[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Ms. Áine Ní Chonaill  Ref: 167/04
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	‘Liveline’
	11 August 2004


Summary of Complaint:

Ms. Ní Chonaill’s complaint, under Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001 relates to the programme ‘Liveline’ broadcast in 11th August, 2004.  The presenter, Mr. Derek Davis, picked up again the theme of an earlier broadcast on the anti-deportation campaign which it endorsed last summer (a South African woman and her two daughters) and deals also with a new anti-deportation campaign. (a Nigerian woman who claims she will be stoned to death if deported).  

The substance of Ms. Ní Chonaill’s complaint is that Derek Davis was not satisfied even to have six speakers backing up the anti-deportation campaigns while only one, Dermot, valiantly, expertly and with great moderation battled for the receiving country – but totally attached himself to the anti-deportation campaigns in the most partisan fashion.

She also objects to the most unfair way in which, while supporting the remarks of six people, he attempts to blacken Dermot with two remarks which tried to paint him as heartless and unfeeling and the really nasty way he tried to accuse him of colour prejudice when he made perfectly proper, informative points about the EU labour market.

She further states that all over Europe asylum/immigration is a hugely important debate.  It is RTÉ’s function to facilitate the two sides of the debate but this is part of a partisan pattern.

Station’s Response:

RTÉ in its response, states that Derek Davis thought listeners might be interested in hearing what had become of the South African women and her two surviving children.  A contributor who had contact with the South African asylum-seeker, told listeners that on fear of deportation, the women had fled the country leaving her two children behind in Kerry to be minded by an Irish family.  A second contributor informed listeners that she was minding the two children in Kerry.  In the second part of the programme, a contributor, ‘Rosanna’ told listeners of another deportation story.  A contributor ‘Dermot’ was given ample opportunity to present the case that a proper and fair process was in place and that once an applicant had been turned down by that process they should be deported.  A number of other callers spoke in favour of the Nigerian women being permitted to stay in Ireland.  ‘Dermot’ was provided with several opportunities to draw a distinction between a fair process and individual cases, however harrowing they might be.

It is RTÉ’s view that the presenter drew a distinction between the process of assessing asylum claims and the human tragedy of the two individual cases cited in the programme.  Mr. Davis was not advocating a policy of allowing asylum-seekers the right to remain without having to go through a proper and rigorous process.  He was commenting on two individual cases where there appeared to be humanitarian reasons to allow the individuals to remain in Ireland.  At all times he allowed the advocate of the asylum process, ‘Dermot’, to make the case for the necessity of proper procedures.  Ms. Ní Chonaill claims that the programme was unfair as it was six people against one.  However, several of the contributors were only speaking about particular cases and were not commenting in any way about the process.  The actual debate about the principles of asylum-seeking processes was balanced and fair.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Ms. Áine Ní Chonaill.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a)(impartiality).  In 2003, 'Liveline' covered the story of an African woman who left her two children in Ireland with friends due to the threat of deportation.  In the opening section of the programme in question, 'Liveline' revisited this story and up-dated listeners on the woman's, and her children's, current situation.  The Commission was of the view that the programme makers were entitled to follow-up on this human-interest story.  The next section of the programme dealt with the impending deportation of a Nigerian woman and a discussion on deportation ensued.  This discussion was presented in a balanced and impartial manner.  Both sides of the debate on asylum seeking were given equal opportunity to air their opinions.  There was no evidence of editorial bias in this programme.  The complaint was not upheld.
BCC Complaint Decisions, January 2005

1/2

[image: image1.jpg]