[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Martin Crotty                          Ref. No. 240/06
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	Tonight with Vincent Browne
	12 October 2006


Complaint Summary:

Mr. Crotty's complaint, submitted under Section 24(2)(a)(impartiality), concerns a broadcast of Tonight with Vincent Browne which dealt with the Morris Tribunal Inquiry.  Mr. Browne alleged on a number of occasions that Gardaí must have committed perjury – he was referring to Gardaí who gave evidence at the Tribunal.  The complainant submits that Mr. Browne was in breach of the relevant legislation in the making of these statements.  

The panel on this night included a Mr. Cunningham and journalist Frank Connolly.  At the end of the programme, a phone call was made by Ms. Karen McGlinchey which seemed to have been pre-arranged wherein she gave her views by way of commentary on the situation as she saw it in relation to certain Gardaí in Donegal.  No hard questions were asked of any of the commentators – what occurred was akin to a mini-tribunal with almost universal agreement with one another and the views of the presenter.  He would also question the objectivity of Mr. Connolly who writes for The Village magazine and Ms. McGlinchey as she was herself the subject of one of the modules of the Tribunal and that must surely disqualify her as an independent commentator.

Mr. Browne went way beyond the remit of the Morris Tribunal's findings in alleging directly or indirectly on the programme that Gardaí had or must have committed perjury in relation to certain evidence they gave to the Tribunal.  Surely such a finding would be a matter for the Tribunal not for the presenter of a Radio programme.  Mr. Browne was using airtime on RTÉ radio to express his own opinions and prejudices.  

Presenters must ask hard questions.  They must also be impartial.  They must also respect the answers given.  They must take account of alternate views.  The said programme was more like a cosy arrangement between a group of persons, including the presenter, with no-one present who was willing or in a position to restore a semblance of balance to the matters under discussion.  To allege that Gardaí committed or could have committed perjury was a grave injustice to a number of Gardaí who were not represented on the programme and must amount to a serious breach of basic fairness on the part of the presenter in respect of the Gardaí concerned.

Station Response:

RTÉ states that the Tonight with Vincent Browne programme has over a number of years reported on and analysed all the various tribunals and inquiries taking place in this State.  On 12 October the entire programme was given over to the reading of extracts from the Morris Tribunal and analysis in studio from two journalists who had been reporting on the tribunal and from one contributor by telephone whose family had already participated in the Tribunal's inquiries.  The matter under investigation by the Morris Tribunal at the time of the programme was the conduct of some members of the Gardaí in Burnfoot, Co. Donegal, of whom it was alleged that they had placed a firearm in a traveller encampment in order to implicate members of the travelling community in a murder.  

Mr. Crotty believes that the presenter used the programme to express his own personal views.  It is RTÉ's view that Mr. Browne and the other contributors to the programme on the night were entitled to state that perjury had taken place and that this wasn't simply the expression of a 'personal view'.  It was rather the inevitable and only conclusion to any analysis of the evidence presented to the Tribunal.  The Tribunal had found as a matter of fact that a) some of the seven detained members of the Traveller community had been subject to racist abuse; b) some of them had also been shown photographs of the deceased person whose murder was being investigated; c) all Gardaí involved in the interrogations have given evidence to the Tribunal; d) all of the Gardaí denied they either abused the detainees by the use of racist language or had shown the photograph of the deceased to the detainees.  From this it was reasonable to conclude that several of these Gardaí gave perjured evidence.   

The participants on the programme on 12 October were amongst the few people well placed to comment on the Morris Tribunal.  Their background as itemised by the complainant is entirely irrelevant.  Vincent Browne has no part whatsoever in choosing the participants on the programme.  Indeed, Mr. Browne has been meticulous in ensuring that nothing he does or says on the programme in any way advances his own private or commercial interest

RTÉ is fully confident that the programme provided a valuable service to the public and was fully in conformity with all statutory requirements.  It is in the public interest to draw attention to the revelations of wrong-doing being exposed by the various tribunals.  

Decision of the Commission:  

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  This particular broadcast of the Tonight with Vincent Browne programme discussed the Morris Tribunal report on the Burnfoot module.  The presenter introduced his two panellists and clearly indicated their backgrounds.  At the end of the programme, he also introduced the caller and informed the listeners of her connection to the Tribunal.  The complainant questioned the independence of the panellists and the caller.  The Commission noted that the two panellists, Mr. Cunningham and Mr. Connolly, are well-known for their reporting on the Morris Tribunal and therefore, one would expect that a programme-maker would draw on their knowledge and experience.  The programme delved into the Morris Tribunal report on the Burnfoot module.  On hearing the programme, it was evident that the panellists and the presenter were knowledgeable and well-informed about the Tribunal.  In order to assess and dissect the report, such knowledge would have been a pre-requisite.  The selection of panellists on the programme could not determine the bias of the programme.

In the course of the programme extracts were read from the report.  The report was strident in its criticism of the Gardaí and in particular, the manner in which some of them gave their evidence.  The Commission was of the view that the presenter's, Mr. Vincent Browne, comments and questions reflected the contents of the report.  He stated no more than what the Chairman of the Tribunal stated in the report.  The Commission would acknowledge that the presenter may have done so in more express terms.  However, given the weight of evidence in the report, the Commission was of the opinion that the statements and questions posed by the presenter were based on fact.  The Morris Tribunal report on the Burnfoot module was extremely critical of various Gardaí and aspects of Gardaí procedures.  Therefore, one could expect that questions based on the report would be negative in nature.  This cannot determine the bias of the programme.  

The questions and comments were based on the findings of the Morris Tribunal.  This programme dealt with the issues raised in the report in a matter-of-fact manner; the report was about abuse of power and the discussion on the programme dealt with this issue in an informative, fair and factual manner.  The subject matter was treated fairly in this broadcast.  

At the end of the programme Ms. Karen McGlinchey was asked for her opinion on the Burnfoot report.  The presenter told the listener of Ms. McGlinchey's background.  As with the selection of panellists on the programme, the background of the person could not determine the bias of the programme.  The Commission must assess the content of the broadcast.  On hearing this broadcast, the Commission was of the opinion that the presenter facilitated a fair and impartial discussion on the Burnfoot module report.  The guests on the programme were interviewed in a fair and balanced manner.  The discussion was factually based on a critical and unfavourable report of the Morris Tribunal concerning the actions of Gardaí in an incident in Burnfoot.  There was no evidence of editorial bias in this broadcast.  The complaint was rejected with reference to Section 24(2)(a)(impartiality).
BCC Complaint Decisions, Dec 2006

3/3

[image: image1.jpg]