
[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission




Complaint made by:
Mr. Jaime Highland

Station: RTÉ 1 & Website       Programme: Nationwide
  Date: 7th October 2002
Summary of Complaint:

Mr. Highland’s complaint, under Section 24(2)(a) & (g) of the Broadcasting Act, 2001, relates to a piece broadcast on the Nationwide programme of 7th October 2002 dealing with the subject of the canonisation of Monsignor José María Escrivá, the founder of Opus Dei and the hosting of this programme on the station’s website.

The piece did not attempt to question the controversial issues surrounding Opus Dei and Monsignor Escrivá.  The treatment of any view even vaguely critical of Opus Dei received a short gloss (approximately 40 seconds).  It was followed immediately with a spokesperson for Opus Dei who knocked down the vague accusation of Opus Dei being a cult.  No other critical or even neutral comment was made about Opus Dei or its founder during the report.  Absolutely no political background to the activities of the organisation, the life of Monsignor Escrivá or the alleged motivations of the Catholic Church in canonising him was covered in the programme.  

The complainant was misinformed by RTÉ that the only coverage of the canonisation would be on the programme ‘Would You Believe’.  Nationwide is part of the news & current affairs programming of RTÉ and its programmes appear on the RTÉ website under the news pages.   

The subject matter of Nationwide programmes can only be described as current affairs.  Any implication by RTÉ that it regards Nationwide as less than a current affairs programme could only be described as ad hoc and disingenuous.  The length of the piece was eight minutes and thirty-six seconds (source: RTÉ’s website version of the piece).

It is indeed legitimate for journalists to put questions to spokespersons of controversial organisations and ‘allow members of the organisation to speak for themselves’.  One would expect that the questions would deal with the major elements of the controversy surrounding the organisation, and that follow up questions would be asked where their necessity is evident.

When a matter is subject to controversy and is a part of ‘current affairs’, RTÉ has a responsibility to treat the controversial claims of any relevant body with a critical eye.  That is part and parcel of RTÉ’s duty to be fair and objective.  It is in this area that RTÉ has obviously and grievously failed in its public service obligations.   The approach of ‘letting the group in question speak for itself’ is appropriate for non-commercial, non-controversial organisations, collectives and charities, but it effectively amounts to free 

- 2 -

advertising time to any other type of body.  It is an inappropriate approach to coverage of Opus Dei.  It is the complainant’s contention that that is precisely the philosophy adopted by the Nationwide programme.  It is not up to the production team to define what constitutes a ‘broadcast treatment of current affairs’, and so what is and is not subject to Section 18.  That decision must clearly be based on content.

The tone and wording of the programme left the viewer in no doubt as to where the sympathies of the producers lay.  The bias in terms of tone and in terms of time given to members of Opus Dei and critical arguments in favour of Opus Dei as compared to those opposed in this piece was manifest.

If the complaint were to be rejected on the basis that the programme was not “a broadcast treatment of current affairs” or that its subject matter was not “subject to public controversy”, it would effectively leave it open to programme makers to use ad hoc and circular arguments claiming that their programmes were not subject to Section 18 on the sole basis that the programme-makers themselves did not regard them as so.  The piece subject to this complaint is manifestly a treatment of controversial current affairs.  That much is indeed recognised by RTÉ.

The BCC would in either case be accepting that its remit goes neither beyond the narrowest bounds of programmes directly related to electoral politics, nor beyond the bounds of the most direct and open bias by RTÉ presenters and commentators.  This would leave the public with no protection against any discrete biases towards any particular political philosophy or organisation such as may be determined to influence the content of public service broadcasting.

Station’s Response:

RTÉ states that the Nationwide programme has been running for the last ten years and the series concentrates on the features side of news.  A strong element of the series is reflecting aspects of contemporary Ireland which will not get coverage in mainstream news bulletins and current affairs programming.  The item that Mr. Highland refers to was a report of less than eight minutes.  The production team thought it would be interesting to make a report on Irish members of the Opus Dei and it was decided to allow members of the organisation to speak for themselves.  Criticism of the organisation would be put to the members and viewers would be allowed listen to the answers provided and make up their own minds about the merits or otherwise of the organization.  Mr. Hyland’s complaint is that the report was not sufficiently critical of the Opus Dei assumes that there is some statutory obligation on RTÉ to be critical in all its reporting. 

- 3 -

It is RTÉ’s view that the report in question, within the context of the features nature of Nationwide, was objective and impartial and that criticism of the organisation was put to its spokesperson.  The report took no sides, criticism was put to a representative of Opus Dei in the report and the viewer was allowed to hear the responses without any intervention of the reporter.  Any viewing of the Nationwide programme will find that this is the style of the programme.  The programme’s approach is always let the group in question speak for itself and let the audience make up its own mind.

If viewers wished to see a more critical report on Opus Dei they would have found it in other programming e.g. Saint and Sinners broadcast October 1997 and Would You Believe broadcast September 1998 both of which were critical of the Opus Dei organisation.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Highland.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a) and/or (g) of the Broadcasting Act, 2001.  The programme was reported in a fair and objective manner.  There was no point of view expressed or sides taken by RTÉ during the broadcast.  The complaint was not upheld.

G:\BCC File\BCC Web site\BCC HTDocs\docs\Decisions\Feb 2003\decision d) Kolm Roche Feb03.doc


4/4

