[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Dr. Mark Garavan                    Ref. No. 292/06
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ TV1
	Prime Time
	23 November 2006


Complaint Summary:

Dr. Garavan’s complaint, submitted under Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001, relates to an opinion poll conducted for the Prime Time programme broadcast on 23 November 2006.  The complainant states that RTÉ breached the impartiality regulation by conducting the opinion poll on a matter of public controversy with a third party with a known bias on the issue.  This opened RTÉ's data to misrepresentation.  This raises the issue of impartiality for RTÉ and the extent to which they follow their own guidelines on impartiality in the conducting of public opinion polls.  RTÉ's Prime Time chose to exclude a key poll finding.  This was a serious breach of impartiality as it excluded from the programme's debate a finding on the key issue animating the controversy.  This exclusion was not notified to the viewing public and thereby gave rise to a misrepresentation of the poll findings.  

The exclusion was significant.  It was a key finding on what is the heart of the debate, i.e. how should the Corrib gas be processed?  The result of this key poll finding was that 44% of respondents supported an off-shore processing option, 29% supported the Bellanaboy option and 12% wanted the project abandoned.  The complainant believes that the viewing public had a right to be informed of this finding.  He asks why was it excluded?  He further asks that if this critical question was to be excluded did this not undermine the validity and comprehensiveness of the other findings which purported to give a full account of Mayo opinion on the Corrib gas matter?

He submits that the panel discussion was edited despite assurances that this would not happen.  All references by Dr. Garavan to the full report were edited out which undermined the purported comprehensiveness of the discussion.  Though Dr. Garavan was furnished with the full poll findings, he was not informed, either before or after the recording, that one of the findings was to be excluded subsequently and all references to it to be edited out from broadcast.  He believes this placed him at a significant disadvantage in the discussion.

In the broadcast programme, the Garda Superintendent in charge of operations at Bellanaboy was permitted to give his analysis of the situation.  He raised a number of allegations including abuse, assault, intimidation and threatening phone calls.  None of these matters have come before the courts yet a clear link was established between all of these issues and the Shell to Sea campaign.  The superintendent was not subject to questioning nor was he queried on Garda activity in policing the protests.  It was not pointed out to viewers that over ten formal complaints have been made to the Garda Complaints Board regarding Garda actions.  No local protestors were invited to give their accounts of Garda policing.

In conclusion, the complainant submits that this programme fell far short of the standards expected of RTÉ as a public service broadcaster.  In the complainant's opinion, this is particularly disappointing as Prime Time in particular has a good reputation and has previously addressed the Corrib gas conflict in a fair and reasonable manner.  He and local people participated in good faith in the programme and feel seriously let down by what was subsequently broadcast. 

Station Response:

RTÉ submits that this programme, which dealt with the issue of the Corrib gas field off County Mayo, was a balanced and even-handed account of the issues surrounding the decision of the Shell company to process gas on shore.  The programme included reports on the attitudes of the local community and on the safety issues, as well as a number of debates.  Dr. Garavan's complaint is only about one aspect of the programme, an opinion poll commissioned by the programme in association with the Irish Independent newspaper.

RTÉ noted that Dr. Garavan's complaint to the BCC included his original complaint to RTÉ and the response he received from RTÉ.  The details of this response included the acknowledgement that the programme's inability to report the answers to this question meant that there was not a direct finding in the poll that most people, if given a choice, would prefer the terminal to be located at sea.  The programme, however was careful to state more than once that this exact finding had been made in another RTÉ opinion poll in September.  

In addition, some of the other findings of the poll clearly pointed towards this: -

· Prime Time's poll showed that a majority of those who expressed a preference believe that the protestors speak for most or all of the community.

· It also showed that a strong majority of those who expressed a preference believe that the protests should continue (albeit, in the main, without attempts to impede access to the site).

RTÉ submit that these findings and the findings of the September opinion poll greatly reduce any unfortunate impact from the necessary omission of question 2.  

Pre-recorded interviews frequently have to be edited for many reasons.  In this case, the confusion arose during the debate due to the fact that RTÉ had mistakenly given a copy of question 2 to Dr. Garavan but not one to Mr. John Egan, rendered that part of the debate both highly confusing for the audience and unfair to both sides.  The fairest possible decision was to simply edit out that portion of the debate.  This did not impact on the balance of the programme in any way.  The debate made perfect sense without the edited portion and neither side was placed at a disadvantage.  RTÉ did not give any assurances to anyone that the debate would not be edited.  

The VT report to which the complainant refers contained a wide range of views from both sides of the argument.  The Garda Superintendent was entitled to the opportunity to give his analysis, an opportunity that was also given to Dr. Garavan and to many other supporters of the Shell to Sea campaign.

RTÉ states that any objective viewing of the programme will conclude that it was fair, balanced and reasonable in all respects.  It was a programme that was manifestly fair and even-handed, where all sides in the dispute are given an opportunity to present their views and rebut the views of their opponents, where the facts are presented in a neutral manner and where an opinion poll's findings are included without any editorial bias.  When viewing the section of the programme that presented the opinion poll findings Commission Members will hear the programme presenter, Mr. Mark Little, give a full and accurate account of how the poll was commissioned, the sample size, the date of polling and the results of the poll.  

There was no conspiracy behind the editing of the programme and question 2.  The editorial decision was taken to ensure the objectivity of the poll.  It had nothing to do with an agenda for or against the development of the gas field.  Any objective viewing of the programme would confirm that the programme-makers had no agenda and were simply trying to report in an even-handed manner on a very divisive issue. 

Decision of the Commission:  

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  This particular broadcast of Prime Time addressed the controversy concerning the development of a gas field by Shell in North County Mayo.  The introduction to the programme by one of the programme presenters, Miriam O'Callaghan, included: - 'the subject matter, of course, the on-going controversy surrounding the Corrib gas project.  It's created deep divisions here in the local community.  In tonight's programme we're going to look at all aspects of this dispute and we're going to get a wide range of opinions'.  The Commission also noted the introduction to the video footage which contained the statement by the Garda that Dr. Garavan complains of: - 

'this is a very bitter dispute and you can really sense the deep divisions it has caused here in North Mayo'.  The subsequent report by Claire Murphy included views and opinions from all sides of the debate including the Gardaí, active protestors, locals, an engineer involved in the development work on the Corrib site, a local resident and the Chairman of Mayo County Council.  In assessing the complaint, the Commission must take all the broadcast content into account.  This report must be taken in context of the live debate and the other reports shown in the course of the broadcast.  

In the reports, all sides to the dispute were given an opportunity to air their opinions.  It was clear to the viewer who the contributors were.  The programme-makers ensured that the backgrounds of the contributors were clearly identified.  Therefore, the viewer was given the context for the comments and views put forward.  On viewing the reports in the context of the programme, the Commission was of the opinion that the reports reflected in a fair and balanced manner the complexity of issues involved in the dispute and particularly, on the ground in the local community.  In the course of the open debate on the programme, the presenter facilitated an even-handed and fair discussion on the controversy.  Each side was afforded equal opportunities to express their views and to respond to issues raised by the other side.

In relation to the poll used in the programme, the Commission noted that the complainant asserts that the poll was inherently biased as it was conducted in conjunction with a third party known to have a bias on the issue.  The BCC cannot consider this assertion.  How the poll was used by a non-broadcasting organisation is not within the remit of the Commission.  The Commission can only consider broadcast material.  The complainant submits that the programme-makers excluded a key poll finding and in doing so gave rise to a misrepresentation of the poll findings.  With regard to the poll, the Members noted that the presenter, Mark Little, informed the viewer that the poll was conducted by Red C on behalf of Prime Time/Irish Independent earlier in the week.  He then went on to say: - 'the first big question we posed centred on the future of the Corrib development.  Back in September an RTÉ/Nuacht poll found that 61% of the people preferred the Shell terminal to be located at sea'.  Therefore, the viewer was made aware that this poll finding was not from the recent 'November' poll.  The complainant also submits that the editing out of references to question 2 of the November poll placed him at a significant disadvantage in the discussion.  What the Commission must consider here, was the effect such that the overall programme was rendered unfair and/or unbalanced?  The Commission must assess if it resulted in unfairness to the complainant in the programme as broadcast.

The Commission noted that the broadcaster submits that they had concerns about the accuracy of the results for question 2 in the November poll.  On this basis, the programme-makers referred to a finding in an earlier poll, which found that 61% of the people preferred the terminal to be located at sea.  The Commission also noted that this percentage was greater than that found through question 2 in the November poll.  That the programme makers did not inform viewers that they had an issue with one of the questions in the poll could not determine bias through misrepresentation.  The programme-makers used an earlier finding, which fairly reflected the finding of the November poll.  It was therefore not misrepresentative.  

On viewing the broadcast, the Commission was of the opinion that the subject matter was treated fairly and that the programme-makers produced a balanced and unbiased broadcast.  The replacing of a finding from a November poll with a September poll finding and the editing of the programme were not disadvantageous or unfavourable to Dr. Garavan or to those opposed to the Corrib gas field being on-shore.  The facts were not presented in a way that was unfair to the complainant.  There was no evidence of editorial bias in this broadcast.  The complaint was rejected with reference to Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001.

BCC Complaint Decisions, Jan 2007

1/4

[image: image1.jpg]