[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Ms. Justine Delaney-Wilson                    Ref. No. 370/07 

	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	Drivetime
	21 November 2007


Complaint Summary:

Ms. Delaney-Wilson’s complaint, submitted under Sections 24(2)(a)(fairness, objectivity & impartiality in current affairs and objectivity & impartiality in RTÉ published matter) and (f)(inaccurate facts that could amount to an attack on dignity, reputation or honour) refers to an item broadcast on Drivetime.  Ms. Delaney-Wilson states that the presenter, Ms. Mary Wilson, failed to present the programme in an objective and impartial manner.  The manner in which the presenter dealt with the material relating to Ms. Delaney-Wilson also amounted to an attack on her dignity, reputation and honour.  

Ms. Delaney-Wilson is the author of a book “The High Society”.  The book contained a number of first hand interviews with different individuals who have experienced addiction to various prescription, non-prescription and illegal drugs and with experts with experience in treating such addiction.   The book focused on the use of drugs by those in professional circles and the difficulty in obtaining treatment and support in that context.  RTÉ subsequently broadcast a two part series, which included some of the material from the book and which was generally regarded as controversial.  

Ms. Delaney-Wilson further submits that Drivetime is part of news and current affairs programming and as such, she believes there was an onus on the broadcaster to ensure that the issues concerning Ms. Delaney-Wilson were discussed in a balanced manner.  She was on a family holiday in New Zealand, a trip which had been planned for many months, and as she was in a different time zone, had arranged for her solicitor, Ms. Harty, to provide an interview to the programme and to be available to answer questions as far as she could on her behalf.  

She further submits that it is clear on hearing the interview that the presenter Ms. Wilson handled the discussion in an unusually aggressive manner: -

· she was dismissive of any points made

· she spoke over Ms. Harty’s answers on a number of occasions

· she had her own agenda and was not interested in what the Ms. Harty had to say

· listeners could only have been left with the impression that in the presenter’s opinion Ms. Delaney-Wilson had fabricated material to sell the book

There was no attempt to inject any impartiality into the broadcast.  Ms. Delaney-Wilson submits that the contents of her book were controversial and she cannot criticise RTÉ for covering the story, but she feels that the interview was unfairly prejudicial to her personally.

The complainant takes issue with the final statement made by the presenter at the end of the interview, to which Ms. Harty had no opportunity to respond, that ‘we would like to make the point though that in the case of Geraldine Kennedy there was no doubt that the sources did exist, the material was printed in the newspaper and she is a journalist with a long-standing and very distinguished reputation’.  Ms. Harty had made the point that the Irish Times editor had similarly destroyed source material to avoid revealing confidential sources.  This was a fair point, which the presenter instantly discounted.  By making this statement at the close of the interview, the presenter was saying that there was considerable doubt that Ms. Delaney-Wilsons sources existed and that Ms. Delaney-Wilson does not have a good reputation.  There is no other reasonable interpretation that could be placed on it.  This was a very serious allegation and in the circumstances, where her solicitor was given no opportunity to respond on her behalf, it again displayed a complete lack of balance and has been very damaging to her.  

Station’s Response:

RTÉ state that the interview was fair and objective and that there were no inaccurate facts or information broadcast in the interview.  The interview was with the author’s solicitor, Ms. Harty, and concerned the credibility of the allegations made in the High Society book and programmes.  In Ms. Delaney-Wilson’s absence on a family holiday in New Zealand, her solicitor agreed to represent her client.   

The item opened with a two minute introduction in which the programme presenter, Mary Wilson, outlined for listeners the background to the controversy and included brief extracts from previous programmes dealing with the topic.  This was followed by a 12 minute interview with Ms. Harty.  Throughout the interview, the presenter conducted herself in a professional manner.  She subjected Ms. Harty to a rigorous interview.  At all times the presenter remained impartial.  All the questions asked by the presenter reflected her role of putting salient questions in an independent manner to her interviewee.  At all times she gave the interviewee ample opportunity to defend her client to the best of her ability.  At several points during the course of the interview listeners were made aware that Ms. Delaney-Wilson had only become Ms. Harty’s client in the previous few days and therefore, Ms. Harty did not have all the information necessary to answer all the questions put to her.  

During the course of the interview Ms. Wilson was not aggressive or dismissive and did not pursue an agenda as submitted by the complainant.  Ms. Harty herself expressed no dissatisfaction with the manner or content of the interview.

The broadcaster further submits that as comparisons had been made during the course of the interview between Ms. Delaney-Wilson’s decision to delete the recording of an interview with a Governement Minister and that of the Editor of the Irish Times Geraldine Kennedy to destroy leaked documents from a planning tribunal the presenter thought it important to make the listeners aware of the points of dissimilarity between the two acts.  In the case of the Irish Times there was no controversy about the authenticity of the documents leaked.  The issue was simply who had leaked the documents.  In the case of Ms. Delaney-Wilson there was controversy about the existence and/or authenticity of the alleged recording of an interview with a Government Minister.  The relevant point of comparison between the two cases was the journalistic desire to protect sources.  Ms. Delaney-Wilson believes this statement challenged her reputation as a journalist.  It is RTÉ’s view that the only reasonable interpretation of this statement is that it was designed to clarify the distinction between the two cases and there was no implied criticism of Ms. Delaney-Wilson’s reputation in the statement.  RTÉ does not see how this statement can have been, as Ms. Delaney-Wilson claims, very damaging to her reputation.

Decision of the Commission:  
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The Commission noted the introduction to the interview which included, ‘on October 4 Justine Delaney-Wilson said the interview with the politician was recorded’.  A clip from the interview was played: 

Mary Wilson: ‘What happened in the case of the Government Minister?


Justine Delaney-Wilson: ‘In that case I have a recording’.
Mary Wilson: ‘You have a recording and you’re keeping that someplace safe?


Justine Delaney-Wilson: ‘I certainly am, yes’.  

The introduction continued, ‘but it appears she never told her publishers Gill & MacMillan or RTÉ that a recording existed.  On the News at One last Monday, Kevin Dawson, RTÉ’s Commissioning Editor of Factual Programmes said RTÉ never believed there was a recording of the interview......In another twist to this story yesterday her publishers Gill & MacMillan admitted they had never known she had recorded the interview and they criticised her for destroying it...’. 
In the subsequent interview with the author’s solicitor, the presenter conducted a rigorous interview about the controversy arising from the author’s contradictory account about the recording of the interview with the Government Minister.  The Commission noted that the solicitor was given ample time to respond to the questions asked.  It was also made clear to the listener that the author was on holidays in a country in a different time zone and therefore, she had not been in a position to respond to the controversy.  She had therefore nominated her solicitor to represent her on the programme.  The presenter also made it clear that both RTÉ and the publishers stood over the veracity of the material.  The author’s solicitor informed the listener that the author was put under extreme pressure, both professionally and personally, and that the media was not reporting on the matter fairly; people agreed to be interviewed by the author on the undertaking that the digital recording would be for her personal use only, that she would not disclose that recording to any third party.  She had to abide with this undertaking and she wanted to protect the confidentiality of her source.  The solicitor said she could accept the criticism of how she went about this.  However, there have been very serious allegations made about the journalist and some people were trying to destroy her credibility; she was being treated unfairly.   The presenter asked questions to elicit information about the recordings of the interview with the Government Minister.  The interview concentrated on this controversy and the programme-makers were entitled to do so.  What is important to the Commission is that they did so in a balanced and impartial manner.

This was a thorough interview in which the presenter posed questions about an aspect of the controversy about how source material was recorded for the book ‘The High Society’ and the programmes based on the book.  The Commission would acknowledge that the premise was negative in nature.  However, it was based on fact and was part of public debate and controversy, widely covered in the print and broadcast media.  It could not determine the partiality of the broadcast.  The interview was robust, typical of the type of questioning one would expect about an issue of public controversy.  The presenter dealt with the issues in a tough, but fair and impartial manner.  The interviewee was given the time she needed to respond to the questions.  She was afforded ample opportunity to give the author’s side of the debate.  It was also made clear in the interview that RTÉ and Gill & MacMillan stood over the veracity of the source material.  There was no evidence of editorial bias in this programme.  

In relation to the reference to Ms. Geraldine Kennedy, the Commission noted that that it was the author’s solicitor who raised the issue and made the comparison between what her client had done and what Ms. Kennedy had done; destroy material to protect the confidentiality of the source.  At the end of the programme, the presenter did state, ‘we would like to make the point though that in the case of Geraldine Kennedy there was no doubt that the sources did exist.  The material was printed in the newspaper and she’s a journalist with a longstanding and very distinguished reputation’.  In the opinion of the Commission, this was a factual statement and one that was made to clarify the difference between the controversy that was discussed in the interview and the actions of Ms. Kennedy.  In relation to ‘The High Society’, neither the publishers of the book nor the programme-makers in RTÉ knew of the existence of a tape recording, which was subsequently destroyed.  In the case of Ms. Kennedy and the Irish Times, the authenticity of the material was not in question.  The issue was who had leaked the material, where did the information come from.  The Commission was of the opinion that the programme-makers were entitled to make this clarification.  There were no inaccurate facts which could be considered to amount to an attack on the complainant’s reputation or honour.       

The complaint was rejected with reference to Sections 24(2)(a)(fairness, objectivity & impartiality in current affairs and objectivity & impartiality RTÉ published matter) and (f)(inaccurate facts that could amount to an attack on dignity, reputation or honour).
BCC Complaint Decisions, February 2008

4/4

[image: image1.jpg]