[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Eamonn Quinn on behalf of the Unmarried and Separated Fathers of Ireland     Ref. No. 237/06
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ 1
	Liveline
	9 Oct 2006


Complaint Summary:

Mr. Quinn’s complaint, submitted under Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001, on behalf of the Unmarried and Separated Fathers of Ireland, refers to an item relating to the new appointment of a Family Court Reporter to the Family Court service.  Mr. Quinn states that the subject for discussion was how people feel about this new recording system.  However, the discussion strayed away from the topic and continued into personal cases of bitterness by ex-wives or partners.  Furthermore, 15 women compared to 4 men were allowed on air resulting in an imbalance of views.  Mr. Quinn claims that the programme was female orientated and this caused distress to many men and fathers as they were, once again, demonised and left without a fair hearing. 

Mr. Quinn states that the group he represents is well respected, is a limited company and operates in a non-judgmental, non-gender and non-discriminatory way at all times.  Having equal numbers of men and women at their weekly meetings on Tuesday nights speaks for itself.  

They believe the discussion on this broadcast was demonising of men and fathers and that it did not give a fair balance on a pro rata basis to men or fathers.

Station’s Response:

RTÉ, in their response, state that this programme opened with the presenter, Joe Duffy, informing listeners that the Court Services had appointed for the first time, a Family Courts Reporter.  Listeners were informed that family courts are held in camera to protect the privacy of minors and others but that there was a demand for information about how the courts operate in general.  Mr. Duffy made clear to listeners that Liveline could not allow details of individual cases to be aired as it might result in people before the courts being identified.  

RTÉ provide details of each of the seventeen contributions made to the programme ranging from experiences relating to maintenance orders, to access to children, to mediation and the unfairness of the system against both men and women.  A total of five men and twelve women were featured.  One of the women said she wanted to stand up for men and stated that up to the time of her coming on air the programme had featured mostly women.

RTÉ believes the programme dealt fairly with all issues concerning separation, access to children and maintenance and does not accept that there was any bias against men’s interests.  The programme showed how difficult the whole area of separation, access and maintenance is for the family courts.  The presenter did his best to be fair to all interests and, at one point, stressed to listeners that the issue was not man versus woman.

In relation to the Mr. Quinn’s claim that numerous of his colleagues had phoned the programme, RTÉ state that the researchers taking calls are wary when a lobby group attempts to get their viewpoints on air.  The producer made every reasonable effort to ensure that a variety of views got to air and that the positions adopted by contributors reflected the variety of calls they received.  The viewpoints of Mr. Quinn’s group were included in the programme.  As a general rule, the programme prefers to take calls from individuals who appear not to be members of lobby groups.  RTÉ is fully confident that the contributors who participated in the programme were representative and reflected the range of interests on the emotional issues under examination.

Decision of the Commission:

The Commission considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  At the outset of the broadcast, the presenter said that the programme would cover the Family Law Courts in light of the new appointment of a Family Court Reporter.  The subsequent discussion included callers who had experienced the Family Law Courts.  The Commission noted that the mainstay of the discussion was the actual experiences of women and men in such courts.  It was evident that the callers believed the procedures and processes were difficult for all; men, women and children.  The presenter let the callers talk about their experiences and he also sought views and opinions on the appointment of the reporter.  He facilitated a fair and balanced discussion on Family Law Courts.  He ensured that callers did not tell too personalised a story by focussing on their experiences in the Family Law Courts.  

On hearing the broadcast, the Commission was of the view that the listener was informed of how difficult and upsetting separation can be for all those affected by it.  It was a fair and balanced discussion on the Family Law Courts, with no evidence of the demonising of men and fathers as submitted by the complainant.  The programme dealt with the experiences that various callers to the programme had with the procedures in place for marriage separation in Ireland.  This discussion did not deal in anyway with any male versus female issues.  It was not such a debate and therefore, the broadcaster was not obliged to balance the number of female participants with that of male participants in the programme.  That the numbers were not equal could not determine the bias of the broadcast.  

At the outset of the programme, the presenter clearly indicated to the listener that the programme would deal with the Family Law Courts.  The Commission is of the opinion that the presenter facilitated a fair and balanced discussion on the topic.  The Commission noted that the presenter did intercede at times to ensure that callers did not personalise their stories, but told of their experience of the Courts.  There was no evidence of editorial bias in this broadcast.  The complaint was rejected with reference to Section 24(2)(a)(impartiality).
BCC Complaint Decisions, Dec 2006

2/2

[image: image1.jpg]