[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:   Mr. Donal O’Driscoll                                  Ref. No. 06/09   
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	Questions & Answers
	15 December 2008


Complaint Summary:

Mr. O’Driscoll’s complaint is submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs).  Mr. O’Driscoll states that RTÉ had as a main item, a proposed re-running of the referendum on the Lisbon Treaty.

Panel members speaking in favour of the Treaty were Minister Micheál Martin, TD, Billy Timmons, TD and Matt Dempsey of the Irish Farmers Journal.  Those against included Mary Lou McDonald, MEP and Caroline Fitzsimons (for Libertas).  The panel, therefore, was composed of three speakers to two in favour of Yes - an imbalance in favour of what was the losing side.  The public voted No by 53.4% in a recent referendum. Mr. O’Driscoll states that Cóir, the inventor of the “three monkeys” and the erectors of two-thirds of all No posters throughout the country, was not represented.  He believes that the omission of Cóir denied the public the opportunity of assessing for themselves, the merits or otherwise of the arguments of this group.  The complainant also believes that there was not only an external imbalance (between the Yes and No sides) but an internal imbalance (within the No side) as well.

Station’s Response:

RTÉ states that it is worth noting that we are not yet in the midst of a referendum campaign.  While the issue of Lisbon remains topical in light of the probability of a second referendum being held at some point during 2009, the broadcasting guidelines under which RTÉ would operate during a referendum campaign do not apply.  Notwithstanding this, RTÉ does make every effort to provide impartial coverage and space for fair debate of the different issues it covers everyday.

The choice of panel members (and invited guests) for any given Questions & Answers programme is on the basis of the range questions to be discussed on the night.  This is to ensure that the range of subjects can be addressed comprehensively.  The programme to which the complainant refers dealt with three different topical questions: 

1. Would a second No vote on Lisbon help or hinder Ireland? 

2. Should the banks be bailed out or should the free market decide who survives? 

3. Is the pork crisis proof that organic farming is the way forward? 

The panel was clearly balanced between the Yes and No sides of the first Lisbon referendum campaign.  Matt Dempsey, who happened to present a view that was pro-Lisbon from the particular perspective of the farming community, was chosen primarily for his views and insight on the pork crisis.  Within the audience, from which the chair invited comment, there was also fair representation of both Yes and No campaigners from the first referendum campaign. 

In relation to the complainant’s assertion that there was an imbalance within the No side, it is clear not every viewpoint was expressed or debated, but nor could it be in the course of a 25 minute discussion on a large treaty document.  But the discussion touched on a broad range of important issues from both sides, such as; legal guarantees, the retention of an Irish EU Commissioner, workers rights, increased Dáil scrutiny, etc. 

The complainant asserts that the fact that Cóir was not represented means that RTÉ has ‘formed the view that such a contributor to the No vote, would have nothing to say’.  RTÉ has formed no such view and there is no logic to the assumption.  The Labour Party, the Green Party, the Alliance for Europe, IBEC, the IFA, ICTU – all organisations that have much to say on Ireland’s relationship with Europe were not represented on the night either.  This does not mean that RTÉ believes they ‘would have nothing to say’, but rather a single programme cannot accommodate every view point or every relevant organisation on a given night. 

RTÉ believes the programme dealt comprehensively and impartially with many of the issues concerning a probable second referendum on the Lisbon Treaty and that the panel and audience, chosen to address the range of questions dealt with on the night, represented varied views from both the Yes and No sides.

If a second Lisbon Treaty referendum takes place, RTÉ will provide its usual comprehensive and even-handed coverage, including all viewpoints and opinions.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a panel discussion on the Lisbon Treaty during a broadcast of Questions and Answers.  The complainant raises issues with the make up of the panel in particular the composition in terms of ‘Yes’ and ‘No’ sides and the absence of a particular organisation.  In assessing complaints with regard to fairness, objectivity and impartiality the Commission must consider if the subject matter was treated fairly and the broadcast was fair to all interests concerned.  

The composition of the members of the panel is an editorial decision made independently by the broadcaster.  The Commission noted the context of the discussion was an EU meeting at which Ireland’s Foreign Minister sought guarantees on various issues concerning the Lisbon Treaty.  There was no reference to and/or discussion about Cóir, the organisation referred to by the complainant.  In this context, there was no obligation on the broadcaster to invite Cóir on to the panel.  This issue as raised by the complainant was not relevant to the content as broadcast.  

With regard to the issue of fair treatment of the subject matter, the Commission noted that both those for and against the Lisbon Treaty were represented.  On hearing the broadcast, the Commission was of the opinion that both sides of the argument were given a fair hearing.  Each side was given a fair opportunity to express opinion and to address the issues raised by the other.  Also, fairness and objectivity are not about ‘equal’ allocation of time.  What is important is that each side was afforded the opportunity to get their point across.  In this broadcast, each participant was given ample time to express their views and to respond to points raised by others.  Members of the audience were also permitted to express opinion and the presenter read out e-mails submitted by viewers.

The presenter facilitated a robust and fair discussion.  There was no evidence of unfair or un-equal treatment of the subject matter, as submitted by the complainant.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs).
BCC Complaint Decisions, Feb 2009

1/3

[image: image1.jpg]