[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:  Dr. Eamon de Valera  Ref: 149/05
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ TV 1
	Hidden History series – 'A Family Fortune: de Valera's Irish Press'
	26 July 2005


Complaint Summary:
Mr. de Valera’s complaint, under Section 24(2)(a)(impartiality) and (f)(slander) of the Broadcasting Act, 2001, refers to what he considers the programme as being a deliberate exercise in attacking his grandfather, his father and himself and as such has no place in Public Service Broadcasting.  He states the rebroadcast of this programme displays gross negligence on the part of RTÉ in failing to ensure basic fairness and truth.  The broadcast and the manner in which RTÉ set about responding to his complaint represents a gross failure on the part of successive RTÉ Authorities to exercise control and ensure that RTÉ fulfils its statutory remit.

The sources of the documents from Irish Press Corporation in the programme are a source of concern.  Some are clearly from the Corporation's records and should not have been used without the permission of the Corporation.  The manner in which the programme makers gained access to these documents would be important in establishing how they went about producing the programme.

The particulars of the complaint are:

1. The name of the television programme betrays its purpose and bias.  'A Family Fortune – de Valera's Irish Press' implies that a family fortune was made out of the Irish Press by Eamon de Valera and his family.  The overall impression which the programme set out to give was that the founder Eamon de Valera set up the Irish Press for his own benefit in an underhand manner with disregard to the proper interests of the original subscribers in Ireland and particularly in America.

2. The programme went on to give the impression that the Class A stock were without value, when, in fact, 99.7% of all dividends or other financial benefit would be due to Class A stock.  In a letter dated 1 May 2002 to Mr. Francis Corcoran who appeared in the programme, the complainant stated; 'The value of Class A stock is to a very large extent dependent on the income received from Irish Press Plc or the expectation of such income….Some years ago when there was no imminent prospect of dividends I [the complainant] acquired some Class A stock for $12 per share'.  As set out in the letter the Irish company had received a substantial settlement from Warburg Pincus but had not yet resumed dividends.  It was clear that there was a prospect of future dividends from the American corporation.  Mr. Corcoran's statement that Dr. de Valera [the complainant] gave him the impression that the shares were without value is disingenuous to say the least.

3. The allegation that American subscribers were tricked into providing funds is without foundation.  If true, this would mean that not only was the complainant's grandfather a crook but so were those who assisted him.  

a. All funds had to be solicited by donations because legal requirements in the various States of the Union.  The cost and time that would be required to comply with the individual requirements of each state made it impracticable to sell stock directly.

b. Initially his grandfather sought donations of $500 from his American supporters with considerable success although the total fell well short of the target of $500,000, some $120,000 was raised by early 1929.  There is no basis for believing that any who donated $500 were in anyway unhappy with the way these funds were applied.

c. In 1930, the campaign to seek the assignment of Republican Bonds was launched.  A letter was sent to each Bond Holder including a letter, dated February 1930, from Frank P. Walsh, Chairman of the American Committee, which states: 'Whilst the funds are being solicited by way of donations, Mr. de Valera will, of course, not derive personally any monetary profit from them.  He intends to make the necessary and proper arrangements to ensure that if any profits accrue from the enterprise, or, if there should be any distribution of assets, such profits and the amount of any such distribution will be made available for the donors, according to their respective donations'.
d. 5,000 shares in the Irish company were for a period held apart to facilitate American donors who wished to hold shares in the Irish company.  To the best of the complainant's knowledge, only a small number of shareholders sought shares in Irish Press Limited.  To argue that this desire to facilitate the wishes of some shareholders arises from any form of deceit is untenable.  The programme itself stated that Frank Aiken and Ernie O'Malley were warned not to suggest that donors would get shares in the Irish company.

4. The allegation that more capital could have been raised in Ireland is untrue.  The original authorised capital was £200,000 but this was increased to £250,000.  The company continued to raise funds in Ireland and in 1933 mounted a renewed campaign for subscriptions.  In total, some £216,000 was raised of which £92,00 came from America.

5. The allegation that those with savvy and friends of the complainant's grandfather obtained shares in Irish Press Limited is false and without foundation.  As noted above, many of Eamon de Valera's American friends donated $500 by early 1929 and these all received the appropriate stock in Irish Press Corporation.  Frank P Walsh and his wife subscribed a total of $3,500, the largest single contribution from anyone.  The six original subscribers of the American corporation, all prominent people, the complainant believes, subscribed between them over $4000.  All received Class 'A' shares.

6. Mr. Power's account of his family shareholding is simply incredible.  The facts are that he received the bulk of his shares from the V Rev Thomas Power C.C..  The balance of his shares came from Patrick Power, a farmer.  The complainant fears that Mr. Power was very mistaken.  The programme makers made no attempt to check their facts.

7. In a letter dated 19 August 1930 addressed to Mosignor Rogers 'On Board 'President Harding', Cobh, on his way to a meeting with the directors of the American corporation he explained: 'The purpose of the proposition (to the American corporation) made is, as you know, to secure as far as possible that the policy of the paper as explained by me to the public, and on the basis of which I solicited subscriptions, will not be departed from, and that the risks in this regard involved in a joint stock enterprise will be eliminated without interfering with the financial interests of the subscribers'.  The arrangements put in place regarding Controlling Director and the Trust was to ensure that the complainant's grandfather had control.  There was no secret that he did have control.  It was necessary for the reason set out above.  The enterprise would have been very vulnerable to hostile or predatory interests if it had not been protected by such mechanisms.  Mosignor Rogers had also contributed $500.

8. The attack on Vivion de Valera's experience is just one example of bias in the programme.  In 1959, when he was elected Controlling Director at a General Meeting of the company, he had been Managing Director since 1951 during which time the Evening Press was launched.  Before that he had been a very active non-executive director from 1932.  He was an experienced army officer and a member of Dáil Éireann with a successful career at the Bar.  He had a brilliant academic record at UCD and could have pursued a career as a physicist.  Throughout the Emergency he served as an infantry officer and later ran an explosives factory.  Prior to retiring from active service he was invited to remain in the army with the rank of (full) colonel at the age of 34 years, literally decades younger than any other officer of that rank.  He then was elected to the Dáil and resumed his legal career.  Seán Lemass had been the first Managing Director who had responsibilities for Editor-in-Chief.  The association of the Irish Press with Fianna Fáil required a degree of editorial fineness.  The newspaper had been founded as a paper that was bound to no party, as his grandfather had made clear to the Fianna Fáil Ard Fheis in 1931.  Thereafter, the complainant's father managed the Irish Press very successfully for 25 years, launching the Evening Press in 1954 and sustaining the business through a crisis in the mid 1950s.  The subsequent difficulties that the business faced from the late 1970s are an entirely unrelated matter.

9. The implied criticism that Eamon de Valera did not hand control of the Irish Press over to Fianna Fáil in 1959 ignores the policy of the newspaper as set out in its first editorial 'Our Purpose' which clearly states that the paper was not to belong to any one party.

10. The failure to pay dividends until 1973 arose from economic necessity and not some perverse policy to deprive shareholders.  The sad fact is that the Irish Press newspaper was never a true commercial success unlike its sister papers, the Sunday Press and Evening Press.  It never attracted its due share of advertisement revenue and it was unable to sustain the level of sales achieved in the late 1940s.  The accumulated deficit on the Profit & Loss Account was not eliminated until the end of 1948 when there was a balance of £7,000.  The Irish Press never out sold the Irish Independent except possibly for a short period of time when audited circulation figures were not produced.  The recession of the mid 1950s was so severe that the Irish Press could not afford to send a reporter to the Olympic Games in Melbourne in 1956.  The company recorded a loss of £69,000 in 1954 due, no doubt, in a large measure to the launch of the Evening Press and further loss of £17,000 in 1955 giving rise to a new deficit on the Profit & Loss Account of £33,000.  In 1971, in the aftermath of the Bank strike, the company had to suspend its building programme because the bank refused the necessary facility.  The complainant enclosed a copy of a confidential memo dated 6 October 1967 prepared by his father setting out why it was not possible to say when the company would be in a position to pay dividends. In light of the foregoing the statements to the effect that the company was the leading newspaper group and was highly successful are untrue.  They were made in the programme to give justification to the false allegations that Eamon de Valera, Vivion de Valera and Dr. de Valera [the complainant] had deliberately set out to gain an unfair advantage at the expense of shareholders in Ireland and America.  The early expectations of sufficient profits were based on assumptions and projections which were not met.  Initially sales and advertising revenue disappointed.  Later high costs including the high cost of newsprint which increased tenfold over the first twenty years placed a heavy burden on the company.  The statements regarding the company's trading are contrived to lend weight to the central message of the programme and as such are evidence of extreme bias.  There was no attempt to provide any objective assessment based on the facts.

11. Neither the shares in the Irish company or the American company had any significant market value when there was no prospect of dividends in the near to medium future.  This did not mean that the shares were without intrinsic value or that the shareholders' interests were not being looked after.  For most, the fact that the newspapers were being published and seen to be successful was sufficient.

12. The value placed on the Class 'B' shares by the sale by Terry de Valera arose from the particular circumstances of the time when it was decided that it was in the best interest of the enterprise as a whole that those shares would be bought.

13. The programme repeats the false allegations made by Dr. Noel Browne first made in the Dáil in 1959.  Neither Eamon de Valera nor Vivion de Valera ever acquired shares at a gross undervaluation as alleged by Dr. Browne.  The block of 50,000 shares referred to by Dr. Noel Browne does and never did exist and so his whole allegation regarding shares is false.  The fact that Eamon de Valera immediately denied this falsehood was ignored by the programme, again evidence of deliberate bias on the part of the programme.  

14. The claim that Dr. Browne's allegations had anything to do with the decision that Eamon de Valera would stand for President would be ludicrous if it were not given the kind of specious support as given in the programme.  The decision to announce it may well have taken Dr. Browne's debate into account but clearly such a decision would have been taken over a period of time by Eamon de Valera and the Fianna Fáil party.  One thing is certain; they could not have anticipated a false attack concerning non-existent share dealings that Dr. Browne made in his closing speech in the debate.  Dr. Browne had been careful to make no such allegations when he opened the debate although he had inspected the Irish Press share register before the debate started.  As result, Eamon de Valera had no opportunity to answer Dr. Browne in the debate.  Again the programme made no attempt to check the facts.

15. The claims of Dr. Browne regarding Eamon de Valera as Controlling Director are equally spurious.  There was no secret about his position: his name was on the Irish Press letterhead.  The change to the Articles of Association in 1957 regarding the Controlling Director was advertised in the Irish Press prior to the General Meeting and was no secret.

16. The programme clearly questions the honesty of the directors of Irish Press Corporation and indeed the complainant's own integrity.  Mrs. McCoy's comment to the effect that the dividends did not go to those entitled to them was left to stand unchallenged.  Instead the programme ends with a quotation from Mr. Coogan referring to a 'greasy till'.  Yet the programme makers knew what happened to the dividends.  The programme did not reveal the sources of the Irish Press Corporation documents but the complainant has identified one document used which clearly states within it that the majority of the monies from declared dividends would escheat to the states of the United States and he can confirm that this is what happened to all the dividends payable to 'untraced' stockholders resident in the United States.  The suppression of the truth is evidence of bias and worse.

17. The anecdote by Mr. Coogan that Eamon de Valera was only interested in discussing how control of the newspaper was exercised gives an unbalanced impression of his contribution to the launching of the newspapers.  It is clear that he was meticulously involved in all aspects of the newspaper from technical plant, the layout of the building, financial projections and not just control and raising funds.

18. Mr. Coogan's statement that the Irish Press was run like a family business is untrue and would not stand up to any independent scrutiny.  Mr. J.C. Dempsey, Director & General Manager and later Chairman, was one of the most professional newspapermen of his time.  He was supported and succeeded by executives of similar professionalism.  

19. In its opening sequences, the programme conveys the impression that Irish Press Plc has run in a manner which is not in the interest of its shareholders and without support of its shareholders.  The 'dwindling band of shareholders' is not representative of the shareholders as a whole.  Some only became shareholders in July 1990 when a number of staff bought one share each.  The first shareholder, who claims he only comes to embarrass the directors, bought his shares at the same time.  As the last AGM, the dissenting shareholders could only gather 2,481 votes.  The directors had 97 proxies from other shareholders for 12,232 votes.  So even without the shares in which the complainant has an interest (both in trust and his own right) the directors would have won.  These figures were available at the AGM.  This is a clear example of dishonest reporting.

20. The grounds for attacking the complainant's record were never stated apart from the fact that the newspapers are no longer published.  There was no attempt to deal with why the newspapers failed and yet the allegations were allowed stand to colour the programme.

21. The allegation that information has been withheld from shareholders is false.  In particular, at the last AGM, the complainant outlined in more detail than he had ever done before how he held most of the shares in which he has an interest in trust.  All information to which shareholders are entitled was and is given.

22. In response to a letter from Mint Productions the complainant asked what matters they wished him to address.  The central allegations in the programme were never put to him.  Mint first wrote to him at a very late stage in the planning and production of the programme.

23. The reference to the remuneration of the directors of Irish Press Plc for running a newspaper company that no longer publishes newspapers conveys a direct implication that the directors are misusing company funds.  The fact is that Irish Press Plc shareholders are much better off financially than they would have been had the company closed ten years ago with the newspapers.

In conclusion, the complainant submits that the foregoing demonstrates an extreme bias on the part of RTÉ.  There is a pattern of selective presentation of the facts, the repetition of falsehoods without checking the facts or the sources and the suppression of facts that do not fit in with the story that RTÉ wished to broadcast.  He submits that the manner in which the programme was made, the sources relied upon and the means whereby the programme gained access to Irish Press Corporation files is highly relevant to consideration of his complaint.

Station’s Response:

RTÉ in their response state that the documentary was fair, accurate and thoroughly researched.  The production team unearthed more than a hundred new documents, from both sides of the Atlantic, which were used to underpin each point made in the documentary.  These documents are a significant addition to the Irish historical record.

The documentary set out to determine how exactly Eamon de Valera’s controlling interest in the Irish Press Group had been acquired, and how it had been transferred to successive generations of his family.  They believe that the documentary dispelled many myths and rumours that had grown up around that process, and replaced them with facts that could be verified through primary sources.

Dr. de Valera's central allegations are incorrect.  The documentary did not assert that his grandfather was motivated by financial greed.  It argued repeatedly that political considerations were uppermost in his mind, at least until he passed control to his son in the 1950s.  

The documentary explicitly did not state that the American shares in the Irish Press Corporation were valueless.  Using original documentation, the production team painstakingly showed that management in fact controlled the entire newspaper group and that the shareholders had no way of either exercising power or gaining financially from their investment.

The documentary did question whether the interests of the shareholders have been well served by the opaque system of legal and financial controls devised by Eamon de Valera and operated by his heirs.  Dr. de Valera clearly resents this, but RTÉ believes it is a valid subject for public discussion and was scrupulously covered in all the RTÉ broadcasts by him.

RTÉ regrets that Dr. de Valera did not take the opportunity to make his points within the documentary.  He declined two offers to take part in the programme, writing to the producer that “you will have to wait until I write my book”. 

1. The programme title was intended to illustrate a central theme of the documentary.  The Irish Press was not founded as a family business, yet all three Controlling Directors of the company have been de Valeras.  A member of the de Valera family has always controlled the vast majority of shares in the Irish company and, through a handful of voting shares, the American company.  Since at least 1951, members of the de Valera family have been salaried directors of the Irish company.  In 1985, one member of the de Valera family received a significant windfall currently worth hundreds of thousands of euros for just 100 shares in the American company.

2. As noted above, it was the programme's contention that the 'A' shares do have great value, but many shareholders would not have been aware of this.  The producers discovered many letters sent by the American company in the 60s, 70s and 80s to class A shareholders and their relatives who were seeking information on the current worth of their investment.  Nearly all contain the phrase 'there is no market at present for these shares'.  Occasionally they are advised that a book value of $5 has been placed on each share for Estate Tax purposes.

Dr. de Valera informed Mr. Corcoran that he estimated A class shares to be worth $12.  Mr. Corcoran concluded that this meant his grandfather's shares effectively worthless, given the likely legal and broking costs involved.  He was unlikely to have been aware that these shares indirectly represented a stake in an Irish company which had several million euros in cash holdings.  Even if he was, as a class A shareholder Mr. Corcoran had no power to ensure that the Warburg Pincus windfall was equitably distributed to American shareholders.  That power rests with Dr. de Valera as the owner of the American 'B' shares and the 'trustee' of the majority of the Irish Press Plc stock bought with American shareholders' money.

At the very least, this $12 valuation is a disastrous return on shares bought for $5 seventy years before.  The valuation given to Mr. Corcoran also stands in contrast to the IEP£2,250 per share paid to Terry de Valera for his B class shares twenty years ago.

It is regrettable that Dr. de Valera did not take the opportunity to state his assessment of the value of A class shares within the documentary.

3. Dr. de Valera is accusing RTÉ of something that did not appear in the documentary.  No-one was accused of being a crook.  The documentary examined the records and concluded that ordinary investors would have had little idea that they were investing, not in the Irish Press, but in an American Trust company with a similar name over which they had no control.

a. Dr. de Valera elsewhere argues that his family has diligently upheld the financial interests of the American shareholders while referring here to their investments as 'donations'.  Central to the documentary is this perception of investments as donations.  This echoes the confusing and often contradictory nature of the appeals for US cash launched by Eamon de Valera in the 20s and 30s.  Documents unearthed by the production team include advertisements calling on readers to 'invest your savings in the Irish Press, Ltd.' (our emphasis).  A circular issued by the 'Irish Press Limited American Office' speaks of potential dividends of '10%' or '15%' depending on circulation.  It is reasonable to argue that many Irish-Americans considered themselves investing rather than donating to the newspaper.

b. For the record, the production team have a letter concerning a Miss Monohan who had a certificate for $500 of Irish Press Corporation stock and who wished instead to have stock in Irish Press Ltd.  Miss Monohan was fortunate in being able to visit Mr. De Valera's Dublin office in person.  It seems that other American shareholders were also anxious to discover what was happening with their investments.  This quest for information continued through the 60s and 70s as the documents cited in point 3 below.

c. Profits and dividends were of course not made available to American shareholders for some 50 years, by which time very few could be traced.  Information was not easily 'made available for the donors, according to their respective donations'.  The Certificate of Incorporation of the Irish Press Corporation explicitly states that 'no stockholder shall have any right to inspect any account or book or document of the corporation unless expressly so authorized by statute or by a resolution of the stockholders or the directors'.  Only the shares passed down through the de Valera family had the power to pass a resolution to open the books.  It is worth noting that, until the documentary was broadcast and Dr. de Valera's correspondence began, very little was known about the inner workings of the Irish Press Corporation.  Questions relating to the American company were routinely ruled out of order at Irish Press Plc AGMs.

d. The production team discovered that some of the American investment was not used to buy Irish Press Ltd. stock in Eamon de Valera's name but kept 'liquid' in case of complaints.  Correspondence from 1931 also refers to a standard letter being drafted 'to send out to the people who ask for an explanation as to the American stock instead of direct shares in the Irish company'.  Another memo from Eamon de Valera suggests that he was preparing for 'adjustments' once Irish Press Corporation Certificates were issued to the subscribers.  The questions arise: if setting up the Irish Press Corporation was really required by US State law; and if de Valera was satisfied that he was safeguarding the best interests of American investors; and if the organisers were confident that subscribers were aware that they would not receive Irish Press stock – why then did he predict that some investors would complain, and how could he legally plan to issue some 'large subscribers' with Irish Press Ltd. shares?  RTÉ believe that it is correct for a public service broadcaster to raise these questions, given that they concern a major historical figure.

4. The 'Irish Press Limited American Office' circular states that the 'Irish quota…was over-subscribed on the closing date'.  That alone illustrates that more money could have been raised in Ireland.  Eamon de Valera himself limited the Irish quota to 50% of the share capital during the paper's launch.  Half the money was to be raised in America, despite the difficult economic circumstances there.  This was because the American subscriptions were to be used to purchase Irish Press Ltd. shares in Eamon de Valera's name.

5. Dr. de Valera repeats his point of 3b.  Frank P Walsh felt that the funds raised in America were 'by way of donations', therefore it is not surprising that he was happy to receive A class stock for his large contribution.

6. This accords completely with the production team's own research into the share register prior to broadcast, and with Mr. Power's contribution to the documentary.

7. Dr. de Valera accepts that the elaborate shareholding and board structure was devised to ensure that his grandfather had control.  Many of the original subscribers may have approved of this, protecting as it did the editorial ethos of the paper.  The documentary showed, however, that this power passed to Eamon de Valera's son and now grandson.  Given that the Irish Press titles are no longer published, the need to 'secure…the policy of the paper' no longer arises.  It is fair to state that the current situation was not foreseen by the founder or the original subscribers, yet the boardroom and shareholding controls continue to be exercised.

8. The documentary and related broadcasts did not attack Vivion de Valera.  They were justified in arguing that his experiences as a barrister, an army officer or a TD were not the reason why he was appointed Managing Director and later Controlling Director.  The Controlling Director's exceptional powers were expanded in 1957 to allow Eamon de Valera to appoint a successor with the same 'powers, duties and immunities' as he enjoyed.  De Valera underpinned the succession by transferring his B class shares in the American company to his sons.

9. Elsewhere, Dr. de Valera rightly points out that the Irish Press was formed to promulgate Republican policies 'as explained by me to the public', as his grandfather put it.  The papers were directly linked to Fianna Fáil through the party leader.  Todd Andrews was not alone in believing that the Press was essentially a Trust owned by the party grassroots.  There was unrest when it emerged that 'The Chief' regarded his large controlling stake in the paper as being held in a personal and not official capacity, and was therefore transferable to his son.  Within a few years, Vivion de Valera was briefing staff that the Press was a 'de Valera paper, not a Fianna Fáil paper'.  Even if this was a statement of editorial independence, it was not what the original subscribers had given their money for.

10. Dr. de Valera takes the unusual step of arguing that newspapers that had become national institutions by the 1950s were not successful.  To make his point, he is selective in the information he has provided to the Commission.  While the company did indeed report a loss in 1954 this was due to setting up the Evening Press.  This title soon dominated the evening market, while the Sunday Press went on to sell a now unthinkable 419,000 copies per week by the mid-sixties.  The accounts for the year before the example cited by Dr. de Valera show a different picture, a profit of £17,914 with an accrual of £85,105 from the year before.  Criticism of the failure to pay dividends was not a construct of the documentary and not evidence of the 'extreme' bias.  There was an energetic campaign by small shareholders to raise the issue of the 1967 AGM, for example.

11. As noted above, the documentary and related broadcasts did state that the shares had intrinsic value.  Dr. de Valera's belief that 'for most, the fact that the newspapers were being published and seen to be successful was sufficient' is paternalistic at best.  He also contradicts his statement in point 11 that the papers were not successful.

12. The B shares controlled the American company and therefore underwrote the de Valera family's controlling stake in the Irish company.  That is why the shares were so valuable.  It is inconceivable that the original subscribers would have intended for the de Valera family to realise a huge cash bounty for a handful of shares in an offshore company.  This is particularly the case when it appears that, initially at least, Irish shareholders' funds were used to purchase the B shares from Terry de Valera.

13. /15. Neither the documentary nor the related broadcasts contained any of the allegations attributed to Dr. Noel Browne cited in points 14 and 15 by Dr. de Valera.  Much of his complaint in this regard appears to be with Dr. Browne's speech and not how it was covered by RTÉ.  The historic Dáil debates of December 1958 and January 1959 were covered in the documentary in the following way.  Dr. Noel Browne makes one statement claiming that Eamon de Valera has a serious conflict of interest between his role as Taoiseach and his role as Controlling Director of the Irish Press.  Eamon de Valera is then quoted for approximately twice as long as Dr. Browne utterly rejecting the allegation that he has benefited financially or otherwise from the Irish Press.  The production team took further pains to ensure that Eamon de Valera's position was fairly represented by not including the intervention by Oliver J. Flanagan that de Valera was 'robbing the shareholders of the Irish Press' which saw him ejected from the chamber.  This was not sustained by the facts and therefore not included in the programme.  Several aspects of Dr. de Valera's complaint relating to this debate are contradictory.  In point 14, his grandfather 'immediately denied' a falsehood uttered by Dr. Browne (cited as evidence of 'deliberate bias on the part of the programme'), while in point 15 his grandfather 'had no opportunity to answer Dr. Browne in the debate'.  Linking the debate to the announcement of de Valera's decision that he was to run for the Presidency is in one sentence 'ludicrous', yet in the next sentence he writes that Dr. Browne's debate 'may well have been taken into account'.  The de Valera shareholding in 1959 was not quantified in the programme but, for the record, during the debate Eamon de Valera and his son Vivion represented 90,603 shares of Irish Press stock.  This is far in excess of the 50,000 shares that Dr. de Valera takes issue with.

16. Eamon de Valera had publicly given up his company directorships on coming to power in the thirties.  Anyone aware that he had continued as Controlling Director would be forgiven for assuming that this was an honorary position.  Dr. de Valera overstates how easy it was to obtain information about the Irish Press's affairs, then and now.  Dr. Noel Browne for example could find nothing out about the Irish Press Corporation, wrongly concluding in the debate that it no longer existed.  This impression was not corrected by the Taoiseach or his nominees during the debate.

17. RTÉ submits that Mrs. McCoy's remarks were demonstrably true, both in her specific example, and that of the vast majority of American shareholders.  Mr. Coogan was comparing WB Yeats' sense of disillusionment following independence to that of the original investors in the Press.  The production team did not know what happened to the dividend income due to the shareholders of the American company.  They asked Dr. de Valera about this in their letter to him of 8 September 2004.

The directors of the Irish Press Corporation (the American company) were not the subject of unfavourable comment in the documentary or related broadcasts.  The Corporation's directors had the unenviable task of upholding the interests of the American company while complying with its raison d'etre: to secure control of the Irish Press Ltd. for Eamon de Valera, and later his family.  This led to some interesting examples of corporate governance.

18. Dr. de Valera accepts elsewhere that his grandfather was intent on securing control of the Irish Press.  We do not see therefore how Mr. Coogan's comments here are grounds for complaint.

19. RTÉ also agrees that the Irish Press is not a family business, in that it is not one in which the capital was built up within the family, or was subscribed to on the understanding that it would be run on a hereditary basis.  Despite the undoubted contributions of professional editors, managers and board directors, the business remains in the control of the de Valera family.

20. RTÉ strongly argues that the shareholders' opinions highlighted in the documentary are representative.  The motion referred to by Dr. de Valera did not feature in the documentary, although he appears to be suggesting that he has no need to use the massive block of shares he controls.  In fact, even in the most recent AGM, Dr. de Valera used the 438,000 shares he holds 'in trust' to vote through several motions against the opposition of small shareholders.

21. The documentary and related broadcasts did not 'attack' Dr. de Valera's record.  The programme confined itself to explaining how hereditary control of the business came about, questioning whether this had been intended by the shareholders and whether it was in their interests.  Some reviewers of the programme felt that it should have focused more on the calamitous events that led to the newpapers' collapse in 1994, including fraud by a family member appointed to the board during Dr. de Valera's time.  Dr. de Valera's record in running the business was not the subject of the documentary; the process by which he came to run it was.

22. Dr. de Valera concedes that he is the arbiter as to how much information 'shareholders are entitled'.

23. This is the central point for RTÉ.  We submit that Dr. de Valera was given two opportunities to either brief the production team or to make his points within the documentary.  The correspondence from the production team spelt out in detail that the documentary was looking at the share-ownership structure of both the Irish and American companies, as well as the historical importance of the Press titles.  Dr. de Valera's assertion that he was contacted 'at a very late stage' in the planning and production of the programme is untrue.  He was first written to on 23 July 2004, early in production, replying to that letter one month later.  The production company provided Dr. de Valera with specific questions they would like to discuss with him on 8 September.  The programme was not completed until shortly before transmission on 2 November.  

24. No-one was accused of 'misusing company funds' in the documentary.  The question was asked, by contributors, whether the shareholders would not be better off if the loss-making company was closed and its remaining assets distributed to them.  The Press Group has large overheads, including directors' fees and rent, which do not seem to be able to be covered by trading activity.  It was in the interests of the shareholders for the company to continue to exist while the litigation with Warburg Pincus was pursued.  Once that case was settled in the company's favour for €7.6m, it is reasonable to argue that a windup of the company would have released substantial funds for shareholders.

This was an honest programme that brought a matter of public interest to the public's attention.  It was an impartial and fair programme that fully avoided any infringement of statutory obligations in regard to impartiality, objectivity and fairness.

Decision of the Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint made by Dr. de Valera has been rejected with reference to Sections 24(2)(a)(impartiality) and (f)(slander) of the Broadcasting Act, 2001.  In assessing this complaint, the Commission only took into account issues directly relating to the programme broadcast on 26 July 2005.  References to other broadcasts, debates and comments in the print media were not considered.

This edition of 'Hidden History' series depicted the story of the Irish Press company and in particular, the roles and influence of Eamon de Valera and members of his family.  The Commission is of the view that such a topic is of public interest and a legitimate subject matter for a broadcaster to chronicle and examine.  What is of interest to the Commission is that it is done so in a fair and balanced manner.  Given the subject matter of the programme, an issue directly relating to Dr. de Valera, the programme makers appropriately, and as one would expect, offered Dr. de Valera the opportunity to participate in the programme.  He declined to do so.

The Commission was of the opinion that the decision of Dr. de Valera not to participate in the programme did not preclude the programme makers from investigating and reporting on the subject matter.  This programme was a critical examination of the history of the Irish Press, which included an in-depth scrutiny of the de Valera family involvement.  The Commission noted this fact and acknowledged that it could understand the reaction of Dr. de Valera to the programme.  In the opinion of the Commission, however, the programme was not unfair in light of the fact that the central theme of the programme was substantially correct.  This was an impartial investigative programme, justified in terms of its subject matter.  It was a topic of public interest and it was presented in a balanced manner.  The Commission could find no evidence of editorial bias in this broadcast.  The complaint was rejected.

BCC Complaint Decisions, January 2006

1/12

[image: image1.jpg]