[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:   Mr. Alan Kennedy                                 Ref. No. 484/08
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	Prime Time
	27 November 2008


Complaint Summary:

Mr. Kennedy’s complaint is submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs) and (d)(Code of Programme Standards: section 3.5.4 factual programming – respect for the dead).  The complainant wishes to formally submit his objection to the documentary on Declan Ganley.  As a TV license fee payer, he feels compelled to strenuously complain about this prejudiced documentary  –  which has even been described in some quarters of the national media as a politically motivated ‘hatchet job’ on Mr. Ganley’s reputation.
He states while there was a litany of errors and smears made against Mr. Ganley, he feels the following points were the most factually incorrect and contentious pieces under the above legislation:

1 - The beginning of the programme broke from the standard format of Prime Time Investigates, in a darkened studio to the backdrop of ominous music and a picture of Mr. Ganley being assembled like a jigsaw setting a tone of suspicion and mystery was the obvious intention.  The presenter outlines the programme’s intention to investigate the “incredible life story” and “examine the facts” of Mr. Ganley, but as the programme progresses it appeared to fail to do both.

The investigation began with some film of a man, who the public are lead to believe is Mr. Ganley.  The style is an obvious mimic of a scene from the 1984 mafia film, The Pope of Greenwich Village.  
2 - The segment on Riga Port clearly gives the viewer an impression that Mr. Ganley may have been involved with Mafia at this time.  The programme showed a so-called “expert” explain that the port was a centre of mafia activity at the time Mr. Ganley was operating though it.  This immediately gives the viewer the outrageous notion that Mr. Ganley was cooperating in illegal activity; yet while this slanderous suggestion was clearly made, the programme made no attempts to clarify that this was not the case, nor did the programme allow Mr. Ganley the opportunity to counter the outrageous association being made.  

3 - On the issue of Anglo Adriatic and privatization vouchers, there seems to have been very little investigation on the current situation regarding the privatization vouchers.  The programme’s narrator did not mention that the fund was licensed by the Albanian Government for the purpose of collecting and investing privatization vouchers.  The programme also failed to mention that as part of that license, one of the conditions was that the vouchers would be held in the Savings Bank of Albania (now Raiffeisen Bank) not by the Anglo Adriatic fund itself.   Mr. Kennedy views it as unusual that Prime Time did not interview an Albanian Government spokesperson who would have quickly verified this.  Doing this would have meant showing Mr. Ganley in an honourable light – and effectively made this segment of the documentary “worthless” as part of a hatchet job.  Even cursory research would have shown that these privatization vouchers still exist under the custody of the bank yet the programme’s producers appears to have either neglected to follow this up or refrained from publishing if they have.  Mr. Kennedy views it as unusual that Prime Time did not interview an official spokesperson but rather Mr. Muharrem Pilkati, who they claimed was “speaking on behalf of thousands of Albanians”.  It is never mentioned what organization he is supposedly speaking on behalf of for the thousands of Albanians.  The programme effectively allowed an elderly person to rant without verifying his outrageous allegations. 

 4 - When Mr. Muharrem Pilkati was being interviewed, he claimed “he left” and that Mr. Ganley did not explain why he left.  The presenter failed to question him on this regard and neither he nor the presenter mentioned the outbreak in March 1997 of civil war which shrouded Albania.  

5 -This required the evacuation from the Country of the staff of many international organizations and companies, which is documented in many media reports at the time, leaving it to seem that Mr. Ganley decided to up and leave in mysterious circumstances.

6 - This point has been described in the national media as one of the most sinister and disgusting elements of the Prime Time investigation.  The programme showed an unwarranted and unnecessarily prolonged close up of the dead body of Mr. Kostra Trebicia for approximately 18 seconds; this seems excessive in any case, not least when the programme’s narrator states: “There has never been any suggestion that his [Mr. Trebicia] death was in any way linked to his association with Anglo Adriatic.” But while that is an obvious disgusting media ploy to suggests in a roundabout way some sinister wrongdoings on the behalf of Anglo Adriatic, the other wrongdoing in this was the actual showing of a dead body in such a fashion, as it’s not ethical practice for a television programme.  I refer you to the BCI Code of Programme Standards, Factual Programming – News, Current affairs and Documentaries. Section 3.5.4 states: “Factual Programming shall ensure that the dead are treated with respect. The moment of death shall not be shown nor shall the dead be shown close up, unless in exceptional circumstances, it may be justified in the public interest.”
7 - Also on this issue the programme focused on Mr. Trebicia’s involvement with the Anglo Adriatic Fund as a director, yet failed to provide any proof of this.  What it did rely on to make the case that Mr. Trebicia was a known associate of Mr. Ganley was second hand testimony from Mr. Trebicia himself.  The story was relayed by the presenter which was again alleged to have been claimed by Mr. Trebicia relayed through a third party and then to the viewer by the presenter.  Prime Time, having gone to much expense to send the presenter to Albania to investigate this issue, under the banner of investigative journalism, seems to have failed to provide any proof to back up Mr. Tribica’s claims or those of his wife yet seemingly reported them as fact. Mr. Kennedy would not consider this fair, balanced or impartial journalism.  

8 – Having done his own cursory research about Mr. Ganley, he was surprised that the programme failed to mention many of Mr. Ganley’s business successes, Broadnet, for example which operated in 10 countries in Europe along with only the briefest mention of Cable Bulgaria.  It seemed to leave gaps in his history and focussed on his unsuccessful ventures in what seems to be an effort to create question marks over the source of his wealth. 

The programme failed to mention any of Mr. Ganley’s charitable endeavours.  Most recently his funding of the Irish Chamber Orchestra building at the University of Limerick.  These things could have quashed somewhere the programme’s blatant attempt to show Mr. Ganley in bad light.

The programme also failed to mention many of the awards Mr. Ganley has received, not least the awarding Louisiana Distinguished Service Medal for what was cited as his life saving actions; delivering communications capability for the US military post Hurricane Katrina.  He also received The Frode Jakobsen Prize 2008 - a prize named after a prominent resistor of Nazi occupation of Denmark. It appears that two very important and interesting points about Mr. Ganley’s life and character were intentionally omitted from the programme which would, again, see it fail on its remit to investigate his life story.  While time constraints are present in such a programme Mr. Kennedy wonders what other positive aspects of Mr. Ganley’s life were omitted and why, if time constraints were the reasons for this, the programmes producers saw fit to focus on what was effectively a meeting with a man, Michael Burke, in a hotel bar discussing a business idea which didn’t come to fruition, what relevance does this meeting hold in light of all the other facts which were omitted? 

The programme’s producers did not include the fact that Mr. Ganley is an advisor on technology and terrorism to the Club de Madrid, a group of international heads of Government and has served as a member of the Futures Group of the Irish Government's Information Society Commission.  The programme did not mention his Chairmanship of the Forum to Debate the European Constitution which brought together academics from a number of universities throughout Europe during Ireland’s presidency of the EU in 2004.  They also did not mention Mr. Ganley’s time as a member of the Irish Reserve Defence Forces.  It seems unusual that they did not contact people who would have associated with Mr. Ganley, through any of the events outlined above or indeed if they did contact them for comment that these were not used and if that is the case why not?  

9 – Finally on the issue of Mr. Ganley’s status as advisor to the Latvian Government, it was obvious from the programme that there was communication between Mr. Pers Sternins and Katie Hannon.  However, it seems that the viewer is not made party to the content of this conversation or any open and transparent summation of it.  From the commentary, it seems that Mr. Sternins confirmed that Mr. Ganley was forwarding ideas and advice to the Government.  Did the programme’s investigators clarify the nature of these with Mr. Sternins?  The producers didn’t investigate the nature of the proposals that they say Mr. Sternins confirmed Mr. Ganley had made, nor did they investigate the value of these proposals.
Also on this point, the programme’s use of “paid advisor” reveals perhaps another issue.  As Mr. Ganley himself states, he never claimed he was paid for his role. The viewer now needs to ask if the programme’s producers were asking relevant questions when investigating Mr. Ganley’s position with the then Latvian Deputy Minister?  The viewer was not given the content of the questions asked of Mr. Sternins during the phone conversation alluded to in the piece. 

This leaves Mr. Kennedy with the overall conclusion that it did not remain true to the stated intent on the programme’s introduction by Miriam O’Callaghan to “examine the facts” of Mr. Ganley’s “incredible” life story but set out with the intention of creating a negative impact and encouraged viewers to draw adverse conclusions over the actions of Mr. Ganley throughout the programme. 
Station’s Response:

RTÉ submits that the profile was an impartial, objective and fair account of Declan Ganley’s background and that the broadcast fulfilled all statutory obligations in regard to current affairs.  Mr. Kennedy makes eight points in his complaint.  RTÉ will deal with each point separately.
Point 1: 
· The programme broke from the standard format of Prime Time Investigates … 

‘Citizen Ganley’, as the report was called, was not a Prime Time Investigates programme.  It was a standard report within a regular Prime Time programme
 
· To suggest an “intent to show Mr Ganley in ill light (sic)” is inaccurate.  The introduction to the programme was framed by individual impressions of Mr. Ganley by his mother, his brother, a business associate, a Libertas spokesman, a co-founder of Libertas, a Fianna Fáil TD and two journalists.  This was a fair, and arguably sympathetic, cross-section of views from those who are familiar with him. 

· Reconstructions used in the report were clearly labelled for viewers. 

Point 2
· the program showed a so-called “expert” explain that the port was a centre of mafia activity 

This refers to Dr. Louise Shelley, Professor of Public Policy at George Mason University in Washington DC and Director of the Centre for Terrorism, Transnational Crime and Corruption Centre.  Dr Shelley has testified before the U.S. House Committee on International Relations Committee, the Helsinki Commission, the House Banking Committee and the U.S. Senate Foreign Relations Committee on transnational crime, human trafficking and the links between transnational crime, financial crime and terrorism.  She is on the advisory group on illicit trade of the World Economic Forum. In addition, Dr. Shelley serves on the boards of Demokratizatsiya: the Journal of Post-Soviet Democratization, and the European Journal on Criminal Policy and Research, Global Crime and The International Annals of Criminology. She was elected to the Board of Directors of the International Society of Criminology for the years 1999-2004. Her expertise in transnational crime and corruption includes money laundering and illicit financial flows, human smuggling and trafficking and national security issues. Dr. Shelley is perfectly qualified to describe conditions in Riga when Mr. Ganley claims to have set up business there. 

In addition, the programme did not suggest Mr. Ganley was “cooperating in illegal activity.”  In fact when it was put to Mr. Ganley that this was a difficult time and place to operate he replied, “Any business built in emerging market at that time was potentially subject to being targeted by unsavoury elements.”

Point 3

The programme explained that Anglo-Adriatic was frustrated in its efforts to activate the privatization vouchers. The script outlined the position:

“Having collected all the vouchers in good faith under government licence they were ultimately never allowed to invest them. What went wrong has never been explained.” 

Mr. Ganley’s business associate Don de Marino then referred the matter to the Albanian government for explanation. 
Mr. Kennedy says he views it as ‘unusual that Prime Time did not interview an Albanian government spokesperson’.  Prime Time arranged an interview with Andis Harasani, who was employed by the Anglo-Adriatic Fund and is now a socialist deputy in the parliament, but he did not appear, pleading a last-minute emergency that took him to London.  We were also in contact with the former Finance Minister Arben Malej, but could only confirm outline details about the scheme.  The programme makers also met with the Prime Minister at the time the scheme was established, Aleksander Meksi, who said he did not recall enough detail to help us.  In the reporter’s presence he phoned his former Minister for Privatization, whom he recalled had accepted an invitation to Mr. Ganley’s home in Galway. The former Minister declined to speak to the reporter. 

Mr. Kennedy’s complaint says ‘there seems to have been very little investigation on the current situation regarding the privatization vouchers.’

In fact the programme makers went to considerable lengths to investigate this issue, but were frustrated by the conflicting claims made in relation to this by the principals of the Anglo-Adriatic Fund.  Mr. Ganley told Prime Time that the vouchers had been collected by the Savings Bank of Albania but had since been transferred for safekeeping to the Albanian Central Bank. Mr. Ganley’s associate Don de Marino also said the vouchers were now in the Albanian Central Bank.  However the Fund’s manager in Albania, Pirro Kushi, said the Albanian Central Bank had no such facility and said that they were still in the Savings Bank of Albania, which is now known as the Raiffeisen Bank.  When the programme makers contacted Mr. Arton Santo, who was director of this bank from 1997 to 2000 when this scheme was in operation, he insisted that he knew nothing about the vouchers.  The Governor of the Albanian Central Bank also said he had no dealings with the vouchers. 

Point 4

The programme concentrated only on Mr. Ganley’s involvement in Albania through the Anglo-Adriatic Investment Fund. In order to avoid confusion the programme did not extend into the issue of civil unrest arising from the failed pyramid scheme in that country. 
Mr. Kennedy appears to believe that Mr. Ganley must have left Albania because of the “virtually civil war” (sic) arising from the failed pyramid schemes in March 1997.  In fact the Anglo-Adriatic Fund continued to collect vouchers in Albania into 1998.
Point 5

Mr. Pilkati is President of the ‘Organization for the Protection of Citizens with Privatization Vouchers’ and has been campaigning on behalf of himself and others who lost their investments in the Anglo-Adriatic Fund for many years. 

Mr. Kennedy states that the programme effectively allowed an elderly person to rant without verifying his outrageous allegations.  RTÉ will not comment on this clearly ageist remark beyond repeating that Mr. Pilkati’s claims were not outrageous allegations and the programme investigated his claims.

Point 6

The wide shot of Mr. Trebicka’s dead body was taken from Albanian national television.  Vivid close-up shots were available but Prime Time chose not to use them. 

Point 7

Following his unexplained death Albanian journalists traced Mr. Trebicka’s business career path.  Mr. Trebicka’s previous engagements included, amongst others, working with the Anglo-Adriatic Investment Fund.  

Mr. Ganley categorically dismissed any possibility that Mr. Trebicka had been connected to Anglo-Adriatic.  This dismissal was seriously undermined by Mr. Pirro Kushi who managed the Anglo-Adriatic Fund in Albania.  In the programme Mr. Kushi explained that Mr. Trebicka worked with the Fund.  Mr. Kushi also recalled Mr. Trebicka personally discussing matters with Mr. Ganley. 

Mr. Kennedy appears to have overlooked Mr. Kushi’s contribution to the programme. 
Mr. Kennedy said the programme relied on second hand testimony from Mr. Trebicka’s wife ‘who declined to comment on the issue’.

Mrs. Trebicka did not decline to comment. She discussed her late husband’s engagement with Mr. Ganley in detail in the course of a 25 minute interview. She did not wish to go on camera but was happy to allow this information included in the programme. 

Reference was made in the programme to the reported sale of Cabletel/Broadnet in Bulgaria for $18 million. Despite Mr. Ganley’s reluctance to provide evidence or documentation supporting proof of this transaction it was listed in the programme among Mr. Ganley’s stated achievements.

Mr. Kennedy wonders why the program’s producers saw fit to focus on what was effectively a meeting with a man, Michael Burke (sic), in a hotel bar discussing a business idea which didn’t come to fruition … 

This refers to Michael Bourke, former Honorary Consul for Ireland to Latvia.  Mr. Bourke was appointed by the IMF to act as Governor of the Central Bank in Latvia.  As such, he served as advisor to the Minister for Finance in Latvia and was closely familiar with the government to which Mr. Ganley claimed to advise. 

Mr. Bourke was also very familiar with the relatively small expatriate business community in Riga during the period Mr. Ganley claimed to be active in the city port.  Through the 14 years he was stationed in Riga Mr. Bourke recalls seeing Mr. Ganley on just two occasions. 
Point 8

Mr. Kennedy claims ‘the producers didn’t investigate the nature of the proposals that they say Mr. Sternins confirmed Mr. Ganley had made nor did they investigate the value of the proposals.’
Reporter Katie Hannon repeatedly asked Pers Sternins to clarify the nature of the ideas and advice that Mr. Ganley offered his government.  However, Mr. Sternins was unwilling or unable to provide this clarification.

The programme stated clearly: 

“Although Mr. Sternins declined to be interviewed on camera he did clarify Declan Ganley’s role for us.  He said he was one of dozens of people putting business proposals to his government at the time. He stressed he was not a paid advisor.”

The use of the phrase ‘he was not a paid advisor’ is not a construction of the programme makers; rather it was a direct quote from Mr. Sternins. 

As to the value of the proposals, some conclusions must be drawn from the fact that the press secretary for the then Prime Minister Ivars Godmanis told the programme that he the Prime Minister cannot recall Mr. Ganley.  The programme also contacted Mr. Sternins’ senior minister at the time, Janis Dinevich, who is currently the Vice-Mayor of Riga.  He declined to be interviewed on the basis that he had no recollection of Mr. Ganley.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns an investigative report on Declan Ganley.  In assessing a complaint, the Commission can only consider the broadcast content.  Therefore, the issues as raised by the complainant about the opening sequence being an obvious mimic of a film and about facts that he believes should have been included, could not form part of the assessment of this complaint.  The Commission has to confine its assessment to the material in the broadcast and in this context, the complainant’s assertion that there was an editorial bias evident in the content and what he believed to be an unwarranted scene of a dead body.

The Commission noted the introduction to the broadcast by the presenter:

‘….we’ve got a special programme on one of the most intriguing figures to emerge in Irish public life in a really long time.  Well, if this is a man who loves to take on the establishment, last summer he successfully led the charge against the Lisbon Treaty making plenty of enemies along the way in Brussels and Leinster House.  And just today it emerged he’s making final preparations to form his own pan-European political party, standing guard, he says, against Lisbon II.  And all the while in the background the questions continue to be asked; just who is he?; how did he make his money?; does his incredible life story actually stack up?; and what does he really want?  Well tonight Prime Time’s Katey Hannon goes behind the questions to examine the facts and she takes a close-up look at the enigma that is Declan Ganley’.

The subsequent report opened with details of Mr. Ganley’s upbringing which included contributions from his parents, his brother and a Vice-Principal from his school.  Mr. Ganley also contributed, talking about his return to live in Ireland at the age of thirteen: ‘As a child it was interesting coming back because sometimes you were seen as an outsider and yet in here [his heart], the love of my country and of my Irishness, it’s the essence of what I am.  It’s very, very important to me’.  Further details of his teenage and young years were given by his parents.  This included references to his interest at a young age in business and finance and then, to the first few jobs of his career.  The subsequent programme looked at his business dealings in various parts of the world including Eastern Europe, America and Central America.  The last section of the programme looked at his political involvement in Ireland in the context of the Lisbon Treaty and his political aspirations.  

The viewer was informed from the start of the programme of the context of the investigative nature of the programme on Mr. Ganley.  The Commission would acknowledge that the majority of viewers would have been aware of the context given the events of the past year in the political arena in Ireland.  Mr. Ganley has risen to the fore-front of Irish politics.  The funding of Libertas has been, and continues to be, widely debated and discussed in political, media and public forums.  In entering such a political arena, Mr. Ganley could expect his business past and political aspirations to be held up to scrutiny.  It is common practice in democratic societies to scrutinise and question political people in such a manner.  This edition of Prime Time set out to examine in a serious manner the background of a public political figure.  This was a legitimate editorial decision which the broadcaster was entitled to make independently.  What the Commission must assess is the treatment of the subject matter - was it fair and also, was the broadcast fair to all interests concerned.

The Commission noted that the programme-makers offered Mr. Ganley a fair right-of-reply.  When investigating particular business dealings, the programme-makers afforded Mr. Ganley the opportunity to put forward his side.  He was given ample opportunity to refute allegations and to inform the viewer of his opinions on the issues at hand.  Further, the Commission noted that the report was interspersed with contributions which were supportive of Mr. Ganley.   This included reference to his risk taking; ‘this is a man who is no stranger to risk and if you go for riskier ventures…..it’s likely that you’ll have failures as well as success in your wake’.   The closing section of the programme typified the format; Mr. Ganley was afforded a fair opportunity to respond to allegations and also, to express his own opinions and the viewers also heard positive contributions from his associates.  This closing section included the following:

Libertas associate: ‘I think he genuinely feels he has a role to play in the history of Europe.’

Mr. Ganley: ‘There are easier options, you know you want to go out and do good things.  There are plenty of noble and worthy good things that you can do and just have nice profiles done in the newspapers and on RTÉ and everything else.  And then there’s the really hard stuff and it involves all sorts of risk and it’s going to get your character assassinated and everything else.  But I think it’s worth it.’

The complainant submits that it was a ‘prejudiced documentary’.  On viewing this broadcast, the Commission was of the opinion that Mr. Ganley was afforded ample opportunity to answer questions that were of public interest.  He has entered the political arena and as such, can expect detailed investigation of his business and political activities.  He was interviewed at length and further, his family and business associate’s contributions gave the viewer a sense of the personal man and a context for his political aspirations.  The complainant took issue with the report concerning Eastern Europe.  The Commission found that the treatment of the subject matter was consistent throughout the broadcast; if the programme-makers were questioning an issue, Mr. Ganley was afforded the opportunity to respond.  For example:

Investigative reporter: ‘Why have you never revealed how much you made out of your aluminium and timber businesses?’

Mr. Ganley: ‘Because, it’s nobody’s business except my own.  Those are private businesses and those things are things that one keeps private…..’
The complainant takes particular issue with the segment on Riga Port.  On viewing this particular piece, an expert gave her opinion on the prevalent business environment in the area in the relevant time period.  The Commission noted that Mr. Ganley was offered an opportunity to express his opinion on this issue contrary to the complainant’s submission.  He stated, ‘The aluminium industry, you know perhaps, but that was in Russia and of course, I was not in that for very long.  Any business, any business built in emerging market at that time was potentially subject to being targeted by unsavoury elements’.

The complainant also takes particular issue with the source of the allegations by the programme-makers in relation to business dealings in Albania.  The veracity of the sources of information and the selection of contributors to a programme are the independent editorial responsibility of the broadcaster.  The issue of the privatisation vouchers impacted on the Albanian people and therefore, one could expect to hear from such an individual.  The programme-makers must assess the veracity of the source.  The complainant submits that the programme-makers permitted an ‘elderly man to rant without verifying his outrageous allegations’.  That a Government spokesperson was not interviewed in this segment could not determine that the elderly man’s story was not authenticated.  The complainant did not submit sufficient grounds to question this man’s contribution.  Further, the programme-makers gave details of the scheme and afforded Mr. Ganley an opportunity to respond to the issues raised.  There was controversy in Albania concerning the Anglo-Adriatic Fund and this segment of the programme reflected that fact.  The complainant refers to a comment by Mr. Pilkati about Mr. Ganley leaving Albania.  On viewing the broadcast, it was evident the reference was made in the context of the fund and that investors were not informed of status of their investments.  The contributor stated that Mr. Ganley should have respected the investors and updated them on the fund.  It was the lack of communication that was at issue and not the reasons as to why Mr. Ganley had left Albania as submitted by the complainant.  The issues as raised by the complainant concerning this segment of the broadcast were without foundation.  An example of the content shows that contrary to his submission, Anglo Adriatic were permitted to respond to the issue raised:

‘Anglo Adriatic insist that they are blameless in this debacle.  Having collected the voucher in good faith under Government licence, they were ultimately never allowed to invest them.  What went wrong has never been explained’.
‘Well you have to go and talk to the government of Albania.  They had the bright idea to issue them, but I don’t think they had the political courage to honour them.’

With regard to the image of the dead man, the Commission noted that the image was not in close up as submitted by the complainant.  The Commission also noted that the image was taken from Albanian national television.  In assessing such material, the context of its use must be considered.  The viewer was informed that:

‘Anglo Adriatic is back in the news in Albania in recent months with the death in suspicious circumstances of the Albanian Lawyer and Business man...who has been described in media reports as a former Director of the Fund.....There has never been any suggestion that his death was in anyway linked with his association with Anglo Adriatic’.

This was followed by a discussion with Mr. Ganley.

Presenter: ‘Anglo Adriatic which was your fund has popped up in the news again recently with the death of.....’

Mr. Ganley: ‘I would say that I got a couple of phone calls.  That is a disgusting lie that is being spread..’


.......

Mr. Ganley: ‘I do not know who the guy is.....’

The presenter then informs viewers: ‘when we put the details of our investigation to Mr. Ganley he said he had subsequently asked his staff to inquire into the matter.  According to a statement issued through a spokesman Mr. Ganley can say with absolute certainty that he had never had any significant relationship with Mr. Trebicka.  He now acknowledges that Mr. Trebicka had an association with Anglo Adriatic but said neither he nor his brother Seán can ever recall meeting him.’

The presenter informed the viewer that the Anglo Adriatic Fund had been recently mentioned in the Albanian media in the context of a man who had been murdered.  The dead man had worked for this fund, but Mr. Ganley asserted that he never heard of him and that the association was a scandalous rumour, ‘that I do know there is an agenda behind all of this which is very poisonous’.  A spokesperson for Mr. Ganley made a submission to the programme-makers confirming that the man had an association with the fund.  When seen in the context of the programme, the Commission could not infer that the use of the image was disrespectful of the dead man.  The programme-makers informed the viewers that it was believed that he had been killed as a result of informing on Albanian Government Ministers who were involved in illegal arms dealing.  The image was in long-shot and was shown in the context of media reports which referenced his association with the Anglo Adriatic Fund.  There was no evidence of disrespectful treatment of the dead.  On the contrary, the viewer was informed that the dead man was killed for whistleblowing on illegal arms deals, that 

‘well some people would say he was a reliable character, apparently he was a whistleblower on an arms deal’

That a woman declined to be interviewed on-camera regarding her dead husband’s association with the Anglo Adriatic Fund could not determine whether she was an unreliable source of information.  The Commission noted that a spokesperson for Mr. Ganley acknowledged the dead man’s association with Anglo Adriatic.  In this context, the Commission found that the complainant’s submission that the programme-maker’s failed to substantiate an association was without foundation.
The complainant raises an issue with the interview with Mr. Michael Burke in Riga stating that it had no context for inclusion given ‘other facts which were omitted’.  The presenter informed the viewer that Mr. Ganley had business dealings in Lativa and had claimed that he had been a ‘Foreign Economic Affairs Advisor to the Republic of Latvia’.  The viewer was also informed:

‘There was another Irish man in Riga at that time, Michael Burke, was sent by the IMF to clean up the banking system in Latvia recalls meeting Declan Ganley by chance at a city hotel.  It was the only time they would ever meet....’ 
Therefore, contrary to the submission by the complainant there was a context for Mr. Burke’s participation in the broadcast.  Mr. Ganley stated that he had worked for the Latvian Government.  Mr. Burke had worked closely with the Latvian Government at that time and explained that:

‘I’ve lived here for a long time in Riga.....you gradually get to know everybody especially in the ex-patriot business community here.  It’s a very small country, a small number of people involved in commerce......paths cross a lot and we never came across Declan Ganley’.

The programme-makers offered Mr. Ganley the opportunity to respond to the issues raised.  

The complainant then raises issues with the segment on Mr. Ganley’s role with the Latvian Government.  Again, the Commission noted the viewer was given the context of the programme’s investigation and further, Mr. Ganley was afforded the opportunity to respond.  As stated previously in this decision, the fact that a contributor does not participate on-camera in a programme could not determine s/he was an unreliable source or that their contribution was questionable.  An individual is entitled to decide how to contribute.  It is the responsibility of the broadcaster to ascertain the veracity of facts.  The Commission noted that Mr. Ganley stated in the programme that the person he dealt with in the Latvian Government at the time was Mr. Pers Sternins.  The discussion in this segment included the following:

Presenter: ‘Although Mr. Sternins declined to be interviewed on camera he did clarify Declan Ganley’s role for us.  He said he was one of dozens of people putting business proposals to his government at the time.  He stressed that he was not a paid advisor’.
Mr. Ganley: ‘I’ve never said.... that I was the Secretary of State of Lativa or anything like that’.

Presenter: ‘No, you said you were appointed the Foreign Economic Affairs Advisor to the Republic of Latvia’.

Mr. Ganley; ‘A Foreign Economic Affairs Advisor responsible for dealing specifically at that time actually with the GGC countries.  That is a fact...a fact that can be proven’.

Presenter: ‘And yet the one person we went to, to stand it up.’

Mr. Ganley: ‘I spoke to him.  He called me after he spoke to you.  He told me the content of your conversation.  I don’t know if you have a recording of that conversation but maybe we should re-visit it with the former Minister’.

The Commission noted that the complainant submits the Mr. Ganley stated during this conversation that ‘he never claimed he was paid for his role’.  Such a statement was not made during the broadcast.  In the opinion of the Commission, the viewer was clearly informed of the context of the presenter’s line of questioning and that the issue was dealt with in an impartial manner.  Further, Mr. Ganley was afforded ample time to put across his side and to challenge the issues raised.
Mr. Ganley has become a part of the Irish and European political scene and therefore, he can expect his past to be scrutinised and questions to be asked about his support, both financial and personal.  Mr. Ganley represented himself on the programme and was afforded ample opportunity to refute allegations and to express opinion.  The Commission was of the opinion that the subject matter was treated fairly and was fair to all interests concerned.  There was no evidence of editorial bias in this broadcast.  The complaint was rejected with regard to Sections 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality and (d) Code of Programme Standards, 3.5.4 factual programming.
BCC Complaint Decisions, Feb 2009

1/12

[image: image1.jpg]