[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Oliver Fitzpatrick Ref: 147/04
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ TV1
	'The Sunday Game'
	1 August 2004


Summary of Complaint:

Mr. Fitzpatrick's complaint, under Sections 24(2)(a)(impartiality) and 24(2)(c)(slander), of the Broadcasting Act 2001, refers to a discussion on 'The Sunday Game' on an incident which occurred during an All-Ireland hurling quarter final between Kilkenny and Clare.  The complainant states that there is no doubt that Gerry Quinn inflicted an injury on Henry Shefflin as they both tussled under a dropping ball,  but the footage does not show malicious intent.  The footage is totally inconclusive,  yet analysts Tomás Mulcahy and Larry O'Gorman did not think so.  There was no presumption of innocence until proven guilty.  Gerry Quinn was tried and convicted by the panellists on 'The Sunday Game'.  The pundits concerned were given free range to say what they wanted.  The debate was far from fair and balanced.  It was totally one sided.  Fair play is what every player is entitled to on and off the field.

The GAC did look at the incident highlighted on 'The Sunday Game' and came to the conclusion that it was an accident despite the pressure from the programmes panellists to find Gerry Quinn guilty of a crime he did not commit.

In the complainant's opinion,  the impartiality imperative does apply to sports coverage when the presenters and the commentators have no connection with the teams or player(s) involved.

There was no excuse for their attack on Gerry Quinn.  He is an amateur sportsman who was hung out to dry on national television.  If 'The Sunday Game' highlighted all the controversial incidents throughout the year and showed them in slow motion or just applied the same laws to all games covered,  then the complainant would not have as big an issue with their coverage,  but they do not.

Station’s Response:

RTÉ states that the remarks made during the studio discussion were fair comment and that there was neither partiality or slander in the programme.  RTÉ is also of the view that the application of Section 24(2)(a)(impartiality) is questionable here as the complaint relates to a sports programme and not news & current affairs.  By definition sport is an emotional topic where there is widespread recognition of strongly held views and partisan attitudes to opponents.  If the same obligations in regard to impartiality in news & current affairs applied to sports,  the commentators would have to be 'strictly neutral' when Ireland are playing opponents or when Irish athletes are competing in international events.  It is RTÉ's view that the impartiality imperative does not apply to sports coverage.

However, leaving aside this consideration RTÉ believes that 'The Sunday Game' was impartial and fair.  A player was injured as he tussled for the ball.  This incident was captured on camera.  In the post match analysis the studio presenter, Pat Spillane, asked the two commentators for their views on the incident.  The two commentators, Tomás Mulcahy and Larry O'Gorman, gave their honest views as to what had happened and to the culpability of the perpetrator of the injury.  Slow motion replay was used to highlight the moment the injury was caused.  Both commentators expressed the view that the incident had not been an accident.  Both commentators acted in good faith and gave an honest opinion.  Neither commentator was biased.  When the Members of the Commission view the programme they will find nothing that remotely corresponds with a partial or slanderous broadcast.

RTÉ further states that the complaint should not be upheld for two reasons.  Firstly, it is not appropriate to apply standards relevant to news and current affairs to sports commentary and analysis.  Secondly, the programme was fair to all concerned, there was no partiality and certainly no slander.  If freedom of expression means anything,  an expert commentator is entitled to express his views about an incident that led to an injury in a game of sport.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Oliver Fitzpatrick.  The Commission was of the opinion that RTÉ did not infringe Sections 24(2)(a)(impartiality) & (c)(slander).  During this broadcast, in the post-match analysis, the panellists proffered their opinions on the incident in a genuine and sincere manner.  That they both held the same opinion, that the incident had not been an accident, does not automatically determine unfairness or prejudice.  In the Commission's view the tone and manner of this discussion was fair.  The panellists merely interpreted the action as they saw it.  There was no evidence of bias or slander in this broadcast.  The complaint was not upheld.
BCC Complaint Decisions, January 2005

1/2

[image: image1.jpg]