone call from the caller.  Even if contact had been made, the hospital, in the interests of patient confidentiality, could not have directly participated in the programme or even provided substantive information about the case.  Considering how hamstrung the hospital was in defending itself, which is always an invidious position to be placed in, the onus was on Newstalk to ensure some balance.  Part of this balance might have been achieved by background briefing which the hospital may have provided, if given due notice.

Newstalk itself made no attempt at balance and simply accommodated an attack by a third party on how the hospital dealt with a patient.  For example, even though the caller said that his sister had pancreatic cancer, there was no attempt made by the interviewer or the programme to explore the complexities involved in diagnosing this disease.  
The interviewee appeared to be under the impression that there was a dereliction in care at St. James’s and that the involvement of the GP somehow proves this.  The interviewee went so far as to say that, “subsequently, the doctor has sent a letter to James’s Hospital criticising them for not following up with her for one.  They never followed up with her and they never followed up any of her recommendations”.
Newstalk’s claim that the GP had complained to the hospital regarding the patient’s treatment has not been corroborated by Newstalk. 
Newstalk has failed to produce any letters or proof of sight of any letters.  The claim that such a letter of complaint from the GP existed gave substantial credence to the complainant’s version of events and to Newstalk’s later retelling of these to other media.  The onus is on Newstalk to at least produce proof of sight of the letters.  St. James’s Hospital say that they see it as overly disingenuous by Newstalk to cite patient confidentiality when the alleged letter was supposed to have been written by the GP to the hospital.

The hospital was only made first aware of the interview in a phone call after 5 p.m. on September 11th, followed a short time later by an email at 5.28 p.m..  Effectively, Newstalk has put its reputation behind the claims being made by the caller by arbitrarily defining the issue as a ‘cancer diagnosis scandal’ and appearing to corroborate all the claims regarding letters from the GP by naming the GP in its introductory notes to other media.  This was subsequently put to St James’s by other media as proof of the veracity of what the interviewee said.  The citing of the named GP by Newstalk (but not named by the interviewee) clearly indicated to the other media that between the broadcast of the interview at lunch hour and the issue of the statement at 7 p.m. that there was additional corroborative contact between Newstalk and the GP.  
Station’s Response:

Newstalk states that during an item on cancer services in Irish hospitals, a listener contacted the programme.  He said that his sister had died recently and had a very bad experience at St. James’s Hospital.  Their researcher and producer, happy with the bona fides of the contributor, decided to put him on air.

Broadcast in the week that the story of Ann Moriarty’s cancer misdiagnosis case came to light, this interview was a matter of public interest.  During the course of the interview, the caller spoke about his experience of his sister’s treatment at the hospital.  After the broadcast, Newstalk had a lengthy discussion with him and another relative, who has a medical background.  Newstalk were furnished with documentary evidence, which backs up his version of events.  Subsequent to the broadcast, the hospital apologised to the family.

This was a case of a bereaved man simply telling the story of his sister’s experience and the effect it had on him.  He had only contacted the show minutes earlier.  The presenter handled the issue sensitively, careful not to be intrusive and giving an understandably emotional caller the space to tell his story.  He did not compromise his impartiality or balanced approach in doing so.

The hospital was offered a right of reply and an opportunity to come on air to refute any part of the story.  They declined, quoting protection of the family name despite the fact that the family themselves had already gone public on the programme.  The hospital takes issue with the fact that it was 5.05 p.m. when Newstalk contacted them.  Newstalk states, from previous experience with similar cases, they felt it was best practice to compile all the details of the case before contacting the hospital.  Newstalk spent a number of hours with a distressed caller going through the story before they put his case to St. James.

Newstalk states that the caller phoned into the show directly while it was already on air, so prior notice was impossible to give.  The hospital subsequently acknowledges this and they would not have been in a position to provide a spokesperson, even if prior notice had been given.

Newstalk states there was no attempt to ‘stitch the Hospital up’ and no ‘malice’ in their actions.  Were the hospital to examine their own documents, they would realise that this story is confirmed by their own records and an apology which they eventually gave to the family. 

Newstalk stands over this story.  They say it was a fair account of what happened to a young woman.  They broadcast the personal story of someone who was damaged by the action (or non-action) of the hospital.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint relates to the recounting by a caller of the death of his sister.  In assessing the complaint, the Commission had to have regard to Section 24(2)(a) fairness, impartiality & objectivity in current affairs.  

In assessing this complaint, the Commission only took into account issues directly relating to the programme broadcast.  The issues as raised by the complainant concerning subsequent press releases by the broadcaster and comments made in the print media are not within the remit of the BCC.  The complaint relates to the section of the programme in which a caller gave an account of the difficulties his sister experienced with health services and her subsequent death.  The Commission noted that the listener was at all times aware that the account was the personal perspective of the caller, as he had experienced and remembered it.  The presenter let him tell his story.  Such subject matter is of public interest and its inclusion in a programme is a legitimate editorial decision.  The issue of health services is an emotive issue, which this broadcast dealt with in a responsible manner.  That the caller’s story was negative in nature, could not in itself determine unfairness or bias.

The tone of the caller was at all times reserved and controlled.  The Commission noted that a few references were made to St. James’s Hospital.  One was in the context that his sister attended a clinic there.  On hearing the broadcast, the Commission found that the main concern raised by the caller was the lack of diagnosis by the health system.  His concern was with the medical care made available to his sister, not with any hospital per se.  He stated, ‘...she died because of the neglect of the health service’.  The Commission noted the context in which the caller contacted the station.  Earlier the programme covered the tragic story of a patient in Clare who was misdiagnosed.  The caller contacted the show to say that something similar had happened to his sister.  The main issue under discussion was the health service and not any particular hospital.  While St. James’s Hospital may have been mentioned, the references were incidental to the human-interest story being told.  

The Commission noted that the broadcaster subsequently contacted St. James’s Hospital.  The particular discussion on which this complaint is based, was initiated by the caller to the programme.  Given these circumstances, it was reasonable for a right of reply to be offered to the hospital post-broadcast.  With regard to the reference to a GP, the reference was made by the caller.  The complainant takes issue with one sentence in this regard namely, ‘Subsequently the Doctor sent a letter to St. James’s Hospital criticising them for not following up with her for one, they never followed up with her and they never followed up any of her recommendations’.  When heard in the context of the whole discussion the Commission was of the opinion that this statement could not determine unfairness in itself.  Further, the complainant argues that Newstalk has not produced any letters or proof of sight of letters.  The Commission found that this argument does not disprove or even call into question the caller’s story.  It is the responsibility of the broadcaster to ensure that they are satisfied with the bona fides of contributors.  In this context, and given that the complainant has not argued the veracity of the caller’s story, the issue as raised is insufficient to determine unfairness.

The complainant also submits that the presenter should have queried the complexity of diagnosing pancreatic cancer, that he should have challenged the caller more.  Editorial control lies with the broadcaster.  The complainant does not argue the veracity of the claims of misdiagnosis; that a GP had requested various tests be done including the pancreas.  In this context, the relevance of the complexity or otherwise of diagnosis could not determine unfairness as submitted by the complainant.  At the time of this broadcast, the misdiagnosis of women with cancer was, and is, widely reported on in the media and further, was of great public interest.  There was huge public controversy and concern.  Families who were victims of misdiagnosis were speaking out, telling the human-side of the health service.  This programme allowed a caller who believed his sister had been victim to misdiagnosis of cancer to tell his story. 

The presenter asked questions to clarify what the caller believed had happened.  He sought to explore a true-life experience from the perspective of a caller whose sister had died from cancer.  It was his story, a human-interest discussion which was also of public interest.  The presenter let him tell his story.  He stated, ‘I just want to trace the sequence of events here’.  In the opinion of the Commission, this is what the presenter did; he asked questions to elicit information on the caller’s personal story.  At the end of the call he stated, ‘..it looks like, I don’t want to infer anything from that, but on what [he] told us, her cancer wasn’t picked up when it should have been’.  The presenter summarised the point of the caller’s story.  There was no evidence of editorial bias in this broadcast.  This was a legitimate interview, one which captured a real-life story from the perspective of a caller whose life was directly affected by the events.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality in current affairs.

BCC Complaint Decisions, Sep 2008

3/4

[image: image1.jpg]