[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission




Complaint made by: Mr. Gregory O’Brien, Ref. No. 137/03
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	
	
	

	RTÉ TV 1
	'6.01 News'
	14th October, 2003


Summary of Complaint:
Mr. O’Brien’s complaint, under Section 24(2)(a), fairness and balance, of the Broadcasting Act, 2001, relates to the photo images used in a broadcast on the '6.01 News' on 14th October, 2003.

The item broadcast was in respect of Mr. Paul McDaid relating to a court hearing about child pornography on the internet.  The charges related to a Garda operation in May 2003.  Mr. O’Brien feels it was very unfair to show photo images of Mr. McDaid in clerical clothes and in mass vestments.  He left the Priesthood in 1996 and the charges relate to May 2003.  There were no images of his marriage or as a worker with the North Western Health Board.  The strong images bore no relevance to the changes or their timing but they certainly reveal a propensity in the RTÉ newsroom to associate sexual misconduct of children and the Catholic Priesthood.  

Station’s Response:

RTÉ states that the use of the photo images of Mr. McDaid were used as part of a biographical background of Paul McDaid.  There were no other images of Mr. McDaid used as the scenes of Mr. McDaid entering and leaving the Court were obscured.  It is RTÉ’s view that the use of the two images in clerical clothes was perfectly legitimate as relevant to the background to the case.  There was no intended inference associating priests with child abuse as alleged.  It is relevant to say that both the two main national newspapers in reporting the case on 15th October used the following headlines – “Ex-priest in court on child porn charges” (Irish Independent) and “Former priest convicted” (Irish Times).  In both cases the journalists and editors came to the same conclusion as RTÉ that the fact that Paul McDaid had been a priest was relevant to the report of the conviction.  To the best of RTÉ’s knowledge, in reporting of convictions of possession of child pornographic images, they have provided viewers and listeners with some biographical details of the person convicted.  RTÉ did not intend to mean that possession of child pornographic images was in any way unique to or associated with the Catholic priesthood.

- 2 -

RTÉ further add that Mr. McDaid was not married.  Therefore the suggestion of the use of a wedding photograph is irrelevant.  All the facts reported concerning Mr. McDaid’s time as a priest were revealed in open court.  There was no additional background information used in the report.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. O'Brien.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a) of the Broadcasting Act, 2001.  The use of the photo images was to provide factual details of the background of the individual.  There was no evidence of editorial bias in this news item.

The complaint was rejected.

BCC Board Meeting, Jan 2004, Ref 137/03




