[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission




Complaint made by: Mr. Niall Sexton, Ref. No. 147/03
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	
	
	

	RTÉ TV
	‘The Holy Cross’ and ‘Some Mother’s Son’
	8th and 9th November, 2003


Summary of Complaint:
Mr. Sexton's complaint, under Section 24(2)(a) and (b) of the Broadcasting Act, 2001, relates to the broadcast of the above two programmes.  He feels that, as a peace-loving national of the ROI, this choice of programmes is highly offensive as it serves to heighten tension within the North of Ireland, at this very delicate time in the history of Northern Ireland.  He feels that showing such emotionally charged programmes is in very bad taste as it brings to the forefront troubles past leading up to the Stormont elections in the North.  

He questions the motives of the editorial staff of our national television station and their impartiality in relation to political matters within the island of Ireland.  Freedom of political affiliations is now the backbone of Irish society.  When this impedes citizen’s freedom of choice in relation to tele-visual broadcasting, one must call into question the inappropriate political affiliations of those who run the station.

Mr. Sexton’s complaint is centred on the timing of these two broadcasts.

Station’s Response

RTÉ state that the 'Holy Cross' drama was a co-production between the BBC and RTÉ.  It was an accurate and careful account of a recent dispute in Belfast where sectarian violence erupted around children attending a school across a sectarian division in the City.  It is both RTÉ’s and the BBC’s responsibilities to report accurately and objectively on matters of public interest.  RTÉ state they have done this in regard to the on-going troubles in Northern Ireland for the last 35 years.  It was an impartial account that did not take sides.  They state Mr. Sexton’s assertions that the programme failed on grounds of taste and decency is inaccurate.  The programme was well within any possible criteria which might apply in regard to taste and decency.  RTÉ also state that Mr. Sexton’s fears that the broadcast might incite people to break the law was not the case and did not happen.

In response to Mr. Sexton’s second complaint regarding the re-broadcast of ‘Some Mother’s Son’, RTÉ again state this was based on real events.  There was a degree of artistic licence in the re-telling of the story.  It is widely accepted as close to the spirit of real events and has been acclaimed as an important and accurate movie.

RTÉ is confident that they contribute towards better understanding of Northern Ireland both in the Irish Republic and in the North.  RTÉ do not accept the implied allegation of bias in favour of the Nationalist community in Northern Ireland.  Any student of Northern Irish politics will know that RTÉ has been widely criticised by Nationalist and Republican elements for its failure to adequately reflect Nationalist interests in its Northern coverage.  For information, editorial and management staff in RTÉ are contractually barred from membership of, or affiliation to, any political movement.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Sexton.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Sections 24(2)(a) and (b) of the Broadcasting Act, 2001.  Both broadcasts dealt with issues of current political importance and interest.  There was no evidence of partiality or editorial bias on behalf of either the producers of the broadcasts or the RTÉ editorial staff.

The complaint was rejected.  

BCC Board Meeting, Jan 2004, Ref 147/03




