[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Sam Clements  Ref: 164/04

	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	NewsTalk 106
	‘Lunchtime with Damien Kiberd’
	31 August, 2004


Summary of Complaint:

Mr. Clements’ complaint, under Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001 is in respect of a discussion between the presenter, Mr. Damien Kiberd, and two guests.  The topic was the 10 year anniversary of the first ‘ceasefire’ of the I.R.A.  

The programme had, in Mr. Clements’ opinion, two problems:-

1.
The two guests, Ms. Catríona Ruane and Mr. Martin O'Muilleoir, were well known Republican personalities and this heralded and resulted in a one-sided debate.

2.
The presenter, who also has well defined Republican sympathies, chaired the debate in a very slanted manner.

The producer(s) of the programme was/were derelict in their duty in not having a balanced panel with one person from each of the communities in Northern Ireland rather than two well known Republican contributors.

In this programme, Mr. Kiberd asked a series of questions of his Republican guests which were not only not neutral or even-handed, but distinctly slanted towards eliciting both pro-Republican and anti-Unionist comments from his panellists.

Station’s Response:

NewsTalk 106 states that the objective of this piece, as the presenter Damien Kiberd made clear at the outset, was to assess the “mood within the nationalist community in Northern Ireland” ten years on.  Having discussed the 10th anniversary on the show a few days previously with representatives from both the nationalist and unionist communities, the purpose of this piece was to focus on how the nationalist community now feel about the peace process.  In accordance with this, the programme team thought it suitable to choose two panellists who have intimate links with that community in Northern Ireland.  At no point was it the intention to exclude other communities.  It simply didn’t seem relevant to invite members of other communities to talk about the mood of the nationalists.

In response to Mr. Clements contention that the presenter questioned both guests in a “soft and accommodating” manner, NewsTalk 106 again point out that the purpose of this piece was not to debate the role of either unionists or nationalists in the peace process or to engage in heavy argument about the future of that process.  The piece was a feature on the nationalist mood ten years on.  The presenters’ questions were framed with this in mind.  At no point was it the intention of the programme to be biased in favour of the nationalist community.  The presented did address the issue of bias live on air as it was raised by a number of listeners via text message to the programme.  He explained the context of the interview and that bias was never his intention.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Sam Clements.  The Commission was of the opinion that NewsTalk 106 did not infringe Section 24(2)(a)(impartiality).  A broadcaster is entitled to decide what issues to cover in its programming.  In this case, the fact that the panel consisted of two guests from the republican community was acceptable given the topic under discussion.  What was of interest to the Commission was that the presentation of the broadcast was impartial.  In the Commission's view the presenter did not promote the politics of his guests or republicanism in any way.  He merely explored aspects of the peace process from a republican point of view and did so in a fair and even-handed manner.  The complaint was not upheld.
BCC Complaint Decisions, January 2005

1/2

[image: image1.jpg]