[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Andrew McGrath  Ref: 201/04
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ TV1
	‘Prime Time’
	12 October 2004


Summary of Complaint:

Mr. McGrath's complaint, under Sections 24(2)(a)(impartiality) and (b)(law and order) of the Broadcasting Act 2001, relates to the programme 'Prime Time'.  He states that this programme made no attempt to explain the context of any of the events that were dubbed as terrorist atrocities.  The prevailing assumption was that every one of these events was attributable to “Islamic fundamentalism”, with no attempt to explain what this is or what its origins were.  The assumption was that it amounted to some kind of global conspiracy, for which, just as in the case of a “global Communist conspiracy”, there is no evidence.  There was no consideration of the possibility that US policy towards the Middle East might have affected the attitudes of the inhabitants.  Unedited footage of the Madrid bombings was repeatedly shown as evidence of the terrorist conspiracy, despite the fact that no one has been brought to justice for these attacks, and no evidence has been put forward to establish who might have been responsible.  

He further states that by portraying Muslims as benighted people, susceptible to “Islamic fundamentalism” and irrational hatred of “us”, the programme makers could be accused of incitement to hatred.  The use of far-right politicians to put forward these opinions was revealing in this respect.  The news service Al-Jazeera was represented as brainwashing young people to commit terrorist acts.  There has been nothing to indicate that Al-Jazeera is any different from other news services.  He notes that no examples of this alleged brainwashing were presented.

He also points out the programme demonstrates a failure to engage in any kind of serious debate on the issue, and a choice instead in favour of repeating US and UK propaganda about how virtuous “we” are and how justifiably resentful and so evil “they” are.

Station’s Response:

RTÉ, in its response, states that the complainant suggests that the programme promoted pre-packaged ideas about radical Islam and failed to examine the context that surrounds it.  On the contrary, the programme set out to challenge the predominant theory of Islamist violence as presented by Western politicians. The new reality presented in the report broadcast on 12 October in no way corresponds to old notions of a 'global communist conspiracy'.  The programme tried to show that there is no one person or one group directing these acts of violence.  Instead, it pointed to a shifting set of alliances involving individuals in many different countries with similar motivations but without a central conspiratorial core.

The primary events referred to in the programme were the killing of Ken Bigley (claimed emphatically by Abu Musab al-Zarqawi), the September 11th attacks (the work of the al-Qaeda hardcore), the Bali bombing (for which four Islamist radicals have been tried and convicted) and last November's attacks on Istanbul (for which 69 suspected Islamists are awaiting trial). The purpose in highlighting these attacks -- and other unsuccessful Islamist plots – was to show that a phenomenon called 'Global Jihad' definitely does exist but not in the form of a coherent international conspiracy. 

As for the Madrid bombings, once again Mr. McGrath either misrepresents or misunderstands the programme. The programme explicitly drew attention to the element of mystery that still surrounds the attacks.  The very opening line of the sequence dealing with Madrid contains the line: 'Seven months on, there is still so much we don't know about these attacks'.  The programme also asserts that there is no established connection between the Madrid bombings and al-Qaeda.

Mr. McGrath is incorrect when he says 'no one has been brought to justice for these attacks and no evidence has been put forward to establish who might have been responsible.' When confronted by police in the Madrid suburb of Liganes, seven suspects with a history of radical Islamist activity blew themselves up rather than face arrest. At last count, sixteen suspected members of the plot were in custody in Spain and the investigation into the bombings has led to arrests in other countries including Italy.

Mr. McGrath says the 'programme makers could be accused of incitement to hatred' by portraying Muslims as being susceptible to 'Islamic fundamentalism' and to hatred of 'us'.  Once again, Mr. McGrath is putting words in the mouth of the reporter to suit his thesis.  Mark Little, the programme's reporter, never used the words 'us' or 'them' and he consciously avoided using the term 'Islamic fundamentalism' on the basis that it implies the radical's notion that Islam is 'fundamentally' correct. 

In his introduction, and throughout the programme, Mark Little explicitly stated that the majority of European Muslims are opposed to the radical fringe, that the radicals do not represent European Muslims and that opposition to violence is growing within the global Islamic community.  The programme did contain voices that were critical of Islam and its place in Europe, but they were always followed by a balancing point of view, usually from a Muslim leader or activist.  No fair-minded viewer could conclude that the programme was guilty of incitement to hatred.

Mr. McGrath says the programme represented Al Jazeera as 'brainwashing young people to commit violent acts'. Once again, he is wrong. What the programme actually said was that Al Jazeera provided 'a Muslim version of a Muslim reality' which contained images most Europeans did not see.  The conclusion was that many of those who subscribe to Arab satellite channels come to a different definition of 'terrorism' than those who don't and this is a factor in explaining the world-view of an increasing number of European Muslims.

Mr. McGrath notes 'the support by the programme makers of Government policy in drawing Ireland into association with the US led "war on terrorism"'.  This programme explicitly pointed to the potential pitfalls of Ireland's - and Europe's - fight against terrorism.  It highlighted the dangers for civil liberties, the potential insensitivity to Islam and the neglect of many European Muslim communities, as well as the misunderstanding of the radical threat.  The programme also gave prominence to those commentators who believe the US-led 'war on terror' is hindering the moderate strand of Islam and creating support for the radicals.  

As for the programme in question, the team involved set out to address two very specific issues which had not been adequately highlighted in this country: the evolution of radical Islam as it affects Europe and Europe's relationship with Islam. RTÉ believes that they did so in a comprehensive, balanced and sensitive way. 

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Andrew McGrath.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Sections 24(2)(a)(impartiality) and (b)(law & order).  This programme explored in an impartial manner the issue of radical Islam.  The views and opinions from a diverse range of people and communities were broadcast.  In dealing with the topic, the programme-makers were at all times professional and judicious.  They were respectful of both the Islam religion and the Islam community.  The Commission was of the opinion that this broadcast could not be considered to have incited hatred.  It was an informative, even-handed report that presented, questioned and challenged the issues involved in a respectful and impartial manner.  There was no evidence of editorial bias in this report.  The complaint was not upheld.
BCC Complaint Decisions, January 2005

1/3

[image: image1.jpg]