[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Eoin McMahon  Ref: 177/04
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	NewsTalk 106
	'Lunchtime with Damien Kiberd'
	28 September 2004 


Summary of Complaint:

Mr. McMahon's  complaint under Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001, refers to a three-way discussion on transport problems in Dublin.  The panel included John Henry of the Dublin Transportation Office and Jerome Casey, a transport economist.  He claims Mr. Kiberd again introduces his personal panacea for the supposed perma-gridlock in Dublin thus: "At the risk of being accused of being a Stalinist, I suggest we take measures (remove cars off the streets) to force buses through our narrow city streets on the Northside".

Mr. McMahon claims this is editorialising on the part of the presenter and radio station.  No points of view or questions were put to give the private motorists viewpoint.  Jerome Casey, even in this narrowly-focussed item on Luas, managed to use NewsTalk 106 to laud the QBC initiative whereby a draconian 12 hour operational timeframe is used to limit the amount of road space for private transport in order to give priority to buses when the empirical demand for those buses on existing QBC's is now proven to be limited to the two hour peak commuting periods in the morning and evening.  Mr. McMahon states that NewsTalk 106 failed to afford private transport proponents, the opportunity to counterbalance the views expressed.
Station’s Response:

NewsTalk 106 state that the item complained about was broadcast on the day the Tallaght Luas line was officially opened.  The purpose of the discussion was to ask whether the Luas is worth the money that was spent on it and how effective it will be in improving traffic around Dublin. The panel included John Henry of the Dublin Transportation Office, an advocate of the Luas system and Jerome Casey, a construction economist who does not believe that the Luas represents good value for money.  The discussion focussed on public transport, the latest addition to our public transport system and the efficacy of its as a traffic calming measure.  It did not at any stage seek to exclude the views of private motorists.  NewsTalk 106 claim Mr. Kiberd's questions explored the various methods of improving Dublin's public transport system and were appropriate to the nature of the discussion. NewsTalk 106 reject Mr. McMahon's claim that the programme was not balanced.
Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Eoin McMahon.  The Commission was of the view that NewsTalk 106 did not breach Section 24(2)(a)(impartiality).  The issue of the LUAS, its related costs and efficiency, or lack of, is a legitimate topic for discussion for a broadcaster and is of interest to the Dublin listener.  The discussion explored the pros and cons of the LUAS in a fair and impartial manner.  There was no evidence of editorial bias in this discussion.  The complaint was not upheld.
BCC Complaint Decisions, January 2005

1/1

[image: image1.jpg]