[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Ms. Rebecca Roughneen                      Ref. No.7/07
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	Liveline
	5 December 2006


Complaint Summary:

Ms. Roughneen's complaint, submitted under Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001, relates to a Liveline programme broadcast on RTÉ Radio 1 on 5 December 2006.  She submits that the programme presented completely false accusations against Youth Defence of which she is a member.  The accusations were completely false and no effort was made to present the accusations in a factual manner, or an opportunity afforded to the member of Youth Defence to refute the accusations.

The accusations were extremely damaging to the reputation of Youth Defence and hurtful and offensive to all those who are connected to Youth Defence.

Station Response:

RTÉ submits that the Liveline programme on the 5 December 2006 included a fairly lengthy item on Youth Defence.  In the second part of the programme a caller called Tom stated that he had contacted the Youth Defence offices requesting that his name be removed from their mailing list, as he did not wish to receive unsolicited letters on the subject of abortion.  He clarified that he and his son shared a Christian name and was concerned that his son should not open mail with graphic images of aborted foetuses.  He further stated he had been abused by the person who took the call at the Youth Defence office. He wanted to know how they had got his name and address.  He further objected to Youth Defence going to schools and talking to the students about their campaign.  At this point in the interview Joe Duffy brought Eoghan de Faoite, Chairman of Youth Defence, into the discussion.  Mr. de Faoite stated that it was Tom who had abused the Youth Defence worker, named Pru.  He stated that Tom must have signed one of the Youth Defence’s petitions as that was probably how they got his name and address.  Mr. de Faoite then justified Youth Defence’s visits to schools on the grounds of invitation.  There was a heated discussion between Tom and Eoghan, where they disagreed as to what had been abusive.  It emerged at this point that Tom’s telephone call had been recorded by both parties.  Joe Duffy asked Youth Defence would they be willing to let the listeners hear the recording to back up their allegation that it was the caller, Tom who had been abusive.

At this stage Pru joined the conversation and confirmed that Tom had been abusive to her on the phone.  Tom and Pru then had a heated exchange over the alleged telephone conversation. 

The next caller was Máire who said that she used to work in a Family Planning Clinic and that the previous generation of Youth Defence activists had picketed the family planning clinic and had been thugs.  Joe Duffy put this allegation to Mr. de Faoite who defended the tactics of Youth Defence.  Máire and Mr. de Faoite then had a heated exchange.  Joe Duffy then brought Pru back in to the interview and she stated that she had been reduced to tears by Tom’s phone call.  This part of the programme ended with Mr. de Faoite saying that they had many petitions in their offices and could not trace the particular petition which Tom must have signed in order for him to be on their mailing list.

There then followed various other callers who gave their opinions on Youth Defence with some in favour and others against.

It is RTÉ’S view that the programme on the 5 December 2006 was impartial and even-handed.  The Youth Defence representative and supporters were afforded sufficient opportunities to give their opinions and refute allegations by callers.  Ms Roughneen’s complaint is that Youth Defence was not on the programme in its latter stages to defend allegations made against the organisation.  RTÉ believes that Youth Defence was given ample opportunity to defend itself through the contributions of Eoghan de Faoite, Pru and James at various stages during the programme.  It is not unusual for the programme to return to a topic towards the end as callers phone in responding to remarks they have heard during the course of the programme.  In this broadcast the further allegations referred to an earlier period of Youth Defence and were responded to in a general way by James.  Mr. de Faoite responded to allegations made by Tom and Máire in the earlier part of the programme.  It was RTÉ’s view that there was no need to provide Youth Defence with a right-to-reply, that they had ample opportunity to respond to allegations about their organisation throughout the programme. 

Decision of the Commission:  

The Commission considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  One of the discussions in this particular broadcast concerned Youth Defence.  The discussion was initiated by a male caller who stated that he had received unsolicited mail from Youth Defence and that when he rang their office to have his name removed from their mailing list, the staff member treated him abusively.  The subsequent discussion included the Chairman of Youth Defence and the staff member.  In the course of the discussion, both sides of the argument were given ample time to express their opinions and to challenge and question other callers viewpoints.  The presenter asked questions of both sides and ensured that both sides were given the opportunity to have a fair say and to respond to the issues raised.  There was no evidence of editorial bias in this broadcast.

In the course of this programme, the presenter facilitated a fair and balanced discussion.  Both sides of the debate were given sufficient air-time to express opinion and to challenge views proffered by the other side.  The complaint was rejected with reference to Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001.
BCC Complaint Decisions, Jan 2007

2/2

[image: image1.jpg]