[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Michael F. Crowe Ref. No. 231/05
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ TV1
	‘The Late Late Show’
	28 October 2005


Complaint Summary:

Mr. Crowe’s complaint, under Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001, refers to an interview with British MP George Galloway.  Mr. Crowe believes that the presenter of the show, Pat Kenny, failed to properly question Mr. Galloway over his assertions of Anglo-American support and arms supplies to Iraq and Saddam Hussein. He presents several examples to illustrate this impartiality for instance he quotes Mr. Galloway as stating (re Saddam Hussein)

’the West chose him, the West kept him in power‘ 

Donald Rumsfeld met him twice to sell him guns’  - Mr. Crowe states that in fact Mr. Rumsfeld had a letter from President Regan seeking to open diplomatic relations.

'British and American businesses and Ministers were inside selling the (Iraq) guns’.   Mr. Crowe states this is the usual left wing lie; Iraq’s weapons came from many countries except the USA and the UK.

‘Saddam Hussein is getting a Kanagaroo Cout’  Mr. Crowe states this allegation was neither challenged nor questioned.
Furthermore, Mr. Galloway asserted that the 'Washington Post' and 'New York Times' censored part of his Senate evidence.  This implies either a conspiracy or government edict on press reporting and should have been questioned by Mr. Kenny.

Mr. Crowe believes that items he has listed together with the general attitude of the programme require that RTÉ be made apologise for its bias and issue a statement clarifying the facts.

Station’s Response:

RTÉ in their response state that George Galloway is a well known member of the Westminster Parliament, who campaigned vigorously, including famously at the US Senate Committee, that American and British involvement in Iraq is morally wrong and that the two Governments have engaged in a whole series of lies about the true situation in Iraq.  Shortly before his appearance on 'The Late Late Show', the US Senate Committee had stated that Mr. Galloway estranged wife had compromised herself by accepting money from the Saddam Hussein Government as part of the food-for-oil programme.  His appearance on the programme would afford Mr. Galloway the opportunity of responding to this accusation.  RTÉ believe Mr. Crowe’s complaint is based on the premise that by not challenging Mr. Galloway’s statements RTÉ failed to be impartial, i.e. that RTÉ was partial and therefore supported Mr. Galloway’s statement.  RTÉ does not accept that there was any impartiality.  Mr. Galloway was given the opportunity to make his arguments and explain his position.  Mr. Kenny did not signal either agreement or disagreement. 

The format of 'The Late Late Show' allows for the ‘personality interview’ where well known people give their views, life histories and experience.  This format does not signal approval or agreement but is a method of interviewing used by every broadcasting organisation throughout the world. 

It is RTÉ’s view that the presentation of the programme was entirely neutral and therefore impartial.  The notion that some how each interviewee who gives his/her opinion has to be ‘balanced’ by either having guest with differing views included in the discussion or a presenter challenging what is said is untenable.

Decision of the Commission:  

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint made by Mr. Michael Crowe has been rejected with reference to Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001.  This complaint relates to an interview conducted with Mr. George Galloway, a well-known British politician.  Mr. Galloway spoke mainly about the war in Iraq and his opinions on the British and American involvement in this war.  The viewer was at all times aware that the views and opinions expressed were those of Mr. Galloway's.  This programme regularly interviews well-known people.  It is a legitimate editorial decision for a broadcaster to make to explore the work of a prominent individual.  The viewer is left to make his/her own judgement.  What is of importance to the Commission is that the interview is conducted in a balanced manner.  The presenter allowed Mr. Galloway to present his own opinions and views.  Questions were posed to elicit information from the interviewee in a fair and impartial manner.  There was no evidence of editorial bias in this interview.  The complaint was rejected.
BCC Complaint Decisions, February 2006

1/2

[image: image1.jpg]