[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Ms. Justine Delaney-Wilson                    Ref. No. 369/07 

	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	Newstalk 106 – 108
	The Right Hook
	20 November 2007


Complaint Summary:

Ms. Delaney-Wilson’s complaint, submitted under Sections 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs) and (f)(inaccurate facts that could amount to an attack on dignity, reputation or honour) refers to an interview with solicitor Simon McAleese on The Right Hook.  Ms. Delaney-Wilson states that the presenter George Hook, failed to present the programme in an objective and impartial manner.  The cynical manner in which the broadcaster dealt with the material relating to her, she believes amounted to an attack on her dignity, reputation and honour.

Ms. Delaney-Wilson is the author of a book ‘The High Society’.  The book contained a number of first hand interviews with different individuals who experienced addiction to various prescription, non-prescription and illegal drugs and with experts with experience in treating such addiction.   The book focused on the use of drugs by those in professional circles and the difficulty in obtaining treatment and support in that context.  

Ms. Delaney-Wilson believes that during this broadcast the onus was on the broadcaster to ensure that the information discussed was factual, accurate and balanced.  However, she believes listeners to this interview were left with the impression that she is a liar and someone who fabricated material to sell her book.  There was no attempt by the presenter to inject any impartiality into the broadcast.   Ms. Delaney-Wilson states that while she appreciates that the subject was a matter of controversy at the time, the terminology used and the manner in which the broadcast was presented was unnecessary and unfairly prejudicial to her.  

The presenter opened the segment by stating ‘it now transpires that there seems to be some doubt about the story’.  This is not borne out by the facts as set out in Gill & Macmillan’s statement.  The only doubt that had arisen as a result of that statement was as to whether Ms. Delaney-Wilson’s publishers were aware of the fact that she had recorded the interview with the Government Minister, which featured in the book.  However, this broadcast presented their statement as entirely undermining the story, which any fair reading could not have drawn from that statement.  The complainant, therefore, believes that the broadcast was premised on an unfair misrepresentation of the facts.

Mr. Hook then presented the Gill & Macmillan statement as raising the question of whether a tape recording of the interview with the Minister ever existed.  Again this entirely misrepresents the statement they had issued as it only went so far as to say that they were disappointed that the recording had been destroyed.  It did not in any way question whether that interview had taken place or whether there had ever been such a recording.  

The presenter expressed his personal views, stating that “once your publishers say that [that there were issues of authenticity and credibility] it doesn’t say much about the book, does it?”  Mr. McAleese went so far as to say Ms. Delaney-Wilson ‘was telling fibs’.  He went on to say RTÉ and Gill & Macmillan were ‘questioning the credibility of this material’.  Neither RTÉ nor Gill & Macmillan had questioned the credibility of the material.  The complainant believes these statements misrepresented the facts.

Mr. Hook also said ‘the key to all this is that it probably sells more copies which is good for the publisher and good for the author’.  The complainant believes that this meant she had cynically fabricated a claim that she had interviewed a government minister when that was not the case in order to increase the sales of the book.  Mr. Hook implied she had lied in relation to the existence of a tape recording by stating in a disbelieving tone ‘or says there was a tape recording’.  

Ms. Delaney-Wilson states that she was abroad in New Zealand at the time but had issued a statement through her solicitor on 19 November 2007.  Both Mr. Hook and Mr. McAleese would have been aware of this statement, which had received widespread media coverage.  The complainant believes it would have been reasonable to refer to this statement.  She also states there was no attempt to inject any balance into the discussion or to point out that she always stood over the material in her book.  Furthermore, she strongly objects to Mr. Hook’s decision to present her as someone who was not credible because ‘nobody had ever heard of Justine Delaney-Wilson until this book and programme were released’.  She strongly objects to serious allegations being made and presented in this way.  Mr. Hook and Mr. McAleese knew that the complainant’s publishers had confirmed the previous day that they entirely stood over the material in the book; that no legal action had been taken following publication; that Ms. Delaney-Wilson confirmed that she personally stood over its contents and that she also confirmed she had interviewed a government minister as set out in the book.  The complainant believes this was glossed over in a sensational way.   

Station’s Response:

Newstalk 106 – 108 in their response note that Ms. Delaney-Wilson concedes that the subject matter of the book was controversial.  Newstalk 106 – 108 contend that the claim that a Government Minister admitted to her that he used cocaine regularly, goes far beyond this and was in fact unprecedented.  This is borne out by the fact that her claims generated a huge amount of publicity and led to a statement from her publishers in which they admitted there were issues of authenticity and credibility with regard to the book.  Therefore the issues involved go well beyond Ms. Delaney-Wilson’s authorship of the book.  It was an issue of huge public interest and open to fair comment by presenters and commentators such as George Hook and Simon McAleese.

Newstalk 106 – 108 state that the main thrust of Ms. Delaney-Wilson’s complaint centres on the way the presenter and the interviewee dealt with a statement which was released by her publishers Gill & Macmillan.  However, Simon McAleese made clear there is an extraordinary contradiction in that statement and Ms. Delaney-Wilson’s reliance on it betrays many of the weaknesses in her arguments.  Mr. McAleese points to what he describes as an extraordinary statement from Gill & Macmillan in which they say ‘that if the author had been open and frank with us at all times she would have had nothing to fear. The evidential value of her source material was overwhelmingly convincing.  Ironically nothing in all this causes us to doubt the veracity of the book as printed’.  Newstalk further points out that Ms. Delaney-Wilson claims that the broadcast presented the statement as entirely undermining the story and was premised on an unfair misrepresentation of the facts. Newstalk 106 – 108 state that the presenter and Simon McAleese highlighted real concerns that were shared by both Ms. Delaney-Wilson’s publishers and RTÉ while carrying out a forensic analysis of the statement.

In relation to the recording of interviews, Newstalk 106 – 108 state that Gill & Macmillan made clear they had been left in the dark with regard to the way the recordings were carried out; pointed out that the author had destroyed the tape without reference to them and against their wishes; that they only found out seven weeks after publication that there was a recording of the politician and perhaps most damning of all, said Ms. Delaney-Wilson had placed herself in a completely unsatisfactory position on the credibility issue.  

Not only does the author take issue with the presenter’s reference to this controversy selling more books ‘which is good for the publisher and good for the author’, she also leaps forward to a different part of the interview to link the comment with the line where George Hook says about the author ‘or says there was a tape recording’ thus creating the impression that the presenter was implying she was lying.  George Hook was merely pointing out that there were question marks over the credibility and authenticity of her claims.  

Newstalk 106 – 108 always strives to have a balance in broadcast items and in this instance strove without success to contact Ms. Delaney-Wilson in the days leading up to the item and again on the day itself.  Her publishers, Gill & Macmillan categorically refused to come on the programme. 

Newstalk 106 – 108 does its utmost to ensure that balance is achieved in the overall coverage of an item.  Ms. Delaney-Wilson was a guest on the Breakfast programme on 2 October 2007 where in an 11 minute interview with Claire Byrne was afforded the opportunity to give an in-depth account of her book and the background into it.  The interview ended with Claire Byrne describing the book as ‘a great read’ as well as giving broadcast details for the TV documentary.

Newstalk 106 – 108 state that they have shown that Ms. Delaney-Wilson’s own publishers had expressed very serious concerns about the authenticity and credibility of her claims.  This was the main news angle to the story and was the angle pursued by both George Hook and Simon McAleese.  The presenter’s reference to it all being great fun referred to the publicity and controversy surrounding the whole affair and not any allegations being made against Ms. Delaney-Wilson.

Decision of the Commission:  
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The discussion in question was about the controversy that had arisen from claims made in a book entitled ‘The High Society’ and a two-part programme based on the book broadcast by RTÉ television.  The Commission noted the presenter’s introduction to the interview which included: ‘Well of course the newspapers have been full ever since the book was published, ‘The High Society’, by Justine Delaney Wilson, everybody wanted to know which Cabinet Minister was sniffing cocaine.  Well it now transpires that there seems to be some doubt about the story, publishers Gill & MacMillan, issued a statement today, which really, well we will discuss it, but they are really suggesting, maybe all is not as it seems.  In the studio with me, is Simon McAleese, Solicitor and Media Law Specialist of Simon McAleese Solicitors.  Simon welcome to the studio’.   In the subsequent interview, the issue of a potential court case was discussed and a press release issued by the publishers of the book, Gill & MacMillan.  

On hearing the interview, it was evident that the premise was whether the assertions made in the book and the programmes ‘High Society’ be believed, given that the publishers of the book and RTÉ were now raising questions about credibility?   The Commission would acknowledge that the premise was negative in nature.  However, it was based on fact and was part of public debate and controversy, widely covered in the print and broadcast media.  It could not determine the partiality of the broadcast.  The Commission also noted that Ms. Delaney-Wilson was not available for interview.  The broadcaster was still entitled to cover the issue.  What is important to the Commission is that it did so in a balanced and impartial manner.  

In the course of the interview, the interviewee read parts of the press release issued by Gill & MacMillan.  This included giving the history of the contradictory accounts of what was recorded in audio format and was recorded in note format and confirmed the recordings of the Minister’s admission had been destroyed.  He went on to read ‘There are issues of authenticity and issue of credibility.  Ironically, nothing in all this causes us to doubt the veracity of the book as printed....If the author had been open and frank with us at all times, she would have nothing to fear.  The evidential value of her source material was and remains overwhelmingly convincing...’

The interviewer also asked if it was appropriate that a State broadcaster would run with a story that wasn’t properly checked out.  The interviewee said he believed it was worrying, especially given the enormity of the claim, that no-one in the station had heard the recording.  The interview reflected the public debate at the time: there were questions being asked about the credibility of some of the claims in the book and RTÉ’s editorial decision in the making of the programmes.  The Gill & MacMillan press release did raise the issue about credibility and authenticity.  In particular, it detailed the controversy around the format of the records of the interview with the Government Minister.  The presenter referred to such in his opening statement and throughout the interview.  The Commission was of the opinion that he did not misrepresent the press release as submitted by the complainant.  He informed the listener that the publisher said in the statement that the author destroyed the tape and then he asked, ‘the question of course exists whether this tape ever existed?’  The question must be considered in the context of the controversy and the entire interview.  The author had given contradictory accounts of how material was recorded and the publishers acknowledged this fact in the press release.  The interviewer was asking a question given the admission by the publishers and RTÉ that they had not heard the tape and therefore, the tape recording of the source material had not been authenticated by either of them.  His question reflected these public facts and was a valid question to ask given that the claim was about a Government Minister and the public interest involved. 

With regard to the presenter stating ‘sells more copies...’, when heard in context it was clear that the presenter was referring to the controversy of the claim about a Minister sniffing cocaine and not an assertion that the author lied.  The presenter stated, ‘Or says there was a tape recording.  But the interesting thing about this of course, is that nobody had ever heard of Justine Delaney Wilson until this book and programme were released.  So by having an alleged Cabinet Minister sniffing cocaine, it catapulted her into you know mega fame’.  The complainant also takes issue with the words used by the presenter.  In the opinion of the Commission, the use of ‘says’ and ‘alleged’ were used given the controversy; the tapes were destroyed and the publishers and RTÉ had not heard them.   They were not authenticated by either party.  Also, the author had given two different accounts of how she had recorded the source material.     

In relation to the issue of inaccurate facts, the Commission noted that the complainant refers to the presenter questioning the credibility of Ms. Delaney-Wilson’s book.  In particular, she refers to the reference that ‘nobody had heard of Justine Delaney-Wilson......’   The statement must be taken in the context of the controversy and the entire interview.  The programme ‘High Society’ had generated a huge amount of media coverage and debate.  The main focus of a lot of the attention was on the assertion that a Government Minister had admitted to snorting cocaine.  The presenter’s question reflected this fact; the author was getting extensive coverage.  Many viewers and listeners would not have known about her work before the publication of the book and the subsequent programmes.  There was no personal assertion about the author. 

The Commission would acknowledge that the complainant may have found the subject matter hard-hitting given her personal association with the subject matter.  However, the Commission was of the opinion that the issue was presented in a fair and impartial manner.  The presenter explored the question of the controversy concerning the authentication of source material for ‘High Society’ arising from contradictory accounts the author gave of how source material was recorded.  Specifically, neither the publisher Gill &  MacMillan nor RTÉ knew of the existence of a tape recording of the Government Minister’s admission.  Therefore, neither party had authenticated the taped admission.  The programme did not require the presence of the author or a press release from the author for balance.  The content was factual and the issue was one  of public controversy and interest.  There was no inaccurate content that one could consider amounted to an attack on her reputation or honour.

The interview addressed an issue of intense public and media scrutiny.  In the opinion of the Commission, the broadcaster did so in a fair and impartial manner, with no evidence of inaccurate facts or assertions that amounted to an attack on a person’s honour or reputation.  The complaint was rejected with regard to Sections 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs) and (f)(inaccurate facts that could amount to an attack on dignity, reputation or honour).
BCC Complaint Decisions, February 2008

1/5

[image: image1.jpg]