[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission




Complaint made by: Mr. John Browne, Ref. No. 139/03
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	
	
	

	RTÉ TV
	News Bulletins
	16th  September, 2003


Summary of Complaint:
Mr. Browne's complaint, under Section 24(2)(a), impartiality, of the Broadcasting Act, 2001, relates to the inaccuracy in reporting a speech by Enda Kenny at a parliamentary party meeting in Killarney on various news reports.  He states on the evening of the address, Mr. Kenny received the headline on RTÉ news that “Enda Kenny says benchmarking should not be paid”.  The ongoing discussions inferred that people were not going to get their benchmarking payments.  Mr. Browne’s complaint is on the editing of Mr. Kenny’s statement, which gives a very different meaning to what he said.  His statement hinged on the conditions and extra return, by Public Servants being evaluated, before the payments were made.  

Mr. Browne feels that headlines give the first impression and he maintains that the public were given the wrong impression by the bald statement that Enda Kenny said benchmarking should not be paid.  In broadcasting, what one hears first can have a profound effect.  

Station’s Response:

It is RTÉ’s view that their news reportage of Mr. Kenny’s speech was objective and accurate.  The 6.01 News second item was on the speech by Enda Kenny in which the presenter (Una O’Hagan) said “The Fine Gael leader, Enda Kenny, has told his parliamentary party meeting in Killarney that the Government should not pay the next phase of the benchmarking award to public servants, a €500 million payment is due in January.  Mr. Kenny said that honouring the award in its current form would be a soft option with long term consequences”.  This report was followed by a location report from the conference by Charlie Bird which included an interview with Mr. Kenny in which he explained the thinking behind his statement.  Later in the programme, the subject was returned to when the presenter, Bryan Dobson, interviewed Enda Kenny live from Killarney.  Mr. Kenny was offered sufficient time to explain his views. 

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Browne.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a) of the Broadcasting Act, 2001.  The report was factual in nature and accurate.  Also, two interviews with Mr. Kenny were broadcast during the '6.01 news' providing him with ample opportunity to explain the details of his opinion.  The news reporting on the issue was fair and balanced.

The complaint was rejected.  

BCC Board Meeting, Jan 2004, Ref 139/03




