[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Ronan Condon   Ref: 188.05

	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ
	'6.01 News'
	22 October 2005


Complaint Summary: 
Mr. Condon's complaint under Section 24(2)(a)(impartiality) refers to a report broadcast on the '6.01 News' concerning a 'StopNow Drift-Net' protest by 4,500 – 5,000 anglers in Killarney on 22 October.  The 'StopNow' campaign has been lobbying the minister for State of the Marine since early 2004 to buy out the salmon drift net licences in Ireland.  Anglers from all over Ireland, mainland Europe and even Iceland turned up with the purpose of marching to the Fianna Fáil Ard Fheis to present the Minister with a letter of complaint on behalf of 80,000 anglers.  

This RTÉ news broadcast stated that only two thousand anglers turned up in Killarney.  However, this is not the source of the complaint, as figures can vary.  However, this report also stated that the Minister for State of the Marine, Pat Gallagher, 'addressed the crowd', and not only this, there was a quick snapshot of what appeared to be Pat Gallagher giving a speech spliced into the footage as if he had actually stood up on the stand and spoken to the anglers.  This did not happen.  The Minister took the letter from the StopNow representatives, said a few words to them and then went back inside.  He never addressed the crowd.  The complainant and his colleagues were sickened by this lie coming from a public service broadcaster, especially considering it was in relation to an issue that thousands of people felt strongly enough about that they travelled to Killarney and stood in the cold on a winter's day.  Therefore, they believe RTÉ should either apologise publicly for the lie, or rerun the report and state the truth.  

The fact that RTÉ state that the inaccuracy was not deliberate, does not negate the fact the RTÉ presented inaccurate and misleading information to the general public.  Why did the news team in Killarney not make an attempt to check the accuracy of the report?  If this alone had been the case, it may have been acceptable as a 'mistake' and as being non-biased.  However, in light of the accompanying footage with this news report, showing Pat Gallagher addressing a crowd, which was obviously taken from some other footage, the complainant finds it insulting for this to be passed off as a mistake, as he and 4,500 – 5,000 protestors can confirm that the Minister did not address the crowd.

The end result of this '6.01 News' broadcast was that viewers were left with the belief that when the thousand of protestors approached the Ard Fheis looking for satisfaction on the Irish drift net policy, Minister Gallagher came out and addressed them.  This blatantly gives the Minister 'good press' in relation to the incident, and constitutes blatant bias on the part of the broadcaster.

Station’s Response:

RTÉ in their response state that they did not deliberately mislead the public as the complainant claims.  What actually happened was that RTÉ made a mistake in saying that the Minister addressed the crowd.  RTÉ submits that this is quite a different matter and is nothing to do with their statutory obligation to be impartial.

It was originally intended to broadcast a report of about 90 seconds duration with a fuller account of the demonstration.  However, when news emerged on the same day of the death of the former TD, Mr. Liam Lawlor, News had to curtail its coverage of other stories including the anglers' demonstration.

The RTÉ cameraman's pictures clearly gave the impression that the Marine Minister had spoken to the protestors.  In addition, the RTÉ staff in Killarney were told that the Minister had addressed the crowd.  However, RTÉ now accepts Mr. Condon's statement that the Minister only accepted the protestors' petition and did not in fact address the demonstration.  This information had been conveyed to the news desk in RTÉ after the '6.01 News' broadcast and the script was amended for the 'Nine o'clock News' with the reference to the Minister addressing the protestors removed.  It is RTÉ policy to correct mistakes if the level of mistake is sufficiently significant to mislead the public.  In this instance it is not in dispute that Minister Gallagher went out to meet the protestors and that he accepted their petition.  What was incorrect was the statement that the Minister addressed the protestors.  RTÉ considers the inaccuracy to be minor and certainly not sufficient to require a subsequent broadcast of a correction.  The amended version which was accurate was broadcast in the 'Nine o'clock News'.

The complainant was right to draw RTÉ's attention to an inaccuracy in a report.  He is wrong when he says this is evidence of impartiality.  The issue of whether or not the Minister addressed the crowd has nothing to do with impartiality.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Ronan Condon.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe the impartiality regulations.  The text of the report read by the presenter informed the viewers of the substantive issues involved.  While the broadcaster erred in broadcasting the particular footage and stating the Minister addressed the crowd, the Commission was of the opinion that this did not impinge on the impartiality of the report.  On learning of the error, the broadcaster amended the subsequent news report.  There was no evidence of editorial bias in this broadcast.  The complaint was rejected.

BCC Complaint Decisions, December 2005

2/2

[image: image1.jpg]