[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. P. Drury of Associated Newspapers Ireland Ref. No. 453/08 and 454/08 
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	News at One 

Six One News
	20 November 2008


Complaint Summary:

Mr. Drury, in his capacity as Managing Editor of Associated Newspapers Ireland, has submitted a complaint under Section 24(2)(a) fairness, objectivity & impartiality in current affairs and (f) inaccurate facts amounting to an attack on a person’s reputation/honour.  Mr. Drury states that RTÉ breached this code with its coverage on both the The News at One and the Six One News on 20 November 2008.  The report referred to the settlement announced earlier that day in libel proceedings that Miss Monica Leech had brought against Associated Newspapers Ireland.  On both programmes, Miss Leech – and Miss Leech alone – was interviewed.  Associated Newspapers was not offered a right of reply.  As the case had not been won by Miss Leech but had simply been settled, this in itself was in breach of RTÉ’s obligation under the above section of the Broadcasting Act.  The breach was, however, aggravated by the content of Miss Leech’s remarks.  Not only did she imply in both interviews that she had won her case rather than simply settling it, in addition she was highly critical both of the newspaper company and, in the interview with the News at One, of an individual journalist, Frank Connolly.

Miss Leech implied that Mr. Connolly had accused her in print of having a sexual relationship with Mr. Martin Cullen.  In fact, Mr. Connolly never wrote anything of the kind nor was it ever Miss Leech’s case that he did so.  That case centred on the juxtaposition of a photograph of herself and Mr. Cullen with a photograph of Mr. Cullen’s estranged wife on the page on which Mr. Connolly’s article appeared.

As part of the settlement agreed by both sides, Associated Newspapers neither apologised for nor withdrew the substantial allegation of ministerial favouritism that was central to Mr. Connolly’s article and which the newspaper continues to stand over.  Ultimately, this led to an independent inquiry and to a change in the regulations governing the engagement of private consultants by Government ministers.

The scale of the final settlement which was arrived at after four years of litigation reflects the robust stance the company took on this aspect of Miss Leech’s complaint.  However, anybody listening to either news report would have been left with the impression that Miss Leech had won her case outright.

At no time was any attempt made to seek a response either from the company itself or from Mr. Connolly to the serious and unfounded allegations that she made after the court proceedings and which are not covered by court privilege.

Station’s Response:

RTÉ states that on 20 November a defamation action taken by Ms. Monica Leech against the Ireland on Sunday newspaper was settled with the newspaper acknowledging that what had been published about Ms. Leech was false.  An agreed apology was to be published and Ms. Leech was to receive a substantial sum of money. RTÉ reported this on The News at One and the Six One News.

The settlement of the case clearly indicated that the newspaper had defamed Ms. Leech.  RTÉ reported this accurately.  As is the custom an interview with the person defamed was broadcast in the two News programmes.  Ms. Leech in her interviews did not say anything which was inaccurate.

The correspondence RTÉ received from Associated Newspapers suggests that the RTÉ coverage was one-sided.  RTÉ did not and does not accept that its coverage was one sided.  Associated Newspapers admitted that what they had published was false.  RTÉ reported this accurately and interviewed the victim of this inaccurate reporting by Ireland on Sunday.  RTÉ believes Associated Newspapers are hair-splitting when they claim that the action was settled and that Ms. Leech had not won her case. This was a settlement where the party being sued agreed to pay a substantial sum and to publish an apology.  In these circumstances there was no requirement on RTÉ to include contributions from both Ms. Leech and Associated Newspapers.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcasts, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns the coverage of a settlement reached in the High Court.  The Commission noted that the content of the two reports were different as one could expect.  

The introduction to the first report which was on the News at One by the presenter included: ‘.....news story from the High Court; an undisclosed sum and unreserved apology, the costs to Associated Newspapers of libelling Monica Leech the former advisor to Martin Cullen in 2004, has not yet been disclosed.  At the time.........published a double page spread making allegations that her appointment as an advisor was based on a less than professional relationship which was proven to be false.  RTÉ also at the time had to make a settlement based on false allegations made by a caller line on air to Liveline....’
The introduction was followed by a clip of an interview with Martin Cullen in 2004 and subsequently, by a pre-recorded interview with Monica Leech about the settlement.  The Commission noted the context in which Ms. Leech referred to the journalist Mr. Frank Connolly:

‘...almost four years to the day I initially took the call from the Ireland on Sunday journalist Frank Connolly and told him, answered his questions and indeed told him categorically that his allegations were totally untrue.  He obviously then couldn’t stand up those allegations simply because they are not true.......It’s taken a long time to get where we are today and Ireland on Sunday finally apologised and I suppose admitted the errors of their ways today and I’m quite happy to accept that apology.
The presenter put to her: ‘there were two points to this, one that you were having an extramarital affair with Martin Cullen, the second that you had secured valuable contracts on the basis of such an affair’.

Monica Leech responded: ‘And I think you will find in the apology today that they have apologised on both fronts’.

The Commission also noted the closing remarks of the presenter:

‘thank you very much indeed for joining us there after the High Court following that successful outcome to her legal action against the Irish Mail on Sunday’.

On hearing this broadcast, the Commission could not discern any claim in the course of the interview that a High Court Case had been won.  The listener was informed that Ms. Leech received an undisclosed sum and apology from Associated Newspapers on foot of an article published in one of its papers.  The complainant submits that Ms. Leech implied she had won the case.  The Commission was of the view that she articulated her satisfaction with the outcome in the High Court that day i.e. the settlement.  At no stage did she claim that she had won a Court Case.  In the context of being awarded an undisclosed sum and an apology, the Commission was of the view that it would be reasonable to expect that Ms. Leech would be positive and upbeat at such an outcome.

The complainant submits that one of the main arguments of her case was not settled i.e. ‘Associated Newspapers neither apologised for nor withdrew the substantial allegation of ministerial favouritism that was central to Mr. Connolly’s article’.  He objects that this was not referred to in the news report.  The Commission noted that the short report was about the settlement of a case in the High Court.  As such, the programme-makers concentrated on what they believed to be the main aspects of the settlement i.e. the undisclosed sum and the apology for the allegation of an extra-marital affair.  The Commission was of the view that in a short report such an approach was reasonable and typical of media reporting on the settlement of such cases.  Further, it is common practice that the individual who undertakes such an action is interviewed.  That she alone was interviewed could not determine the fairness and objectivity or otherwise of the report as submitted by the complainant.  

The listener was informed that a case had been settled in the High Court and the person that brought the action, Ms. Leech had received an undisclosed sum and an apology.  The programme-makers then interviewed Ms. Leech seeking her reaction to the settlement.  In the course of her interview, she expressed how difficult the whole matter had been for her and her family and that she believed it was due to a low standard of journalism.  Given the context of the settlement, the Commission could find no unfairness in her comments in respect of Associated Newspapers.  The appellant was interviewed to ascertain her reaction to the case she had taken against Associated Newspapers; she instigated the court action and therefore, the programme-makers were entitled to interview her.  Associated Newspapers were the party being sued who had offered her a settlement, paying an undisclosed sum and issuing an apology.  The report included the main facts of the settlement.  The subject matter was treated fairly in this broadcast.  

With regard to her comments about Mr. Connolly, on hearing the broadcast the Commission was of the view that she was simply informing the listeners of the start of the events for her.  She was contacted by Mr. Connolly about allegations, which she asserts she refuted outright.  The Commission noted that the complainant does not take issue with the fact that Mr. Connolly did ring Ms. Leech.  Therefore, the Commission would accept that he did contact her and ask her to answer certain allegations which would be the subject of a subsequent newspaper article.  Ms. Leech did not say what the particular allegations were on air.  On hearing the piece, the Commission could not determine that Ms. Leech was implying Mr. Connolly had accused her in print of having a sexual relationship as submitted by the complainant.  She was relating the chronology of events as she recalled them.  
With regard to the second broadcast, the Six One News, the Commission noted that the subject matter in the report was treated in the same manner as the earlier radio report on the News At One.  The news presenter informed the viewer:

‘Monica Leech a former advisor to Government Minister Martin Cullen has won undisclosed damages and an apology in her libel action against the Irish Mail on Sunday and the Daily Mail.  Lawyers for the newspaper told the High Court that the allegations it printed that Mrs. Leech was having an extra-marital affair with Martin Cullen were entirely false’.
This was followed by a pre-recorded report from outside the High Court earlier that day and an interview with Ms. Leech.  The Commission noted that the viewer was informed of the settlement and that Associated Newspapers had agreed to pay an undisclosed sum and issued an apology.  The interview with Ms. Leech again included her expressing the effects the article had on her and her family’s life and her satisfaction with the outcome.  At no stage was it stated or implied that she had won a High Court case.  It was evident that she had accepted a settlement offer from Associated Newspapers.  Her reaction was sought in the context of accepting the offer of a settlement for the libel action she was pursuing against Associated Newspapers.  On viewing the broadcast, the Commission was of the view that the subject matter was treated fairly.  That her reaction included commentary on the standard of journalism could be expected; it was based on the fact that Associated Newspapers acknowledged that a newspaper article it had printed contained allegations about her which were false.

The Commission could find no evidence of unfairness in respect of Associated Newspapers in either broadcast.  The complaints were rejected with regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality.
BCC Complaint Decisions, Jan 2009

1/4

[image: image1.jpg]