[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaints made by: Mr. Eoin McMahon  Ref: 105/04
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	NewsTalk 106
	Lunchtime with Damien Kiberd
	08/09 June 2004


These two complaints from Mr. McMahon were submitted under Section 24(2)(a)(Impartiality) of the Broadcasting Act, 2001.

Summary of Complaints:
08 June, 2004

Mr. McMahon objects to the partial, pro-public transport line being taken by NewsTalk 106.  He states that Mr. Kiberd entered into a subjective discussion with a spokesperson for Dublin Bus with a biased view that Dublin streets were too narrow compared with other rebuilt European cities and considering this, he suggested that private transport should be banned completely from “some Dublin streets”.  He further states that this type of draconian pro-public transport opinion should only be put into the mainstream by someone who is involved in promoting public transport i.e. such as a representative of Dublin Bus.

The presenter of a Dublin news station, who is interviewing a proponent of public transport - which, due to government policy, has already instituted wide-ranging negative impositions on private motorists - should be playing devil's advocate with those proponents of public transport, especially concerning the off peak period of 10 am - 4 pm where there is very little demand for public transport, in such a way as debate on the efficacy of one mode of transport over another can be teased out to the benefit of everybody, not just the users of public transport.
NewsTalk 106 have never differentiated between these differing time periods in any of their programmes and this is aiding those with vested interests in compromising private motorists’ options both in peak and off peak periods.
The transport engineering that is insidiously being foisted on the motoring Dublin public is being aided and abetted by media organisations such as NewsTalk 106, which have bought into the myth that gridlock is an all-day affair when, in reality, there are only congestion problems in the morning and evening commuter periods in the eight months when the schools are sitting.
Due to the fraternal relationship between Dublin Bus, AA and Dublin City Council - the view of the private motorist is never defended. 
09 June, 2004

Damien Kiberd interviewed a spokesperson for the Dublin Chamber of Commerce and a spokesperson for the NBRU in a three-way discussion.  The main topics discussed were the discordant industrial relations between the NBRU and the Minister for Transport due to his continuing plans to part-privatise Dublin's bus routes and the Dublin Chamber of Commerce's support for the fast-tracking of the QBC network.

Damien Kiberd did not put forward the point of view of the motorist on one occasion.  In effect, he was again a cheerleader for organisations - on this occasion, the NBRU and the Dublin Chamber of Commerce – who are wedded to the concept of draconian 12-hour Quality Bus Corridors (QBC's).

There were multi-references to the supposed benefits of QBC's in this discussion.

Station’s Response:

NewsTalk 106 say they completely reject that the station has a bias towards pro public transport or any bias in the matter of transportation in Dublin.  As transport is a major issue for Dubliners, it is a topic that is regularly aired by NewsTalk 106 and all aspects are covered comprehensively.

They further state that Mr. McMahon contacts the station and speaks with their researchers on a regular basis to discuss transport issues.  His views are taken on board and passed on to the presenters.
Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaints made by Mr. Eoin McMahon.  The Commission was of the view that NewsTalk 106 did not breach Section 24(2)(a)(impartiality) with either broadcast.  The programmes dealt with various transport issues, concerning the Dublin area, in a balanced and fair manner.  In both broadcasts, the presenter questioned and challenged the opinions of the panellists.  There was no evidence of partiality or editorial bias in these broadcasts.  The complaints were not upheld.
BCC Complaint Decisions, January 2005

1/2

[image: image1.jpg]