[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Tomás O'Mahoney  Ref: 107/04
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ 2FM
	'The Saturday Show'
	03 July 2004


Summary of Complaint:

Mr. O'Mahoney's complaint, under Section 24(2)(b)(taste & decency) of the Broadcasting Act 2001, relates to a statement made during 'The Saturday Show'.  The complainant was playing board games with his children on the morning of 03 July.   He turned on the radio to listen to some music to hear the DJ say that 'David Beckham has been accused of performing a sex act on a blonde'.  His child responded with 'what's a sex act, what's a blonde'?  This was followed by music from the soundtrack 'Shrek'.  Such a comment was inappropriate for airing during the morning schedule.  

The complainant states that there was nothing incoherent in the broadcast.  Also, the complainant believes the comment was offensive, even if he is among the 'small number of listeners'.  He is not proposing that the 21:00 television watershed is appropriate to radio, but there is always a case for improvement.  Maybe the broadcaster could simply consider banning reviews of tabloid sex news at weekends or during school holidays.  

Station’s Response:

RTÉ state that there is no watershed in radio.  All programme-makers are obliged to avoid giving offence in what they broadcast.  The criterion to be applied is the audience's expectations.  It is RTÉ's view that the presenter's remarks were within the boundaries of what the audience might expect.

The complaint relates to the section of the programme were the presenter, William Leahy, refers to material to be found in the front pages of that day's newspapers.  In one tabloid newspaper there is a report of threatened litigation over allegations of Mr. David Beckham's sexual behaviour.  The presenter reports on this in a non-explicit manner.  There is a reference to a 'sex act', an off-microphone voice makes an effort to joke about the matter, but is incoherent.  Nothing was said that was likely to cause offence to any but a very small number of listeners.  

It is the broadcaster's view that this particular section of the programme, which led to Mr. O'Mahoney's complaint, falls within the audience's expectation of the style of the programme.  When a tape of the programme is listened to, the somewhat irreverent and opinionated style of presentation with remarks about current events is evident.  RTÉ does not accept that standards were breached in this programme.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Tomás O'Mahoney.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(b)(taste & decency).  The presentation of the piece was considered to be inoffensive.  The presenter read out the headline stories on the various front pages of that day's newspapers.  In this context, one could expect to hear news stories dealing with the lives of celebrities.  On referring to the David Beckham story, the presenter did so in a light-hearted and innocuous manner.  He simply read out the allegation and the fact that David Beckham had denied the claim.  The banter that followed was inoffensive.  On this basis, the Commission was of the view that piece, as presented, could not be considered gratuitous or offensive.  The complaint was not upheld.
BCC Complaint Decisions, January 2005

1/2

[image: image1.jpg]