[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Vincent McKenna  Ref. No 228/04
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	TG4
	Timpeall na Tíre
	7 November 2004


Summary of Complaint:

Mr. McKenna’s complaint, under Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001, relates a report produced by the International Monitoring Commission (IMC), which showed that Sinn Féin/IRA and loyalists continue to carry out crimes against the Nationalist people of Northern Ireland.

The reporter for TG4 said that Gerry Kelly (SF/IRA) accused the I.M.C of being a prop for Unionists – the reporter then went on to say that Kelly’s view was that of the people on the Falls Road.  To confirm Kelly’s thesis the reporter for TG4 interviewed three men known to Mr. McKenna as SF/IRA activists’ supporters and these three men supported Kelly’s view almost word for word.

Mr. McKenna states that when one remembers that the Falls Road houses several thousand Protestants, moderate nationalist, Alliance Party supporters and a host of persons that do not pay homage to SF/IRA, he believes it is fair to say that this was the most biased piece of reporting he has seen in modern times.  The fact that TG4 only interviewed three men who were supporters of SF/IRA and support Gerry Kelly’s views, beggars belief. 

Mr. McKenna believes this broadcast breached the Act under impartiality.

Station’s Response:

RTÉ, as the supplier of news service to TG4, are the respondents in this complaint.

In their response, RTÉ state that this television report sought to give the main points of the latest report from the International Monitoring Commission (IMC). 

The reporter gave an overall summary of the main points:

· That there wasn’t a whole lot in the IMC report for those who want to see the DUP and Sinn Féin work together in a new executive.

· That there is no evidence that the IRA are preparing to return to violence, but neither is there evidence that they are going to disband and indeed that they are still doing some recruiting.

· That violence emanating from republican groups had declined, but that the IRA was still involved in criminal activity.

The report also sought to get the reaction amongst republicans to the findings of the report.  Sinn Féin’s Gerry Kelly was interviewed and his comments were voiced-over into English.  He made the point that the IMC was set up to satisfy Unionists.  The report then went on to say that the same opinion was to be heard on the Falls Road. 

Two local people were interviewed, one of them Gearóid Ó Cearalláin, a television producer and a language activist.  The other was Philip Ó Ruanaigh who works in Iontabhas na Gaelscoileanna, The Irish Language Education Trust.  They both were speaking in a personal capacity and did not represent any group.

More importantly, these interviews were included in the report for illustrative purposes only and were not presented in any sense as a scientific survey of opinion on the Falls Road.

Both speakers may have echoed the opinions of Gerry Kelly but it was not the intention of the reporter to confirm Gerry Kelly’s opinions.  The reporter found that there was support for Kelly’s opinions on the Falls Road and this is what he reported.  RTÉ stresses that the reporter did not seek to confirm one opinion or another.

RTÉ state that the report gave a fair, accurate and comprehensive summary of what the IMC had found and responses to it.  In looking for reaction, it made perfect sense from a news-reporting point of view to get a sense of what republicans made of the report.  RTÉ believe that this report broadcast on TG4 did not breach any statutory requirement and was objective and impartial.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Vincent McKenna.  The Commission was of the view that TG4 did not infringe Section 24(2)(a)(impartiality).  The broadcast piece in question was presented in a fair and balanced manner.  The broadcaster was entitled to choose whom to interview.  What is of concern for the BCC is that the interviews were carried out in an impartial manner.  The Commission was of the opinion that the interviews were conducted in an impartial manner.  There was no evidence of editorial bias in this broadcast.  The complaint was not upheld.
BCC Complaint Decisions, January 2005

1/2

[image: image1.jpg]