[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission




Complaint made by: Ms. Pauline Beades, Ref. No. 151/03
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	
	
	

	RTÉ Radio One
	‘Today with Pat Kenny’
	21st October, 2003


Summary of Complaint:
Ms. Beades complaint, under Section, 24(2)(a), impartiality, of the Broadcasting Act, 2001, refers to the programme 'Today with Pat Kenny' on RTÉ Radio One.  Ms. Beades states in this programme that the presenter gave substantial airtime to Aer Lingus during a dispute with cabin crew.  Despite numerous requests, nobody from cabin crew or their union got the opportunity to redress the balance.  Aer Lingus advertise on RTÉ and also, during the dispute, the company was running a competition on its internet newsletter, the prize for which was two tickets to the 'Late Late Show' and the question was, 'what is the name of Pat Kenny's radio show?'

The complainant also states that Mr. Kenny is a professional interviewer and therefore, capable of preventing any discussion from entering an area that is unintended or ensuring that the interviewee did not set the agenda.

Station’s Response:

RTÉ, in their response, state that its editorial judgement and decision making processes are not influenced in any way by advertising.  RTÉ goes to considerable lengths to ensure that those who advertise on its airwaves have no influence over editorial content in its programming.  Also, tickets for the 'Late Late Show' are given primarily to the public who write to RTÉ requesting the tickets.  These tickets may end up being raffled, but it is not with the approval of RTÉ.

The specific interview that is the basis of this complaint involved the Chief Operations Officer with Aer Lingus.  The subject of the interview was to be what travellers could expect on the day of the strike i.e. what flights would take place, what flights would be cancelled etc.  Mr. Kenny prefaced the interview by saying that he was not going to discuss the ins and outs of the dispute.  However, as is frequently the case in live programming, the interview drifted away from the intended area to be covered and the management perspective of the dispute was discussed.  Towards the end of the programme, Mr. Kenny suggested that the programme may have to return to the subject in a later programme to get the union's prespective.

However, this was not necessary, as the following morning on the 'Morning Ireland' programme an IMPACT trade union representative was interviewed and gave listeners the union's position on the dispute.  

It is RTÉ's view that in any on-going developing news story balance is achieved across the range of programming that covers current issues.  RTÉ believes that when the two programmes broadcast within a day of one another are taken in conjunction, Members of the Commission will come to the view that all statutory obligations in terms of objectivity and fairness were observed.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Ms. Beades.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a) of the Broadcasting Act, 2001.  The interview was conducted in a fair and impartial manner.  The presenter did not express an opinion during the interview and the listener was under no doubt that the interview was a factual discussion on the dispute from the viewpoint of the management of Aer Lingus.  At the time of the dispute a lot of airtime was allocated to both sides.

The complaint was rejected.
BCC Board Meeting, Jan 2004, Ref 151/03




