[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Dermot O'Brien   Ref: 172/04
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	'News at One'
	15 September 2004


Summary of Complaint:

Mr. O’Brien’s complaint under Section 24(2)(a)(impartiality) and (b)(taste & decency), of the Broadcasting Act 2001, refers to a report on RTÉ 'News at One' in relation to prisoners in state prisons having to “slop out”.  RTÉ’s crime correspondent, Paul Reynolds, reported on claims that prisoners were intending to issue proceedings against the Department of Justice in relation to allegations of breaches of their human rights in terms of having to “slop out” whilst incarcerated in the State's prisons. Whilst the claim appeared to be nationwide, the only prisoners identified by their geographical location were from Limerick.  As a Limerick person, Mr.O’Brien believes this type of journalism is insensitive, sensationalist, negative and does not belong on the airwaves.  He states that this kind of bias reporting is very offensive.  He also believes such reports instil into the community at large the implication that Limerick is particularly afflicted by criminals and criminality.  Prisoners from other part of Ireland were not identified by their geographical location, therefore, Mr. O’Brien believes RTÉ acted without impartiality and infringed taste and decency.

Stations Response:

RTÉ state the report in question was first broadcast in the ‘News at One’.  The programme presenter, Seán O’Rourke, in his introduction said that former prisoners including Liam Campbell, the Real IRA’s Director of Operations, Christy Keane, the Limerick drug-dealer, Patrick ‘Dutchy’ Holland, described as John Gilligan’s drug dealer and Des Long, the Vice President of Republican Sinn Féin, were amongst the 800 former prisoners suing the state.  This led into a report by RTÉ crime correspondent, Paul Reynolds.  In the course of the report, Mr. Reynolds interviewed the solicitor, John Devane, who had over 500 cases on his books.  He mentioned that Mr. Devane was Limerick based.  In the course of his report, he also interviewed a former inmate, Christopher Curtin from Limerick, about his experience of ‘slopping out’.  RTÉ state that at all times during this report there was no particular emphasis on Limerick.  It was made clear that the practice had taken place in Dublin’s Mountjoy jail, as well as jails in Portlaoise, Limerick and Cork.  

RTÉ suggest that due to the fact that the solicitor John Devane is Limerick based and one of the former prisoners interviewed was also from Limerick, Mr. O’Brien might have felt there was an over-emphasis on Limerick.  RTÉ assured Mr. O’Brien that this was not the case and that their report was factual, accurate and without any breach of impartiality.  Furthermore, RTÉ state that they cannot see how taste and decency matters have anything to do with this report.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Dermot O'Brien.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Sections 24(2)(a)(impartiality) and (b)(taste & decency).  The news item in question was a factual report that was presented in a fair and balanced manner.  On hearing the report, it was evident that the issue related to all prisons and to both current and past prisoners of the State.  The inclusion of the interviews with a former prisoner and with the prisoner's legal representative, both of whom were from Limerick, was perfectly acceptable as both parties were directly involved with the case.  There was no evidence of editorial bias in this report.  Also, the Commission was of the view that there was no offensive content relating to Limerick.  The complaint was not upheld.
BCC Complaint Decisions, January 2005

1/2

[image: image1.jpg]