[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:  Mr. Michael Sweeney                                 Ref. No. 483/08
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	Morning Ireland
	9 December 2008


Complaint Summary:

Mr. Sweeney’s complaint is submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs).  The complainant states that he considered the interview by Mr. Cathal MacCoille with Mr. Dermot Mannion to have been most unfair and ill-mannered.  The presenter seemed intent on bullying Mr. Mannion into giving answers that were in accordance with his own views.  The presenter’s starting and finishing position seemed to be that, if Mr. Mannion’s answers conflicted with Mr. Michael O’Leary’s position, then it was alright for him to browbeat him into acceptance of the Ryanair view.  This total lack of objectivity and impartiality was evidenced by the way in which the presenter presented Ryanair’s position as if it was divine revelation, which he had no interest in analysing or questioning.  While Mr. Mannion gave a robust performance and managed to state the Aer Lingus position, it is likely that a large portion of the audience (who may not have detailed insight in to the subject) could have been influenced into thinking that RTÉ was right and Aer Lingus was wrong entirely due to the refusal of the presenter to accept Mr. Mannion’s answers were his answers.  

He further submits that the presenter asserted without substantiation that Aer Lingus was inherently loss making, that it needed to be merged with or taken over by a bigger airline, that nobody else wanted it, that mergers were happening increasingly, that the Government would sell its shareholding and that the EU would approve of a takeover in 2008 that it had turned down in 2006.  He displayed no interest in or understanding of the difference between a commercial alliance (code sharing) and a shareholder alliance (merger or takeover).

Not mentioned or questioned by the presenter was why Ryanair wanted Aer Lingus and not itself to grow its fleet by 33 aircraft which Ryanair has on order.  Also never mentioned was that Ryanair has never succeeded in driving Aer Lingus off any route that they compete on, and that Aer Lingus is appealing an EU Commission decision that it does not have the power to insist that Ryanair divest itself of its existing shareholding in Aer Lingus.  These are critical matters relating to competition and monopolies that Mr. MacCoille and RTÉ did not inform its audience about.  This interview was one-sided and biased.  It is of course right that Mr. Mannion as CEO of a significant Irish company should be questioned vigorously but not to the point of rudeness and unfairness.  RTÉ has done itself and the public a great disservice by this interview.

Station’s Response:

RTÉ states that the interview was a typical robust current affairs interview in which all appropriate questions were put to Mr Mannion and he was given ample opportunity to respond to all the questions.  This was a lengthy interview on the subject of an attempted merger of Aer Lingus and Ryanair.  The CEO of Ryanair had on previous occasions stated his arguments for the merger.  The interview on Morning Ireland afforded the CEO of Aer Lingus an opportunity to make his case for the continued operation of an independent Aer Lingus.  The interview lasted over twelve minutes; about a dozen questions were put to Mr. Mannion.  He responded to all the questions put to him.  At all times the interviewer remained objective and calm, he expressed no views of his own simply putting to Mr. Mannion the questions the listeners would have expected to be put to the CEO of a company threatened by merger proposals from its main commercial rival. 

The broadcaster further submits that the complainant Mr. Sweeney states that Mr. MacCoille asserted without substantiation that Aer Lingus was inherently loss making.  This claim was put to Mr. Mannion by Mr. MacCoille.  One of the functions of a current affairs interviewer is to put to interviewees views and opinions of those holding alternative positions to the interviewees’ this does not mean that the interviewer holds those views.  It is a well recognised convention of devil’s advocacy.  Mr Sweeney also raises a number of issues which Mr. MacCoille did not raise during the course of the interview.  RTÉ does not see the relevance of this.  Mr. Mannion could at any stage during the course of the interview have drawn listeners’ attention to the various issues Mr Sweeney raises.

Mr. Sweeney concludes his complaint by stating that the interview was one sided and biased.  RTÉ does not accept this.  We believe the interview was at all times objective, impartial and fair.  Mr. Mannion in coming out to the RTÉ studios expected to be given a fair interview which would include probing questions.  This is what he received.  Mr Sweeney characterises the interview as having done RTÉ itself and the public a great disservice.  We believe, on the contrary, that the public was well served by this interview and that RTÉ’s reputation for independent current affairs was enhanced.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns an interview conducted by Cathal MacCoille with the Chief Executive of Aer Lingus, Dermot Mannion.  The Commission noted that the context of the interview was the offer from Ryanair to merge with Aer Lingus.  The issue had received huge media coverage at the time.  Further, Aer Lingus had just announced a cost cutting package.  The presenter questioned Mr. Mannion on both these issues.  The Commission noted that the complainant suggests issues that he believes should have been addressed in the course of the interview.  In assessing the complaint, the Commission had regard to the content as broadcast.

On hearing the broadcast, the Commission noted than when interviewing Mr. Mannion, the presenter asked questions to elicit information about Aer Lingus policy and its views on the Ryanair offer.  He then further questioned the opinions put forward.  The interview was challenging and robust, in keeping with the kind of dialogue with which regular listeners would be familiar.  The views put forward by Mr. Mannion were thoroughly challenged and questioned in a professional and even-handed manner.  Mr. Mannion was afforded ample opportunity to express his opinions and to respond to the questions posed by the presenter.  

On hearing the broadcast, the Commission was of the view that the presenter facilitated a robust and fair interview.  The Commission found no evidence of unfair treatment of the interviewee.  While the questioning was robust, the presenter was at all times professional and respectful of his guest.  Mr. Mannion had ample time to articulate Aer Lingus’ position.  He was also afforded ample time to respond, and refute, statements made by Ryanair.  The complainant raises issues with specific assertions by the presenter such as ‘loss making’, ‘nobody else wanted it’ etc.  In the course of the interview, Mr. Mannion was permitted to respond to all the issues raised by the presenter which included the issues of loss making and other statements made by Ryanair such as ‘nobody else wanted it’.  Further, the Commission could not infer from the interview that listeners would have been influenced that Aer Lingus’ position was wrong as submitted by the complainant.  There was no editorial bias evident in this broadcast.  The programme-makers treated the subject matter fairly and the content was fair to all interests concerned.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity & impartiality in current affairs.
BCC Complaint Decisions, Feb 2009

1/3

[image: image1.jpg]