[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by Irish Ferries  Ref: 142/05

	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ TV 1 
	‘Prime Time’
	14 July 2005


Complaint Summary:

Mr. Reilly's complaint, submitted on behalf of Irish Ferries, under Section 24(2)(a)(impartiality) refers to the broadcasting of a report on Irish Ferries during the 'Prime Time' programme of 14 July 2005.  The complainant believes the report was biased, inaccurate and under-researched.

1. Bias on part of the 'Prime Time' programme presenter, Ms. Emma O'Kelly, manifested itself in an earlier broadcast on 23rd May when she sailed on the ship with two senior officials of SIPTU to report on a blockage of the ship at Cherbourg orchestrated by SIPTU and ITF for her benefit.  Her ticket was paid for by SIPTU and she reported on the matter in a biased and partial manner.  This was brought to the attention of the Director General of RTÉ and the programme producer.  The damage caused by this broadcast, and the breach of broadcasting standards implicit in knowingly permitting this reporter to continue to report on a topic where her bias was clear, were compounded in the 'Prime Time' programme.

2. 'Prime Time' stated that Irish Ferries operates a new regime of low pay, long hours and conditions that would appear to fly in the face of Irish minimum legal standards.  The reality, on the seas Irish Ferries competes in the international market place, the international equivalent to Ireland's minimum wage is the 'International Transport-workers Federation' rate of pay or its equivalent.  The rates paid on the 'Normandy' to all staff, either equate to or exceeds the ITF published rates.  The staff of the 'Normandy' are not employees of Irish Ferries Limited.  They are and remain employees of Dobson Fleet Management Limited.  Therefore, for the presenter to make the claim that the conditions would appear to fly in the face of Irish minimum legal standards is dishonest and damaging.

3. 'Prime Time' described Irish Ferries as having laid off their Irish workforce.  The reality, not one single sea-going employee was laid off or rendered compulsorily dismissed or redundant.  Because of state sponsored competition from Brittany Ferries and the introduction by competitors of a lower cost outsourced model (neither of these were referred to in the programme), Irish Ferries had to radically reduce its cost base to survive.  The Labour Court, recognising the changed circumstances in which Irish Ferries must operate, issued a recommendation accepting that as Irish Ferries proposed method of operating was widely accepted internationally, it accepted the economic need to outsource staffing on this ship and so specified this in its recommendation (not referred to in the programme).  Employees were offered a choice; redundancy terms which were more than their statutory entitlement, plus statutory entitlements or deployment to the Irish Sea without loss of earnings.  164 of those applied for the severance package, 32 chose to re-deploy.  To use the phrase 'lay off' in this context, as the 'Prime Time' script repeatedly did, is emotive, pejorative and demonstrably inaccurate.  'Prime Time' stated that those employed on the 'Normandy' worked 12 hours a day.  The reality, they work 10 hours a day within and completely in accordance with international maritime regulations.

4. 'Prime Time' allowed a former employee to state that she had not been allowed off the ship in port.  The reality, the allegation is provably untrue.  Other than being required for duty there is absolutely no restriction on staff's freedom to come and go as they please.

5. 'Prime Time' made much of the ship flying the Bahamas' flag while enjoying all the perks of a headquarters in Ireland, those perks including tonnage tax.  The reality, Irish Ferries enjoys no special perks.  Tonnage tax exists in most European countries who have a high dependence on shipping.  It is an approved EU aid to shipping.  Given the losses inherited with the purchase of B&I and the capital allowance on the new ships purchased by Irish Ferries, it is of practical little benefit to the company.   

6. 'Prime Time' said it invited Irish Ferries to participate but the company had refused.  The reality, on June 15th Irish Ferries entered an agreement with SIPTU to engage independent consultants to review its books in the interests of openness and of shared understanding of its trading conditions.  Explicit in that agreement was an express written undertaking, proposed by SIPTU, binding on the Union and on the company, preventing either side taking part in media coverage until the study was complete.  Irish Ferries abided by that agreement.  SIPTU's Branch Secretary broke it.  RTÉ received full notification of the agreement prior to the 'Prime Time ' programme and therefore were aware that Irish Ferries could not partake in the programme and in the absence of that representation, would be inherently and grievously unbalanced.  Having decided to go ahead with the programme, the production team did not even get an independent third party, such as an economic correspondent to comment on-air on the agreement precluding participation by Irish Ferries.  The presenter also misrepresented the agreement, so that it sounded as if the company on its own had engaged consultants and was using their work as a way of avoiding accountability to the public.

7. 'Prime Time' emphasized that ICG of which Irish Ferries is a wholly owned subsidiary made pretax operating profits of 26.5 million last year.  The reality, using a profit number before interest costs and costs associated with the re-organisation of the French (Continental) Corridor is arbitrary to say the least.  Not relating profit to capital employed is fundamentally flawed.  Also, Irish Ferries is not a state company.  It is a private company answerable to its shareholders.  It must make a profit and to suggest that this is at the expense of workers is an outrageous libel.  

8. 'Prime Time' used the experience of one unsatisfactory employee to falsely represent the experience of all workers on the ship and backed up her falsehoods with scripted assertions that 'these young EU citizens [employed by the 'Normandy'] are adrift' and made the outrageous suggestion that all of the employees have the same story to tell 'but are too afraid to tell it'.  The reality, they are not adrift.  They are beginning their careers at pay that's at or above the ITF's published and internationally acceptable standard for seafarers allowing them to make €37 gross and nett a day 'all found'.  Also, the suggestion that Irish Ferries, directly or indirectly, threatens and intimidates workers on its ships is unsupported and insupportable.

The National broadcaster should not have allowed this person to tell easily disproven lies which led to a politician on RTÉ's prestigious lunchtime radio news programme, a couple of days later, to describe Irish Ferries as 'a floating exploitation machine'.  This statement, and the fact that it went unchallenged on this later programme, adds to the egregious assault by RTÉ News and Current Affairs on the reputation of a company which has been outstandingly transparent in its dealings with its workforce, their trade unions and mass media.

Irish Ferries offered 'Prime Time's' reporter a detailed background briefing.  This offer was ignored – clear evidence of partisanship and bias.  The company received only five scripted questions from the reporter, which in sum invited the company to prove itself guilty of charges RTÉ could have disproven in advance of broadcasting the programme by simple fact-checking with other workers on the 'Normandy'. 

RTÉ state that the reporter gave a factual and unbiased account of both the workers' and the managements' perspectives.  Since the management of Irish Ferries (because they were bound by an agreement with SIPTU) could not give the reporter their perspective, and since no attempt was made in the programme to present management perspective (merely a sketch of some of the competitive context in which Irish Ferries operates) this is a) demonstrably untrue and b) indicative of the blindness to reporter-bias manifest in the programme itself.  The presenter fudged the issue of the agreement in a way that made Irish Ferries look evasive.  In addition, RTÉ not only failed to help its audience understand the quite proper behaviour of Irish Ferries in not appearing, but in scheduling the programme, did not take account of the potential adverse effect on agreed industrial relations processes affecting the livelihood of thousands of Irish and European workers.

The complainant states that the entire 'Prime Time' programme was predicated on a recorded interview with one unsatisfactory former employee whose costly return to Dublin to make herself available to RTÉ to support the SIPTU argument has never been explained.  To describe complete programme reliance on this one flawed witness as giving an 'insight' into working conditions on board is a continuation of the lack of balance shown in the programme, since a) her evidence was not used to provide 'insight' but representative of all employees and b) no attempt was made (through the company or directly) to represent any of the employees who by their continued commitment to their employer, demonstrate their satisfaction with conditions on board.

It is also important to highlight the lack of balanced or any real research by Ms. O'Kelly beyond her relationship with SIPTU and the ITF Official for Ireland, who is a full-time Branch Secretary for SIPTU.

Broadcaster’s Response:

RTÉ in their response state that this report, ten minutes in duration, gave a restrained account of working conditions on board the 'MV Normandy'.  The reporter gave a factual and unbiased account of both the workers' and the management's perspective.  

The ten minute report was prefaced by a studio introduction which stated that Irish Ferries had done nothing illegal and that their motivation in moving their operation out from under Irish regulations was to maintain competitiveness especially against low cost airlines.  The complainant claims that the initial report of Ms. O'Kelly's (that of the 23 May) damaged Irish Ferries and that RTÉ management should not have permitted Ms. O'Kelly to continue reporting on matters relating to Irish Ferries as her bias was clear.  RTÉ does not accept that Ms. Kelly was biased or that there was any reason to exclude her from further reporting on issues relating to Irish Ferries.  The 'Prime Time' report of 14 July was the culmination of research carried out by Ms. O'Kelly over several months, following on from her initial coverage of Irish Ferries' employment of a Filipino worker.  Several times during the report of 14 July Ms. O'Kelly referred to the company's position and reasons for their actions.  The viewer was presented with a balanced account that included both the union's and the company's perspective.  

Irish working conditions obligations or international working conditions obligations

RTÉ stand over what was broadcast in the report.  Staff on the Normandy work 12 hours a day, seven days a week, with no days off.  With bonuses and overtime included, pay amounts to just over 3 euro an hour.  These conditions would clearly not be legal if the 'MV Normandy' was bound by Irish employment law.  A central point of this report was to explain why the company was not bound by Irish law.  'Prime Time' compared these conditions to those enjoyed by Irish workers before the ship was taken off the Irish register.  When the ship was bound by Irish employment law workers earned far better wages and for every two weeks on the ship they got two off on land.  Irish Ferries state 'staff have none of the costs and associated stresses that shore workers have'.  The contrary is true.  It has long been recognised that seafarers have many more stresses than shore workers, stresses for which they are normally compensated either financially or with more time off on land.  While at sea normal lives are suspended.

Workers on 'MV Normandy', Irish Ferries employees or employed on contract for service

Mr. Reilly on behalf of Irish Ferries states that the staff on the ship are not employees of Irish Ferries Ltd.  This is debatable.  Staff letters of appointment state that they are employed by Dobson Fleet Management acting as agents for Irish Ferries.  Employment lawyer, Clair Callinan, interviewed on the programme, was of the view that this makes Irish Ferries the employer.  Staff wear the Irish Ferries logo on their uniforms and work on board an Irish Ferries ship.

Irish Ferries staff laid off or availing of severance packages

Mr. Reilly's next complaint is that the programme described Irish Ferries as having laid off their Irish workforce.  He objects to this description.  This phrase is commonly used to described situations of this kind where existing work forces are laid off and services are not out-sourced.  RTÉ believe that there is no evidence of bias in the choice of term used.  It was used to assist viewers and listeners to understand what had happened.

Duration of working day on board 'MV Normandy'

Three staff on board the 'MV Normandy' confirmed in an interview conducted on board the ship by RTÉ that they worked 12 hour shifts.  This was also confirmed to Ms. O'Kelly by Dobson Fleet Management, as well as staff on board the ship on the 23 May.  Former Irish Ferries employee, Geraldine Donoghue, interviewed for 'Prime Time', also confirmed that 12 hour shift patterns were the norm when she worked on the ferry for 19 years prior to outsourcing.  On 22 June Ms. O'Kelly asked Irish Ferries to confirm that staff worked 12-hour shifts.  They declined to do so.  The following day, 23 June, workers on the ship were shown a new schedule which stated they now worked 10 hour shifts.  An employee of the ship told Ms. O'Kelly that this new schedule made no difference.  In reality they continued to work 12 hour shifts or longer.

Employee not allowed off ship

This claim was made in the programme.  Mr. Reilly states that on the contrary every available facility is given to staff to allow them go on shore.  Ms. O'Kelly was informed in several interviews with ship workers that staff had great difficulty leaving the 'MV Normandy'.  They said the volume of work was such that they were frequently too busy when the ship was in port.  They said they had to ask permission to leave the ship.  They said there were often not allowed to leave the ship.  They described an extremely hierarchical system under which they felt they had little personal control over their free time.  Frequent reference was made to feeling 'trapped' and feeling the ship was like a prison.  These workers are on this ship for 3 months at a time, so naturally it is most important to them to be able to leave the ship when it is in port.  They described one occasion where for two weeks they were unable to leave the 'MV Normandy'.

Tonnage taxation

Unlike some other EU governments the Irish government permits non-Irish registered ships to avail of lower levels of taxation in Ireland.  This was stated in the report and is accurate.  To describe this as a 'perk' is not inaccurate or evidence of bias.

The participation of Irish Ferries management in the programme.

The company cites an independent review of its operations as reason for its non-participation.  This review bound the parties to not commenting to the media for its duration.  SIPTU, a party to the review, saw no contradiction in responding to the reporter's specific queries regarding employment conditions on the 'MV Normandy'.  RTÉ is of course not bound to observe any embargo on covering a subject because of any such agreement.  If Irish Ferries management forwent its opportunity to participate in the programme that was their decision.  The reporter took on board this decision of Irish Ferries and went on to report objectively and impartially.  RTÉ cannot be prohibited from reporting on a conflict because one party refuses to participate in a programme.  The reporter gave the Irish Ferries' perspective, despite their decision not to put forward a representative on the programme.  Ms. O'Kelly also interviewed an industry representative, Mr. Glenn Murphy, of the Irish Marine Development Office.

Annual Profits of Irish Ferries

The 'Prime Time' report stated that Irish Ferries parent company made pre-tax profits of €26 million.  This indicated that the company was profit making.  Mr. Reilly claims that the report suggested that profits were being made at the expense of workers and is an outrageous libel.  The most recent Annual Report of Irish Ferries parent company makes it clear that out-sourcing of staff is the key to the company's economic future performance.  RTÉ does not see how reporting on the profits of the company and the means of achieving profits in any way libelled the company.

The reliability of one former employee

The point made in the report was that the rate of pay of €37 gross per day was well below the legal minimum wage in Ireland and was only possible because the ship was registered in the Bahamas.  The experience of the employee was included in the report as it provided viewers with an insight to working conditions on board.

During the programme the reporter stated 'On board the ship on two occasions we spoke to several workers, all with the same story, all too scared to reveal their identity'.  This is correct.  During the months of June and July reporters and researchers from RTÉ travelled on the 'MV Normandy' on two occasions and interviewed four staff.  They were not prepared to speak publicly because they feared there would be repercussions for them.  They insisted they would only do interviews on condition they were not identified.  When Ms. O'Kelly travelled on the ship in May, ship workers were extremely reluctant to talk to her about their working conditions and pay.  Ms. O'Kelly never suggested that 'all employees have the same story to tell' as Mr. Reilly alleges.  Many workers may indeed be satisfied with the pay and conditions.  But that is beside the point.  The point of the 'Prime Time' report was to draw attention to how these workers are working under conditions that would not be acceptable or legal in Ireland.

In conclusion, RTÉ believe the report broadcast in the 'Prime Time' programme was objective and impartial and that the reporter made sufficient efforts to include the interests of the management of Irish Ferries despite their decision not to provide the programme with a spokesperson.  Irish Ferries were asked on at least three occasions to provide a spokesperson.  Failing that, they were asked to provide responses to specific questions.  In these circumstances RTÉ believes the report fulfilled all requirements under broadcasting legislation.

Decision of the Commission.

The Commission has noted that Irish Ferries was offered the opportunity to participate in the programme and declined to do so.  This did not preclude the programme maker from covering the subject matter.  However, the programme maker still had a responsibility to be fair to all parties concerned.  Having been contacted in advance of the broadcast and invited to participate, Irish Ferries, through their representatives, communicated with the programme maker on the 5th of July, 2005.  The statement from Irish Ferries was accompanied by a cover note which read as follows:

“ Herewith a statement from Irish Ferries which fully explains their position viz a viz your invitation to participate on your proposed Prime Time programme on Thursday evening next.

So that viewers may fully understand Irish Ferries position, we will be obliged if you would quote from this statement in its entirety.   “
That statement read as follows:

“Arising from a recent Labour Court recommendation, accepted by the company, Irish Ferries is currently engaged in a consultation process being carried out by independent consultants the purpose of which, inter alia, will be to find a long term resolution of issues relating to the crewing and operation of its ferries vessels, of which topics covered in Prime Time are a part.  

As part of this consultation process, Irish Ferries gave its undertaking not to make any media statement in relation to matters that are under review by the consultant appointed to carry out this task, or to engage in any form of media debate or comment while the consultation process is taking place.  

End.  Tuesday 5th of July, 2005.”

The Commission notes that this statement is reflective of earlier correspondence on behalf of Irish Ferries to the programme maker, dated 23rd June 2005. 

The following is an extract from the broadcast which was made during the programme, in relation to the statement of Irish Ferries:   

“On several occasions over the past few weeks Prime Time have asked Irish Ferries why they have chosen to re-register The Normandy in the Bahamas but the company has declined to comment.  Prime Time has also asked Irish Ferries to confirm the pay, the hours and the condition outlined to us by workers on the ship and on these issues too Irish Ferries have chosen to remain silent.  It says independent consultants are looking at issues related to crewing on its ships and for the duration of this review it has agreed to issue no media statements. “ 

In its response to the complaint, RTÉ submits, and the Commission accepts, that it cannot be prohibited from reporting on a conflict because one party refuses to participate in a programme.  It is also noted and acknowledged by the Commission that RTÉ accepts, in its submission, that it is still obliged to report accurately and in a balanced manner, despite the absence of one party.  

Having carefully considered the submissions and the response of both parties, and having reviewed the broadcast, the Commission has decided that, in this instance, by failing to outline the position of Irish Ferries as recorded in its statement of the 5th July 2005, the risk of impartiality materialised.  The reason for Irish Ferries non participation was not clearly expressed in the programme.  The Commission considers that the broadcaster did not adequately refer to reason for non participation in the context of the company’s agreement to abide by the Labour Court recommendation, as referred to in the company’s statement.  In the Commission’s opinion, the viewer was not fully and fairly informed of the reason for the position taken by Irish Ferries in relation to its non participation in the programme.  The Commission accepts the complaint that the company's position was presented in an evasive manner.  This was unfair to the company.  On this basis the Commission upholds the complaint.
Conclusion:

The Broadcasting Complaints Commission upheld the complaint made by Irish Ferries.  The Commission was of the view that this broadcast did infringe the fairness and balance regulations.  The Commission noted that Irish Ferries was offered the opportunity to participate in the programme and declined to do so.  This did not preclude the programme makers from covering the subject matter.  However, the programme makers still had a responsibility to be fair to all parties concerned.  Irish Ferries submitted a statement to the programme makers detailing the reason for their stance.  This reason for non-participation was not clearly expressed in the programme.  The Commission was of the view that the company's position was presented in an evasive manner and therefore, the viewer was not fully sand fairly informed of the reason for the position taken by Irish Ferries.  This was unfair to the company.  The complaint was upheld.

BCC Complaint Decisions, December 2005

8/8

[image: image1.jpg]