[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Donal O’Sullivan                   Ref. No. 185/06
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	Newstalk
	Life with Orla Barry
	18  July 2006


Complaint Summary:

Mr. O’Sullivan’s complaint, submitted Section 24(2)(a)(impartiality), of the Broadcasting Act 2001, relates to views express by the presenter about an undercover report by one of the station’s employees in relation to practices of an Irish Pregnancy Advice Centre.  Mr. O’Sullivan states that Orla Barry clearly indicated her own view in relation to the group she referred to as ‘A Choice for Women, Woman’s Resource Centre’.  The views, he believes, were expressed by both the content and tone of her words.  Ms. Barry's introduction to the report included: - You may have read in your weekend newspapers about the practices of a certain advice centre here in Dublin.  The group in question goes under the name of a Choice for Women – Woman’s Resource Centre and it advertises its services as one that offers advice on all options in a crisis pregnancy and also offers post-abortion counselling.  However, what Newstalk has discovered is that women who visit the centre are instead being subjected to manipulation and misinformation.  For a four month period Newstalk reporter Aisling Riordan went undercover to expose the centre’s practices and what you will hear next is her story.  I should warn you that some listeners may find some of this audio disturbing’  
Mr. O’Sullivan queries why Orla Barry felt the need to tell people how to interpret the report before they were given a chance to hear it.  Her interpretation was communicated through the use of prejudicial terms as ‘shocking’, ‘exposé’, 'manipulation'.  He claims these terms were clearly added to prejudice the listener in favour of a particular interpretation.  The complainant believes this was an attempt to manipulate the listener.  As a Psychologist, Mr. O’Sullivan believes that the technique used by the broadcaster of affirming in advance the slant of the report, was an application of the brainwashing principles of researcher Karl Hovland, used during World War 2.  As a result the programme sounded, to the trained ear, like a skit on impartial broadcasting.  The onus is on a broadcaster to be impartial.  However, the broadcaster in this case while expressing her own view demonstrates abuse of power which is harmful to the listener.  This is also the reason why the prohibition against the expression of the broadcaster’s own views under impartiality must be upheld.

Finally, Mr. O’Sullivan states that Mr Harte does not, at any point, appear to address the substance of his complaint—namely that the Newstalk broadcaster, Ms. Orla Barry, contrary to section 24(2)(a) of the Broadcasting Act 2001, clearly indicated her own views in relation to the group she referred to as ‘A Choice for Women, Woman’s Resource Centre’.  He quotes the relevant part of Section 24 (2)(a) Current affairs broadcasts, including matters of public controversy or debate, must also be treated in a manner which is fair to all interests concerned.  As with news, the broadcast must be presented in an objective and impartial manner, without any expression of the broadcasters’ own views. (emphasis added by complainant).

Station Response:

Newstalk in their response state that on August 18 2006, the Life with Orla Barry programme broadcast an undercover investigative report detailing concerns by members of the pubic into certain practices of the Alpha crisis pregnancy agency also known as ‘A Choice for Women, Woman’s Resource Centre’.  The Newstalk programme entitled ‘Abortion, My Journey’ was a two part documentary by reporter Ailsling Riordan.  Broadcast over two days, it also included a live round table panel discussion with various sides of the debate in addition to listener interaction. Newstalk claim the entire broadcast was produced in a fair, balanced and impartial manner in accordance with the Broadcasting Act 2001.  This broadcast, the station state, was a matter of public interest. 

The station also submits that listeners comments were received and aired throughout the programme.  This included a vox-pop of people on the streets of Dublin and London.  The reporter also rang the Alpha office (A Choice for Women – Women’s Resource Centres answered) on a number of occasions in the week leading up to the broadcast stating it was urgent that someone get back to her.  However, no one returned her calls.  Subsequently, Alpha sent through a fax demanding their legal right of reply and Newstalk offered them a place on the panel discussion which was to take place on the 20 July.  On that date Newstalk made a call to Patrick Jameson, PRO for Alpha who had agreed to take part, but got no answer to the call.  Marie Peterson, a spokesperson for Alpha in London took the call. Among others who took part was a spokesperson from Prof-Life Campaign, Consultant Medical Oncologist Dr. John Kennedy, and the Director of Services at the Irish Family Planning Association.  A pre-recorded interview with Caroline Spillane, Director of Crisis Pregnancy Agency was broadcast expressing concern at the operation of this agency.  Newstalk provided lists of pro-life and pro-choice comments from listeners broadcast on Wednesday 19 and Thursday 20 July.

Newstalk state that it has no issue over the production and delivery of the programme and are happy that it was produced in an objective and impartial manner in accordance with Section 24(a) of the Broadcasting Act 2001.

Decision of the Commission:  

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The Commission noted that the complainant has only taken issue with the introduction given by the presenter to the report on an organisation called Alpha.  However, in assessing this complaint, the Commission was obliged to consider the broadcast as a whole i.e. the report was intrinsic to the programme and the introduction given by the presenter.  The report was an undercover investigation into a clinic that promoted itself as a standard family planning clinic.  Having heard the broadcast, the Commission was of the opinion that the content was hard-hitting and at times disturbing.  The subject matter was emotive and the report dealt with the issue responsibly, in a factual and impartial manner.  The presenter, Orla Barry, introduced the report.  Her introduction was factual in nature and she clearly identified for the listener that the upcoming report may be disturbing.  The introduction was based on the content of the report.  The Commission was of the view that the presenter gave an accurate and clear description of the report.  She correctly fore-warned the listener that what they were about to hear maybe distressing for some.  It is common practice for presenters to introduce and contextualise reports.  In this broadcast, the presenter's introduction was not determinative of bias or partiality on part of the broadcaster.  The introduction was factually based on the contents of the report that was subsequently broadcast.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a)(impartiality).

BCC Complaint Decisions, Dec 2006

2/2

[image: image1.jpg]