[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Ms. Justine Delaney-Wilson                 Ref. No. 365/07 

	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	News at One
	19 November 2007


Complaint Summary:

Ms. Delaney-Wilson’s complaint, submitted under Sections 24(2)(a)(fairness, objectivity & impartiality in current affairs and objectivity & impartiality in RTÉ published matter) and (f)(inaccurate facts that could amount to an attack on dignity, reputation or honour) refers to an item broadcast on the News at One.  Ms. Delaney-Wilson states that she strongly objects to the tenor and content of the portion of the broadcast which is described on the RTÉ website as “Evidence of minister taking cocaine questioned”.  She claims that the presenter, Seán O’Rourke entirely failed to present the programme in an objective and impartial manner.   Ms. Delaney-Wilson further claims that the aggressive and cynical manner in which the presenter dealt with the material relating to her amounted to an attack on her dignity, reputation and honour.

Ms. Delaney-Wilson is the author of a book “The High Society”.  The book contained a number of first hand interviews with different individuals who experienced addiction to various prescription, non-prescription and illegal drugs and with experts with experience in treating such addiction.   The book focused on the use of drugs by those in professional circles and the difficulty in obtaining treatment and support in that context.  RTÉ subsequently broadcast a two part series, which included some of the material from the book and which was generally regarded as controversial.  

The News at One featured a recording of an excerpt from an interview Ms. Delaney-Wilson gave to Mary Wilson on 4th October’s Drivetime programme, a comment from Pat Carey T.D. and an interview with Kevin Dawson of RTÉ.  The complainant believes there was a greater onus on RTÉ to ensure that the information it reported was factually accurate and balanced.  However, she believes listeners to this interview were left with the impression that she is a liar and someone who fabricated material to sell her book.  There was no attempt by the presenter to inject any impartiality into the broadcast.   Ms. Delaney-Wilson states that while she appreciates that the subject was a matter of controversy at the time, the terminology used and the manner in which the broadcast was presented was unnecessary and unfairly prejudicial to her.  

Ms. Delaney-Wilson states that the presenter expressed the opinion that there was a massive question mark over a statement she had given to Drivetime.  An excerpt was played three times during the broadcast, implying that it was not credible.  Mr. O’Rourke went on to say that the complainant was not telling the truth and led the interviewee to agree with him.  Mr. O’Rourke then said, in what Ms. Delaney-Wilson considers quite offensive terms “so how can we believe anything from her?” followed by “it beggars belief, it really does… and to think people could take this at face value”.  The complainant states that this was a very serious allegation to make against her and there was no attempt to inject any balance into the discussion or to point out that she had always stood over the material in her book.  The fact that she was not there to defend herself should have been taken into account.  At the very least, this allegation should have been put to her prior to broadcast.

Mr. O’Rourke said attempts were made to contact the complainant; however, she is not aware of such efforts.  To her knowledge no messages were left on her mobile phone – the number was generally available in the media as a result of the publicity for the book.  Ms. Delaney-Wilson was abroad at this time and she believes Mr. O’Rourke was aware of that.

The complainant believes Mr. O’Rourke displayed what appeared to be personal animosity or at least extreme disdain towards her during this broadcast.  She strongly objects to the presenter’s decision to present her as someone who was not credible because “other people wouldn’t ever have heard of Justine Delaney-Wilson”.  She believes the presenter used the words “claim” “claimed” and “claims” a number of times as if to drive home the point that her book was not credible.  

Ms. Delaney-Wilson states that RTÉ has a duty to provide fair and impartial broadcasting and it was inappropriate for a presenter to display personal hostility towards someone who is the subject of a discussion, as Mr. O’Rourke did on this occasion.  Listeners were left in no doubt as to the presenter’s own views.  The complainant believes she was unfairly portrayed as an untruthful and unreliable person who fabricates controversial stories for personal gain, which is entirely false and has been extremely damaging to Ms. Delaney-Wilson personally and professionally.

Station’s Response:

RTÉ state that the presenter in this broadcast conducted himself at all times, in an impartial manner.  What Ms. Delaney-Wilson describes as an “aggressive and cynical” manner was actually an example of a journalist carrying out his function in an independent and professional manner.  RTÉ does not accept that Mr. O’Rourke was personally hostile towards the complainant.  His line of questioning was designed to clarify matters and to challenge a range of arguable conflicting statements which had been issued in regard to the existence or not of a recording of an interview with a Government Minister where there was an acknowledgement of cocaine consumption.

The publication of an allegation that a Government Minister had broken the law is a very serious matter.  When there is uncertainty as to whether or not there is any evidence available to back up this claim it is right and proper that journalists should probe this claim.  It is evidence of the integrity and independence of the presenter and the editorial team of the News at One that such a robust line of questioning ensued despite the fact that the allegation had been published in an RTÉ broadcast and that the person being interviewed was an RTÉ editorial executive.  At all times during the course of the interview with Kevin Dawson the presenter demonstrated journalistic independence.  What Ms. Delaney-Wilson characterises as an attack on her honour and reputation was actually a series of probing questions concerning RTÉ’s editorial processes in the commissioning of programmes which included serious allegations of illegal activity by a Government Minister, a pilot and others.

RTÉ state that extensive efforts were made to contact the complainant.  The News at One production team tried to contact her through her publishers, Gill & Macmillan to no avail.  They tried repeatedly to phone her on her mobile number in New Zealand.  Her phone was permanently switched off and therefore voice mail messages could not be left.  Ms. Delaney-Wilson claims that she was available on her mobile phone.  RTÉ does not accept this; extensive unsuccessful efforts were made to contact her. 

In any case the agenda had moved on to RTÉ’s editorial processes in the commissioning from the independent production sector of programmes which included controversial allegations.  What the presenter reflected in his questions to Mr. Dawson was the scepticism which many people felt when they heard the broadcast of the two High Society programmes.

RTÉ corporately has consistently defended the editorial integrity of the programmes both in its statements and in its evidence before the Oireachtas Committee on Communications, Energy and Natural Resources.  As part of that process, RTÉ has consistently stated that it has no reason not to stand over the research of Ms. Delaney-Wilson.  The interview carried out in the News at One programme was not part of the RTÉ corporate response.  It was a news and current affairs programme carrying out its statutory functions completely independently of a RTÉ corporate position on the broadcast of High Society.  The presenter, Seán O’Rourke, was not expressing personal views but was simply putting relevant questions in a robust manner to an RTÉ executive, who was defending the programmes, presented by the complainant.
Decision of the Commission:  
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The discussion in question centred on the controversy that had arisen from claims made in a book entitled ‘The High Society’ and a two-part programme based on the book, broadcast by RTÉ television.  The interviewee on the programme was the Commissioning Editor of Factual Programmes in RTÉ, Mr. Kevin Dawson.  The Members noted that the decision by RTÉ to make the programmes had become part of the controversy.  In this particular discussion, the presenter explored the issue of whether the admission by a Government Minister that he regularly took cocaine was recorded in tape or note format.   The presenter’s introduction to the discussion included: ‘After many weeks of speculation, doubt and conjecture, it’s now emerged that there is no tape recording of a Government Minister admitting to taking drugs, specifically cocaine regularly......In early October the author Justine Delaney-Wilson explained how some of the people she interviewed for the book and programmes were on tape, whilst others were not’.  


Mary Wilson: ‘What happened in the case of the Government Minister?


Justine Delaney-Wilson: ‘In that case I have a recording’.
Mary Wilson: ‘You have a recording and you’re keeping that someplace safe?


Justine Delaney-Wilson: ‘I certainly am, yes’.

The Commission would acknowledge that this was aired three times, as submitted by the complainant.  However, this could not determine the partiality or otherwise of the broadcast.  The Commission must consider the content of the entire interview.  

On hearing the interview, it was evident that the premise was, could the assertions made in the book and the programmes be believed given the contradictory statements concerning how the material and in particular, that relating to the Government Minister, was recorded; and the implications this had for the editorial decisions made by RTÉ.  The Commission acknowledges that the premise was negative in nature.  However, it was based on fact and was part of public debate and controversy, widely covered in the print and broadcast media.  It could not determine the partiality of the broadcast.  The Commission also noted that Ms. Delaney-Wilson was not available for interview.  The broadcaster was still entitled to cover the issue.  What is important to the Commission is that it did so in a balanced and impartial manner.  

The interviewee was the Commissioning Editor for Factual Programmes in RTÉ.  Given that the editorial decision by RTÉ to make the programmes was under question, a listener could expect the participation of an Editor from RTÉ in such a discussion.  

The interviewer questioned and challenged the views expressed by Mr. Dawson in a fair and balanced manner.  It was a robust interview, typical of the type of questioning one would expect about an issue of public controversy.  The presenter asked the interviewee if he believed the author, ‘either she was telling the truth or she wasn’t’.  Such questioning was based on what was being openly debated in the media and in society that contradictory statements had been made about the recording of research material.  The interviewee clearly stated that there was a ‘strong basis for believing in the authenticity of what she [Ms. Justine Delaney-Wilson] has done.....shooting the messenger is not the answer to the cocaine epidemic, which all the experts agree is raging in Irish society’ and the decision to make the programmes was based on ‘public interest in bringing material forward’.  This was a rigorous interview, one in which tough questions were asked of the interviewee, Mr. Dawson.  The Commission would acknowledge that the presenter may have used what some listeners would consider emotive language in one of his questions, which the Commission considered borderline in terms of broadcasting legislation.  However, in the overall context of the interview both sides of the debate were given a fair hearing.  The Commission noted that Mr. Dawson was given ample time to address the questions posed by Seán O’Rourke.  The interview reflected the public debate at the time; there were questions being asked about the credibility of some of the claims in the book and RTÉ’s editorial decision in the making of the programmes.  The presenter dealt with the issues in a tough, but fair and impartial manner.  The interviewee was given the time he needed to respond to the questions.  He was afforded ample opportunity to defend the decision of RTÉ to make the programmes and in doing so, clearly stated the station’s belief in the veracity of the claims in the book.  There was no evidence of editorial bias in this programme.  

In relation to the issue of inaccurate facts, the Commission noted that the premise of the interview was based on fact; there was controversy surrounding the editorial decision made by RTÉ to base programmes on the book arising from the contradictory accounts the author gave on how source material was recorded and subsequently authenticated.  The Commission noted that the complainant refers to the presenter questioning the credibility of Ms. Delaney-Wilson’s book.  However, this was in the context of the contradictory statements about how material was or was not recorded and was posed by the presenter to elicit information from the interviewee about RTÉ’s editorial decisions.  RTÉ had become part of the controversy and the presenter asked if RTÉ still stood over the programmes given the controversy that had arisen.  The Commission would acknowledge that the line of questioning was tough and can understand that the complainant may have found it hard-hitting given her association with the subject matter.  However, there was no content that one could consider amounted to an attack on her reputation or honour.

This interview set out to explore an editorial decision by RTÉ to make a programme based on a book, which became the subject of intense public and media scrutiny.  In the opinion of the Commission, the broadcaster did so in a fair and impartial manner, with no evidence of inaccurate facts or assertions that amounted to an attack on a person’s honour or reputation.  The complaint was rejected with regard to Sections 24(2)(a)(fairness, objectivity & impartiality in current affairs and objectivity & impartiality in RTÉ published matter) and (f)(inaccurate facts that could amount to an attack on dignity, reputation or honour).
BCC Complaint Decisions, February 2008

5/5

[image: image1.jpg]