[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Richard Barrett    Ref: 216/04
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	
	
	

	RTÉ Radio 1
	‘Morning Ireland’
	26 October 2004


Summary of Complaint:

Mr. Barrett's complaint, under Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001, relates to the business news segment of RTÉ's 'Morning Ireland' programme.  He believes that this segment on 26th October, as well as over a period of time, has shown an imbalance in favour of economic and social opinions of one sector of the population.

On the broadcast in question, an ITC Ireland spokesman, which represents employers in the technology industry, was invited to discuss his group's pre-budget submission, during which he strongly opposed moves to increase corporation tax and said why.  The interviewer did not ask any awkward questions and nobody of contrary views was invited to comment.  The complainant asserts that this might not be too serious in itself, but the business news segment has carried the political views of employers in this way, with little challenge or balance, for some time.  As a result, listeners are hearing unchallenged assertions that tax increases are bad for the economy, or that there should be no state interference in the housing market, or similar opinions.  Only on infrequent occasions does a trade unionist or someone other than a representative of the 'business community' give his or her views on such matters of economic and social policy, which are political matters.  If there was a 'trade union news' segment then that would produce a balance, but of course, there is not.  

The complainant therefore submitted that the 'business news' segment of RTÉ's 'Morning Ireland' on the day he cites was politically unbalanced.  In addition, he submits that this segment has on the whole distorted the balance of 'Morning Ireland's' coverage of political matters.

RTÉ does not have a facility for trade unions or other groups likely to have different social and political views to those of employers in its 'business news' segments.

Station’s Response:

RTÉ, in its response, states that the Irish Congress of Trade Unions issued a pre-budget submission to the Minister of Finance.  In this submission, ICTU called for a re-evaluation of corporation tax.  This submission was covered widely on RTÉ news on 21st October.  It was referred to briefly in the 'early business news' presented by John Murray on 26th October when he said that the call by ICTU's President for more taxation of business had received a dismissive response from the lobby group representing the Information Communications Technology Industry in Ireland.  In their pre-budget submission, ICT Ireland called for the retention of existing corporation tax levels.  In the main 'business news' John Murray interviewed the Chairman of the Taxation Committee of ICT Ireland.  This was a short interview which dealt with why this lobby group was opposed to an increase in corporation taxation.

It is RTÉ's view that this was a legitimate item driven by news values.  The format of making pre-budget submissions is well established.  Many lobby groups publish what they believe the Minister of Finance should include in the upcoming budget.  It is also usual for lobby groups to respond to suggestions found in the submissions that they believe are unwise.  RTÉ reported on the ICTU submission.  When ICT Ireland came out with their submission and criticised the ICTU proposal it was reasonable for John Murray to invite a spokesperson from ICT Ireland to expand on his group's views in a short interview in 'Business News'.  

During the 'Morning Ireland' programme broadcast the following day, the President of ICTU was afforded the opportunity to respond to the comments made by the ICT Ireland spokesman of the previous day.

RTÉ is committed to an inclusive view of the Irish economy.  This view embraces Government, employers, trade unions and non-unionised workers.  RTÉ does not accept Mr. Barrett's view that the trade union perspective is neglected by RTÉ.  To instance one report and interview of an employer representative are hardly sufficient grounds to sustain Mr. Barrett's accusations of distortion and unbalance.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Barrett.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a)(impartiality).  In this report, the presenter interviewed a representative of ICT Ireland on their pre-budget submission, which had been issued that morning.  Such news issues are legitimate items for a broadcaster to cover.  Of interest to the BCC is that the broadcast is impartial.  In the opinion of the Commission, the interview was conducted in a fair and balanced manner with no evidence of editorial bias.  The views put forward by ICT Ireland were questioned, and answers challenged.  The complaint was not upheld.
BCC Complaint Decisions, January 2005

1/2

[image: image1.jpg]