[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission




Complaint made by: Mr. Brendan Price, Ref. No. 134/03
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	
	
	

	RTÉ Radio One
	‘Mooney Goes Wild’
	12th October, 2003


Summary of Complaint:
Mr. Price's complaint, under Section 24(2)(a) and (b), impartiality and taste and decency, of the Broadcasting Act, 2001, relates to an interview with the owner of a reptile shop which he claims was one sided, raised no challenging questions and was extremely offensive.  Mr. Price claims this was an undisguised promotion and advertisement for a profit-making enterprise and reptile haven.  He states the panel failed to highlight the illegal trade and cross-border movement of these reptiles.  They also failed to raise any of the negative issues and the cruelties associated with this trade.  Mr. Price believes that by having such a person on the show, RTÉ, was promoting this dealer and his trade and he objects to this under taste and decency.  He also objects to lack of balance in the interview in general.

Station’s Response:

RTÉ in their response state that the owner of the reptile shop, Mr. Tony Brown, was present in the studio as an expert on reptiles.  He was not there to promote his shop or the sale of reptiles but to inform listeners about snakes. RTÉ also state the presenter and panel were entitled to limit the discussion to the area covered and not to deal with the wider issue of animals held in captivity, with which Mr. Price is primarily concerned.  While Mr. Price is entitled to express his views, he is not entitled to determine the agenda for all items broadcast which deal in some way with animals held in captivity.

RTÉ fully supports the programme and believes it plays an important part in informing the public on animal and environmental issues.  It is RTÉ's view that they have not breached any statutory obligations to impartiality or taste and decency.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Price.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Sections 24(2)(a) and (b) of the Broadcasting Act, 2001.  The programme in question was presented in a fair and balanced manner and covered issues of wildlife interest.  There was no evidence of presenter and/or editorial bias.  

The complaint was rejected.
BCC Board Meeting, Jan 2004, Ref 134/03




