[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission




Complaint made by: Mr. Maurice Hearne, Ref. No. 65/03
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	
	
	

	Shannonside/ Northern Sound
	News Bulletins
	May 2003


Summary of Complaint:
Mr. Hearne’s complaint, under Section 24(2)(a), impartiality, of the Broadcasting Act, 2001, concerns the fact that Shannonside/Northern Sound failed to report in a fair and balanced manner, during their news bulletins, on the strike action taken by his members against Shannonside/Northern Sound.  Mr. Hearne claims that in various news reports during the strike period, the station reported the company's side of the dispute without balancing this with the union side. This happened despite the union submitting two press releases, neither of which was covered in the broadcasts.

Mr. Hearne also states that during a news bulletin on 27th May 2003, it was reported in the first instance, that the company had accepted an offer from the Labour Relations Commission to enter talks with SIPTU.  The report went on to say that the union had refused to lift their pickets during such talks.  Mr. Hearne believes this created the misleading impression that the union simply refused to enter discussions at the request of the LRC.  No mention was made of the company's pre-conditions or their refusal to engage in talks without pre-conditions.  The impression left was that the only reason why talks at the LRC did not take place was because of the union's refusal to agree "normal practice".

Taking all of this into account, Mr. Hearne believes Shannonside/Northern Sound used their broadcast licence to mislead the public about the nature and continuation of his member's dispute with the company.

Station’s Response:

The station states that they totally refute the complaint of impartiality.  They claim that on the first day of the strike at the station, 2nd May 2003, the views of Maurice Hearne, SIPTU and the reasons for their strike action, were broadcast on their news bulletin that morning.  Mr. Devlin states that he, as Chief Executive, made no comment at that time.  However, he did make a statement later that day and this was broadcast on the lunchtime news.

- 2 -

Referring to the two press releases SIPTU claim to have issued, Mr. Devlin states that they only received one press release and this was confirmed in a letter sent to Mr. Hearne on 16th May, 2003.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Hearne.  The Commission was of the view that Shannonside/Northern Sound did not infringe Section 24(2)(a) of the Broadcasting Act, 2001.  The broadcast was fair and balanced.
The complaint was not upheld.
BCC Board Meeting, Jan 2004, Ref 65/03




