[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Irish Media Review     Ref: 178.05

	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ TV1
	'6.01 News' & 'Nine o'clock News'
	3 October 2005


Complaint Summary: 
Mr. O'Driscoll's complaint submitted on behalf of the Irish Media Review under Section 24(2)(a)(impartiality) refers to a report broadcast on the '6.01 News' and the 'Nine o'clock News' concerning the approval of drugs trials at the Mater Hospital and St. Vincent's Hospital.  From the report it appeared that the drugs company producing and, presumably, financing the trials insists that those undertaking the trials must use contraceptives.  The ethics committee of the Mater opposed this aspect of the proposals.  The position of St. Vincent's was not clear from the report.  The complainant further states that: -

1. The newsreader appeared to give personal views supporting the proposals of the drug company.

2. A Dr. John Crown, a cancer specialist at St. Vincent's Hospital, was interviewed.  He supported the position of the drugs company.

3. A Mr. Stephen McMahon, of the Irish Patients Association (Ltd.), was also interviewed.  He, too, supported the position of the drugs company.  

4. No-one else was interviewed.

5. The public was thus denied impartial information on the matter.

Station’s Response:

RTE in their response state that newsreader introduced the item with a script written by a news editor.  It was an absolutely objective and impartial statement of facts, without the expression of any viewpoint from the news reader (or indeed the news editor).  It defies logic to find in this introduction any expression of personal views.  

RTE further state that they cannot see how any reasonable assessment could conclude that the report denied impartial information.  The positions of the two hospitals whose Ethics Committees had indicated that their hospitals could not participate in the clinical trials was represented in the commentary.  The viewpoints of those in favour of the trials and those against were given in the report.  The absence of a spokesperson for the two hospitals does not mean that their views were not represented.  In a report of just over 90 seconds duration there is a limit on how many contributors can be included in a report.  It is normal practice for journalists to summarise arguments without including representatives from interested parties.  RTE believes this was an impartial report and there is no substance to the complainant's perception of partiality in the report either by the newsreader or the reporter.

Decision of the Commissioner:

The Commission has considered the complaint and the response of the station.  It has also reviewed the broadcast.   The Commission accepts the response of RTE that viewers received an impartial and objective account of events.  The broadcast item in question was a factual report covering the decision of two hospitals not to participate in a clinical trial that would involve the use of contraceptives.   This was factually correct.   The reaction of two people opposed to the hospital stance was given.  The broadcaster was entitled to ascertain the reaction of people opposed to the stance taken by the hospital.  What is important to the Commission, is that the interviews were carried out in an impartial manner.  In the opinion of the Commission, the broadcast item was balanced and fair with both sides of the argument being given.   The interviews were conducted in an objective manner.   The Commission is not satisfied that there was any evidence of editorial bias in this broadcast.   

Conclusion:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Irish Media Review. The Commission was not satisfied that there was any evidence that RTE infringed the impartiality regulations.  The broadcast item in question was a factually correct report.  The reaction of two people opposed to the hospital's stance was given.  The broadcaster was entitled to ascertain the reaction of people opposed to the stance taken by the hospitals. In the opinion of the Commission the broadcast item was balanced and fair.  The complaint was rejected.
BCC Complaint Decisions, December 2005

1/2

[image: image1.jpg]