[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Eoin McMahon  Ref: 176/04
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	NewsTalk 106
	'Lunchtime with Damien Kiberd'
	22 September 2004


Summary of Complaint:

Mr. McMahon's  complaint under Section 24(2)(a)(impartiality) of  the Broadcasting Act 2001, refers to a three-way discussion on the need for more public transport. The two panelists were Mr. Colm McCarthy economist, and Senator Tom Morrissey of the Progressive Democrats.  Mr. McMahon claims both of the panelists are avowed pro-public transport advocates and he also claims Mr. Kiberd is also pro-public transport.  Mr. McMahon submitted the a series of questions put to the panel during the discussion and which he believes serves to illustrate Mr. Kiberd pro-public transport stance e.g

a)
How will we get more "people into public transport"

b)
We need to "clear out all those free off street car spaces"

c)
"30,000 cars ...that's a lot of cars for a small city."

He also states that Mr. McCarthy put forward the view that Dublin needs more initiatives such as QBC's which are more responsive than rail commuting.  Mr. Morrissey, he claims, is in favour of 12 hour QBC's and is also a fan of congestion charging. 

Mr. McMahon states that the focus of the programme was for the wholly-biased panel, aided and abetted by the wholly-biased presenter, to reiterate the point that private transport should be further compromised by whatever means possible in order that buses achieve maximum priority.  No differentiation was made either by the panellists or the presenter, between peak commuting periods -- two hours in the morning and two in the evening -- and the off peak period of 10am -- 4pm, where negligible demand for public transport is heavily compromising off peak private transport users.  Mr. McMahon's concern rests solely with the off peak times i.e. the non-commuting time period between the morning and evening commuting periods.  Furthermore, Mr. McMahon believes Mr. Kiberd has a biased mindset on the issue of compromising the private motorists in favour of buses and this bias is displayed with pride on the discussions he chairs on NewsTalk 106.

Mr. McMahon believes this discussion infringes the Broadcasting Act under impartiality.
Station’s Response:

NewsTalk 106 state that  the item complained about was broadcast on Car Free Day and the aim was to discuss whether or not a car free policy is a suitable one for Dublin City given its size and infrastructure.  Guests on the day were Mr. Colm McCarthy, who has written a report questioning Dublin's suitability and Senator Tom Morrissey, a well-known advocate of Car Free Day.

NewsTalk 106 completely reject the suggestion that this piece was biased in favour of public transport.  Colm McCarthy's report on the issue argues that the city could not meet the traffic needs of its citizens, using only a public transport system and that the physical planning of the city would have to change fundamentally before the car free option is even considered.  Senator Morrissey was present to counter this view as he advocates public transport at all costs.  Damien Kiberd posed questions that followed logically from the points Colm McCarthy made in his report, asking how public transport could be improved given his findings.

NewsTalk 106 points out that 'Lunchtime with Damien Kiberd' regularly addresses issues that affect the private motorist. At no point is it the intention to favour any particular group over another.
Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Eoin McMahon.  The Commission was of the view that NewsTalk 106 did not breach Section 24(2)(a)(impartiality).  The policy of a 'car free' city was discussed and the issues arising from such a policy.  The discussion was informative and presented in a fair and balanced manner.  The issue of public transport is of interest to the Dublin listener and a legitimate topic for NewsTalk 106 to debate and discuss.  There was no evidence of editorial bias in this discussion.  The complaint was not upheld.
BCC Complaint Decisions, January 2005

1/2

[image: image1.jpg]