[image: image2.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain




[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





BCC Complaint Decisions

January 2009
The Board of the Broadcasting Complaints Commission (BCC) met on 26 January to consider and/or adjudicate upon 18 complaints.  Of these complaints, 1 was upheld and 17 were rejected.
Table of Contents
3Complaints Upheld/Upheld in Part


3Complaint made by: Mr. Frank McDermott, Ref. No. 410/07, FM104  Phone Show


6Complaints Rejected


6Complaint made by:  Mr. Gerry Mahon, Ref. No. 393/08, The Tubridy Tonight Show (18 Oct 08)


8Complaint made by:  Mr. Keith Herbert, Ref. No. 394/08, The Apprentice


10Complaint made by:  Ms. Marie Collins, Ref. No. 406/08, Neil Prendeville Show


11Complaint made by: Mr. Glen Duggan, Ref. No. 408/08, Newstalk News Bulletins


13Complaint made by: Mr. Martin O’Malley, Ref. No. 420/08, Off the Ball


14Complaint made by:  Mr. Daniel White-Spunner, Ref. No. 423/08, The Late Late Show (14 Nov 08)


16Complaint made by:  Mr. Michael Rigney, Ref. No. 424/08, The Tubridy Tonight Show (22 Nov 08)


18Complaint made by:  Mr. Michael Quinn, Ref. No. 429/08, The TubridyTonight  Show (22 Nov 08)


20Complaint made by:  Mr. Rory Fitzgerald, Ref. No. 437/08, Prime Time (27 Nov 08)


24Complaint made by:  Mr. Seán Devine, Ref. No. 442/08, Today with Pat Kenny


25Complaint made by:  Mr. Joseph Fogarty, Ref. No. 445/08, RTÉ news - news2day


28Complaint made by:  Mr. Michael O’Leary, Ref. No. 451/08, The Late Late Show (14 Nov 08)


29Complaint made by:  Mr. Michael O’Leary, Ref. No. 452/08, The Late Late Show (21 Nov 08)


31Complaint made by: Mr. P. Drury of Associated Newspapers Ireland, Ref. Nos. 453/08 and 454/08, RTÉ news - News at One and Six One News 


34Complaint made by:  Mr. Donie Murphy, Ref. No. 457/08, Prime Time (27 Nov 08)


37Complaint made by:  Ms. Elizabeth-Ann Buckley, Ref. No. 470/08, Podge & Rodge




Complaints Upheld/Upheld in Part

Complaint made by: Mr. Frank McDermott                                 Ref. No. 410/07 

	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	FM 104 
	FM 104 Phoneshow
	6 November 2008


Complaint Summary:

Mr. McDermott’s complaint, submitted under Section 24(2)(d)(Code of Programme Standards – section 2.2 due care) refers to a call taken on-air from a 13 year old girl.  The complainant states that at the start of the programme it was indicated that the programme was only suitable for those over 15 years of age.  The programme began with an exchange between the two presenters, Adrian and Jeremy, over an injury that one had suffered in a game of football – he was hit in a tender part of his anatomy.  Callers were then invited to contact the show with anything that they wish to “get off their chest”.  

The first caller was a young female.  Following from the earlier discussion she was asked what was the most painful thing that had happened to her.  When she replied she couldn’t think of any she was asked if she had experienced childbirth.  At this stage she responded that she was 13 years old.  One of the presenters made a remark along the lines that depending on where she was from she could still be pregnant.  The young girl indicated that she was calling to get off her chest the fact that she objected to people going to the toilet in the sea.  The presenters then went on to exchange stories about “turds” in the swimming pool and the sea.  There was also reference to masturbating dolphins and whales.  Mr. McDermott states that having signalled at the outset that the programme was suitable only for those aged over 15 that the presenters proceeded to take a call from a 13 year old child.  If the station was genuine in their warning, they should not have allowed the girl to participate.  When they were made aware of the age of the caller they should have either ended that call or at least ensured that the discussion around the call did not develop into anything unsuitable.  Mr. McDermott considers that the discussion was of a coarse nature and unsuitable between two grown men and such a young girl. Furthermore, he considers the reference to the possibility of pregnancy being related to where the girl came from, to be offensive.  
Station’s Response: 

FM104 states that a discussion took place on the section of this show known as “Get It Off Your Chest”.  This section deals with ‘everything and anything’ that listeners wish to complain about.  Sometimes the calls can be quite serious complaints about issues ranging from hospital waiting lists to the Lisbon referendum but mostly calls tend to be on issues of a ‘pop culture’ nature ranging from bouncers refusing admission to young women wearing pyjamas.

The presenters regularly input items about their own daily lives in a light-hearted and frivolous way.  In this context, Jeremy spoke about having been hit in the testicles by a football during a match only an hour beforehand.  The presenters joked about the pain he experienced and attempted to compare it to other pain people experienced.  The discussion, while somewhat irreverent, is a style that regular listeners expect from the programme. 

FM104 addresses the complainant’s issues as follows:

· The Phoneshow advertises at the start of the show that “this programme is not suitable for anyone under the age of 15.  Parental discretion is advised”.   It is a strict policy of the show to vet callers before they go on air and not allow callers under the age of 16 on air, except in specific topic related circumstances e.g. school related issues.  Anyone who sounds under 16 is asked their age.  In this case, the caller ‘Gemma’ was asked her age before she was put on air.  She informed the show’s co-ordinator that she was 16.  Due to the live nature of the programme, FM104 states that they often have to accept someone’s word that they are the age they claim. 

· This caller, ‘Gemma’ joined the conversation after about three minutes of banter between the two presenters.  She was on air for one minute before her actual age became clear.  She hesitantly admitted to being just 13 when she was asked if she ‘had ever given birth’.  When she said no, presenter Adrian said 13 was a “bit young to be giving birth” to which Jeremy replied, in a tongue in cheek manner “not if you’re from certain parts of the city”.  ‘Gemma’ continued the conversation about the most painful thing that ever happened to her.

After two minutes the conversation veered towards what ‘Gemma’ called in to ‘Get off her Chest’.  She rang to complain about people urinating in the sea and swimming pools.  The conversation continued with the presenters and the caller discussing examples of experiences they had with people defecating in the sea and swimming pools.  There was then a brief reference to ‘masturbating dolphins’ but at this stage the conversation with ‘Gemma’ had ended and she was no longer on the line.

FM104 states that two thirds of the programme’s listenership is aged under 35 years.  Regular listeners to the programme expect childish school yard humour to develop between the presenters from time to time.  FM104 does not believe such humour would cause offence to most nor does it consider the conversation with a 13 year old was inappropriate.  There was no reference of a sexual nature.  The majority of the conversation was an issued raised by ‘Gemma’ herself.

FM104 also states that it cannot be held responsible for underage listeners tuning into the show.  It is broadcast after the traditional and generally accepted watershed.  The station believes that parents should exercise their responsibility for children tuning in.  

Finally, the station refers to Mr. McDermott’s reference to the mention of pregnancy being related to where the girl came from as being offensive and states that the comment made was satirical and off the cuff and not intended to cause offence.  The presenter, however, would consider this comment to be factual.

Decision of the Commission:  
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster. The complaint relates to a 13 year old caller to the programme.  In assessing the complaint, the Commission had to have regard to the Code of Programme Standards and in particular, section 2.2 due care.  The Commission noted the submission by the broadcaster.  The Commission acknowledges the issue of parental responsibility.  The Commission also acknowledges that callers may mislead the station about their age to get on air.  However, a broadcaster is obliged to exercise due care.  The issue raised by the complainant is the fact that the presenters continued to converse with the caller after she told them she was 13 years of age.  Therefore, the issue of parental responsibility and the fact that the caller misled the production team about her age can not be determining factors in the assessment of this complaint.

In this particular broadcast the presenters were discussing how painful it was for a man to be hit in the nether regions.  In the course of their banter, they took a call:

Presenter 1: ‘Gemma have you any idea, have you even an iota of an idea of the pain a man goes through when he gets hit down below?’

 
Gemma: ‘No’

Presenter 1: ‘You wouldn’t would you?’

 
Gemma: ‘No’


Presenter 1: ‘Can you compare it to anything?


Gemma: ‘No’

Presenter 1: ‘Well how would she know?’

Presenter 2: ‘What’s the most painful thing that ever happened to you?’

The presenters proceeded to ask her various questions about ‘painful things’ including if she had her tonsils out; if she ever got her finger slammed in a car door; if she had ever given birth; and if she ever had her toe nail pulled off.  One of the presenters then said that ‘my new name tonight seemingly is Jeremy dickless, that’s my name for the rest of the show’.  They then proceed to ask the caller what she wanted to get off her chest.  She responded that she hated people who urinated in the sea and swimming pools.  The presenters then joined in talking about turds, being hit ‘smack in the face by a poo’, ‘masturbating dolphins’ and finished with, ’can we drop this conversation now, it’s a load of shit’.

The Commission noted that after asking the caller ‘had she ever given birth’ and she responded no, they asked her age.  When she told them she was 13, the presenters continued with the conversation in the same vein.  The Commission would acknowledge that the format of the Adrienne Kennedy Phone Show is well known and the regular audience is familiar with the irreverent style of the programme.  The Commission would also acknowledge a point raised in the broadcaster’s submission that the programme ‘is broadcast after the traditional and generally accepted watershed’.  The programme was also preceded by an audience guidance announcement that ‘this programme is not suitable for anyone under the age of 15.  Parental discretion is advised’.  Given these contextual factors, the Commission was of the opinion that the presenters should have terminated the call once the female caller told them she was only 13 years old.  While the Commission would agree with the station’s belief ‘that parents should exercise their responsibility for children tuning in’, the broadcaster is responsible for the broadcast content.  The subject matter in the programme was not aimed at a young audience and as such, the presenters should have taken pro-active action when the caller admitted to being only 13 years of age.  The call should have been terminated.  The complaint was upheld with regard to the Code of Programme Standards, 2.2 due care.
back to contents
Complaints Rejected
Complaint made by:  Mr. Gerry Mahon                                        Ref. No. 393/08
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	The Tubridy Tonight  Show
	18 October 2008


Complaint Summary:

Mr. Mahon’s complaint is submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity & impartiality in current affairs).  The complainant states that the programme was unfair in its treatment of high class guest houses during the above screening.   Mr. Mahon complained directly to RTÉ and was informed by the Producer that Mr. Tubridy had acted in a jocose manner when branding all guest houses as inferior to hotels.  Mr. Mahon requested that Mr. Tubridy should comment on the following show that some guest houses were at least on a par with comparable graded hotels, but the programme refused to do so.

Station’s Response:

RTÉ states that this is a complaint about an interview with two brothers, John and Francis Brennan, well-known hoteliers, who had made a series of television programmes for RTÉ where they dispensed advice to small hotel and Bed and Breakfast owners on how they might improve their services.  Mr. Mahon’s complaint is that the interview was unfair to high class guest houses.  RTÉ does not accept Mr. Mahon’s criticism. 

During the course of an interview with the Brennan brothers, they gave an account of some of the bad things they had found in making their television series going round the country giving advice to small hotels and B&Bs.  Ryan Tubridy made some light-hearted remarks about B&Bs, but he did add in that he wasn't talking about all B&Bs and that some were excellent.  John Brennan also talked about the importance of hospitality in the tourism industry and that was where B&Bs could score well. 

The item was light-hearted, but at its centre was an important message that B&Bs compete with all the new hotels around the country and the standard the visitor expects is very high.  The future of B&Bs is dependent on the provision of a quality service with a personal touch.  A poor standard of room is simply uncompetitive when there is a new hotel close by.

It is RTÉ’s view that the interview with the two Brennans was impartial, objective and fair.  Account has to be taken of the context of the interview, a recently broadcast television series that had shown up some significant lapses in standards and a live television interview in an entertainment show.  There is no suggestion that what the Brennans described wasn’t accurate and the remarks made by Ryan Tubridy about B&Bs need to be seen as part of the typical banter found on this show every Saturday night.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a discussion about a ‘reality’ type television series in which two hoteliers travel to a selection of hotels and B&Bs to advise of what changes could be made to improve business.  The complainant submits that the discussion was unfair in its treatment of high class guesthouses.  In assessing the complaint, the Commission had to have regard to the context of the discussion and also, the context in terms of the audience expectations of the programme itself.

The Commission noted that the introduction to the discussion by the presenter informed viewers of the context of the discussion:

“We’re going to start tonight’s show with two of Ireland’s most successful hoteliers.  They are based in Kerry but have recently been travelling all over the country making over hotels and B&Bs for the television series ‘At Your Service’.  Take a quick look at this please.’     

This was followed by a short clip of the series where one of the brothers could be seen giving advice to the owner of a farmhouse guesthouse.

In the course of the discussion, the presenter referred to the series and he also informed the viewer that he had seen a couple of episodes, “I was watching a couple of episodes of it [the tv series].”

The Commission also noted that it was evident from the opening dialogue between the presenter and the guests that the discussion would be light-hearted, which was in keeping with the style of the programme.  

In the course of the interview, the Brennan brothers were asked about the lows of their experiences in B&Bs.  The Commission was of the view that given the television series was about improving services, a viewer would expect the participants such a question and they would respond about their particular experiences on their travels when making the series.  In this regard, the discussion included cleanliness standards, people not checking out on time and rooms booked not meeting the booking agreement, such as not getting the room with a view.  It was evident to the viewer that the discussion was not about general standards, but about the issues the brothers met in their dealings with specific hotels and B&Bs in their television series.  Nevertheless, there were positive comments made by both the presenter and his guests that included:

Presenter: “In some of the B&Bs you’re short of finding a body under the bed and some of them are delightful because they are run by good people who know how to run a good home.”         

In the opening of the discussion, the presenter asked the guests if the days of the B&B were numbered or if Irish people were going back to them now.  One of the brothers responded:

“I think we might be going back to them because hospitality is in Irish peoples’ hearts.  And it’s important that we bring that back.”
The presenter also did a quick straw poll of the audience asking who would stay in a B&B given a chance to which five responded positively.  When asked who would prefer a hotel, the majority of the audience responded positively.  Such a straw poll is typical of the format of the programme and could not be considered to be unfair.  It simply reflected the preferences of the audience that evening.

In the opinion of the Commission, the interview was conducted in the context of the Brennan brothers’ television series in which they advised both hotel and B&B owners how to improve their premises and/or services to attract more business.  The viewer was made aware of this fact from both the opening of the interview and throughout.  The grading of hotels and/or B&Bs was not part of the discussion.  Further, given the context of the interview the presenter was not obligated to include such an issue.  While the tone of the interview was light-hearted, such style was typical of the series and within audience expectations.  There was no evidence of unfairness in this broadcast as submitted by the complainant.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality.
back to contents
Complaint made by:  Mr. Keith Herbert                                      Ref. No. 394/08
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	TV3 
	The Apprentice
	3 November 2008


Complaint Summary:

Mr. Herbert’s complaint is submitted under Section 24(2)(f)(inaccurate facts/information constituted an attack on a person’s reputation or honour) of the Broadcasting Act 2001.  The complainant states he was shown on two occasions on this show without prior consent.  This programme told of the losing contestant being removed for breaking the rules and using external sources for assistance.  Mr. Herbert states that it was implied that these individuals assisted the contestant in this task.  The fact that he was filmed meant he was visually associated with this reference and therefore must have assisted with the process.

Mr. Herbert claims to have received numerous phone-calls and emails relating to this appearance on the programme.  This has reflected negatively on his character in both a personal and professional capacity.  The complainant states that he left numerous messages with both TV3 and the production company involved, Screentime Shinawil to obtain any form of comment but has not had any replies.  Mr. Herbert claims this programme has impacted negatively on his professional life and is an attack on his dignity, reputation and honour.
Station’s Response:

TV3 states that Mr. Herbert brought material to the WEE at Naas Racecourse on the day that the production company, acting on behalf of TV3, were filming voluntarily.  The cameras were in clear view of the public and further, it was made clear by signs that filming was taking place on the day in question.  TV3 states that they have been informed by Ms. Joanne Murphy, the Apprentice contestant who was removed for “cheating” in relation to this task, that she knows Mr. Herbert.  When he is first seen by Ms. Murphy, she makes the clearly audible comment that “He is a customer of mine”.  Mr. Herbert replies “what happened? Did you get fired?”  This clearly indicates that Mr. Herbert was not aware of any activity of Ms. Murphy’s.  Whether or not there is some implied connection that the complainant was aware due to the later part of the programme, this section is clear, explicit and unambiguous.  Mr. Herbert is not identified per se in the programme and he is merely one of a large number of people who are filmed whilst Joanne Murphy (and others) is visible in the background.   

It should be noted that Ms. Murphy makes it clear, in the part of the programme where the cheating is exposed, that Ms. Murphy clearly refers to her associates in “land cruisers, trailers and horseboxes”.  Mr. Herbert has a small family car.  It should also be noted that the programme clearly concentrated on the cheating done by Ms. Murphy and not on the behaviour of any of Ms. Murphy’s associates.  All of Bill Cullen’s comments were addressed only to Ms. Murphy. 

TV3 is aware of the general duties to act responsibly in regard to their production and broadcast material.  In this case, TV3 make it clear that Mr. Herbert is one of many people that were televised on the day in question and that it was made perfectly clear that the event would be televised.  TV3 points out that there is usually a charge in relation to the disposal of WEE goods and in this case there was not.  There was clearly a mutually beneficial arrangement with regard to persons being filmed in return for the ability to dispose of electrical waste for free. 
Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns the inclusion of images of the complainant in the broadcast in the context of a challenge in which one of the contestants was caught cheating.  In assessing the complaint, the Commission had to consider the entire broadcast.  

The series involves two teams of ‘Apprentice’ contestants competing in a pre-determined task.  The programme centres on the contestants as they plan the task, how they implement their plan and subsequently, what they achieve.  In the opening sequence the viewer was made aware of the challenge the two teams had to undertake;

‘It’s going to be your responsibility to go an encourage everybody in that town to take back as much electronic waste as possible.  It’s the team that gathers the most waste electronic appliances that will win.’

The Commission noted that the female contestant who cheated, Joanna, was on the team that had to encourage people in Naas to bring their recyclable waste to the Naas racecourse that day between 10 a.m. and 4 p.m.  At the start of the task the viewer was informed that she would be the project leader and further, she was a ‘local girl’.  In the course of the task, there are clips interspersed with the views of contestants both about themselves and their fellow contestants.  She said of herself:

‘I’ll go all the way to win.  Everything I have to do, to do I’ll win.  And if I have to stand on people’s heads to get it, that’s what I’ll do.’      

The other contestants and judges views about her included:

‘She wants to be the CEO of Glencullen, not the apprentice.’

‘Sometimes she can get peoples backs up in business.’

‘Joanna’s style of management is very much in your face and in some cases that works and in some areas that turns people off.’

‘….people get intimidated by that kind of personality…’

On viewing the broadcast, it was evident that the focus was the contestants.  The programme revolved around the task and how the contestants interacted and responded under the pressure.  It was close to the end of the broadcast when the contestant Joanna was confronted about her actions.  In the lead up to this scene, both teams were asked to speak about their performance in the task that day.  Joanna as team leader stated that she was ‘…a very, very lucky project manager.  I had three people around that were intelligent, motivated, driven and excellent at their jobs…….is what I would call the cream of the crop…….it was working, the girls were pulling them in from all sides of the community…..I’m proud of my team, proud, proud, proud, they did brilliantly……’.  

Subsequently, Bill Cullen asked if she had contacted her husband and she admitted that she had.  He then fired her as he said her actions were unfair to her fellow contestants and undermined him.  This was followed by a short interview with her when she told how she had cheated and, laughing throughout, she expressed her opinions on her fellow team mates which included:

‘My lovely innocent team…thought they did so well hustling…..they were probably responsible for only five washing machines.  To be honest with you, the only reason I put them on the streets was because I couldn’t bear to be with them for another second…….I’ve done the house a massive favour by getting fired for cheating, because they never would have been able to put it up to me..’

The Commission noted that when the judges confronted the contestant they focussed solely on her behaviour.  The only direct reference to another individual by the judges was to her husband.  The female contestant only referred to her husband and her boss.  These were the only individuals identified as complicit in the deception.  The Commission would acknowledge that there were visual shots of people bringing waste to the race course.  The female contestant could be seen directing people to the correct areas and she did refer to the complainant as a client of hers.  There was also a fleeting shot of him at the end of the programme. However, it was not evident nor was it implied that he was involved in any way in the actions of the female contestant.  The content focussed on the personalities and actions of the contestants as they competed to win the task.  Filming on the streets, housing estates and the ‘bring’ centres in both towns peppered the broadcast.  One could expect such footage in such a reality television series.  Further, the Commission noted the broadcaster’s submission that the television cameras and crew were visible and that signs were posted outside the ‘bring’ centre.  What the Commission must consider is did the footage amount to an attack on the complainant’s reputation or honour.

This programme was a reality television series which focussed on the behaviour of the contestants.  They were at all times the central focus.  The Commission acknowledges the complainant’s concerns about filming without consent.  However, he was bringing waste to a recycling centre where the film cameras were evident on arrival.  He knew the female contestant and she acknowledged on camera that she knew him:

‘You’re going to think I’m insane.  He’s a customer of mine.  I swear.  He’s like what happened, did you get fired?  Jesus, I’ve fairly fallen on my face if I have’.

At no stage was it implied or stated that the complainant was involved in the contestant’s plan.  She clearly indicated that:

‘……all the land cruisers and the trailers and the horsebox, they’ll be the same jeep driven by loads of different people…’

On viewing the broadcast, it was evident that the female contestant was the only individual that was labelled a cheat.  Further, it was her personality that was under scrutiny and no-one else’s.  The programme clearly depicted how she ‘played the game’ by juxtaposing her behaviour during the task with that of her behaviour after been caught cheating.  It was her scam and she was fired from the competition as a result.  Given the context of the broadcast, the Commission could not determine that there were inaccurate facts or information that amounted to an attack on the complainant’s honour or reputation.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(f)( a complaint by a person that in a broadcast by a broadcaster which is specified in the complaint an assertion was made of inaccurate facts or information in relation to that person which constituted an attack on that person’s honour or reputation).
back to contents
Complaint made by:  Ms. Marie Collins                                      Ref. No. 406/08   
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	Cork’s 96FM
	Neil Prendeville Show
	13 November 2008


Complaint Summary:

Ms. Collins’s complaint is submitted under Section 24(2)(b)(law and order) of the Broadcasting Act 2001.  The complainant states that Mr. Prendeville read out a complaint from a listener on air about a Roma woman who had been looking for money by showing a photo of a small baby in an incubator.  She said she needed money for an operation for the baby.  Mr. Prendeville then said something to the effect that the baby needed an operation alright but that it was not her baby.  He then proceeded to rant that all these people should be sent back to where they came from.  Ms. Collins believes his comments could be considered incitement to hatred.  
Station’s Response:

Cork’s 96FM state that this item covered a text from a listener who stated that while stopped in traffic s/he was approached by a Romanian woman who showed a picture of a baby hooked up to an incubator.  The texter posed the question, was this a scam?  In response, the presenter said “I would imagine knowing the carryon of scamsters, the baby is legitimately wired up to a machine but it’s not the baby of the person asking for money, I would imagine”.  In response to a second text, the presenter further stated “there are all sorts of scamsters out there and they should be kicked out of the country, they are a nuisance”.  The presenter did not direct his comments towards a specific group of people.  

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a specific comment made by the presenter.  The Commission noted that the comment made is as submitted by the broadcaster (see Station’s response above).  The Commission would acknowledge the complainant’s concerns about racist remarks.  However, the Commission had to consider the comments in the context of the entire broadcast.

The Commission noted that the presenter read out two text messages from listeners who submitted that they had been caught in traffic in Blackpool and had been approached by a woman with a picture of a young baby requiring medical assistance.  The listeners who sent in the texts expressed their concern about the veracity of the woman’s claim.  The presenter stated that begging scams were commonly being reported on in the media.  In this context he said the texters’ concerns could be legitimate.  He then said that scamsters should be kicked out of the country.  The Commission noted the context and the tone of the presenter.  While the Commission acknowledges that the comment was inappropriate, they could not determine that the presenter was inciting hatred.  His tone was matter-of-fact, moderate and the response based on facts on scams in the public domain.  Further, he subsequently read out a text message from a listener stating that he should be careful about such a remark which was based on inaccurate ethnicity.  While the Commission would ask that the presenter refrain from such comments in the future, on this occasion there was no evidence of incitement to hatred and/or targeted racism as submitted by the complainant.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(b)(law & order).
back to contents
Complaint made by: Mr. Glen Duggan                                     Ref. No. 408/08

	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	Newstalk 106-108FM 
	News Bulletins
	13 November 2008


Complaint Summary:

Mr. Duggan’s complaint is submitted under Section 24(2)(a)(objectivity & impartiality in news).  The complainant states the radio station repeated every 30 minutes on their news bulletins that the cost of living was going down, as the rate of inflation had dropped from 4.3% to 4%.
This is highly inaccurate.  An inflation rate of 4% means that the cost of living has increased by 4%.  It is completely contradictory to state that the cost of living has increased by 4% and in the same sentence state that it has decreased.

To state that the rate of increase in the cost of living has reduced by .3% would have been accurate. 

Station’s Response: 

Newstalk states that two versions of this story were broadcast on the day in question.  These were read by the newsreader on alternate bulletins.  One version stated that the rate of inflation fell to 4% from 4.3%., where the price of clothes, shoes, transport and household goods had all decreased.  This was factually correct.  Newstalk also stated that the annual rate of inflation had fallen to 4% and that the cost of living was expected to fall further before the end of the year.

Both versions of the story carried by Newstalk were factually correct as it was explained on both versions that the inflation rate had dropped from 4.3% to 4%.  This is a turn of phrase that is widely used by all media when it comes to reporting inflation.  
Decision of the Commission:  
The Commission has considered the broadcasts, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a report in the news about inflation.  In particular, the complainant takes issue with the reference in a number of the bulletins that refers to a reduction in the cost of living.  The broadcast items in question were news bulletins and as such, included a short synopsis of the main news stories that day.  The Commission noted that the news bulletins informed the listener that the source of the information was a report released by the Central Statistics Office.  The main statement in the report was factually accurate, inflation had fallen.  In this context, the station stated in one of the bulletins that the cost of living was expected to drop further before the end of the year.  The Commission had to consider whether such a statement was inaccurate and likely to mislead the listener.

The Commission noted that in some of the bulletins, goods and services for which prices were falling were mentioned - clothes, shoes, transport and household goods.  The Commission acknowledges that the rate of inflation is based on comparing price changes of a pre-determined basket of goods and services.  The price of some of the goods or services in the basket may rise or fall faster than other goods and services.  The Commission acknowledges that the change in the level of prices is one of the major determinants used in a cost of living index.  Further, people in general are aware of every day costs.  For example, drivers are aware of how much cheaper petrol is today compared to October 2008.  People are also aware how much more expensive energy costs are today compared to this time last year.

While it is evident that the statement made in the news bulletins was a generalisation, the Commission could not determine that it was sufficiently inaccurately presented so to mislead, given the information in the public domain and also in light of people’s own knowledge of the cost of living and everyday experience.  The Commission would also agree with the submission of the broadcaster that falling inflation is often reported in the media as an indication of a fall in the cost of living.  There was no evidence of editorial bias in this broadcast.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a)(objectivity & impartiality).
back to contents
Complaint made by: Mr. Martin O’Malley                                 Ref. No. 420/08 

	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	Newstalk 106-108FM 
	Off the Ball
	24 November 2008


Complaint Summary:

Mr. O’Malley’s complaint is submitted under Section 24(2)(d)(Code of Programme 3.3.1 coarse and offensive language).  Mr. O’Malley wishes to complain about the coarse and offensive language broadcast on Newstalk between 6.50 and 7.10pm.  The exact expression used was "couldn't give a shite".
Given the time of day, it is very likely that this would have been heard by young children in a car with their parents on the way home from work.  The parents of the children concerned would be those who had just listened to the Right Hook and were then going to listen to Off the Ball. 

As Off the Ball is a sports programme, it is also likely that older children under 18 would tune into this programme on their own.

Station’s Response: 

Newstalk states that the piece of audio refers to an excerpt from an interview with former Cork City FC Manager Damian Richardson.  The interview was a hard hitting one in which Damian Richardson was quite critical of the Irish football authorities.  Richardson’s comments referred to how the FAI in Dublin “‘don’t give a shite about us down here (in Cork)”.  The interview itself was a powerful piece of radio delivered by Richardson with raw passion and honesty.

The use of this clip at the start of the show is to illustrate the hard hitting, no nonsense and entertaining nature of Off the Ball and is only one clip in a compilation of over 15 other pieces of audio.
Decision of the Commission:  
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a preamble to the forthcoming programme ‘Off the Ball’.  The Commission noted that the reference is as submitted by the complainant (see Complainant Summary section above).  In assessing the complaint, the Commission had to have regard to the Code of Programme Standards and in particular section 3.3.1, coarse and offensive language.
On hearing the broadcast item, the Commission found that given the context of the use of the term it could not be considered to breach the Code of Programme Standards as submitted by the complainant.  While the complainant may not like the phrase, it was used in a preamble to a programme aimed at an adult audience which is well-known for its somewhat irreverent presentation style.  Under the Codes of Programme Standards, the Commission must consider if the usage of the term could reasonably be expected to cause undue offence and this includes considering the programme style and audience expectation.  In this context, the Commission found that the term was used to create a ‘grabbing’ headline.  There was no evidence of intent to cause offence.  Further, the Commission noted that the potential for the word to cause offence is not high according to the research conducted by the Broadcasting Commission of Ireland when developing the Code of Programme Standards.  Given this fact coupled with the context of its use and the specific station and programme, the Commission could not determine that the broadcast item would cause undue offence. 

Nevertheless, the Commission acknowledges the complainant’s concerns and requests that the station gives consideration to refraining from the inclusion of such language in preambles to its programming.  While acknowledging the complainant’s dislike of the use of the phrase, given the context, tone and style of the programme, the phrase was unlikely to cause widespread offence in this instance.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(d)(Code of Programme Standards – 3.3.1. coarse and offensive language in programming).

back to contents
Complaint made by:  Mr. Daniel White-Spunner                       Ref. No. 423/08   
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	The Late Late Show
	14 November 2008


Complaint Summary:

Mr. White-Spunner’s complaint is submitted under Section 24(2)(d)(Code of Programme Standards: sections 3.3.2 offensive language and 3.4.5 persons & groups in society).  The complainant states that comedian Des Bishop made a complete mockery of the administration of the Eucharist during Mass.  He referred to those receiving the Host on their tongues as “queers”.  He described people going to receive communion as a disorganised rabble with open mouths protruding tongues and closed eyes inviting the audience to imagine what would happen if the priest “missed his target”.  He also had one communicant tell the priest to “hurry up as he would not be in time to buy his Sunday Independent”.  He also used coarse language the “F…” word.    Des Bishop was actively encouraged in this programme by Pat Kenny and applauded by the audience.  

Station’s Response:

RTÉ states that Des Bishop’s comedian style is an observational look at Irish life.  One of the phenomena he spoke about on the Show was his observations on the different ways people in America and people in Ireland attend Mass and receive Communion.  His observations did not mock religion.  They were gentle observations about human behaviour in an area of common experience to many people.

RTÉ regrets that Mr. White-Spunner has taken offence.  They believe that the performance of Des Bishop was within the bounds of what is acceptable.  RTÉ believes that most viewers would have seen that Des Bishop’s remarks were not an attack on religious beliefs but rather an observation about the way people worship in different ways in Ireland and the United States.

Des Bishop did not appear on the programme until a quarter to eleven, almost two hours after the beginning of the watershed.  By this time in the late evening, viewers can expect to hear language which would be inappropriate for broadcast earlier in the evening.  Many Irish comedians pepper their performances with language which some viewers dislike.  Programme production teams remind performers that their audiences on television are qualitatively different to the audiences who attend their live performances and ask that their language be adjusted accordingly.  Sometimes performers have difficulties in adjusting their language to the requirements of live television.  On the night in question, Mr. Bishop’s language was relatively moderate with only a couple of expletives.  RTÉ would have thought it was within the parameters of acceptability, given the time of night and the audience’s expectations from contemporary comedians. 

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns an interview with the comedian Des Bishop, in particular his references to the administration of the Eucharist and his use of language.  In assessing the complaint, the Commission had to have regard to the Code of Programme Standards, sections 3.3.2 coarse & offensive language and 3.4.5 persons and groups in society. 

The Commission noted that the opening of the interview set the context for the subsequent discussion.  The presenter asked the comedian about his foray into learning the Irish language and what it meant to him.  The comedian’s response included:

“..in terms of identity it has meant a lot to me….I feel I fit in more.  I love Ireland, I love the Irish way of life, I love it.  I love when I’m late that no-one gives a shit, especially the people I’m meeting because they’re not actually there yet themselves.”
The presenter then asked him about his t-shirt which was embossed with ‘Is féidir linn’.  The comedian responded:

“Yes we can….that Wednesday it was easier to be an American in Ireland, it was easier to be an American all over the world…….but I would fear in Ireland you couldn’t be able to be that positive.  So I’d imagine the Irish Barak Obama slogan might have to be something like “I’d say so, I’d say so’ or ‘We’ll give it a go anyway, we’ll give it a go’….”

The interview continued in this fashion, with the comedian telling in a humorous manner how “he just knows us [the Irish] so well”.  He said he learnt a lot about the Irish approach to life when he first arrived, eighteen years previously.  He loved mass and had been an altar boy and a reader in New York.   He couldn’t understand how Irish people hated mass as it was so quick here compared to New York.  In relation to the Eucharist, he explained two differences he noticed:

“..I was taught that when the Priest says Body of Christ, you take it in your hand, you put it in your mouth, you say Amen and then you go right or left depending what queue you are in”.  Unless of course you are a weirdo, then the Priest says Body of Christ and you go [opens mouth, sticks out tongue and closes eyes].  I’ve never understood those people……I’ve never seen anybody who takes it on the tongue with their eyes open and I just wish a Priest with a sense of humour and when he said Body of Christ he just waited, so they were just left there like [opens mouth, sticks out tongue and closes eyes]”

And in relation to Holy Communion:

“….in New York….first row, second row…each pew waiting for the other pew to exit before the other one would join.  Each pew waiting in order, perfect order...................then I got to Ireland and it was like the Mexican wave.  The whole congress, come on lads we’re all going to Communion, go for it, go for it, everyone rushing into the middle……one guy rushes up the side ‘I’m getting out before everyone else.  The Sunday Independent was gone last week when I stayed to the end’….”
The complainant objects to this treatment of religion.  The Commission would acknowledge that the humour may not have appealed to all tastes.  However, the Commission must respect the right to freedom of expression.  On viewing the entire interview, it was evident that the comedian was expressing his observations on the differences between the Irish ways of life compared to those of New York.  He sought to portray aspects of Irish life through the use of humour.  As religion is a major facet of Irish society, it was included in this broadcast.  Audiences would be aware that often in such interviews religious ways are, and can expect to be, subject to observation through humour.  The Commission noted that the tone throughout the interview was respectful and the butt of the humour was cultural differences in behaviour as opposed to the tenets of the Catholic religion.  The Commission found that a large majority of the audience would have understood the observations as humorous scrutiny of a facet of Irish ways.  Given the context, it would not be reasonable to infer that this piece sought to encourage ridicule or demean the Catholic congregation and/or the Eucharist.  

With regard to the use of coarse and offensive language, the Commission noted that the interview was broadcast in the third segment of the programme.  While the Commission acknowledges that expletives were used, the use was infrequent and vernacular in style; it was sufficiently moderated.  In this context, the Commission could not determine that the language used was unjustifiable.       

The Commission found that the comedy was not intended to cause undue offence and/or belittle Catholic religion, nor would it be reasonable to make such an inference.  Further, the language was suitably moderated for the third segment of the programme.  This broadcast was unlikely to cause widespread offence.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(d)(Code of Programme Standards: 3.3.1 coarse & offensive language and 3.4.5 persons & groups in society).
back to contents
Complaint made by:  Mr. Michael Rigney                                    Ref. No. 424/08
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	The Tubridy Tonight  Show
	22 November 2008


Complaint Summary:

Mr. Rigney’s complaint is submitted under Section 24(2)(d)(Code of Programme Standards: section 2.1 general community standards, and section 3.4 persons and groups in society).  The complainant states that comedian Jason Byrne, who was a guest on the Show, referred to the Taoiseach, Brian Cowen as Elephant Man and acted out gyrations that went with this description.  Mr. Rigney believes this was too close to the bone and must have been deeply upsetting for Mr. Cowen’s family. 

The complainant states he supports no particular party but he found this slot in Jason Byrne’s sketch was at least Jonathan Rossesque.  Given all of the Tommy Tiernan escapades, Mr. Rigney questions whether these types of people, who can go off on any tangent, should be involved in live broadcasting.  Furthermore, the complainant wonders if the bar is lowered or influenced by what has gone before, so much so that the rest feel they must follow down this degenerative slope of personal attack and ridicule.

Station’s Response:

RTÉ accepts that humour, at the expense of public figures, should not generally be directed towards their physical characteristics.  RTÉ would prefer if the humour is directed towards the performance of political figures rather than at their physical characteristics.  It may be necessary to exaggerate physical characteristics if a politician is being mimicked in order to assist the audience in identifying the particular politician being sent up.  However, in the instance of Mr. Byrne’s jokes this was not the case.   It is accurate to state, as Mr. Rigney does, that some of Jason Byrne’s jokes about Mr. Cowen strayed into the area of physical characteristics.  In as gentle a way as possible, Ryan Tubridy distanced himself and RTÉ from these remarks.  Ryan Tubridy said on air that it wasn’t right to dwell on Mr. Cowen’s physical characteristics and that Jason Byrne wasn’t being fair.  In a live show, where the rhythm of a comedian’s performance is easily disrupted, it not possible to do anything more without risking the collapse of a performance. 

Overall, the tone of the jokes made by Mr. Byrne was not too aggressive towards his subjects.  RTÉ believes that for jokes to breach the relevant code they have to give undue offence.  Whilst regrettable, RTÉ doubts the jokes at Mr. Cowen’s expense gave undue offence.  Any offence they may have given was instantly mitigated by the response of the presenter who immediately distanced himself and therefore the programme from the remarks.

RTÉ states that performers will be reminded that in live shows jokes should not be made about people’s physical characteristics and that humour should be directed towards other aspects of public figures’ lives.  They believe this timely reminder should ensure less personal remarks in the future.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster. The complaint relates to an interview with the comedian Jason Byrne and the content based on An Taoiseach Brian Cowen.  In assessing the complaint, the Commission had to have regard to the Code of Programme Standards and in particular, sections 2.1 general community standards and 3.4 persons & groups in society. 
The Commission noted that on viewing the item it was clearly evident that the interview with the comedian would be based on banter.  At the start of the interview they both made joking comments about each others appearance.  They then went onto discuss the comedians move to the country and the difficulties he was experiencing, which included the ‘lack of natural yellow light’ at night and unfamiliar noises.  Other jokes included that after driving up to his house late at night, when the car lights went out the house disappeared and one night while trying to sleep he couldn’t work out a noise he could hear outside.  When he got up to look out the window, he discovered it was the sound of a hedgehog trying to walk up his child’s slide.  On viewing the broadcast, it was evident from the outset that the humour was based on exaggeration and very much tongue-in-cheek.

The complainant takes particular issue with the content regarding An Taoiseach.  The Commission acknowledges that the comedian compared An Taoiseach to the Elephant Man as submitted by the complainant.  The Commission would also acknowledge the complainant’s concern about the use of ridicule based on physical appearance.  However, the Commission must assess the content in context.  It was clearly evident from the start of the piece that the interview would be somewhat irreverent.  Audiences would be very familiar with such content.  Influential political leaders are, and can expect to be, subject to parody.  While such humour may not appeal to all tastes, the Commission must respect the right to freedom of expression.  

The Commission noted that the presenter asked the comedian, ‘what do you think of the current regime we’ve got.  You’ve got Brian Cowen doing the job now.  He is under a lot of pressure?’  The comedian’s response included reference to the Elephant Man and he then mimicked him.  The presenter immediately responded with ‘you can’t say that’.  When the comedian again mimicked the Elephant Man the presenter again interceded immediately with ‘you can’t say that’.  When the comedian tried to continue with the satirical piece, the presenter asked him ‘what about Bertie, what about Bertie?’ and then told him ‘would you stop’.  Near the end of the interview the presenter acknowledged that the content of the interview in parts was bordering on the inappropriate and he stated ‘I was trying to distract you [Jason Byrne]’.  The Commission was of the view that the presenter did endeavour to moderate the comedian’s content and he succeeded in moving the discussion a long.  While he could have done so more stridently, the Commission found that the presenter’s gentle coaxing was sufficient in the context of the vagaries of a live interview with a comedian.      
The humour was based on the lampooning of a political leader, which the Commission would acknowledge was at times quite caustic.  By holding the position of An Taoiseach, one can expect to be held up to ridicule for one’s performance in that role.  One should not expect, nor would it be acceptable, to he held up to ridicule solely for one’s personal physical characteristics.  But for the actions of the presenter, the content in this broadcast could have crossed this line.  The Commission welcomes the broadcaster’s commitment that programme-makers of live programming will address this issue with performers going forward.  The complaint was rejected with regard to the Code of Programme Standards, 2.1 general community standards and 3.4 persons & groups in society.

back to contents
Complaint made by:  Mr. Michael Quinn                                    Ref. No. 429/08
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	The Tubridy Tonight  Show
	22 November 2008


Complaint Summary:

Mr. Quinn’s complaint is submitted under Section 24(2)(d)(Code of Programme Standards, 2.1 general community standards and 3.4 persons & groups in society).  The complainant states that Brian Cowen’s physique and appearance were lampooned by the comedian, Jason Byrne.  The comedian, who was a guest on the Show, referred to the Taoiseach, Brian Cowen as Elephant Man.  Mr. Quinn believes this was deeply upsetting for Mr. Cowen’s family. 

The appearance of a female judge on an Irish reality programme was also the subject of very hurtful material.  Mr. Quinn states there is too much of this cruel and hurtful material getting past the editors in RTÉ.  People’s physical appearance should be a no go area.  Elephant Man jibes are unacceptable.
Station’s Response:

RTÉ accepts that humour, at the expense of public figures, should not generally be directed towards their physical characteristics.  RTÉ would prefer if the humour is directed towards the performance of political figures rather than at their physical characteristics.  It may be necessary to exaggerate physical characteristics if a politician is being mimicked in order to assist the audience in identifying the particular politician being sent up.  However, in the instance of Mr. Byrne’s jokes this was not the case.   It is accurate to state, as Mr. Quinn does, that some of Jason Byrne’s jokes about Mr. Cowen strayed into the area of physical characteristics.  In as gentle a way as possible, Ryan Tubridy distanced himself and RTÉ from these remarks.  Ryan Tubridy said on air that it wasn’t right to dwell on Mr. Cowen’s physical characteristics and that Jason Byrne wasn’t being fair.  In a live show, where the rhythm of a comedian’s performance is easily disrupted, it not possible to do anything more without risking the collapse of a performance. 

Overall, the tone of the jokes made by Mr. Byrne were not too aggressive towards his subjects.  RTÉ believes that for jokes to breach the relevant code they have to give undue offence.  Whilst regrettable, RTÉ doubts the jokes at Mr. Cowen’s expense gave undue offence.  Any offence they may have given was instantly mitigated by the response of the presenter who immediately distanced himself and therefore the programme from the remarks.

With regard to the remarks about a panel member on The Apprentice, Ryan Tubridy attempted to bring the remarks to an end as quickly as possible.  He said “I was trying to distract you from demeaning everyone you ever met”.  This was the presenter’s attempt to signal his discomfort with the way the interview was developing, without breaking the humorous tone of the item.

RTÉ states that performers will be reminded that in live shows jokes should not be made about people’s physical characteristics and that humour should be directed towards other aspects of public figures’ lives.  They believe this timely reminder should ensure less personal remarks in the future.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster. The complaint relates to an interview with the comedian Jason Byrne and the content based on An Taoiseach Brian Cowen.  In assessing the complaint, the Commission had to have regard to the Code of Programme Standards and in particular, sections 2.1 general community standards and 3.4 persons & groups in society. 
The Commission noted that on viewing the item it was clearly evident that the interview with the comedian would be based on banter.  At the start of the interview they both made joking comments about each others appearance.  They then went onto discuss the comedians move to the country and the difficulties he was experiencing, which included the ‘lack of natural yellow light’ at night and unfamiliar noises.  Other jokes included that after driving up to his house late at night, when the car lights went out the house disappeared and one night while trying to sleep he couldn’t work out a noise he could hear outside.  When he got up to look out the window, he discovered it was the sound of a hedgehog trying to walk up his child’s slide.  On viewing the broadcast, it was evident from the outset that the humour was based on exaggeration and very much tongue-in-cheek.

The complainant takes particular issue with the content regarding An Taoiseach and a female judge on an Irish reality show.  The Commission acknowledges that the comedian compared An Taoiseach to the Elephant Man as submitted by the complainant.  The Commission would also acknowledge the complainant’s concern about the use of ridicule based on physical appearance.  However, the Commission must assess the content in context.  It was clearly evident from the start of the piece that the interview would be somewhat irreverent.  Audiences would be very familiar with such content.  Influential political leaders are, and can expect to be, subject to parody.  While such humour may not appeal to all tastes, the Commission must respect the right to freedom of expression.  

The Commission noted that the presenter asked the comedian, ‘what do you think of the current regime we’ve got.  You’ve got Brian Cowen doing the job now.  He is under a lot of pressure?’  The comedian’s response included reference to the Elephant Man and he then mimicked him.  The presenter immediately responded with ‘you can’t say that’.  When the comedian again mimicked the Elephant Man the presenter again interceded immediately with ‘you can’t say that’.  When the comedian tried to continue with the satirical piece, the presenter asked him ‘what about Bertie, what about Bertie?’  and then told him ‘would you stop’.  Near the end of the interview the presenter acknowledged that the content of the interview in parts was bordering on the inappropriate and he stated ‘I was trying to distract you [Jason Byrne]’.  The Commission was of the view that the presenter did endeavour to moderate the comedian’s content and he succeeded in moving the discussion along.  While he could have done so more stridently, the Commission found that the presenter’s gentle coaxing was sufficient in the context of the vagaries of a live interview with a comedian.
The humour was based on the lampooning of a political leader, which the Commission would acknowledge was at times quite caustic.  By holding the position of An Taoiseach, one can expect to be held up to ridicule for one’s performance in that role.  With regard to the comment about a female, the Commission found that the presenter again interceded to ensure the comedian did not stray into the personal sphere and he immediately moved the conversation to another topic.  The reference was short and was purely observational with no evidence of intent to demean or belittle the individual.  One should not expect, nor would it be acceptable, to he held up to ridicule solely for one’s personal physical characteristics.  But for the actions of the presenter, the content in this broadcast could have crossed this line.  The Commission welcomes the broadcaster’s commitment that programme-makers involved in live programming will address this issue with performers going forward.  The complaint was rejected with regard to the Code of Programme Standards, 2.1 general community standards and 3.4 persons & groups in society.
back to contents
Complaint made by:  Mr. Rory Fitzgerald                                   Ref. No. 437/08   
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	Prime Time
	27 November 2008


Complaint Summary:

Mr. Fitzgerald’s complaint is submitted under Section 24(2)(a) fairness, objectivity & impartiality in current affairs.  The complainant wishes to complain about the lack of objectivity shown in the Prime Times Special on Declan Ganley.  Mr. Fitzgerald has no association with Mr. Ganley, Libertas or any campaign against Lisbon, but is merely a private citizen increasingly concerned about RTÉ’s obvious political motivations.

By wrongly associating a senior figure in the “No” campaign with murder, nefarious dealings and US neoconservatives, RTÉ is demonstrating an editorial motivation to make it politically possible for the Government to call a second referendum and to “shame” Irish citizens in to voting ‘Yes’ on this second occasion.  The sub-text of RTÉ’s continuous attempts to discredit Mr. Ganley is part of a clear political motivation that betrays serious lack of objectivity and impartiality on its part.

Further, it is notable that the only representative of the print media interviewed was the business editor of the Irish Times.  The Irish Times has a very clear pro-Lisbon agenda.  The paper has a known left wing bias, as increasingly does RTÉ.  It is this clear bias in favour of the Lisbon Treaty, a second referendum and in favour of left wing politics generally, about which Mr. Fitzgerald complains.

Station’s Response:

RTÉ states the Prime Time programme broadcast a report on Declan Ganley, the founder of the Libertas organisation that played a prominent part in the defeat of the Lisbon Treaty referendum on 12 June.  RTÉ completely rejects Mr. Fitzgerald’s allegations.   Objectivity in news and current affairs is the essence of public service broadcasting.   RTÉ believes the report on Mr. Ganley was objective, impartial and fair and that RTÉ had no political motivation whatsoever in broadcasting this report.

Motivation in Making the Report

A year ago, virtually no one in Ireland had heard of Declan Ganley.  He was a wealthy businessman, with no significant public profile.  Within a year, he founded and led an organisation that contributed significantly to the defeat of a referendum which had the backing of almost all the major political parties, the employers’ organisations, most of the trade unions and most of the major print media.  He has now begun the process of establishing the organisation he founded as a political party and has indicated that he is considering running candidates in several European countries in the June 2009 European Parliamentary Elections.  In these circumstances, the Prime Time programme decided to produce a report which would profile Mr. Ganley.  RTÉ believes this profile was in the public interest.  RTÉ’s only motivation in making the programme was to inform viewers of the background to an emerging political figure.

The Production of the Report

Producer Frank Shouldice and reporter Katie Hannon were assigned to the report.  They approached Mr. Ganley’s spokesman and explained what they were doing.  They requested that Mr. Ganley would agree to an interview which would be edited into the report.  They also indicated that family members, business associates and political supporters would be included in the report.  Mr. Ganley had given many media interviews in recent months so his CV was freely available.  One area of considerable interest was and remains Mr Ganley’s activities in the former Soviet bloc.  His wealth appears to be based on his business activities in Eastern Europe during the 1990’s.  
Albania

In his complaint Mr. Fitzgerald raises the issue of the programme’s attempt to associate Mr. Ganley with an Albanian murder.  It is RTÉ’s firm view that it was appropriate to raise the issue of Mr. Ganley’s relationship with Mr. Kosta Trebicka as Mr. Trebicka had worked with Mr. Ganley’s Anglo-Adriatic Investment fund in Albania.  
Source of Political Funding of Libertas

Mr. Fitzgerald alleges that the report insinuated that Mr. Ganley was somehow in the pay of shadowy figures in the US military and/or “neo-cons”.  This claim is simply without foundation. 

The Standards in Public Office Commission (SIPO) has been making inquiries about the funding of the Libertas campaign in the first half of 2008.  The Commission appears to be unconvinced that Libertas has adequately explained its sources of funding.   The report was right to raise the issue of possible neo-con influence in Libertas.  Three relevant associates of Mr Ganley were included in the report denying any neo-con association with Libertas.  How this equates with Mr. Fitzgerald’s claim of bias is difficult to understand.

Range of Interviewees

Mr. Fitzgerald claims that the only representative of the print media interviewed was the business editor of the Irish Times.  Mr. Fitzgerald alleges that the Irish Times has a leftwing bias and is in favour of the Lisbon Treaty.  The Irish Times can defend itself, however RTÉ doubts that there is evidence to sustain the claim that the Irish Times has a leftwing bias.  It is also worth noting that support for the Lisbon Treaty came from both the left and right wings of political life. 

Mr. Fitzgerald is wrong in his claim that there was only one representative of the print media interviewed.  In addition to Colm Keena of the Irish Times, there were interviews with journalist and author T. Christian Miller, who covered the Iraq war for the Los Angeles Times (and wrote the book ‘Blood Money’), Habjon Hasani, an investigative journalist based in Tirana, who writes for a number of Balkan publications including ‘Albania’ newspaper and MAPO magazine and Tom McEnaney, who is a former Business Editor of the Irish Independent.

It is RTÉ’s view that there was a range of journalists interviewed for the report and that each one had an area of particular interest or expertise that made their contribution to the report relevant and legitimate.  
RTÉ emphatically rejects Mr. Fitzgerald’s unfounded allegation of political motivation in the making of this report.  This was a careful piece of investigative journalism carried out in the public interest.  Throughout the report, Mr. Ganley was given ample opportunity to respond to any issues raised by contributors that he felt were inaccurate or misleading.  Mr. Ganley’s right-of-reply was fully adhered to and he was given sufficient time to present his side.  In addition, many of his family and associates participated in the report and expressed their support for Mr. Ganley.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns an investigative report on Declan Ganley.  In assessing a complaint, the Commission can only consider the broadcast content.  Therefore, the issues raised by the complainant about the print media and his views in general about left wing bias could not form part of the Commission’s assessment.  The Commission has to confine its assessment to the material in the broadcast and in this context, the complainant’s assertion that there was an editorial bias evident in the content.

The Commission noted the introduction to the broadcast by the presenter:

‘….we’ve got a special programme on one of the most intriguing figures to emerge in Irish public life in a really long time.  Well, if this is a man who loves to take on the establishment, last summer he successfully led the charge against the Lisbon Treaty making plenty of enemies along the way in Brussels and Leinster House.  And just today it emerged he’s making final preparations to form his own pan-European political party, standing guard, he says, against Lisbon II.  And all the while in the background the questions continue to be asked; just who is he?; how did he make his money?; does his incredible life story actually stack up?; and what does he really want?  Well tonight Prime Time’s Katy Hannon goes behind the questions to examine the facts and she takes a close-up look at the enigma that is Declan Ganley’.

The subsequent report opened with details of Mr. Ganley’s upbringing which included contributions from his parents, his brother and a Vice-Principal from his school.  Mr. Ganley also contributed, talking about his return to live in Ireland at the age of thirteen: ‘As a child it was interesting coming back because sometimes you were seen as an outsider and yet in here [his heart], the love of my country and of my Irishness, it’s the essence of what I am.  It’s very, very important to me’.  Further details of his teenage and young years were given by his parents.  This included references to his interest at a young age in business and finance and then, to the first few jobs of his career.  The subsequent programme looked at his business dealings in various parts of the world including Eastern Europe, America and Central America.  The last section of the programme looked at his political involvement in Ireland in the context of the Lisbon Treaty and his political aspirations.  

The viewer was informed from the start of the programme of the context of the investigative nature of the programme on Mr. Ganley.  The Commission would acknowledge that the majority of viewers would have been aware of the context given the events of the past year in the political arena in Ireland.  Mr. Ganley has risen to the fore-front of Irish politics.  The funding of Libertas has been, and continues to be, widely debated and discussed in political, media and public forums.  In entering such a political arena, Mr. Ganley could expect his business past and political aspirations to be held up to scrutiny.  It is common practice in democratic societies to scrutinise and question political people in such a manner.  This edition of Prime Time Investigates set out to examine in a serious manner the background of a public political figure.  This was a legitimate editorial decision which the broadcaster was entitled to make independently.  What the Commission must assess is the treatment of the subject matter - was it fair and also, was the broadcast fair to all interests concerned.

The Commission noted that the programme-makers offered Mr. Ganley a fair right-of-reply.  When investigating particular business dealings, the programme-makers afforded Mr. Ganley the opportunity to put forward his side.  He was given ample opportunity to refute allegations and to inform the viewer of his opinions on the issues at hand.  Further, the Commission noted that the report was interspersed with contributions which were supportive of Mr. Ganley.   This included reference to his risk taking; ‘this is a man who is no stranger to risk and if you go for riskier ventures…..it’s likely that you’ll have failures as well as success in your wake’.   The closing section of the programme typified the format; Mr. Ganley was afforded a fair opportunity to respond to allegations and also, to express his own opinions and the viewers also heard positive contributions from his associates.  This closing section included the following:

Libertas associate: ‘I think he genuinely feels he has a role to play in the history of Europe.’

Mr. Ganley: ‘There are easier options, you know you want to go out and do good things.  There are plenty of noble and worthy good things that you can do and just have nice profiles done in the newspapers and on RTÉ and everything else.  And then there’s the really hard stuff and it involves all sorts of risk and it’s going to get your character assassinated and everything else.  But I think it’s worth it.’

The complainant submits that there was a particular sub-text to the broadcast; ‘RTÉ’s continuous attempts to discredit Mr. Ganley…’  On viewing this broadcast, the Commission was of the opinion that Mr. Ganley was afforded ample opportunity to answer questions that were of public interest.  He has entered the political arena and as such, can expect detailed investigation of his business and political activities.  He was interviewed at length and further, his family and business associate’s contributions gave the viewer a sense of the personal man and a context for his political aspirations.  The complainant took issue with the report concerning Eastern Europe.  The Commission found that the treatment of the subject matter was consistent throughout the broadcast; if the programme-makers were questioning an issue, Mr. Ganley was afforded the opportunity to respond.  For example:

Investigative reporter: ‘Why have you never revealed how much you made out of your aluminium and timber businesses?’

Mr. Ganley: ‘Because, it’s nobody’s business except my own.  Those are private businesses and those things are things that one keeps private…..’
Mr. Ganley has become a part of the Irish and European political scene and therefore, he can expect his past to be scrutinised and questions to be asked about his support, both financial and personal.  Mr. Ganley represented himself on the programme and was afforded ample opportunity to refute allegations and to express opinion.  The Commission was of the opinion that the subject matter was treated fairly and was fair to all interests concerned.  There was no evidence of editorial bias in this broadcast.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality.
back to contents
Complaint made by:  Mr. Seán Devine                                    Ref. No. 442/08   
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	Today with Pat Kenny
	5 November 2008


Complaint Summary:

Mr. Devine’s complaint is submitted under Section 24(2)(d)(Code of Programme Standards: sections 3.4 and 3.4.1 persons and groups in society).  The complainant states that Pat Kenny made contemptuous and bigoted comments in his morning radio programme.  The item referred to a sports bulletin that featured the Irish International Rugby League Team.  The IIRLT had reached the semi finals of the Rugby League World Championship.  Included in the coverage was an interview with Mr. Andy Kelly, the coach of the IIRLT.

Mr. Kelly spoke in what sounded like an English, possibly North Country, Lancashire or Yorkshire accent.  Mr. Kelly enthused with Ireland’s and his team’s success and gave a very courteous, warm and positive interview to the RTÉ sports commentator.  Following Mr. Kelly’s interview, Pat Kenny’s immediate response was the deeply offensive, snide and toxic comment, ‘Hmm, I would say he (Mr. Andy Kelly) is as Irish as Barack Obama’.
Station’s Response:

RTÉ does not accept that the remark was in any way offensive.  It was a simple harmless joke.  Part of the background to the joke is that Rugby League is not played to any significant extent in Ireland and the players representing Ireland in the World Cup are mostly qualified to represent Ireland on the basis of their parents’ or grandparents’ nationality.  Newspaper reports suggest that only four members of the Irish squad are Irish born and only two members of the first team. There has been scepticism expressed about just how Irish the Irish team is.  Comparisons with the Irish International soccer team are not relevant as most of the soccer squad is Irish born and the game is played throughout the country.

RTÉ cannot see any reason why Mr. Devine has taken offence at such a harmless remark.  There was no suggestion that people in general who do not have an Irish accent cannot be Irish as Mr. Devine seems to think. 

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a comment made by the presenter in the course of a sports bulletin.  In assessing the complaint, the Commission had to have regard to the Code of Programme Standards, section 3.4 persons and groups in society.  The Commission noted that the sports report is a feature of the Today with Pat Kenny Show and involves interaction between the presenter and the sports reporter.  In this broadcast, the reporter opened the bulletin stating that there was good news for Ireland’s Irish Rugby League team and a short clip of an interview with the Irish coach was played.  It was evident to listeners that he had an English accent.  When the clip ended, the presenter quipped “about as Irish as Barack Obama is he?’  The reporter and presenter then laughed and the sports reporter then ended the item by stating, “a splendid victory, really unexpected victory Pat’.
On hearing the item, it was evident it was intended to be humorous and was drawn from issues in the public domain.  The ‘Irishness’ of the rugby league team was being held up to scrutiny at the time.  The Irish ancestry of Barack Obama had been a major news story in Ireland, including reports of an invitation to visit being extended to him from a particular village.  The tone and manner of the presenter was moderate with no evidence of intention to cause offence as submitted by the complainant.  

The humour was based on matters which were of public and media discourse.  The Commission found that a large majority of the audience would have understood the comment in this context.  Thus it would not be reasonable to infer that the joke sought to be, or was, offensive to, or demeaning of, the Irish coach.  The complaint was rejected with regard to the Code of Programme Standards, 3.4 persons & groups in society.
back to contents
Complaint made by:  Mr. Joseph Fogarty                          Ref. No. 445/08   
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Two
	news2day
	19 November 2008


Complaint Summary:

Mr. Fogarty’s complaint is submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity & impartiality in current affairs).  The complainant states that the report was commercially-biased and lacking objectivity or balance.  This commercial competition requires teachers to make the sponsors' corporate logo the focus of art lessons for school children as young as 5 years of age.  RTÉ’s report, aimed at children of primary school age, gave glowing, uncritical coverage to the marketing scheme and featured children from Tiermohan NS in Kildare studying Google's logo as well as comment from a company spokesperson. 

Mr. Fogarty objects on the following grounds:-
a) RTÉ should not be packaging commercial marketing initiatives as childrens' programming.

b) If publicity is to be given to a commercial promotion in schools, it must acknowledge that there is a strong opposing perspective and present balanced coverage.

The "Doodle 4 Google" competition is a marketing promotion. Google are not featured in the Visual Arts Curriculum for Primary Schools.  The entry guidelines read "Please ensure that the Google logo is clearly visible and recognisable.  "Write the word 'Google' on the board and show the pupils a print out of the logo template”.
Bland promotion of such a commercially-driven exercise is not "providing News and Current Affairs that is fair and impartial, accurate and challenging" (RTÉ’s Strategic Framework Values).
RTÉ which commits to "ensure that children are respected as young citizens with a valued contribution to make and a voice of their own" (Public Broadcasting Charter) should not be airing soft-focus "Advertorials" straight from the marketing department to the childrens' TV. 

There exists a well established opposition among educators to commercial marketing in school.  This relevant viewpoint was lamentably absent in this one- sided promotional report.  
The INTO have stated, (June 07): "Commercial logos, slogans, brand names or product orientated activities should not be presented to children in class either through posters, worksheets or certificates”.  The Irish Primary Principals Network concurs that (Feb 07): "The promotion of commercial products, aimed at a captive audience of children in schools, contravenes and undermines many of the core values of education”.
Station’s Response:

RTÉ states on 19 November the first two news items were the Munster versus New Zealand rugby match followed by a report on piracy off the East African coast.  Then there was a round up of three brief items, a child receiving an award for saving her brother in a swimming pool accident, Astronauts in space losing some equipment and an influx of rats in Hamelin in Germany.  The final item on the day was a report from a school in County Kildare.  The report lasted one minute and forty seconds.  It was introduced in the following manner

Now if you like to doodle on your copybook and if you have an artistic flair then you might be interested in our next report.  Aisling went to a school in Kildare to find out more.

This was followed by the report. The narration was as follows:-
Concentration at its best, the fifth and sixth class pupils of Tiermohan national School in Donadee in Kildare are busy creating their own works of art.  They’re going to enter their designs in an art and design competition.  Primary and secondary school pupils are being asked to create a doodle on Google’s logo based on the theme “My Ireland”.  So what designs have the pupils gone for?

This was followed by four pupils describing their designs.  The narration then continued:-
Some great designs there. The winning doodle will be picked by the company’s webmaster, Denis Wang, and it will be seen by millions of people when it is put up on their home page in Ireland and the UK, Canada and the USA on St Patrick’s Day next year.

This was followed by a short interview with a representative of Google who described the prizes.  The report concluded with a piece-to-camera by the reporter saying that there was still time to enter the competition and giving the closing date. 

Mr. Fogarty considers the report to have been commercially biased and lacking objectivity or balance.  RTÉ disagrees.  RTÉ cannot see how the report was commercially biased.  It was a factual report that Google were sponsoring an art competition in schools.  The basis for Mr. Fogarty’s complaint is that Google is a commercial operation and, therefore, should not be part of the everyday  life of schools.  For years RTÉ has broadcast on an annual basis coverage of the Texaco Children’s Art Competition, the Aer Lingus or BT Young Scientist Competition, etc.  These are competitions open to school pupils which are sponsored by commercial companies.  RTÉ, by featuring such competitions, is not showing commercial bias as Mr. Fogarty alleges.  They are simply reporting reality.  If Mr. Fogarty wishes to keep commercial companies out of schools he should campaign with the Department of Education and the teacher unions.  A visit to schools shows evidence of commercial involvement in schools, whether it is computers for the classrooms sponsored by Tesco or Coca Cola vending machines.  These are facts of life.  Asking RTÉ to ignore these is simply unrealistic.

Mr. Fogarty requests a strong opposing perspective on commercial activities in schools.  This request would be appropriate if the report had been on the topic of commercial involvement in the education system.  But the report was on an art competition.  To argue that the report was unbalanced because of the lack of an alternative perspective is to ignore what the report was about.  

He describes the report as an advertorial.  An advertorial is a commercial communication that appears to be very similar to editorial matter.  This was not an advertorial.  It was a report about an art competition.  Advertorials in broadcast news is illegal under current legislation.  

Mr. Fogarty claims that the INTO and the IPPN are opposed to commercial products in the classroom.  RTÉ had no views on this, but suggests that if this is the case then these organisations should address it in appropriate ways.  It is not up to RTÉ to campaign on anyone’s behalf. 

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a news piece on an art competition running in Irish schools.  The Commission noted that the content of the item is as submitted by the broadcaster (see Broadcaster’s Response section above).  On viewing the broadcast, the Commission was of the view that the news item was factually based and was of interest to the regular audience of news2day.  The issues raised by the complainant concerning the inappropriateness of a sponsored competition being run in schools is not within the remit of the Commission.  What the Commission must consider is the content of the actual broadcast.

The item covered the participation of Irish schools in a competition.  The viewer was informed of the details of the competition together with submissions from some pupils in the school and the prizes involved.  It was purely factually based with no evidence of editorial bias.  The subject matter was a legitimate competition and not a report on the merits or otherwise of such competitions.  Therefore, the complainant’s submission that there is opposition among educators to commercial marketing in school is not relevant to the content of the news report as broadcast.  Further, given the context of the broadcast the broadcaster was not obliged to address such an argument in the report.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a)(fairness, objectivity & impartiality).
back to contents
Complaint made by:  Mr. Michael O’Leary                                  Ref. No. 451/08   
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	The Late Late  Show
	14 November 2008


Complaint Summary:

Mr. O’Leary’s complaint is submitted under Section 24(2)(d)(Code of Programme Standards: section 3.4.5 undue offence in the treatment of religious views).  The complainant states that comedian Des Bishop ridiculed and mocked the manner in which the people receive the Host and the Host itself.  This was disrespectful of God and sacred items.  This was done with the view to get a laugh from the audience.  He found it to be religiously offensive and against the moral code of the vast majority of the catholic people of this Country. 

Station’s Response:

RTÉ states that Des Bishop’s comedian style is an observational look at Irish life.  One of the phenomena he spoke about on the Show was his observations on the different ways people in America and people in Ireland attend Mass and receive Communion.  His observations did not mock religion.  They were gentle observations about human behaviour in an area of common experience to many people.

RTÉ regrets that Mr. O’Leary has taken offence.  They believe that the performance of Des Bishop was within the bounds of what is acceptable.  RTÉ believes that most viewers would have seen that Des Bishop’s remarks were not an attack on religious beliefs but rather an observation about the way people worship in different ways in Ireland and the United States.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns an interview with the comedian Des Bishop, in particular his references to the administration of the Eucharist.  In assessing the complaint, the Commission had to have regard to the Code of Programme Standards, 3.4.5 persons and groups in society. 

The Commission noted that the opening of the interview set the context for the subsequent discussion.  The presenter asked the comedian about his foray into learning the Irish language and what it meant to him.  The comedian’s response included:

“..in terms of identity it has meant a lot to me….I feel I fit in more.  I love Ireland, I love the Irish way of life, I love it.  I love when I’m late that no-one gives a shit, especially the people I’m meeting because they’re not actually there yet themselves.”
The presenter then asked him about his t-shirt which was embossed with ‘Is féidir linn’.  The comedian responded:

“Yes we can….that Wednesday it was easier to be an American in Ireland, it was easier to be an American all over the world…….but I would fear in Ireland you couldn’t be able to be that positive.  So I’d imagine the Irish Barak Obama slogan might have to be something like “I’d say so, I’d say so’ or ‘We’ll give it a go anyway, we’ll give it a go’….”

The interview continued in this fashion, with the comedian telling in a humorous manner how “he just knows us [the Irish] so well”.  He said he learnt a lot about the Irish approach to life when he first arrived, eighteen years previously.  He loved mass and had been an altar boy and a reader in New York.   He couldn’t understand how Irish people hated mass as it was so quick here compared to New York.  In relation to the Eucharist, he explained two differences he noticed:

“..I was taught that when the Priest says Body of Christ, you take it in your hand, you put it in your mouth, you say Amen and then you go right or left depending what queue you are in”.  Unless of course you are a weirdo, then the Priest says Body of Christ and you go [opens mouth, sticks out tongue and closes eyes].  I’ve never understood those people……I’ve never seen anybody who takes it on the tongue with their eyes open and I just wish a Priest with a sense of humour and when he said Body of Christ he just waited, so they were just left there like [opens mouth, sticks out tongue and closes eyes]”

And in relation to Holy Communion:

“….in New York….first row, second row…each pew waiting for the other pew to exit before the other one would join.  Each pew waiting in order, perfect order...................then I got to Ireland and it was like the Mexican wave.  The whole congress, come on lads we’re all going to Communion, go for it, go for it, everyone rushing into the middle……one guy rushes up the side ‘I’m getting out before everyone else.  The Sunday Independent was gone last week when I stayed to the end’….”
The complainant objects to this treatment of religion.  The Commission would acknowledge that the humour may not have appealed to all tastes.  However, the Commission must respect the right to freedom of expression.  On viewing the entire interview, it was evident that the comedian was expressing his observations on the differences between the Irish ways of life compared to those of New York.  He sought to portray aspects of Irish life through the use of humour.  As religion is a major facet of Irish society, it was included in this broadcast.  Audiences would be aware that often in such interviews religious ways are, and can expect to be, subject to observation through humour.  The Commission noted that the tone throughout the interview was respectful and the butt of the humour was cultural differences in behaviour as opposed to the tenets of the Catholic religion.  The Commission found that a large majority of the audience would have understood the observations as humorous scrutiny of a facet of Irish ways.  Given the context, it would not be reasonable to infer that this piece sought to encourage ridicule or demean the Catholic congregation and/or the Eucharist.  

The Commission found that the comedy was not intended to cause undue offence and/or belittle Catholic religion, nor would it be reasonable to make such an inference.  This broadcast was unlikely to cause widespread offence.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(d)(Code of Programme Standards: 3.4.5 persons & groups in society).
back to contents
Complaint made by:  Mr. Michael O’Leary                                   Ref. No. 452/08
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	The Late Late  Show
	21 November 2008


Complaint Summary:

Mr. O’Leary’s complaint is submitted under Section 24(2)(d)(Code of Programme Standards: section 2.1 general community standards).  The complainant states that the performance of the “Satanic Sluts” was indecent, shocking and degrading to women.  Pat Kenny stated “that he didn’t preview their act and did not know what to expect and would leave it to the viewers to decide”.  Mr. O’Leary states that this showed a lack of care and consideration to the viewers of a live broadcast, considering the title of the group.

He also states that Gerry Ryan stated on his show that those people who were shocked by such a performance had two choices, turn off the TV or look at the wall.  Mr. O’Leary states this arrogant comment was out of order and offensive to those viewers who were already offended by the show.  This standard of broadcasting violates the code of decency that viewers expect from the National Broadcaster.

Station’s Response:

RTÉ states that Georgina Baillie has come to public prominence recently over a controversy involving the BBC, Russell Brand and Jonathan Ross.  The production team responsible for The Late Late Show thought that the audience would be interested is hearing Ms. Baillie’s views on the controversy and seeing an extract from her group’s performance.  Ms. Baillie and her troupe were invited onto the show.  They appeared at 10.40pm, nearly two hours after the beginning of the watershed.  The first part of the item was an interview with Ms. Baillie.  At the end of the interview, Ms. Baillie and her troupe were asked to perform. 

Their performance is a form of burlesque.  This form of entertainment is by definition a bit risqué.  However, on The Late Late Show their performance was modified to take account of the fact that it was being televised.  Only a two minute extract was shown.  This was judged to be sufficient to give the audience an indication of the kind of show the group perform.

RTÉ can appreciate that the performance would not be to many viewers’ tastes.  However, its brief showing did allow viewers see what kind of performance in which the troupe engaged.  This would have assisted viewers understanding of Ms. Baillie and her fellow performers, without straying beyond the grounds of decency.  It is RTÉ’s view that given the time of the broadcast, the name of the group, their costumes and demeanour the viewing audience would not have been surprised by what they saw and would have found the performance well within the boundaries of what is acceptable at the time of night. 

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns the performance of four female performers.  In assessing the complaint, the Commission had to have regard to the Code of Programme Standards, in particular section 2.1 general community standards.  The Commission also had to consider the entire piece and not just the two minute performance.  The presenter introduced the four women as members of the troupe the Satanic Sluts.  He pointed out that one of their members was Georgina Baillie, and he then proceeded to interview her about the circumstances in which she found herself due to the controversy concerning the BBC’s, Jonathan Ross and Russell Brand.  Towards the end of the interview he asked the women to talk about how they formed their troupe and to explain ‘the whole notion of burlesque’, ‘what is it as a genre’.  The women described the genre and what they aim for in their own performances.  The presenter then introduced their performance which was entitled ‘The Robot’.

The complainant takes issue with the fact that the broadcaster had not previewed the act for the show.  This was an editorial decision that the broadcaster is entitled to make independently.  What the Commission must assess is the content as broadcast.  Prior to the performance, the genre of burlesque was discussed and the women gave a short introduction.  The four women expressed how much they liked the burlesque genre and being members of the Satanic Sluts.  The Commission noted at no stage was the language and / or content unacceptable.

With regard to the two minute performance, while three of the women may have been clad in underwear, stockings and suspenders, it was in the context of a burlesque performance, one which the troupe had choreographed themselves.  The Commission would acknowledge that in keeping with the burlesque style it was somewhat risqué.  However, the piece was broadcast near the end of the second segment of the show at 10.40 p.m.  Further, while the content was somewhat risqué there was no overtly sexual content and it was performed by a troupe committed to the genre.  The viewer was given context for the performance and the content of the performance was suitably moderated for a programme aimed mainly at an adult family audience.  There was no content which the Commission considered indecent and/or degrading.  This broadcast item was unlikely to cause widespread offence.  The complaint was rejected with regard to the Code of Programme Standards, 2.1 general community standards.
back to contents
Complaint made by: Mr. P. Drury of Associated Newspapers Ireland Ref. No. 453/08 and 454/08 

	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	News at One 

Six One News
	20 November 2008


Complaint Summary:

Mr. Drury, in his capacity as Managing Editor of Associated Newspapers Ireland, has submitted a complaint under Section 24(2)(a) fairness, objectivity & impartiality in current affairs and (f) inaccurate facts amounting to an attack on a person’s reputation/honour.  Mr. Drury states that RTÉ breached this code with its coverage on both the The News at One and the Six One News on 20 November 2008.  The report referred to the settlement announced earlier that day in libel proceedings that Miss Monica Leech had brought against Associated Newspapers Ireland.  On both programmes, Miss Leech – and Miss Leech alone – was interviewed.  Associated Newspapers was not offered a right of reply.  As the case had not been won by Miss Leech but had simply been settled, this in itself was in breach of RTÉ’s obligation under the above section of the Broadcasting Act.  The breach was, however, aggravated by the content of Miss Leech’s remarks.  Not only did she imply in both interviews that she had won her case rather than simply settling it, in addition she was highly critical both of the newspaper company and, in the interview with the News at One, of an individual journalist, Frank Connolly.

Miss Leech implied that Mr. Connolly had accused her in print of having a sexual relationship with Mr. Martin Cullen.  In fact, Mr. Connolly never wrote anything of the kind nor was it ever Miss Leech’s case that he did so.  That case centred on the juxtaposition of a photograph of herself and Mr. Cullen with a photograph of Mr. Cullen’s estranged wife on the page on which Mr. Connolly’s article appeared.

As part of the settlement agreed by both sides, Associated Newspapers neither apologised for nor withdrew the substantial allegation of ministerial favouritism that was central to Mr. Connolly’s article and which the newspaper continues to stand over.  Ultimately, this led to an independent inquiry and to a change in the regulations governing the engagement of private consultants by Government ministers.

The scale of the final settlement which was arrived at after four years of litigation reflects the robust stance the company took on this aspect of Miss Leech’s complaint.  However, anybody listening to either news report would have been left with the impression that Miss Leech had won her case outright.

At no time was any attempt made to seek a response either from the company itself or from Mr. Connolly to the serious and unfounded allegations that she made after the court proceedings and which are not covered by court privilege.

Station’s Response:

RTÉ states that on 20 November a defamation action taken by Ms. Monica Leech against the Ireland on Sunday newspaper was settled with the newspaper acknowledging that what had been published about Ms. Leech was false.  An agreed apology was to be published and Ms. Leech was to receive a substantial sum of money. RTÉ reported this on The News at One and the Six One News.

The settlement of the case clearly indicated that the newspaper had defamed Ms. Leech.  RTÉ reported this accurately.  As is the custom an interview with the person defamed was broadcast in the two News programmes.  Ms. Leech in her interviews did not say anything which was inaccurate.

The correspondence RTÉ received from Associated Newspapers suggests that the RTÉ coverage was one-sided.  RTÉ did not and does not accept that its coverage was one sided.  Associated Newspapers admitted that what they had published was false.  RTÉ reported this accurately and interviewed the victim of this inaccurate reporting by Ireland on Sunday.  RTÉ believes Associated Newspapers are hair-splitting when they claim that the action was settled and that Ms. Leech had not won her case. This was a settlement where the party being sued agreed to pay a substantial sum and to publish an apology.  In these circumstances there was no requirement on RTÉ to include contributions from both Ms. Leech and Associated Newspapers.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcasts, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns the coverage of a settlement reached in the High Court.  The Commission noted that the content of the two reports were different as one could expect.  

The introduction to the first report which was on the News at One by the presenter included: ‘.....news story from the High Court; an undisclosed sum and unreserved apology, the costs to Associated Newspapers of libelling Monica Leech the former advisor to Martin Cullen in 2004, has not yet been disclosed.  At the time.........published a double page spread making allegations that her appointment as an advisor was based on a less than professional relationship which was proven to be false.  RTÉ also at the time had to make a settlement based on false allegations made by a caller line on air to Liveline....’
The introduction was followed by a clip of an interview with Martin Cullen in 2004 and subsequently, by a pre-recorded interview with Monica Leech about the settlement.  The Commission noted the context in which Ms. Leech referred to the journalist Mr. Frank Connolly:

‘...almost four years to the day I initially took the call from the Ireland on Sunday journalist Frank Connolly and told him, answered his questions and indeed told him categorically that his allegations were totally untrue.  He obviously then couldn’t stand up those allegations simply because they are not true.......It’s taken a long time to get where we are today and Ireland on Sunday finally apologised and I suppose admitted the errors of their ways today and I’m quite happy to accept that apology.
The presenter put to her: ‘there were two points to this, one that you were having an extramarital affair with Martin Cullen, the second that you had secured valuable contracts on the basis of such an affair’.

Monica Leech responded: ‘And I think you will find in the apology today that they have apologised on both fronts’.

The Commission also noted the closing remarks of the presenter:

‘thank you very much indeed for joining us there after the High Court following that successful outcome to her legal action against the Irish Mail on Sunday’.

On hearing this broadcast, the Commission could not discern any claim in the course of the interview that a High Court Case had been won.  The listener was informed that Ms. Leech received an undisclosed sum and apology from Associated Newspapers on foot of an article published in one of its papers.  The complainant submits that Ms. Leech implied she had won the case.  The Commission was of the view that she articulated her satisfaction with the outcome in the High Court that day i.e. the settlement.  At no stage did she claim that she had won a Court Case.  In the context of being awarded an undisclosed sum and an apology, the Commission was of the view that it would be reasonable to expect that Ms. Leech would be positive and upbeat at such an outcome.

The complainant submits that one of the main arguments of her case was not settled i.e. ‘Associated Newspapers neither apologised for nor withdrew the substantial allegation of ministerial favouritism that was central to Mr. Connolly’s article’.  He objects that this was not referred to in the news report.  The Commission noted that the short report was about the settlement of a case in the High Court.  As such, the programme-makers concentrated on what they believed to be the main aspects of the settlement i.e. the undisclosed sum and the apology for the allegation of an extra-marital affair.  The Commission was of the view that in a short report such an approach was reasonable and typical of media reporting on the settlement of such cases.  Further, it is common practice that the individual who undertakes such an action is interviewed.  That she alone was interviewed could not determine the fairness and objectivity or otherwise of the report as submitted by the complainant.  

The listener was informed that a case had been settled in the High Court and the person that brought the action, Ms. Leech had received an undisclosed sum and an apology.  The programme-makers then interviewed Ms. Leech seeking her reaction to the settlement.  In the course of her interview, she expressed how difficult the whole matter had been for her and her family and that she believed it was due to a low standard of journalism.  Given the context of the settlement, the Commission could find no unfairness in her comments in respect of Associated Newspapers.  The appellant was interviewed to ascertain her reaction to the case she had taken against Associated Newspapers; she instigated the court action and therefore, the programme-makers were entitled to interview her.  Associated Newspapers were the party being sued who had offered her a settlement, paying an undisclosed sum and issuing an apology.  The report included the main facts of the settlement.  The subject matter was treated fairly in this broadcast.  

With regard to her comments about Mr. Connolly, on hearing the broadcast the Commission was of the view that she was simply informing the listeners of the start of the events for her.  She was contacted by Mr. Connolly about allegations, which she asserts she refuted outright.  The Commission noted that the complainant does not take issue with the fact that Mr. Connolly did ring Ms. Leech.  Therefore, the Commission would accept that he did contact her and ask her to answer certain allegations which would be the subject of a subsequent newspaper article.  Ms. Leech did not say what the particular allegations were on air.  On hearing the piece, the Commission could not determine that Ms. Leech was implying Mr. Connolly had accused her in print of having a sexual relationship as submitted by the complainant.  She was relating the chronology of events as she recalled them.  
With regard to the second broadcast, the Six One News, the Commission noted that the subject matter in the report was treated in the same manner as the earlier radio report on the News At One.  The news presenter informed the viewer:

‘Monica Leech a former advisor to Government Minister Martin Cullen has won undisclosed damages and an apology in her libel action against the Irish Mail on Sunday and the Daily Mail.  Lawyers for the newspaper told the High Court that the allegations it printed that Mrs. Leech was having an extra-marital affair with Martin Cullen were entirely false’.
This was followed by a pre-recorded report from outside the High Court earlier that day and an interview with Ms. Leech.  The Commission noted that the viewer was informed of the settlement and that Associated Newspapers had agreed to pay an undisclosed sum and issued an apology.  The interview with Ms. Leech again included her expressing the effects the article had on her and her family’s life and her satisfaction with the outcome.  At no stage was it stated or implied that she had won a High Court case.  It was evident that she had accepted a settlement offer from Associated Newspapers.  Her reaction was sought in the context of accepting the offer of a settlement for the libel action she was pursuing against Associated Newspapers.  On viewing the broadcast, the Commission was of the view that the subject matter was treated fairly.  That her reaction included commentary on the standard of journalism could be expected; it was based on the fact that Associated Newspapers acknowledged that a newspaper article it had printed contained allegations about her which were false.

The Commission could find no evidence of unfairness in respect of Associated Newspapers in either broadcast.  The complaints were rejected with regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality.
back to contents
Complaint made by:  Mr. Donie Murphy                                     Ref. No. 457/08   
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	Prime Time
	27 November 2008


Complaint Summary:

Mr. Murphy’s complaint is submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity & impartiality in current affairs).  The complainant states that the journalist covering the story went to the Eastern Bloc Countries in order to collect information on how Declan Ganley made his money.  She failed to get hard facts about underhand deals and then claimed to have spoken to the widow of a man who it was alleged was involved in unfair deals.  The reporter said the widow refused to speak for the TV crew and refused to speak on tape.  She got no interview.  The reporter then stated that off camera the widow confirmed that her husband knew Declan Ganley – this was reported without any form of proof.  Mr. Murphy states this segment should have been deleted.  The reporter went on to make wild unproven allegations about Declan Ganley involving deals in Russia, other Eastern Bloc Countries and America.

Station’s Response:

RTÉ states the Prime Time programme broadcast a report on Declan Ganley, the founder of the Libertas organisation that played a prominent part in the defeat of the Lisbon Treaty referendum on 12 June 2008.  RTÉ completely rejects Mr. Murphy’s allegations.   Objectivity in news and current affairs is the essence of public service broadcasting.   RTÉ believes the report on Mr. Ganley was objective, impartial and fair and that RTÉ had no political motivation whatsoever in broadcasting this report.

RTÉ emphatically rejects the claim that the programme set out to discredit Mr. Ganley.   This was a careful piece of investigative journalism carried out in the public interest.  Throughout the report, Mr. Ganley was given ample opportunity to respond to any issues raised by contributors that he felt were inaccurate or misleading.  Mr. Ganley’s right-of-reply was fully adhered to and he was given sufficient time to present his side.  In addition, many of his family and associates participated in the report and expressed their support for Mr. Ganley.

A year ago virtually no one in Ireland had heard of Declan Ganley.  He was a wealthy businessman with no significant public profile.  Within a year, he founded and led an organisation that contributed significantly to the defeat of a referendum which had the backing of almost all the major political parties, the employers’ organisations, most of the trade unions and most of the major print media.  He has now begun the process of establishing the organisation he founded as a political party and has indicated that he is considering running candidates in several European countries in the June 2009 European Parliamentary Elections.  In these circumstances, the Prime Time programme decided to produce a report which would profile Mr. Ganley.  This profile would tell the story of Mr. Ganley’s upbringing as well as his business career and political activities.  RTÉ believes this profile was in the public interest.  RTÉ’s only motivation in making the programme was to inform viewers of the background to an emerging political figure.

Mr. Murphy makes an issue about the reporter informing viewers about what she had been told off camera by a person who was not prepared to be interviewed on camera.  Such reporting is not unusual in current affairs and cannot be equated with not having any proof as Mr. Murphy alleges. 

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns an investigative report on Declan Ganley.  The complainant raises issues about a specific segment of the programme.  In assessing the complaint, the Commission had to consider the entire broadcast.  The Commission noted the introduction to the broadcast by the presenter:

‘….we’ve got a special programme on one of the most intriguing figures to emerge in Irish public life in a really long time.  Well, if this is a man who loves to take on the establishment, last summer he successfully led the charge against the Lisbon Treaty making plenty of enemies along the way in Brussels and Leinster House.  And just today it emerged he’s making final preparations to form his own pan-European political party, standing guard, he says, against Lisbon II.  And all the while in the background the questions continue to be asked; just who is he?; how did he make his money?; does his incredible life story actually stack up?; and what does he really want?  Well tonight Prime Time’s Katy Hannon goes behind the questions to examine the facts and she takes a close-up look at the enigma that is Declan Ganley’.

The subsequent report opened with details of Mr. Ganley’s upbringing which included contributions from his parents, his brother and a Vice-Principal from his school.  Mr. Ganley also contributed, talking about his return to live in Ireland at the age of thirteen: ‘As a child it was interesting coming back because sometimes you were seen as an outsider and yet in here [his heart], the love of my country and of my Irishness, it’s the essence of what I am.  It’s very, very important to me’.  Further details of his teenage and young years were given by his parents.  This included references to his interest at a young age in business and finance and then, to the first few jobs of his career.  The subsequent programme looked at his business dealings in various parts of the world including Eastern Europe, America and Central America.  The last section of the programme looked at his political involvement in Ireland in the context of the Lisbon Treaty and his political aspirations.  

The viewer was informed from the start of the programme of the context of the investigative nature of the programme on Mr. Ganley.  The Commission would acknowledge that the majority of viewers would have been aware of the context given the events of the past year in the political arena in Ireland.  Mr. Ganley has risen to the fore-front of Irish politics.  The funding of Libertas has been, and continues to be, widely debated and discussed in political, media and public forums.  In entering such a political arena, Mr. Ganley could expect his business past and political aspirations to be held up to scrutiny.  It is common practice in democratic societies to scrutinise and question political people in such a manner.  This edition of Prime Time Investigates set out to examine in a serious manner the background of a public political figure.  This was a legitimate editorial decision which the broadcaster was entitled to make independently.  What the Commission must assess is the treatment of the subject matter; was it fair and also, was the broadcast fair to all interests concerned.

The Commission noted that the programme-makers offered Mr. Ganley a fair right-of-reply.  When investigating particular business dealings, the programme-makers afforded Mr. Ganley the opportunity to put forward his side.  He was given ample opportunity to refute allegations and to inform the viewer of his opinions on the issues at hand.  Further, the Commission noted that the report was interspersed with contributions which were supportive of Mr. Ganley.  This included reference to his risk taking; ‘this is a man who is no stranger to risk and if you go for riskier ventures…..it’s likely that you’ll have failures as well as success in your wake’.   The closing section of the programme typified the format; Mr. Ganley was afforded a fair opportunity to respond to allegations and also, to express his own opinions and the viewers also heard positive contributions from his associates.  This closing section included the following:

Libertas associate: ‘I think he genuinely feels he has a role to play in the history of Europe.’

Mr. Ganley: ‘There are easier options, you know you want to go out and do good things.  There are plenty of noble and worthy good things that you can do and jut have nice profiles done in the newspapers and on RTÉ and everything else.  And then there’s the really hard stuff and it involves all sorts of risk and it’s going to get your character assassinated and everything else.  But I think it’s worth it.’

The complainant takes particular issue with the source of the allegations by the programme-makers in relation to business dealings in Eastern Europe.  The veracity of the sources of information and the selection of contributors to a programme are the independent editorial responsibility of the broadcaster.  That a woman declined to participate on-camera in the programme could not determine whether she was an unreliable source of information.  An individual is entitled to decide how to contribute; the programme-makers must assess the veracity of the source.  The Commission noted that Mr. Ganley was afforded the opportunity to respond to the issues raised.  In this context, the Commission found that the complainant’s submission that this section of the programme should not have been included in the broadcast was without foundation.

On viewing this broadcast, the Commission was of the opinion that Mr. Ganley was afforded ample opportunity to answer questions that were of public interest.  He has entered the political arena and as such, can expect detailed investigation of his business and political activities.  He was interviewed at length and further, his family and business associate’s contributions gave the viewer a sense of the personal man and a context for his political aspirations.  The complaint took issue with the reportage concerning Eastern Europe.  The Commission found that the treatment of the subject matter was consistent throughout the broadcast; if the programme-makers were questioning an issue, Mr. Ganley was afforded the opportunity to respond.  For example:

Investigative reporter: ‘Why have you never revealed how much you made out of your aluminium and timber businesses?’

Mr. Ganley: ‘Because, it’s nobody’s business except my own.  Those are private businesses and those things are things that one keeps private…..’
Mr. Ganley has become a part of the Irish and European political scene and therefore, he can expect his past to be scrutinised and questions to be asked about his support, both financial and personal.  Mr. Ganley represented himself on the programme and was afforded ample opportunity to refute allegations and to express opinion.  The Commission was of the opinion that the subject matter was treated fairly and was fair to all interests concerned.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality.
back to contents
Complaint made by:  Ms. Elizabeth-Ann Buckley              Ref. No. 470/08
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Two
	Podge and Rodge
	16 December 2008


Complaint Summary:

Ms. Buckley’s complaint is submitted under Section 24(2)(d)(Code of Programme Standards: taste & decency sections 2.1 general community standards and 2.2 due care).   Ms. Buckley states that during this episode of Podge and Rodge, Caroline Morahan was asked to place lips on the faces of famous people.  When it came to placing lips on ‘Pete Burns’ Caroline looked shocked.  Instead of lips the programme producers introduced ‘private’ parts of a female anatomy. 
Station’s Response:

RTÉ states at the very end of the programme, at 11.15pm, there was a competition in which the guest presenter, Caroline Morahan, was asked to guess which lips should be attached to photographs of various well known faces.  The final photograph was of a woman getting out of a car.  The joke was that the missing part of the photograph did not refer to the woman’s face, but to her pubic area.  As soon as Ms. Morahan saw the visual joke she covered up the photograph.  The photograph was only shown in a wide shot and was only on screen for a very brief period before being covered up.

RTÉ can appreciate that this joke would not have been to every viewer’s taste.  However, RTÉ believes the inclusion of the joke was justified for the following reasons:-
1. The Watershed

The programme was transmitted at 10.45 pm with the photo competition taking place at 11.15pm, more than two hours after the beginning of the watershed.

2. Audience Expectation

There can be few viewers who are not aware of the nature of much of the comedy in Podge and Rodge.  Many of the jokes are sexually explicit.  Regular viewers of the programme enjoy these jokes and are not offended.  Some viewers may be offended.  RTÉ would ask that these viewers exercise their discretion and not watch Podge and Rodge. 

3. Programme Advice

The programme received a MA (Mature Audience) classification.

4. The channel

The programme was broadcast on RTÉ Two, which has a reputation for showing adult comedy programmes post watershed.  Viewers are aware of this.

5. Contents of sketch

The visual imagery which might have caused offence was only shown briefly and in a very wide shot.  RTÉ believes it was well within the boundaries of what is acceptable.
Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a particular visual used in the programme.  The Commission noted that the series, the ‘Podge & Rodge Show’, is broadcast in the late-night schedule on RTÉ Two.  The regular audience would be familiar with the humour of the two puppets.  The Commission acknowledges that in this broadcast the banter between the puppets and the guest presenter relied mainly on sexual innuendo and what some would regard as puerile material.  At times the discussion was crude and coarse, which some viewers may find difficult to endure.  However, regular viewers of the series would expect such content.  They are familiar with the humour and style of the puppets.  They are also familiar with their behaviour and the type of material that forms part of their act.

At the end of this particular broadcast the puppets asked the female presenter to participate in the ‘Ballydung Booty Camp Challenge’.  They introduced the challenge:

‘As usual we like to tailor our booty camp challenge to the special skills of our guest presenter.  And it’s true to say, well your talents are oral, oral.  And in honour we’ve come up with a simple game we’re calling ‘sexy puckers’........one-by-one we want you to match the missing lips to the ‘no-lip’ celebs’. 
The guest presenter then proceeded to guess which lips belonged to which of the five celebs as their pictures were revealed.  When she got to the last picture, she reacted with laughter.  The viewer could then see the image, which was of a female celebrity and not of Pete Burns.  He had been one of the earlier images in the ‘challenge’.  The final celebrity image was a well publicised image of a female singer getting out of a car with no underwear.  The Commission noted that the image was fleeting and that subsequently, the guest presenter did stand in front of the image.  However, she clearly found the ‘twist’ in the competition funny and her reaction was laughter.

While the Commission would agree while many would find the use of the image inappropriate and of questionable taste, given the well-known content of the programme, the station and time of broadcast, the broadcaster’s mature adult classification and the context of the use of the image, the broadcast, in the opinion of the Commission, was on the borderline of what is acceptable under the Code of Programme Standards.  The complaint was therefore rejected with regard to the Code of Programme Standards, sections 2.1 general community standards and 2.2 due care.
back to contents
BCC Complaint Decisions Jan09

BCC Complaint Decisions Jan09
Page 39

[image: image1.jpg][image: image2.jpg]