[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Philip McConway                                Ref. No. 319/07 

	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	Hidden History: The Killings at Coolacrease
	 23 October 2007


Complaint Summary:

Mr. McConway’s complaint, submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity & impartiality in current affairs) and (f)(an assertion of inaccurate facts or information amounting to an attack on a person’s honour or reputation), relates to the documentary Hidden History: The Killings at Coolacrease.  Mr. McConway claims that there was an unacceptable suppression of pertinent source material.  The documentary did not give an accurate, forensic, historical examination, authoritative and objective account of the period in question.  There was, he claims, an overemphasis placed on hearsay evidence and conjecture.  

1. Women did not witness execution:

While the documentary’s dramatised reconstruction of the execution was based on some of the Pearsons sisters’ testimony it was distorted.  At no stage during the documentary did it mention how the Pearson women were taken to a grove.  In a letter to the producer he  highlighted how it was dubious if any of the Pearson women witnessed the execution.  The producer did not respond to the contents of this letter.  The glaring discrepancies of the Pearson’s testimony were not mentioned in the documentary.  Inconvenient evidence which conflicted with RTÉ’s preconceived viewpoint was suppressed.  The source material which undermined and contradicted the Pearson’s version of the women witnessing the execution should have been brought to the audience’s attention. 

2. Inaccurate depiction of injuries to Richard and Abraham Pearson

RTÉ’s depiction of the injuries was in complete variance to the known historical evidence.  People were left to interpret that Senator Harris’s inspired description of concocted wounds to the genitals was a deliberate and symbolic act against Protestants.  

3. Land grab conjecture

The land grab theory was not verified by the RIC.  There was never any mention in RIC County Inspector reports for King’s County of land agitation at Coolacrease.  This information was not conveyed to the audience.  This source material should have been employed as it undermined the land grab theory.  Instead the documentary insinuated the Pearsons were executed in furtherance of a land grab which was not backed up by solid evidence.  The land grab theory should have been challenged and its flaws highlighted.  Instead there was ample conjecture that the locals coveted the Pearsons land without solid evidence supporting it.  

4. Protestant opposition to Cooneyism and innuendo of an IRA sectarian campaign against Protestants

There was a failure to highlight the aggressively minded side of Cooneyism and Protestant disdain for members of the sect.  The Cooneyites were erroneously depicted as peaceful, akin to the Amish, which was in marked contrast to the historiography from the period.  Innuendo of an IRA sectarian campaign against Protestants was implied.    

Source material from the RIC County Inspector reports for King’s County as well as accounts from Offaly Protestants published in the local and national press, categorically disproving the claim that the Offaly IRA was sectarian, was not employed.    F.R. Mountgomery Hitchcock, the Rector of Kinnity and distinguished historian, denied the presence of any Republican inspired sectarianism where he lived.  In a letter to the Irish Times, 19 April 1922, he declared the south of Ireland, where he lived and worked as a clergyman in the Church of Ireland for 25 years, was ‘absolutely free from sectarian feeling, not to say bitterness.  Both Churches are on the friendliest terms’.  He had ‘never known one case of religious intolerance.  We can only live and let live down here’.  Kinnity is about four miles from Coolacrease.  This and other source material would quickly have dispelled allegations of Republican inspired sectarianism in Co. Offaly.  In a blatant breach of impartiality relevant source material was suppressed.  Based on subtle hints the audience was left with the impression Offaly Republicans were sectarian.  Offaly Protestants at the time rejected this as did the RIC.  Indeed one of the most prominent Republicans to emerge in Co. Offaly, Walter Mitchell, was a Protestant.       

Mr. McConway also claims that a clip of him was broadcast which, he believes, was a wilful distortion of his historical analysis regarding the Pearson women, supposedly witnessing the execution.  The complainant states that he had revised his analysis based on all the available historical evidence where he concluded the women did not witness the execution.  He subsequently notified the director.  The complainant claims that RTÉ permitted an inaccurate clip to be broadcast in the knowledge it was not his stance thereby damaging his reputation and creditability as an historian.
Station’s Response: 

RTÉ states that this programme looked at a historic event that took place in County Offaly in 1921 during the War of Independence, over 85 years ago.  Therefore, any analysis of those events has to be regarded as part of an understanding of historical events.  It is RTÉ’s view that the Commission must bring a different understanding of what constitutes objectivity and impartiality to a programme on a historical topic to the understanding the Commission would bring to a programme on current issues.  Indeed there is an argument to be considered that the obligation to be impartial and objective does not apply in the same way to programming on historical topics as it does to programmes on current issues.  For example, it is possible that two interpretations of an historic event could be argued and both have some validity.  Both could be considered impartial and objective, yet the two interpretations contradictory.  This is the nature of historical understanding.  The Commission needs to take this into account in their adjudication of the complaints about Hidden History.     

It is also RTÉ’s view that matters concerning negotiations that took place during the production of the programme and copies of correspondence with the producer cannot form part of the complaint’s process.  The task of Commission members is to adjudicate on what was broadcast on the night of 23 October, not on anything that happened prior to the transmission in regard to the research, planning and production of the programme. 

RTÉ states that this programme looked at a historic event that took place in County Offaly in 1921. Two Protestant brothers, the Pearsons, were killed by the IRA shortly before the ceasefire which ended the War of Independence.  Essentially the programme examined two theses.  The first of these was that the killings were justified as the two brothers had been assisting the Crown forces in their war with the IRA.  The second thesis was that the motivation behind the killings was sectarian and that there was a desire to obtain the land the Pearson family owned. 

Hidden History: The Killings at Coolacrease was the result of over a year’s methodical research on the subject of the Pearson family and the Offaly IRA during the War of Independence. 

It is RTÉ’s view that the programme Hidden History; the Killings at Coolacrease fulfilled all statutory obligations and that this complaint should not be upheld.  RTÉ believes that both theses were presented in the programme in an impartial manner and that the complainant is incorrect when he claims that vital information or records were withheld.  There is always a selection process in the editing of any programme.  The producer is entitled to decide what is the most pertinent and relevant information to supply viewers.  RTÉ believes that the selection of material to include was at all times scrupulously fair and that the selection, ordering and presentation of evidence was at all times carried out in an objective and impartial manner.  Concluding that one thesis has more weight than another is not evidence of bias.  It simply reflects the reasonable judgement of the production team having assessed all the evidence available.

The complainant submitted that the broadcast also breached Section 24(2)(f).  The complainant was a contributor to the programme.  Part of the interview he recorded was used for the programme.   Mr. McConway subsequently to the recording of the interview has revised his views on whether or not the female members of the Pearson family witnessed the shooting of the two boys.  From an early stage in the research process the complainant, Mr. McConway presented himself as a professional historian who had already conducted an exhaustive study of the Coolacrease incident.  He provided the production with a copy of a chapter from his MPhil thesis entitled ‘Spies, Informers and Militant Loyalists:  The Pearsons of Coolacrease’.  He also provided the production with part of the Court of Inquiry files, which included witness statements of Ethel and Tilly Pearson and the key note from Ethel ‘I saw the raiders search my brothers, and place them against the wall of the barn and shoot them’.  It was on this basis that an interview was conducted with Philip McConway on May 16 in Tullamore.  It was clearly a judgement call by Mr. McConway at the time that he was then in a position to give, in his own words, a full and ‘serious academic critique’ of the Pearson story.    Furthermore, prior to the interview Mr. McConway knew of the Michael Cordial witness statement (which states that the women were removed from the scene).  It is worth noting that no credible evidence emerged subsequently to cast doubt on the statements of Ethel and Tilly Pearson.  

On September 25, over four months after the recording of the interview, Mr. McConway wrote to the production team.  At no point in his covering letter, or in the attached 6 page document, did he ask for his contribution on the issue of the Pearson women witnessing the executions, to be removed or corrected. An email from Mr. McConway followed on October 9, once again accusing the production team of giving too much credence to the land grab thesis.  Once again, he did not request that the portion of his interview dealing with the witnessing of the executions be removed or edited.

Furthermore, there was no broadcast of any facts or information that related to Mr. McConway in the programme.  The contention is about facts or information about the witnessing of a killing of 86 years ago, not anything about Mr. McConway.  There was nothing broadcast in the programme which attacked Mr. McConway’s honour or reputation.    

Producer’s response:

The producer submits that the entire basis of Philip McConway’s complaint is not applicable in this instance. ‘The Killings at Coolacrease’ deals with an event that took place 86 years ago, and was not the subject of current political debate until after the broadcast.  It is fair to say that the sole national newspaper article from 2005 by Senator Eoghan Harris, sporadic internet website comment (on Indymedia), two lectures by Philip McConway, and an article in a local historical journal, did not constitute a national public debate prior to broadcast.

If the BCC does decide to adjudicate on Philip McConway’s complaint, the programme makers wish to challenge his claims. 
Radio interviews, newspaper articles and working title:
In his submission Mr. McConway makes reference to newspaper articles, radio interviews, and correspondence.  Mr. McConway makes a number of allegations about the Producers interviews in broadcast and print, and about the working title of Hidden History: The Killings at Coolacrease.  The working title was never ‘Atonement: Ethnic Cleansing in the Midlands.’  ‘Atonement’ – and ‘Atonement’ alone - was used as a working title only – and was never going to be used as the final title for the broadcast programme.  It is not unusual for programmes to use working titles which often bear no relation to the title used on broadcast.  The Producer related this fact to Mr. McConway in correspondence and in a number of conversations.  Furthermore, ‘ethnic cleansing’ as a theme was never mentioned or implied in the programme broadcast. 

The Producer dealt with the complaints under the subject headings he has listed in his original complaint and follow up response to RTE’s submission, namely: 

1. ‘Women did not witness execution’

2. ‘inaccurate depiction of injuries to Richard and Abraham Pearson’ 

3. ‘land grab conjecture’

4. ‘Protestant Opposition to Cooneyism’

5. ‘Innuendo of an IRA sectarian campaign against Protestants’

6. Spying claims 

7. Tree felling incident

1. ‘Women did not witness execution’ 
The Producer states that no-one who was present on the day of the killings at Coolacrease contradicted the Pearson women’s account that they did in fact witness the executions.  

The sworn evidence of Ethel and Tilly Pearson to the British Military Court of Inquiry in Birr was taken two days after the killings at Coolacrease.  In her statement, Ethel Pearson says:  'I saw the raiders search my brothers, and place them against the wall of the barn and shoot them.'  Tilly Pearson states: ‘They placed my brothers shortly afterwards against the wall of the barn and shot them.  When they fell they shot them again.’ 

The only other witness statement from that day is from Michael Cordial, a member of the IRA, to the Bureau of Military History, which was made 36 years after the event.  Michael Cordial’s statement is unclear.  He does not contradict Tilly and Ethel Pearson’s account of the executions, nor does he claim that they did not witness the executions.  This is his one paragraph account of the episode: ‘On 30th June, 1921, a party of about 30 men were mobilised to implement the order.  The house was surrounded and all women folk were removed from the scene.  Fortunately for themselves the father and one son were away from home that day.  The other two sons, Richard and Abraham, were captured in a hay field.  They were brought into the yard and informed of the order.  A firing party was appointed and the executions were there and then duly carried out.'  The women were removed from the house because the IRA were about to burn it down.  In this brief account, Michael Cordial does not make any reference to the presence or absence of the Pearson women at the executions themselves. 

As Michael Cordial did not make a statement on the witnessing of the executions, there was nothing to include in the programme from him.  In view of this, and also the lack of any other contemporary accounts disputing the Pearson women’s version of the executions, the Producer contends that the broadcast segment on the witnessing of the executions is reasonable, fair and accurate. 

Mr. McConway says he reached the conclusion that the women could not have witnessed the executions because they were removed to the grove: 
‘My mother who was in a fainting condition was carried by my two brothers into a little wood we call the grove and we all went with her by the order of the raiders.’ (evidence of Ethel Pearson.) 

While Mr. McConway accepts their evidence about being removed to the grove, he refuses to believe Ethel and Tilly Pearson’s evidence that they witnessed their brothers’ executions.  He says ‘the Pearson women lied to heighten their victim status’.  

2. Inaccurate depiction of injuries to Richard and Abraham Pearson 

Mr. McConway accuses the programme of inaccurately depicting the injuries to the Pearson brothers, without offering any argument or analysis of the actual gunshot injuries in his own interview.  The only view he offered on this was broadcast in the programme. Mr. McConway said: ‘The IRA botched the executions in that they should have finished them off with headshots’.  Apart from saying where the IRA should have shot the Pearson brothers, Mr. McConway never commented on the actual locations of the gunshot wounds, as recorded by Dr. Frederick Woods. 

The programme’s depiction of the injuries to the Pearsons was based on the testimony of Dr. Woods. ‘I examined him (Richard Pearson) and found a superficial wound in the left shoulder, a deep wound in the right groin and right buttock, the (substance of the latter being in front.)  In addition there were wounds in the left lower leg of a superficial nature and about six in the back which were glancing wounds. In my opinion these wounds were all caused by using revolver or rifle bullets and were fired at close quarters... In my opinion the cause of death was shock and sudden haemorrhage as a result of gunshot wounds.  The fatal wound in my opinion was that in the groin.’ 

There were two points of view as to whether or not the shooting of the Pearsons in the groin area was deliberate or not.  Both sides were clearly presented in the programme. Philip McConway claims that Senator Eoghan Harris’s statement that the Pearsons were shot deliberately in the genitals went uncontested, and accuses RTÉ of broadcasting a ‘historical fraud’.  This is not accepted by the Producer.  Mr. John Joe Dillon’s contribution, which follows Senator Harris’ contribution, says: ‘A lot of those people, they weren’t really trained to kill. They were overawed, frightened, they were victims as well in a different kind of way. Probably haunted by it maybe for the rest of their lives.’  Both statements balance each other. 

The Dublin Castle propaganda document that Mr. McConway quotes from is of no relevance to this complaint. It never featured in the programme as the Producer was loathe to include any unsupported claims in the documentary. 

3. ‘Land Grab Conjecture’

At no point in the programme, or in pre-publicity, is the phrase ‘land grab’ ever mentioned.  Land as a potential source of conflict between the Pearsons and their neighbours, was explored however, along with every other possible motivation for the shootings of the Pearson brothers.  Whilst Mr McConway disputes that land played a part in the fate of the Pearsons, this is not an argument for ignoring the weight of documentary and oral evidence positing such a theory. 

This includes William Pearson’s claim to the Irish Grants Committee.  Mr. McConway accuses the programme of failing to explain how William Pearson ‘was perceived to be supporting the British war effort’, and also failing to point out that ‘William Pearson did not own the land’.  Both Mr. McConway’s claims are not accepted by the Producer.  In the programme as broadcast the narrator actually says: ‘During the first world war William Pearson had supported a government tillage order to grow more crops. He also decided to rent more land to help the war effort.’ 
Other evidence that land played a part in this story include a contemporaneous hand written letter from William Percy, stating that he had offered the Pearsons £10,000 for their land, but was not allowed to ‘close the bargain’.  The Producer states that Mr. McConway dismisses this primary historical evidence as a ‘gross exaggeration’.  No other source disputes William Percy’s account of this matter.

The Land Commission files, which Mr. McConway also shows that IRA men were granted plots in the first division of the Pearsons land (in late 1923).  He says the programme did not include this information, when in fact it did.  Mr. McConway also accuses the producer of ‘lack of transparency and concealment’ for failing to grant him access to the Land Commission files.  The producer did not give them to him, because they were not hers to give.  The files are contained in the archives of the Land Commission at the National Archives in Dublin. The production team was granted access to the files for research purposes, but were not allowed to copy them. 

Mr. McConway disputes that land or religion played any part in this story.  Yet, the Producer contends that Mr. McConway posited these theories in the programme.  When asked about the row over an alleged mass path on the Pearson’s land, Mr. McConway states: ‘They prevented local Catholics from accessing a traditional mass path in the area.  After mass when Catholics would be returning home the Pearson brothers would ride on horses trying to disperse Catholics from the road in what was really tantamount to religious bigotry on the Pearson’s part.’

4. ‘Protestant Opposition to Cooneyism and Innuendo of an IRA sectarian campaign against Protestants’

Mr. McConway accuses the programme of failing to ‘highlight the aggressively minded side of Cooneyism’.  The Producer contends that it is unusual that he makes this statement without providing any evidence that Cooneyites were engaged in anything other than a peaceful way of life.  His views on Cooneyism do not coincide with what the Producer describes as the wealth of documentary evidence available on the Cooneyite religion, which the programme makers drew upon in researching this story.  Members of the religious sect were also consulted about their beliefs and way of life. They are, without question, pacifists.  This is borne out by the fact that during World War I Cooneyite preachers in England were granted conscientious objector status. 
5. Sectarianism

Mr. McConway complains that RTÉ did not produce evidence to support claims by Offaly Protestants that they did not suffer at the hands of the IRA, and accuses RTÉ of suppressing information on this point.

The subject matter of the programme was the Pearson family of Coolacrease, and their interaction with the local community and members of the IRA.  At no time did the programme examine the possibility that the IRA in Offaly may have been a sectarian body.  Furthermore, the programme never made any inference or came to any conclusion on this point. 

6. Spying claims 
Mr. McConway says ‘There is substantial circumstantial and documentary evidence that the Pearson were informers’, accusing the documentary makers of omitting vital information in the finished programme.  However, the Producer contends that  he fails to provide any evidence to support either claim. 

Opinions provided in pension applications do not constitute documentary evidence of spying.  Nor does a newspaper interview with IRA member Peter Lyons, conducted 61 years after the events at Coolacrease.  Nor does an (unsourced) account from local historian Paddy Heaney’s book of Offaly folklore about how ‘a stranger arrested by the IRA in the vicinity of Coolacrease was later shot as a spy near Mountbolus’. 

Mr. McConway also claims that a statement from William Pearson (‘I was always known as a staunch loyalist and upholder of the Crown’) is evidence of spying.  The Producer contends that Mr. McConway has taken this statement out of context.  William Pearson made the statement in the course of an application to the Irish Grants Committee seeking compensation for the losses he had suffered in 1921.  The background is as follows: 

I. In 1926, William Pearson's son Sidney, now the eldest boy in the family, applied to the Irish Grants Committee for compensation arising out of the loss of the farm.  The Grants Committee had been set up by the British Government to compensate loyalists who'd lost out during the revolutionary period.  Each applicant for compensation was asked a series of standard questions.  The key one was: 'Do you claim that the loss or injury described was occasioned in respect or on account of your allegiance to the Government of the United Kingdom?  If so, give particulars on which you base this claim'.  Sidney's response was: 'We were accused of (sic) the IRA of giving information to Government officials of their movements'. 

II. Sidney Pearson was turned down for compensation essentially because he was not the owner of the property.  Additionally, he had not benefitted from the advice of the Southern Irish Loyalists’ Relief Association, who represented many of the claimants to the Irish Grants Committee.  As detailed in the definitive text on compensation schemes (‘Crisis and Decline: The Fate of the Southern Unionists’, by RB McDowell), compensation depended on the applicant proving their loyalty to the crown.  The Southern Irish Loyalists’ Relief Association therefore encouraged applicants to emphasise and exaggerate their loyalism in order to qualify for compensation. 

III. This was the background to William Pearson's application to the Irish Grants Committee.  Unlike his son, he was represented by the Southern Irish Loyalists Relief Association.  In other parts of his statement, made in 1927, he has clearly exaggerated his story.  For instance, in his account of the events that day, he says he went for help (there is no evidence that he did, in fact according to his son’s diary he was in Mountmellick), that 500 men took part in the raid, and that a volley of bullets was fired at one of his daughters.  When it came to his answer to the key question (see above 'Do you claim loss or injury due to allegiance etc'), he stated: 'Yes.  I was always known as a staunch loyalist and upholder of the Crown. I assisted the Crown Forces on every occasion, and I helped those who were persecuted around me at all times.' 


By now the family had been forced out of Ireland for good, so William Pearson had nothing to lose.  In fact, the greater his loyalism, the greater his chances of receiving compensation.  Mr. Pearson’s revised approach resulted in his receipt of £7,500.  Like many medium-sized farmers of the time, William Pearson was more interested in numbers and profits than running underground militia.  It should also be noted that William Pearson was a member of the Cooneyite religion, a low-church pacifist sect.  Their pacifist status is borne out by the fact in England, Cooneyite preachers were given conscientious objector status during World War I.  

William Pearson’s ‘loyalism’ statement is included in the programme and is discussed by academic Dr. Will Murphy. 

Mr. McConway also cites as ‘compelling evidence that the Pearsons were informers…the arrest of John Dillon soon after his argument with Richard Pearson’.  However, the Producer states that there is no documentary evidence that John Dillon was arrested soon afterwards.  The programme team made every effort to investigate this claim, travelling to the British National Archives in Kew to view the Irish internment files.  The files for the Curragh Camp, where John Dillon was interned for a time, are incomplete, and run only from 7 July (7 days after the shooting of the Pearsons).  Such claim, unsupported by documentary evidence, could therefore not be included in the finished programme. 

Despite the absence of any documentary evidence to support the spying claims,  the Producer contends that Mr. McConway was given every opportunity to put forward his view that the Pearsons were informers.  Mr. McConway’s opinions on spying were broadcast in the programme (see below) -: 

‘According to local speculation, British army soldiers worked undercover as farm labourers and during the night the Pearsons would help and pinpoint where IRA volunteers lived’.

‘A British army deserter who used to drive staff officers to Coolacrease, he deserted to join the IRA. He said the Pearsons had very close connections with British army soldiers at the time and that they were passing on information. There’s no documentary evidence to support that but it’s a reasonable conclusion to make.’

Crucially, and despite the lack of evidence to support spying claims, the sequence on spying accusations was carefully balanced to reflect both points of view.  Of the five interview clips in the sequence, two were contributions from Philip McConway (see above), and two were from Paddy Heaney.  There was only one contribution from Professor Richard English putting forward the contrary view.  It is the contention of the Producer, therefore, that this sequence was objective and impartial. 
Academics 

RTÉ’s response contains a statement (‘In any case, in the programme Paddy Heaney and Philip McConway were allowed to answer Professor English with arguments countering his views’) which Mr. McConway disputes.  The Producer contends that Mr. McConway has misunderstood the meaning of the statement.  What the statement simply means is that in the broadcast programme, a contribution from Professor Richard English disputing the spying claims, was followed by two interview clips from Paddy Heaney and Philip McConway. 

Mr. McConway also says ‘Under normal circumstances, and in the interests of objectivity, I would have been granted an opportunity to critically discuss the pertinent issues with fellow historians.’  The Producer states that it would be highly unusual for any documentary maker to gather contributors together in order to discuss the issues at hand.  Over the course of his one hour and 14 minute interview, the Producer states that Mr. McConway was given every opportunity to freely express his views on the Pearsons story, and to challenge other points of view.

8. Tree Felling incident

Mr. McConway also disputes the programme’s account of the tree felling incident, in particular its interpretation of a document contained in the Court of Inquiry file.  Mr. McConway’s analysis is that this document is proof that the RIC did indeed investigate this incident and came to the conclusion that the Pearsons were culpable.  The Producer contends that Mr. McConway’s reading of this file is inaccurate and that there was no RIC report.  The document Mr. McConway cites as evidence of an RIC investigation is actually British army correspondence (5th Division Curragh Camp) that speculates on the reasons for the Pearson killings. It was filed after the Court of Inquiry had deliberated on 2 July in Birr. 

Titled ‘The Coolacrease Murders 30.6.21 – Possible Motives’, the first part of the document speculates that the Pearsons were targeted for their land.  Part two then states: 'It is said by the CI (County Inspector) Queen's County that the two Pearson boys a few days previously had seen two men felling a tree on their land adjoining the road.  Had told the men concerned to go away and when they refused had fetched two guns and fired and wounded two Sinn Féiners, one of whom is believed died.' 

Crucially the very next sentence reads: 'It is further rumoured when the farm house was burning two guns fell out of the roof.’  In other words, the army was simply collating the rumours surrounding the deaths of the Pearsons (in fact nobody died that night).  Not only were these rumours never investigated, the ‘Possible Motives’ document did not even form part of the Court of Inquiry investigation.  Furthermore, as the records show, the document was added to the Court of Inquiry file only after the case was closed. 

The production team did not rely on a personal interpretation of this material, but consulted senior professional historians including Professor Richard English (Queens University) and Dr. William Murphy (Mater Dei) for their interpretations of this document.  As previously stated, both have seen all documentation relating to the research on this programme.  The programme’s interpretation of this extract, according to the Producer,  is truthful and accurate.

Mr. McConway, it is contended, has reached some conclusions about the origins of the ‘Possible Motives’ document.  He claims that: 

- ‘William Pearson and Sidney…were almost certainly interviewed as to the motive for the execution’; 

- ‘In all probability Sidney Pearson confessed to his involvement with his two brothers on the attack on IRA volunteers’;

- ‘it is likely Sidney falsely believed one person later died’; and

- ‘It is reasonable to conclude Sidney Pearson divulged the details of the shooting to the RIC in Queen’s County’

The Producers contend that these represent a series of speculations on Mr. McConway’s behalf and that there is no actual evidence that any of this occurred. 

It is contended that the programme presented a scrupulously fair and balanced account of what happened on the night of the tree felling incident.  Both sides of this argument were carefully presented.  Mr. McConway disputes William Stanley’s version of events that night.  Mr. McConway is entitled to his view about the reliability or otherwise of William Stanley’s evidence, however this is not an argument for ignoring the contrary view on these events. 

Mr. McConway accuses the programme of ignoring a version of events provided by Oliver Stanley, a cousin of William Pearson’s.  Mr. McConway says Oliver Stanley stated ‘that a gun battle broke out after the tree was cut down with injuries on both sides’.  The clear implication is that this gun battle took place between the Pearsons and the IRA.  Mr. McConway’s comment is not accepted by the Producer.  The account by Oliver Stanley, quoted in the book ‘I Met Murder on the Way’, by Alan Stanley, actually reads: 

‘Oliver Stanley told me that after the tree had been felled, a number of men came to man the barricade thus created, and were shortly afterwards surprised by security people (police and auxiliaries, presumably). He said that a gun battle had ensued and a man was injured on either side. He said the rebels believed they had been attacked by the Pearson brothers and my father, and this was the reason for the brothers being murdered.’   

If anything, Oliver Stanley’s account adds more weight to the argument that the Pearsons did not fire on the IRA that night. 

REPUTATION

Philip McConway claims that the broadcast breached Section 24(2)(f) of the Broadcasting Act 2001.  The Producer argues that he bases his claim on his change of mind about the Pearson women witnessing the executions, and accuses the programme of ‘a malicious distortion of my [his] analysis’. 

The background to this is as follows:

From an early stage in the research process Philip McConway presented himself to the production team as a professional historian who had already conducted an exhaustive study of the Coolacrease incident.  He provided the production with a copy of a chapter from his MPhil thesis, titled ‘Spies, Informers and Militant Loyalists: The Pearsons of Coolacrease’.  Before handing over his complete research, and on the basis of his claims to be an expert on the subject, the producers agreed to pay him a fee for access to his writings and research materials.  He provided the production with the relevant excerpts of the Court of Inquiry files, which included the witness statements of Ethel and Tilly Pearson, and the key quote from Ethel ‘I saw the raiders search my brothers, and place them against the wall of the barn and shoot them’.

Prior to the interview with Mr. McConway, the producer travelled to the British National Archives in Kew, and viewed the entire Court of Inquiry file.  The Producer states that there was no other additional information in the file to contradict the Pearson women’s view that they witnessed the executions.  Furthermore, the Irish Grants Committee report cited by Mr. McConway in fact includes no eyewitness testimony from the day.  Also, the Michael Cordial IRA statement that he cites as proof that the Pearsons were removed from the scene was, by his own admission, known to him prior to the interview he conducted on May 16 2007.  

It was on this basis that an interview was conducted with Philip McConway on May 16 in Tullamore.  Mr. McConway signed a release form giving the production team permission to use his taped interview.  It was clearly a judgement call by Mr. McConway at the time that he was then in a position to give an informed account of the Pearson story.  

Over the course of the following months, Mr. McConway wrote five letters and five emails to this production.  At no stage did Mr. McConway request that his earlier analysis – that the Pearson women did witness the executions – be removed from the programme.  The only time he made mention of the women witnessing the executions was in correspondence dated 25th September.  In the course of a 6-page attachment to a letter, he said: ‘It is dubious if any of the Pearson women were permitted to view the execution’.  At no point in his covering letter, or in the attached 6 page document, did he ask for his contribution on the issue of the Pearson women witnessing the executions, to be removed or changed.  

An email from Mr. McConway followed on October 9.  He made no mention of the women witnessing the executions, and once again he did not request that this portion of his interview be removed or edited.

There was no broadcast of any facts or information that related to Mr. McConway in the programme.  The contention is about facts or information about the witnessing of a killing 86 years ago, not anything about Mr. McConway.  There was nothing broadcast in the programme which attacked Mr. McConway’s honour or reputation. 

Decision of the Commission:  
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant, the broadcaster and the independent producer.  The broadcast in question is Hidden History: The Killings at Coolacrease, which explored the murder of two brothers in Coolacrease during the War of Independence in 1921.  The Commission noted that the complainant submitted a number of reasons he believed proved the broadcast was in breach of the relevant broadcasting legislation due to the exclusion of certain material in the programme.  The broadcaster/independent producer has editorial independence and decides what material to include in its programming.  Therefore, the decision by the producer not to use material that the complainant considers important cannot determine the partiality of the broadcast.  The Commission also noted that the complainant made his argument under a number of main themes, in which he gave his interpretation and opinion on each.  In assessing this complaint, the Commission had to consider the broadcast as a whole.  A particular scene and/or opinion cannot be considered in isolation.  It must be considered in the context of the entire programme.  What is important to the Commission is that the material is fair, impartial and objective.

The Commission members noted that the programme explored the shooting from two aspects; 1. The motive for the killings was sectarian and ultimately for land; and 2. The Pearsons were supporters of, and informers for, the Crown and therefore, the shootings were inevitable in the context of the War of Independence.  On viewing the broadcast, the Commission was of the opinion that both motives were explored, with each given a fair and equal hearing.  Experts and locals with differing opinions were interviewed and offered the opportunity to state what they believed had happened.  The programme also had a very human aspect to it, clearly indicating what happened was tragic and had a huge impact on both the Pearson family and the local community.  It included members of the Pearson family and their recollections of what they had heard about the shootings and the effect it had on the family.  The viewer was also informed of the life the family had after emigrating to Australia.

It is evident from the broadcast that there are two sides to the story and each side provided differing views on why the Pearsons were killed.  The Commission noted that the complainant had based his complaint on his perspective and opinions of what happened.  He takes issue with various points that were made that he believes were biased by omission, or inaccurate and/or not based on fact.  It is not within the remit of the Commission in the circumstances of this Broadcast, to assess the veracity, or otherwise, of the claims being made in the programme.  Nor could one expect the Commission to do so.  There are two conflicting viewpoints about what happened.  Such is typical of historical events; there are various sides and viewpoints, and each contrary viewpoint can be argued to be as valid as the other.  Both theses on the Pearson story involve interpretation and conjecture. 

The complainant takes issue with the programme’s inclusion of the sisters witnessing the killings.  He submits evidence was withheld that would contradict this fact.  He also takes issue with the description of the killing of the two brothers.  As previously stated, there are two conflicting viewpoints about what happened and both ‘truths’ on the Pearson story involve interpretation and conjecture.  On viewing this section of the programme, the Commission was of the opinion that both perspectives were given a fair and balanced hearing.  The viewer was presented with opposing views and left to determine what they believed happened.  

The complainant also submits that material was withheld which would have challenged the motive that the killings were for land.  Again, this submission is based on the complainant’s interpretation.  On viewing the broadcast, the viewer was presented with opposing views and left to determine what they believed happened.  The complainant further submits that Cooneyism and IRA ‘sectarianism’ were also misrepresented in the programme.  

The complainant takes issue with the description of Cooneyites and the comparing of it to Amish religion.  The Pearsons were members of the religion and the programme informed the viewer of about the religion.  The details included, ‘they have no formal churches.  They had meetings in houses, for example, Bible studies’; ‘there are some similarities to the Amish.  There are some ideas which underlie both groups, mainly concern for simplicity.  They tried to live out the word of the Bible as they read it’; the women don’t wear make-up. They don’t cut their hair’.  Given that the Pearsons were members of the religion, a viewer could expect to learn about the religion in a programme about the family.  On viewing the broadcast, the Commission was of the opinion that the report on the religion was factual and the programme-makers were entitled to include it in the broadcast.  They did so in a fair manner.  

In relation the ‘sectarian’ motive, again on viewing the programme, the Commission was of the opinion that both perspectives were given a fair and balanced hearing.  The viewer heard equally from the side that believed the killings were part of the War of Independence and the side who believed that the killings were the result of a mix of land, religion and politics.  The viewer was presented with opposing views and left to determine what they believed happened.  

The complainant submits that his reputation as an historian was damaged due to how the interview material he participated in was used by the programme-makers.  In particular, the clip in which the complainant referred to the sisters viewing the shootings.  He submits that prior to the broadcast he wrote to the programme-maker informing her that he was dubious about whether they did actually witness the shootings.  The broadcaster therefore permitted an inaccurate clip to be broadcast in the knowledge it was not the complainant’s stance thereby damaging his reputation as a historian.  The Commission noted that the complainant committed to the programme and signed a release form agreeing to permit the programme-makers to edit and use whatever part of the interview they chose.  The Commission would acknowledge that the programme-maker must still use the material fairly and honestly.  In this particular case, the Commission noted that the statement broadcast was made by Mr. McConway and was made in an interview for the programme, Hidden History: The Killings at Coolacrease.  The clip is short and included the statement: ‘The IRA botched the execution in that they didn’t finish them off with head shots.  In hindsight, it was wrong for the IRA to allow the mother and sisters to witness the executions.  But the female members of the Pearsons were deemed to be as hostile as their brothers to the local volunteers’.  The Commission noted that at no stage prior to the broadcast did Mr. McConway specifically request that this part of his interview should not be used and/or should be changed.  Therefore, the programme-maker was entitled to include the clip in the broadcast as recorded.  In the opinion of the Commission, on viewing the item there was no evidence of inaccurate facts or information that amounted to an attack on the honour and/or reputation of the complainant.  

This broadcast dealt with its subject matter in a fair and balanced manner.  Both ‘truths’ of why the brothers were shot were explored and the voices from both sides equally heard.  On viewing the broadcast, the Commission was of the view that the programme raised the question, which motive was more likely?  Both opinions were presented with equal weight, with no assertion made in the programme of which opinion had more validity, if any.  The opening part of the programme included the narrator saying: ‘At 4 pm on 30th June 1921 the episode unfolded at Coolacrease House, Co. Offaly.  Few dispute the central facts of this event.  But nearly a century on, this one story continues to divide itself into two.  Two sides, two sympathies, two truths’.  In the opinion of the Commission the subsequent material presented the ‘two sides, two sympathies, two truths’ in a fair and balanced manner with no evidence of editorial bias.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality).  There was no evidence of any inaccurate facts or information which could amount to an attack on the complainant’s reputation or honour.  The complaint was also rejected with regard to Section 24(2)(f)( an assertion of inaccurate facts or information amounting to an attack on a person’s honour or reputation).

BCC Complaint Decisions, February 2008

1/15

[image: image1.jpg]