[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:  Mr. Ronan O’Connell                           Ref. No. 07/09   
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	This Week
	7 December 2008


Complaint Summary:

Mr. O’Connell’s complaint is submitted under Sections 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs).  Mr. O’Connell states that this edition of the programme included a piece on the Lisbon Treaty.  The latter half of the piece was an interview with the Minister for Foreign Affairs, Mícheál Martin.  The presenter Gerald Barry stated that a second rejection of the Lisbon Treaty by the people of Ireland might be a vote to take Ireland out of the EU.  Mr. O’Connell believes this was a weak argument used by the pro-Treaty side.  The complainant claims that the EU has no mechanism to remove member countries and so, effectively, the only means of removing Ireland would be for the other 26 member states of the current EU to form a completely new EU without Ireland.  Given the unwillingness of the leaders of those countries to negotiate the EU Constitution/Lisbon treaty they are unlikely to undertake negotiating a completely new EU.  Mr. O’Connell states that his objection is to the way that this argument was asserted by the presenter.  He believes Gerald Barry effectively prompted the Minister with a pro-Treaty argument.  The effect was to give the impression of a cosy chat between two advocates of the Treaty rather than a critical interview.  Mr. O’Connell believes that given Gerald Barry’s perceived impartiality, his “prompt” may have made his argument more credible to some of the listeners than it could ever have been if it were just stated by the Minister.

Station’s Response:

RTÉ states that this interview was within an item called ‘Spotlight returns to Lisbon Treaty’. This segment which lasted over 10 minutes contained two interviews, one with the Fine Gael spokesperson on Foreign Affairs, Billy Timmins T.D. and the other with the Minister for Foreign Affairs, Mícheál Martin T.D.

Gerald Barry opened the item by saying: ‘Months after the people said no to the Lisbon Treaty the political parties seem to be gearing up to deal with the consequences of that rejection. Virtually every other country in the European Union has said yes, but the Treaty cannot be brought into effect unless every member state approves. So are we headed for a second referendum?’  His opening statement clearly sets out the factual position in an impartial and fair way.  Over the course of the two interviews which followed, Gerald Barry addressed the question of a second referendum and gave both Deputy Timmins and Minister Martin the opportunity to outline their respective positions on the legal and political approaches to addressing the consequences of the first Lisbon referendum rejection.  Throughout, his questions were fair and impartial and the overall tone the interviews typically and appropriately sceptical. 

RTÉ believes that Mr. O’Connell’s assertion that the particular phrasing used by Gerald Barry in one of his questions over the course of the 10 minute segment, reveals him to be partial in relation to the Lisbon Treaty is an incorrect and unfair assessment. 

Gerald Barry, as an experienced interviewer, used a range interviewing techniques to appropriately and fairly elicit the views from the two interviewees on a complicated subject, sometimes using statements and prompts and sometimes asking direct questions.  This would be his typical approach to most topics and interviewees.  

Though not directly related to the complaint, it is also worth noting that the This Week programme carried an interview on Lisbon with the anti-Lisbon campaigner, Patricia McKenna, the following Sunday. 

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a particular question asked by the presenter Gerald Barry in the course of an interview with Minister Micheál Martin.  In assessing the complaint, the Commission had to consider the entire broadcast.  

The Commission noted that the context of the interview was the negotiations being undertaken by the Taoiseach and the Minister of Foreign Affairs with their EU counterparts concerning the Lisbon Treaty.  In this context, two members of the Government were interviewed.  The presenter’s introduction to the interviews set the context for listeners.  It was evident that the Lisbon Treaty was being discussed in the context of particular guarantees being sought by representatives of the Irish Government.  In the course of the interviews, the presenter posed questions to elicit information on the Government’s actions in this regard.  This included the presenter addressing the issue of Ireland’s influence in the EU in the event of a no vote with the Minister for Foreign Affairs.  This is an argument that has been widely debated and commented on in the media and political arenas.  That the complainant asserts that it is a ‘weak’ argument cannot determine bias.  The issue of influence has been central to arguments and therefore, the interviewer was entitled to explore the Minister’s views on the issue.  It was factually based and drawn from information in the public domain.  The Commission noted that the complainant acknowledges this fact in his submission; that the issue ‘is a pro-Treaty argument’.  The presenter posed the question to elicit information from the Minister on a well debated Lisbon Treaty issue in a factual and impartial manner.    

The presenter’s line of questioning and challenging of responses throughout both interviews ensured that the subject matter was treated in a fair and objective manner.  There was no evidence of editorial bias in this broadcast.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality).
BCC Complaint Decisions, Feb 2009

1/2

[image: image1.jpg]